Jump to content

Hekksjø i solnedgang


JonnyBoy

Recommended Posts

Hekksjøen fra en isbryter, som brøytet vei for oss under ett seismikk oppdrag på nord øst Grønland i fjor sommer. Bildet er tatt klokken 3 om natten.

 

 

 

 

 

img_5357.jpg

Link to post

De 2 siste bildene var utrolig fine bilder! clap.gif

( Får jeg lov til å lagre det på pc'en ? )

 

 

Yes, be my guest.. Det var tatt for to år siden på Øyemarksjøen (Indre Enfold). Fantastisk tur gjennom slusene til Aremarksjøen og Femskjø til Tristedal. To overnattinger og hetebølgen vi hadd i juni 2009.

 

Bill

Link to post

Ikke solnedgang her heller, men en fin etterlengtet hekksjø mellom holmene i Austevoll

christel_iii_021.jpg

 

Min kone klarte forøvrig å hisse på seg en fyr idag. Hun holdt 24 knop under den lave broen rett nord for innløpet til Røyksundkanalen på Bømlo. Fikk høre noen gloser på VHF`en :discuss:

 

Hvis du som ble skadelidende er innpå her, så beklager jeg det på vegne av min kone:-)

(kan jo ikke gå bak på dekk og ta meg en røyk uten at hun skal lage rabalder engang) :giggle:

Edited by Christel III
Link to post

hekksjoe_og_halv_stang.jpg

Det var spesiellt å dra ut på sjøen sist helg. Det ble flagget på halv stang langs hele kysten. Over Oscarsborg hang et flott norsk flagg og vaiet i vinden, på halv stang. Også Astor flagget på halv stang. Alle var preget av det tragiske som hadde skjedd.

Link to post

En litt annen type solnedgang.

 

Vi var ute i skjærgården utenfor Nøtterøy på tirsdag i denne uken. Nydelig vær, nesten vindstille. Plutselig kommer en liten, mørk sky til syne over tretoppene på øya vi lå inntil. Vi bestemmer oss for å dra hjem, men litt utpå ser vi at dette ikke en liten lokal regnbyge, men det er svart overalt.

 

Bildet er tatt når vi flykter sørover mot Sandøsund i håp om å slippe unna uværet. Uværet kom forøvrig i avisene, og det var temmelig heftig!

 

diverse_001.jpg

Edited by Los Endos
Link to post

Har så god tid når jeg er på ferie at jeg ser ikke noe poeng i å rote opp noe særlig mer sjø enn på bildet. Går kanskje 4,7 kn her med en motor inne. Blir litt mer med begge og ca 6 kn.

 

dscn1442.jpg

Link to post

Ikke hekksjøbilde ...men for de som liker "hekksjøporno", så må jeg bare pirre fantasien litt :giggle:

Jeg fikk dessverre ikke lov til å ta bilder av herligheten, stort sett kjent under navnet Project 305:

 

alamshar2.jpg

 

Vi leverte overvåkningssystem på 3 av totalt 6 gassturbiner, og alt var "supermegahemmelig" med bevepnede vakter overalt, og absolutt kameraforbud.

Med total motorkraft på ca 85.000 hk, er det nok det råeste jeg noensinne kommer til å få oppleve; 3 ombygde RollsRoyce flyturbiner, hver på 20.000 hk, og 3 "cruise mode" gassturbiner for behagelig cruising, og en forventning om 80 knop i "race mode", hvor alle 6 turbiner var i drift.

På bildet er det forøvrig bare de små turbinene som er i drift. Når de store ble fyrt igang, så åpnet "hele hekken" seg (3 hydrauliske luker med 3 eksosrør, á 1,3 m i diameter) ...og man skjønte bare av utseende at man ikke burde befinne seg i kjølvannet av denne :giggle:

(Man kan såvidt se at den midterste av eksosåpningene er satt i "luftemodus" på bildet.

 

Prosjektet ble vel en fiasko for både RollsRoyce og eier, ettersom turbinene tok fyr under testing. Den uoffisielle (og riktige) versjonen, er jo at dette skjedde flere ganger.

 

De offisielle tallene sier vel også at prosjektet hadde en kostnadsramme på 100 mill engelske pund, men det er laaangt fra det reelle. Når jeg var i Plymouth, så var prosjektet ikke ferdig, men hadde da passert 2 mrd norske kroner (200 mill pund var passert).

En luksus, og et uvirkelig sløseri, som selv garvede milliardærer ville hevet øyebrynene over. Bare motorer og tilhørende utrustning kostet over 600 mill NOK.

 

Men begrepet hekksjø fikk en ny dimensjon :crazy:

Link to post

Lignende prosjekter har vært planlagt og satt ut i livet før, blant annet yachten Moonraker som ble levert i 1992 etter bygging av verftet Eikefjord Marine i Sogn og Fjordane. Denne yachten oppnådde under tester 72-73 knops toppfart i Norge. Men verftet glemte, eller ikke tok hensyn til, minst en viktig ting før levering, nemlig at høyere lufttemperatur gir mindre ytelse på motorene slik at da den ble testet i fjerne farvann(mener å huske det var en rik sjeik som fikk båten levert) med mye høyere luft- og sjøtemperatur, oppnådde Moonraker bare ca. 67-68 knops toppfart, og var med andre ord "off-spec". Verftet gikk konkurs etter denne leveransen.

 

Moonraker var levert med to konvensjonelle MTU-diesler med vannjet samt en gassturbin. Moonraker er modernisert og ombygd flere ganger og har nå bare to konvensjonelle diesler med toppfart bare 33 knop. Den regnes visstnok fortsatt som verdens raskeste megayacht før ombyggingen fant sted.

 

Her er en filsnutt fra uttesting av den originale Moonraker i Norge:

 

Edited by Capitaine
Link to post

Moonraker ble bygget for Mr. John Stalluppi, ( mulig etternavnet ikke ble helt riktig der). Båten ble bygget for å ta The Brue Ribbon, som er raskes over atlanterhavet.

 

Når det gjelder Project 305 så vet jeg litt om den også, men det får være.

 

Fine båter uansett.

Link to post

Create an account or sign in to comment

For Norwegians: Hvis du leser dette så er engelsk forumspråk aktivt, du kan endre dette til norsk med "System Language" knappen nederst på alle sider

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...