Jump to content

Hekksjø i solnedgang


JonnyBoy

Recommended Posts

Hekksjøen fra en isbryter, som brøytet vei for oss under ett seismikk oppdrag på nord øst Grønland i fjor sommer. Bildet er tatt klokken 3 om natten.

 

 

 

 

 

img_5357.jpg

Link to post

De 2 siste bildene var utrolig fine bilder! clap.gif

( Får jeg lov til å lagre det på pc'en ? )

 

 

Yes, be my guest.. Det var tatt for to år siden på Øyemarksjøen (Indre Enfold). Fantastisk tur gjennom slusene til Aremarksjøen og Femskjø til Tristedal. To overnattinger og hetebølgen vi hadd i juni 2009.

 

Bill

Link to post

Ikke solnedgang her heller, men en fin etterlengtet hekksjø mellom holmene i Austevoll

christel_iii_021.jpg

 

Min kone klarte forøvrig å hisse på seg en fyr idag. Hun holdt 24 knop under den lave broen rett nord for innløpet til Røyksundkanalen på Bømlo. Fikk høre noen gloser på VHF`en :discuss:

 

Hvis du som ble skadelidende er innpå her, så beklager jeg det på vegne av min kone:-)

(kan jo ikke gå bak på dekk og ta meg en røyk uten at hun skal lage rabalder engang) :giggle:

Edited by Christel III
Link to post

hekksjoe_og_halv_stang.jpg

Det var spesiellt å dra ut på sjøen sist helg. Det ble flagget på halv stang langs hele kysten. Over Oscarsborg hang et flott norsk flagg og vaiet i vinden, på halv stang. Også Astor flagget på halv stang. Alle var preget av det tragiske som hadde skjedd.

Link to post

En litt annen type solnedgang.

 

Vi var ute i skjærgården utenfor Nøtterøy på tirsdag i denne uken. Nydelig vær, nesten vindstille. Plutselig kommer en liten, mørk sky til syne over tretoppene på øya vi lå inntil. Vi bestemmer oss for å dra hjem, men litt utpå ser vi at dette ikke en liten lokal regnbyge, men det er svart overalt.

 

Bildet er tatt når vi flykter sørover mot Sandøsund i håp om å slippe unna uværet. Uværet kom forøvrig i avisene, og det var temmelig heftig!

 

diverse_001.jpg

Edited by Los Endos
Link to post

Har så god tid når jeg er på ferie at jeg ser ikke noe poeng i å rote opp noe særlig mer sjø enn på bildet. Går kanskje 4,7 kn her med en motor inne. Blir litt mer med begge og ca 6 kn.

 

dscn1442.jpg

Link to post

Ikke hekksjøbilde ...men for de som liker "hekksjøporno", så må jeg bare pirre fantasien litt :giggle:

Jeg fikk dessverre ikke lov til å ta bilder av herligheten, stort sett kjent under navnet Project 305:

 

alamshar2.jpg

 

Vi leverte overvåkningssystem på 3 av totalt 6 gassturbiner, og alt var "supermegahemmelig" med bevepnede vakter overalt, og absolutt kameraforbud.

Med total motorkraft på ca 85.000 hk, er det nok det råeste jeg noensinne kommer til å få oppleve; 3 ombygde RollsRoyce flyturbiner, hver på 20.000 hk, og 3 "cruise mode" gassturbiner for behagelig cruising, og en forventning om 80 knop i "race mode", hvor alle 6 turbiner var i drift.

På bildet er det forøvrig bare de små turbinene som er i drift. Når de store ble fyrt igang, så åpnet "hele hekken" seg (3 hydrauliske luker med 3 eksosrør, á 1,3 m i diameter) ...og man skjønte bare av utseende at man ikke burde befinne seg i kjølvannet av denne :giggle:

(Man kan såvidt se at den midterste av eksosåpningene er satt i "luftemodus" på bildet.

