Jump to content

Fri fart med båt - takler vi det ikke?


Lotus

Recommended Posts

quote.gif
Usikker på om vi snakker praktisk og realiteter eller bare spikker fliser?

Du har sikkert rett i at det ikke er et lovbrudd i seg selv, å ikke kjenne til disse hastighetsreglene, men hvis .......osv!

En annen ting er at det er, formodentlig, en grunn til at disse reglene er innført (og ikke bare på f...n) og det har ofte med respekt for andres helse, sikkerhet og eiendom å gjøre.

Var det klarere?

Klarere?

Din fremstilling virker ikke så bastant og truende som tidligere, og det synes jeg er et pluss. At du ikke har hele biblioteket av hastighetforskrifter ombord, synes jeg også er et godt tegn. Jeg var en stund redd for at hvis noen hadde det, så måtte det være Mouche.

At det er skiltet i områder hvor forskrifter som avviker fra sjøveisreglenes gjelder, tar jeg som en bekreftelse på at myndighetene er fullt inneforstått med at de har en informasjonsplikt. Det er godt at myndighetene har innsett at dette må til for at det hele skal fungere. Myndighetene har også et ansvar.

Jeg har aldri vært i tvil om at det er en grunn for at hastighetsforskrifter er innført og at de skal overholdes, det er mitt ansvar uansett å holde meg til reglene.

Hilsen Teodor
Lettet og tilbakelent
Link to post
Share on other sites

En annen ting er at det er, formodentlig, en grunn til at disse reglene er innført (og ikke bare på f...n) og det har ofte med respekt for andres helse, sikkerhet og eiendom å gjøre.

 

 

Det er jeg ofte ikke så meget sikker på....... :rolleyes::nonod:

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Link to post
Share on other sites

Jan H. Syvertsen i KNBF har satt ting på rett plass!

 

http://knbf.no/archives/2007/05/uansvarlige_fyl.php

 

Vi må stå på for å fortelle reguleringskåte politikere at det å gjennomføre fartsgrenser på Sørlandet på 5 knop 100 meter fra land, og en generell fartsgrense på 30 knop, i en landsdel hvor kysten stort sett består av øyer, holmer og skjær, er det reneste tullball. Selvfølgelig må vi ha fartsgrenser der hvor det er behov for det, men det krever at det må foretas en omfattende merking av alle leder og farvann hvor fartsgrensene gjelder. Man kan rett og slett ikke praktisere fartsgrenser som ligger i en skuff på rådhuset og som svært få vet om! Denne saken understreker også nok en gang at Kystverket må få det overordnede ansvaret for fartsgrenser og merking langs hele kysten. Vi kan ikke leve med at vi har et system hvor dette er overlatt til innfallsmetoden hos enkelte lokalpolitikere.

 

Resten av hans artikkel er også i høyeste grad lesverdig - men dette hørte hjemme på denne tråden!

Link to post
Share on other sites

Myndighetene har også et ansvar.

 

Ja selvfølgelig, men det er fortsatt du, jeg og alle andre, som har ansvaret for at vi oppfører oss forsvarlig, det være seg på sjø eller land. Jeg ønsker minst mulig kontroller og "storebror ser deg", men igjen, det betinger at vi alle (i hvertfall de aller fleste) oppfører seg slik at man kan ferdes rimelig trygt.

 

Det jeg stusset på i dine tidligere innlegg var at du kunne oppfattes som om det var myndighete som har hovedansvaret og ikke du, jeg og alle andre, og det blir, i mine øyne, å sette tingene på hodet.

 

Fri og bevare meg vel for å ha alle mulige skilt i grelle farger, og opplyst også(?), på hvert eneste skjær rundt omkring bare fordi det skal være klart hva som er lov, for ikke si ikke lov! Det ville jeg anse som både forurensning og miljøkriminalitet! :yesnod:

 

Bastant og truende? Bastant ja, men ikke truende! :wink:

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Ja selvfølgelig, men ......, men igjen, .....

 

....... i mine øyne, å sette tingene på hodet.

 

Fri og bevare .......

 

Bastant og truende? Bastant ja, men ikke truende! :wink:

 

Ja, ja - Mouche......

