Jump to content

Fri fart med båt - takler vi det ikke?


Lotus

Recommended Posts

Hvis så skjer må jeg skaffe meg strand og bryggerett jo før jo heller. :lol:

Bor 146 m.o.h.

Mnjaaaa.... med 64 m havstigning tror nok heller jeg som bor drøyt 70 m over havet i dag må skaffe meg sand til å lage strand og søke om bryggerett :lol:

landheving.gif

Du Astor, vil jo fortsatt bo drøyt 80 m over havet som er høyere enn jeg gjør i dag. På den annen side... tar de litt feil på 64 meter i feil retning, kan jeg mildt sagt få "fuktskader" i huset :nonod:

Link to post
Share on other sites

quote.gif
Til dere med seilbåt som synes max 30 knop er OK.
Jeg synes vi skal forby seilbåter å ha motor, dere trenger jo ikke den allikevel.
Også synes jeg vi skal forby seilbåter å seile med mindre det blåser nok til at de klarer ihvertfall 10 knop.
Dere kjører alt for sakte... Bare til hinder for oss andre. Og regatta'er bør legges til innsjøer....

Jeg mener selvfølgelig ikke alt dette, men det er like dumt å si som:
ingen trenger å kjøre i 30 knop...

Det er latterlig å lage fartsgrenser på sjøen.
Da er det bedre å ta de som kjører som idioter i dag.

Jeg vil heller ha flere politibåter ute, enn fartsgrenser...



Lurer på om ikke FRP kunne sanke mange nye politikerapiranter her på BP .. hehehe

I denne ene øyeblikket skal alt være fritt og i det andre øyeblikket skal politiet overvåke idiotene . FRP er jo for politikontroll av det lavere sjiktet i befolkningen. De med vett i panna kan entre talerstolen med promille og kjøre så fort de vil . Da er det ikke så farlig
Link to post
Share on other sites

I USA har de vel slike skilt som "No Waves"

 

 

På skiltene så står det vel; No wake zone? Og det fungerer bra i USA, blir i stor grad respektert,

 

 

Jeg tror dette er en god idé. Hvertfall for min egen del er jeg mer fornøyd med å følge slike anbefalinger/pålegg.

 

(Samme som i Tyskland, autobahn med anbefalt 130, allfarveier har 80 også var det (husker ikke sikkert, men tror det var) 50 gjennom bebygde strøk. Veldig enkelt å forholde seg til. ...... Ikke 100 meter med 60, skifte til 70 for 300 meter senere redusere til 50 opp til 60 ... 80, 60, 50, 70, 60.... ja det skifter hele tiden.) bla bla bla...nå prater jeg langt off topic, men har skrevet så mye at jeg ikke vil slette det...

 

"Ikke lag bølger i denne sonen" burde være dekkende uansett type båt.

Seilerhilsen fra Kosmix!

Logg og blogg: x79.blogspot.com

Twitter: Følg meg her!

 

explaining.gif

Link to post
Share on other sites

I denne ene øyeblikket skal alt være fritt og i det andre øyeblikket skal politiet overvåke idiotene . FRP er jo for politikontroll av det lavere sjiktet i befolkningen. De med vett i panna kan entre talerstolen med promille og kjøre så fort de vil . Da er det ikke så farlig

Nå må du jaggu gi deg. Så dum er du ikke at du ikke fatter hva det prates om.

For å gi deg inn med teskje:

 

De reglene vi har på sjøen skal overholdes. Da trenger man politi for å passe på de som ikke er flinke til å følge regler.

Hvis de reglene som allerede er ikke overholdes, har det fint lite effekt å innføre enda flere regler som ikke overholdes.

 

En ting til:

Hvis du vrir og vrenger på det meste, tillegger folk meninger de ikke har, indierekte kaller folk dumme fordi de mener noe annet enn deg, grupperer dem rett inn i en partipolitikk du tydeligvis hater og bryter alle regler om partipolitikk på forumet, i tillegg til at du med vilje konsekvent driter 100% i siteringsreglene administratorteamet har satt opp, hadde det etter mitt syn vært en glede å få sperret deg ute fra dette forum.

 

 

Vil du ha noen eksempler? Jeg kan finne en drøss bare fra de siste ukene om du vil.

Om du viser like lite folkeskikk mot andre på sjøen som du gjør mot andre på dette forumet, vil jeg anta at du er en av sjøens verste bøller. Det forundrer meg at du ikke for lengst har fått en advarsel.