 

Prosjektet ble vel en fiasko for både RollsRoyce og eier, ettersom turbinene tok fyr under testing. Den uoffisielle (og riktige) versjonen, er jo at dette skjedde flere ganger.

 

De offisielle tallene sier vel også at prosjektet hadde en kostnadsramme på 100 mill engelske pund, men det er laaangt fra det reelle. Når jeg var i Plymouth, så var prosjektet ikke ferdig, men hadde da passert 2 mrd norske kroner (200 mill pund var passert).

En luksus, og et uvirkelig sløseri, som selv garvede milliardærer ville hevet øyebrynene over. Bare motorer og tilhørende utrustning kostet over 600 mill NOK.

 

Men begrepet hekksjø fikk en ny dimensjon :crazy:

Link to post

Lignende prosjekter har vært planlagt og satt ut i livet før, blant annet yachten Moonraker som ble levert i 1992 etter bygging av verftet Eikefjord Marine i Sogn og Fjordane. Denne yachten oppnådde under tester 72-73 knops toppfart i Norge. Men verftet glemte, eller ikke tok hensyn til, minst en viktig ting før levering, nemlig at høyere lufttemperatur gir mindre ytelse på motorene slik at da den ble testet i fjerne farvann(mener å huske det var en rik sjeik som fikk båten levert) med mye høyere luft- og sjøtemperatur, oppnådde Moonraker bare ca. 67-68 knops toppfart, og var med andre ord "off-spec". Verftet gikk konkurs etter denne leveransen.

 

Moonraker var levert med to konvensjonelle MTU-diesler med vannjet samt en gassturbin. Moonraker er modernisert og ombygd flere ganger og har nå bare to konvensjonelle diesler med toppfart bare 33 knop. Den regnes visstnok fortsatt som verdens raskeste megayacht før ombyggingen fant sted.

 

Her er en filsnutt fra uttesting av den originale Moonraker i Norge:

 

Edited by Capitaine
Link to post

Moonraker ble bygget for Mr. John Stalluppi, ( mulig etternavnet ikke ble helt riktig der). Båten ble bygget for å ta The Brue Ribbon, som er raskes over atlanterhavet.

 

Når det gjelder Project 305 så vet jeg litt om den også, men det får være.

 

Fine båter uansett.

Link to post

Create an account or sign in to comment

For Norwegians: Hvis du leser dette så er engelsk forumspråk aktivt, du kan endre dette til norsk med "System Language" knappen nederst på alle sider

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
  • Similar Content

    • Pequod
      By Pequod
      Det er egentlig smått uvirkelig at jeg poster det første innlegget om årets turer så sent som 17. mai!
      Men det er faktisk  sånn det har blitt i år, og jeg orker ikke gå inn på årsakene, men det er en blanbding av helse, jobb, form, lyst, vær og uflaks...
       
      Men uansett, i dag ble det den tradisjonelle 17. mai-turen - denne gangen med sen lunsj. Dog var frafallet stort - sønnen ble syk, yngstedattera hadde tidlig sagt at hun ikke kunne, mens eldstedattera var usikker og endte med ¨ikke komme. Så da ble det meg og moren til ungene - med andre ord en eks. Jeg kan ikke kalle henne eks-rederinne heller, for da jeg fikk snekka var det allerede lenge siden vi hadde gått hvert til sitt.
       
      Men vi er jo på talefot og med det været som var i dag skulle det bare mangle om det ikke ble en fin tur! Vi dro først over Bunnefjorden for tanke opp etter vinteren - til den nette pris av 17,49 per liter!  Sukk... Ser av statistikken min at da jeg fylte på samme sted i april i fjor var prisen 10,93!
       
      Jaja, sånn har det blitt og sånn blir det vel en stund framover...
       
      Ruta gikk litt imellom Osloøyene siden Kathrine ikke har sett så mange av dem, men da vi skulle spise lunsj, så valgte vi å kjøre tilbake til Bunnefjorden og legge oss omtrent midt på - mellom Husebergøya og Hellviktangen.