 

En god ting kan ikke sies for ofte, klippet fra Jan H. Syvertsens artikkel er noe jeg også gjerne skulle ha skrevet til Mouche

 

quote.gif
Jan H. Syvertsen i KNBF:

 

http://knbf.no/archives/2007/05/uansvarlige_fyl.php

 

Vi må stå på for å fortelle reguleringskåte politikere at det å gjennomføre fartsgrenser på Sørlandet på 5 knop 100 meter fra land, og en generell fartsgrense på 30 knop, i en landsdel hvor kysten stort sett består av øyer, holmer og skjær, er det reneste tullball. Selvfølgelig må vi ha fartsgrenser der hvor det er behov for det, men det krever at det må foretas en omfattende merking av alle leder og farvann hvor fartsgrensene gjelder. Man kan rett og slett ikke praktisere fartsgrenser som ligger i en skuff på rådhuset og som svært få vet om! Denne saken understreker også nok en gang at Kystverket må få det overordnede ansvaret for fartsgrenser og merking langs hele kysten. Vi kan ikke leve med at vi har et system hvor dette er overlatt til innfallsmetoden hos enkelte lokalpolitikere.

Link to post
Share on other sites

Hysj! Vil du ha påbud om to rev i storseilet og forbud mot genoa I og II ??

:eek:

Nå begynner vi å snakke :cheers::wink:

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Det er jeg enig i.

Alle som kjører slike båter vil jo ikke stole på hva han sier.

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Ville jo vært det samme som at lederen i f.eks Trygg Trafikk gikk ut med påstand om å forby alle sportsbiler , de har jo ingen "legitim" misjon de heller, upraktiske og ukomfortable som de ofte er (hvis man bruker samme logikk som Sjur Gaard).

 

Og dessuten er det ingen som har behov for å kjøre over 100 i Norge idag, siden det ikke er tillatt. La oss samtidig forby biler som BMW og Audi f.eks, de er jo også lagd for å kjøre fort med. Gjerne opptil 250 km/t. Forby, forby :headbang:

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Denne krabaten fra vis sjøvett i Trondheim må vel oppfattes som en Judas i speedbåtmenigheten vil jeg tro....

 

Nå er det vel en sammenheng mellom hans uttalelser om å forby speedbåter og fri fartsgrense på sjøen vil jeg tro.... Da blir det etter mitt enkle syn noe søkt å sammenligne dette med å forby biler og motorsykler på veien som stort sett er vel regulert med farstgrenser krav til dokumentert opplæring.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Ikke bare i speedbåtmenigheten! Jeg anser ikke min 16-fots Askeladden 475 som en speedbåt, men som en bruksbåt. For meg er speedbåter mer i retning av Shakespeare og Scarab fra 80-tallet. Tenk Baywatch... Men det blir jo uansett krav til dokumentert opplæring snart, så da står det likere.

 

Forresten, en stund siden du sist oppdaterte hjemmesiden? Romjulen... :lol:

Link to post
Share on other sites

Nå er det vel en sammenheng mellom hans uttalelser om å forby speedbåter og fri fartsgrense på sjøen vil jeg tro....

 

Det er nok ikke noe som tyder på dette. Utalelsen kom i et intervjuv med en reporter fra lokalavisa i Trondheim og var i forbindelse med den siste ulykken der oppe. Hadde ingen ting med fartsgrensediskusjon på sørlandet å gjøre. Samligningen med forbud av biler og motorsykler er dermed ikke så bort i veggene allikevel, så ditt enkle syn ble kanskje litt vel enkelt her? :wink:

 

mvh tuffff

Link to post
Share on other sites

Samligningen med forbud av biler og motorsykler er dermed ikke så bort i veggene allikevel, så ditt enkle syn ble kanskje litt vel enkelt her? :wink:

 

mvh tuffff

Jeg har stort sette et enkelt syn på det meste så det er riktig... men i denne saken så har jeg ikke nevnt noe om Arendal saken... Jeg skriver kun ut fra den enkle oppfatning om at det i dag er fri fart på sjøen utenfor klart definerte områder..

 

Så jeg formoder fortsatt at uttalelsene som kom i lokalavisen i trønderlagen fortsatt er at Vis Sjøvett lederen ønsker å forby speedbåter utfra den forutsetning at det er fri hastighet de aller fleste steder på sjøen... Blir dette regulert slik som f.eks forslaget i Arendal så faller jo behovet for et slikt forbud bort... i samme grad som et forbud mot hurtiggående biler og motorsykler ikke er relevant i denne sammenhengen.

 

Så mitt enkel syn på Vis Sjøvett lederens uttaleses er slik..