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Siteringen er korrekt. Jeg bruker aldri ord som dum. Du har dette ordet i din munn i første setning . Jeg bare påpeker at du gjentatte ganger ikke klarer å se ting litt mer i et helhetsperspektiv. Du ser ting fra eget ståsted og da blir det noen ganger litt for enkelt.

 

Hvis du ønsker et utestengelse kan du vel sende en klage . Fartsgrenser , lover og regler handler vel litt om politikk og så hårsår er du vel ikke ? Hvor har du fått det fra at jeg hater FRP ?? Uenig er jeg men

 

Kanskje Rosa sider er noe for deg Lotus...der er det kanskje litt mer gemyttelig ....

Link to post
Share on other sites

Maks 30cm/1ft hekkbølge nærmere enn 100m fra land, evt. grense 100m/300ft fra fortøyde båter??
Nei det blir for enkelt det vet du :wink:

 

 

Ingen der som diskuterer med sheriffen om bruk av blålys og hvilke rettigheter han har, bare her man driver med sånt tull! Excuse my french!
:yesnod: Redigert av Daffy (see edit history)

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Sjøveisreglene forbyr bruk av blinkende lys og bruk av blålys er derfor faktisk ikke tillatt. Det finnes heller ingen bestemmelse om at andre sjøfarende skal gi "fri passasje" til fartøy som fører blålys. Men det går selvsagt an å gi plass, rent frivillig, i respekt for hva det er det ulovlig lys-førende fartøy er involvert i.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Jeg har ligget mye på Käringön i Sverige hvor Sjöredningen har stasjon. Og nesten uten unntak er det på med blålyset når redningsskøyten der rykker ut på hasteroppdrag. Kanskje de har særegne svenske unntaksregler fra sjøveisreglene der?

Lars H. :flag_sw:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Skipper Worse - naturlig nok synes jeg det er rart at politibåtene, og andre utrykningsfartøy, alle sammen er lovbrytere? Har man fått, eller kan man få, noen forklaring av øvrigheten (det er da ikke deg, i hvertfall ikke denne gang, kanskje en annen gang!) på dette? :confused:

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Regel 36 sier noe om dette med lyssignal for å påkalle andre oppmerskomhet..

 

Ethvert lys som brukes for å påkalle ett annet fartøys oppmerksomhet skal være slik at det ikke kan forveksles med et hvilket som helst hjelpemiddel for navigeringen. For så vidt det gjelder denne regel skal bruken av høyintense lys som blinker eller hvor blinket fremkalles ved roterende lys, slik som blitzlys unngås.

 

Jeg merket meg roterende og blitz lys som ikke er uvanlig på politiets tjeneste kjøretøy og fartøy..

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Ja, det er en pussighet at det universelt kjente middel for å å oppmerksomhet og for å få andre til å flytte seg, spesifikt er forbudt i Reglene. Og det er like pussig at politi m. fl. likevel bruker det. Og videre at andre sjøfarende respekterer det og tillegger bruken av blålys p åsjøen den samme betydning som det har på land. Realiteten i dette er jo at praksis er så klart langvarig og entydig i strid med Reglene at den siterte bestemmelsen muligens -- men bare muligens -- faktisk kan ortfalle pr. motsatt sedvane. Et interessant juridisk spørsmål som jeg ikke vet svaret på men egentlig et helt uinteressant spørsmål for ferdselen på sjøen. Man vet vel å oppføre seg?` Og en dypsindig diskusjon med politiet under utrykning tror jeg ikke har så mye for seg.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Overnevnte "myndighet", som politibåt skal vel gå med sirene / blålys e.l. når de er ute på oppdrag og overskrider fartsgrensen, og når de går nært land. Ellers skal de vel følge reglene som oss andre.

 

Gjør et forsøk på å rette opp en feil. Den gule seddelen irriterrer meg, men jeg får den ikke vekk. Uansett hvordan jeg prøver å viske den ut med viskelær. Muligens ingard kan bistå med en beskrivelse på hvorfor siteringen i sin helhet ble feil.

 

jawik

Redigert av jawik (see edit history)

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Overnevnte "myndighet", som politibåt skal vel gå med sirene / blålys e.l. når de er ute på oppdrag og overskrider fartsgrensen, og når de går nært land. Ellers skal de vel følge reglene som oss andre.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Man vet vel å oppføre seg?

Nei, - det tror jeg ikke gjelder alle! (og stiller ikke meg selv under unntakene).