      Der slo jeg av motoren og vi lå vel der og duppet i nærmere en time mens vi spiste. Deretter kjørte jeg henne tilbake til Nesoddtangen slik at hun kunne ta bussen hjem, mens jeg fortsatte turen og koste meg litt alene om bord. Kjente på den gode følelsen det er å tøffe rundt med skuta og kjente at dette hadde jeg virkelig savnet!
       
      Totalt var jeg utpå i ganske nøyaktig seks timer totalt - nydelig måte å feire grunnlovsdagen på! Det er jo blitt en tradisjon å være utpå med båten på 17.mai - alle de 17. mai-ene som har vært mens jeg har eid Tresfjorden har blitt feiret i båten! Får håpe på litt flere om bord om et års tid!

      Smått surrealistisk å tenke på at min båtferie i år begynner allerede på fredag - kanskje med tjuvstart på torsdag! Da er det først rockefestival på Grønsand gprd i Hurum med blant annet de to legendariske nederlandske bandene Kayak og Focus. Søk på We Låve Rock 2022 - så finner du hele lineupen de to dagene (fredag og lørdag).
       
      Så er det litt jobbing mens jeg tråkler meg ned mot svenskegrensen - fire nattevakter som begynner natt til mandag og som alle tas i båten, og deretter er det ren ferie ut juni måned.
      Som en forberedelse til årets tokt har jeg også byttet ut den slitne, fillete og falmete Båtplasenvimpelen med en ny!

    • Lars H.
      By Lars H.
      Så kom endelig tiden for å kaste loss for noen måneders båtferie på den svenske vestkysten. Vi installerte oss i båten søndag 15. mai og satte kursen sydover dagen etter. Været var ypperlig, 2 - 5m/s nordlig vind med marginalt med bølger, solskinn og rundt 15gr. Etter 6 timer og 5 minutter la vi til i en nesten tom Strömstad havn.
       

       
      Etter noen dager, idag torsdag 19. mai la vi ut på Kosterfjorden i havblikk og 1 - 2 m/s vind fra ubestemmelig retning. Temperatur nesten 20gr. Det var overskyet, - men hva så? Etter halvannen time la vi oss til i trivelige Resö havn. Her var vi eneste gjestebåt, nå er vi blitt tre. Planen er å ligge her til søndag.
       

       
      Resö havn rett inn fra Bissen i Kosterfjorden er faktisk en av få aktive fiskehavner her nede. Men vi er nok off season som gjester her. Betalingen for havneavgift funker ikke. Restauranten/kroa/kafeen åpner ikke før på en måneds tid. Men skipshunden møtte en av de litt spesielle innbyggerne.

       

       

       
       
       
       
       
    • Gabi
      By Gabi
      Vi telte tilbake hvor mange år vi har hatt båt kona og jeg, og kom til at det ble ca 12 år og 4 båter. Den første var en 16,5' Hansvik Famile, så en 22' Uttern D66, så en 29' Scand Baltic og så nåværende båt på 4. året Bavaria 35 sport.
       
      Jeg har kjent på følelsen i lengre tid at det hadde vært deilig med en lengre tur og det å få oppleve nye steder. Vi har tidligere vært på 14. dagers turer, slik som ned til Gøteborg og Kristiansand, men ikke lenger. Nå når barn er voksne så kommer også muligheter til lengre turer. Etter å ha vært i Lofoten med bil for 2 år siden kom for alvor lysten til en tur med båt! Det så virkelig fantastisk ut der oppe med natur og spennende steder!
       
      Så i år har vi lagt planer for å få til en tur fra Tromsø og ned til Tønsberg der vi bor! 
       