Fri fart på sjøen, behod for innføring av forbud mot speedbåter

Regulert fart på sjøen vil etter miit enke syne medføre at et slik uttalese ville vært unnødvendig

Regulert fart på landeveien vil etter mitt enkel syn medføre at en sammenligning med forbud av biler og motorsykler mot speedbåter ikke relevant siden forutsetningen ikke den samme... men som sagt jeg er en enkel person med enkle meninger.

 

Hadde vi derimot hatt fri fart på landeveien så hadde sammenligningen i høyeste grad vært relevant også etter mitt syn...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

He, he.... nå var det vel slik at farten på landeveien var regulert også når disse forslagene om å forby sportsbiler og motorsykler kom. Dessuten så er det jo ikke så lett å vite hva mannen mener med uttrykket speedbåter. Kan nok godt være båter med toppfart under 30 knop dette. Selv om avisen har dratt inn bildet av en rib og en Rana i reportasjen.

Det er nå heller ikke så viktig det med biler og motorsykler i denne sammenhengen, men forslaget var nå uansett usedvanlig tåpelig etter mitt syn, som ikke alltid er så enkelt.

 

mvh tuffff

Link to post
Share on other sites

Men på landeveien hjelper det ikke alltid at det allerede er forbudt å kjøre fortere enn fartsgrensen - mange bryter den likevel.

(hvorvidt fartsgrensene er for lave eller høye , samt bøtenivå er det kanskje best vi ser bort fra her...)

 

Og da er det jo av og til nærliggende å tenke at enda mere forbud er løsningen:

 

(Skamløst sakset fra annetsteds på nettet, opprinnelig fra MC-Avisa)

FORBY RR SYKLENE!

 

Jeg kan ikke tenke meg noe så meningsløst som de såkalte RR-syklene. Det er utrolig at disse "eksplosivene" er tillatt å registrere for bruk på offentlig vei i et land hvor borgerne ellers skal beskyttes mot alt mulit "farlig"; Spilleautomater, pokerspill, alkohol, porno osv.

Det sier seg jo selv at motorsykler med opp i mot 190 hk fordelt på 170kg egenvekt, ikke er laget for norske trafikkregler med fartsressurser nok til å bryte høyeste fartsgrense med over tre ganger. Og å bryte fartsgrenser gjør de til gangs. Nå som våren er her, høres og sees det jevnlig "desperadoer" langs veiene.De fleste av dem som velger slike sykler, er i 20 åra - dvs uerfarne sjåfører med ubegrenset overmot. Stakkars mamma sitter hjemme og håper det beste for poden. Helt greit at mange har interessen for slike fartsmaskiner, men slike sykler bør kun kjøres på lukket bane. Hvem kjøper slike plastraketter og nøyer seg med å tøffe rundt i nermest tillatt hastighet? Trolig ingen!, og derfor er de ødeleggende for andre ved å gi motorsyklister generelt et dårlig rykte.

Det var vel i fjor at en testfører i et Mc- tidsskrift skadet seg eller enda verre da han testet en ny motorsykkel. Jeg kjenner ikke saken, men det vil forundre meg om det ikke var en slik RR-sak han var ute og testet da ulykken skjedde. En erfaren motorsykkelist kommer ikke så lett opp i selvforskyldte ulykker med touring-/ custom- / offroad eller classicsykler så fremt de kjøres slik de er lagd for.

Tar man for seg en brosjyre fra en merkeforhandler, er de fleste modellene representert av sjåfører i avslappede kjørestillinger i moderate hastigheter. Men straks det er snakk om en effektmaskin, så er sjåføren avbildet liggende over tanken, med kneet subbende i asfalten og ræva hengende på den ene siden av setet for å få mest mulig fart ut av svineriet. Det oppfordres altså til å kjøre på en måte med disse syklene som faktisk ikke er tillatt i noe nordisk land på offentlig vei.

Til sammenligning vil jeg nevne noen så enkelt som en springkniv. Det er ikke tillatt å eie i norge. Den er fullt mulig å smøre pålegg på brødskiva med den, men hovedhensikten med den er noe som ikke er tillatt - nemlig å skade eller drepe folk. På samme måte er det med RR- syklene, om enn i noe mer indirekte forstand.

 

Ivar Langerud (lykkelig med en transalp - 53hk)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Min erfaring er at de som forfekter hvor enkle de er, og hvor enkelt de tenker, ikke nødvendigvis scorer høyest på selvinnsikt! :wink:

 

Litt som han som hadde sertifikat på at han ikke var gærn (uten sammenligning forøvrig!), han var gærn han! :yesnod:

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...