 

Lå en gang i nordbukten på Håøya i oslofjorden da redningsskøyten Askerbæringen fosset forbi slik at oppvasken vi holdt på med gikk i dørken og en fjellbolt løsnet. Sint som en tyrk kalte jeg opp båten på VHF og klaget min arme nød. Men da jeg fikk høre at de var på vei til et kasus med hjertestans, holdt jeg kjeft. Noen ganger er det greit å sjekke fakta før en bråker, - også her på forumet.

Lars H. smily1027.gif

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

#220 sitter som klistret

Kan noen i teknisk komme med en forklaring.

Når det gjelder innlegg 220 er toget gått. Du har 24 timer på deg fra innlegget er skrevet til å redigere innlegget, inkludert fjerne eventuelle gule sitteringslapper. Trykk på gul lapp og du settes til en tråd som omhandler riktig og feilaktig sittering.

Hovedreglene er:

1) Aldrig sittering fra direkte ovenstående innlegg

2) Sittering av hele innlegg er ikke tillatt. Rediger sitatet og fjern det unødvendige slik at poenget og essensen kommer tydelig fram.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Jeg har ligget mye på Käringön i Sverige hvor Sjöredningen har stasjon. Og nesten uten unntak er det på med blålyset når redningsskøyten der rykker ut på hasteroppdrag. Kanskje de har særegne svenske unntaksregler fra sjøveisreglene der?

Lars H. :flag_sw:

du har så rett så Lars H

 

f. Gul snabblixt används enligt regel 23 b. på luftburen svävare och dessutom på svenska ubåtar (se

SjöTK 4 kap. 5 §) och vissa bevakningsbåtar i avskilda vatten, t.ex. Vättern. Gul snabblixt förekommer

också i hamnar för att markera pirnockar under nedsatt sikt.

Blått snabblixtljus används vid brådskande tjänsteutövning (se SjöTK 4 kap. 6 §).

 

vad säger då Sjötrafikkungörelsen...jo....

 

6 §.

På fartyg, som används av polis eller tullpersonal, marinen eller brandförsvar

eller som är sjöräddningsenhet får under brådskande tjänsteutövning föras ett

eller flera runtlysande snabblixtljus med blått sken. Föreskrifter för användning

av sådant ljus beslutas av den statliga myndighet som äger fartyget efter

samråd med Sjöfartsverket. Beträffande fartyg, som inte ägs av statlig myndighet,

meddelas tillstånd till och föreskrifter för användning av sådant ljus av Sjöfartsverket.

Detta uppmärksamhetsljus fritar inte fartyget från skyldigheten att

iaktta gällande bestämmelser för sjötrafik.

Fartyg som omfattas av 6 § får under brådskande tjänsteutövning enligt SjöTF 2 kap. 7 § göra avsteg

från fartbegränsingar, ankringsförbud m m som meddelats med stöd av 1 eller 2 § i SjöTF. Även

kustbevakningen, som organisationsmässigt brutits ut från tullverket omfattas av bestämmelsen.

Ljuset medger inte särskild rätt till väg utan styrningsregler m m skall följas i alla avseenden.

Ljuset markerar att fartyget kan ha hög fart och eventuellt framföras på sätt som avviker från normalt

trafikmönster. Om möjligt bör deras framfart underlättas genom att båtar i god tid lämnar dem

fri väg.

 

 

 

vad säger Int sjöveisregler

 

Regel 36. Signal for å påkalle oppmerksomhet

Hvis det blir nødvendig for å påkalle et annet fartøys oppmerksomhet kan et hvilket som helst fartøy gi lys- og lydsignal som ikke kan forveksles med noe signal som har hjemmel annetsteds i disse reglene eller det kan rette strålen fra sin lyskaster i retning mot faren på en slik måte at intet fartøy generes.

 

Ethvert lys som brukes for å påkalle ett annet fartøys oppmerksomhet skal være slik at det ikke kan forveksles med et hvilket som helst hjelpemiddel for navigeringen. For så vidt det gjelder denne regel skal bruken av høyintense lys som blinker eller hvor blinket fremkalles ved roterende lys, slik som blitzlys,1 unngås.

 

1 Blitzlys: engelsk « strobe lights ».

 

med andre ord.........

 

även vi kan använde snabblixt lys för o påkalle uppmärksamhet om vi håller på o bli nedseglade...

men vi skall unngå strobelys......... :smiley:

Redigert av Gunga Din (see edit history)

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Når blålyset kommer på viser i alle fall utryningsfartøyet at de er ute på haste-oppdrag og at de dermed ønsker seg fritatt fra. f.eks. lokale fartsbestemmelser. Uansett om det ikke er beskrevet i Sjøveisreglene så gir det oss andre sjøfarende at nå haster det å komme seg fram.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...