      Etter å ha lest endel tråder, bla Tom Rør sin, ble vi skikkelig inspirerte! Vi har tenkt ca i disse baner:
      * Vi har 5 uker til disposisjon
      * Og siden vi ikke har fler enn 5 uker så har vi avtalt med Ulvan rederi at de transporterer båten opp til Tromsø/Finnsnes uke 26 og så tøffer vi nedover derfra.
      * Vi bruker ca 4 uker ned til ca Ålesund for å bruke mest mulig tid på øverste delen som er lengst unna. Deretter prøver vi å kjøre derfra og hjem ila 1 uke, for partiet fra Ålesund til Tønsberg kan vi evnt klare å gjøre et annet år og vi ønsker ikke å prioritere denne strekningen nå.
      * Vi skal prøve å besøke steder man ikke ellers enkelt kommer med bil.
      * Vi liker å gå fjellturer så vi har lyst til å finne turområder på veien for å gå turer.
      * Vi blir mest sannsynlig kona og jeg hele veien, samt datter på 20 år første 2 ukene.
       
      Så nå har vi vært igjennom Havneguidene fra Lindesnes-Bergen og Bergen-Kirkenes (mener jeg det var). Fantastiske bøker og vi fikk masse tips! Foreløpig ser det ut til at vi skulle hatt etpar måneder til på tur....
       
      Båten er en Bavaria 35 sport 2007 modell med 2*Volvo D6-310 hk. Dersom vi får greit vær og lite bølger kan vi sikkert cruise i 25-30 knop ved transportetapper, da bruker den mellom 2,5-2,7 l/nm. Blir ingen billig tur, men vi har spart litt noen år så vi bør kunne klare oss selv om dieselprisene er hinsides nå.
       
      Så er det masse planlegging for å skaffe grunnlag for en gjennomtenkt tur! Vi gleder oss!
       
    • An2rax
      By An2rax
      Hei,
      Jeg og min kone planlegger å ta seilbåten vår på en liten "langtur" fra Kristiansand til Lofoten i slutten av mai. Båten er en Bavaria C 32 2011 modell. Båten er i god stand og skal være klar til turen. 
      Vi har ca 8 uker på turen og trenger litt tips. Planlegger en uke opp til Bergen. Så skal vi ligge der i litt over en uke før vi skal seile videre. Når vi seiler fra Bergen har vi ca. 7 uker før vi må være tilbake i Kristiansand. Målet med turen er å få sett Værøy/Lofoten. 
       
      Har en intensjon om å ta dette som en kosetur, samt få sett og opplevd litt underveis. Det å kunne komme til havn i skapelig tid så man rekker en middag, men målet med turen er som sagt Værøy/Lofoten. Så det å seile relativt "raskt" opp dit for så å bruke ca. en uke der oppe før turen hjem starter er noe vi ser for oss. Er det noen her inne som har erfaringer/anbefalinger til rute og havner som er greie å besøke?
       
      - Plasser der vi må være ekstra varsomme: Lindesnes, Jæren, Stadt, Bud-Hustadvika, noen flere plasser?
      - Typisk vær på den tiden av året( juni, juli og begynnelsen av august)? Forvedet vindretting osv.
      - Havner
      - Seile ute i havet vs. det å seile inne blant skjær og holmer for å oppleve naturen. Hvilke strekk er greit å ta ute i havet for å komme "fort" nordover?
       
      Noe mer vi må tenke på?
       
      Håper og regner med at det er noen her inne som har masse erfaring som kanskje har mulighet til å hjelpe oss litt med planleggingen.
       
    • Solbris II
      By Solbris II
      Høsten er er en fin tid får båttur! Og spesielt når vi kan få oppleve historiske vannveier i Wales!
      Jeg håper jeg kan dele en del gode bilder i denne tråden fra en innlandsreise i båt!
      Vi skal blant annet krysse verdens høyeste og eldste akvedukt. 

      Pontcysyllteakvedukten

       

      Slå gjerne følge på turen!😃😃
×
×
  • Create New...

Dette nettstedet er avhengig av reklameinntekter for å finansiere driften.

Vennligst skru av annonseblokkering for baatplassen.no i nettleseren din.