Vilma Benita Svart 22.August.2012 Del på Facebook Svart 22.August.2012 ... men om fallene er stramme nok (eller aller helst trekt litt ut fra masten og så strammet) klaprer de da ikke? Jeg er ny i gamet og hadde satt stor pris på om kes eller andre hadde kommet med tips til å roe støyen fra masta; lager jeg lyd er det fordi alle mine forsøk på å få elendigheten til holde kjeft har slått feil. Min erfaring er at støy fra masta er et ganske ubetydelig problem. Det er stort sett kun i litt utsatte havner i kuling at jeg har hørt det slå i enkelte master. Men man må jo ta sine forholdsregler. Å la fallene gå ut i vantet, eller via salingshorn løser som regel problemet. Innvendige fall blir som regel også stille ved å stramme sånn passe inn. Sitér dette innlegget Mvh,SY Vilma Benita, Beneteau Oceanis 43, (Tidligere 4_Vinder) Link to post
hanto1 Svart 22.August.2012 Del på Facebook Svart 22.August.2012 Generelt, blir man plaget av normal lyd i fra andre båter, så får man selv flytte seg og finne en annen plass. Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 22.August.2012 Del på Facebook Svart 22.August.2012 Slag fra vant mot mast er ikke vanlig lyd, den kan enkelt unngås, og de fleste tilstreber vel det. Ulingen derimot..... Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Festina Lente IV Svart 5.September.2012 Del på Facebook Svart 5.September.2012 Hvor lenge ligger du i uthavn med 400 Ah tilgjengelig og ditt utstyr/forbruk? Jeg kan ligge to - tre dager. Sitér dette innlegget Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK. Link to post
Mariell Svart 5.September.2012 Del på Facebook Svart 5.September.2012 Litt sesong avhengig. Om jeg går i uthavn modus, når det gjelder strømforbruk, kan ligge 4-5 dager på sommeren. 440ah forbruk og 100 ah startbatteri. Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
avmønstret5 Svart 5.September.2012 Del på Facebook Svart 5.September.2012 Hvorfor ligge klint innpå hverandre og irritere seg? Vi har vel kyststrekning nok til å ligge så langt fra hverandre at vi hverken ser eller hører hverandre. Men dere inne i fjordene må bevege dere litt ut, f.eks utenfor Drøbak. Sitér dette innlegget Link to post
Fusebox Svart 5.September.2012 Del på Facebook Svart 5.September.2012 I Oslo-området er vi nok ikke så velsignet med plass at vi kan velge og vrake etter eget forgodtbefinnende. Til en viss grad kan man gjøre det, men man drar gjerne til de "fine" plassene, også litt for at det er hyggelig å treffe andre båtfolk. Fra Sandvika, der vi holder til, bruker vi ca. 2 timer til Håøya/Oscarsborg, og ytterligere 1 times tid gjennom et begredelig kjedelig Drøbakssund, før vi kommer til Jeløya eller andre fine steder. For helgeturer så er det gjerne indre Oslofjord som er kyststrekningen vår. Drar vi på litt gass kan vi sikkert nå Tjømetraktene på 3-4 timer, men diesel kostnaden bli uhyggelig for en kort helg. Det er vel kjernen i det hele, at vi samles på felles steder, og har forskjellig behov for drift av båten mens den ligger stille. Noen vil høre fuglekvitter, mens andre synes lyden av sin ny-installerte generator er som fuglesang i egne ører... -også er det de som setter bærbare aggregater vekk fra sin egen båt for ikke å bli forstyrret, uavhengig om "vekk" er like ved noen andres oppholdssted. Man bør jo kunne dimensjonere båtens energibehov slik at man i alle fall greier en helg ? Da ville store deler av sesongen være forskånet for generator støy. Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 5.September.2012 Del på Facebook Svart 5.September.2012 Ligger man på svai kan du gjøre omtrent som du vil. Vil du starte motoren en halvtimes tid for å lade skjenerer du sjelden noen. Samtidig slipper du å naboen helt opp til deg. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Lars H. Svart 5.September.2012 Del på Facebook Svart 5.September.2012 Vel, vel. Støy fra en ikke helt godt dempet generator bærer langt! Og gauling og synging av svensktopper bærer også langt! Og selvfølgelig er det nok enkelte som "omtrent gjør hva de vil" uten å tenke på andre. "Svaiere" er ikke bedre enn andre. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Vinke Lanke Svart 5.September.2012 Del på Facebook Svart 5.September.2012 ADVARSEL!!! En gang denne helgen, mest sannsynlig fredag kveld, kommer jeg til å starte strømaggregatet for å kunne steke vafler. Dette vil foregå i Dragsund. Om noen blir grinete for dette så får vedkommende ikke smake på vaflene, alternativt dra til Sandspollen. Ha en god helg alle sammen Sitér dette innlegget Link to post
baatsman Svart 5.September.2012 Del på Facebook Svart 5.September.2012 Vaffelpresse er ombord i båten, samt i Grab-bag:) Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Chiefengineer Svart 5.September.2012 Del på Facebook Svart 5.September.2012 Normalt skader vel ikke noe aggregatkjøring omgivelsene i en større, moderne båt der de er godt støyisolerte. Det finnes mange andre lyder som genereres som f.eks. skråling og skravling fra akterdekkene i godt lag som sjenererer omgivelsene like mye, og uansett kommer man nok ikke over den grensen som man må påregne å tåle. En rekke større fartøyer er dessuten avhengig av aggregatkjøring for å opprettholde en del essensielle funksjoner ombord og har et såpass høyt tomgangs-strømforbruk at man ikke kan ligge over lengre tid uten lading fra den ene eller andre kilden. Det ville bli helt uhensiktsmessig med batteripakker og ladesystemer tilpasset noe annet. Så dette får man tåle til en viss grad, eller velge å flytte seg noen hundre meter. Om de to nabobåtene som lå fortøyd utenpå det du karakteriserer som "støykilden" syntes dette var ok og du ikke, så har du nok satt tålegrensen din for lavt. Muligens noe ekstra provosert av båtstandarden til naboen(e).??? Sitér dette innlegget Link to post
Fusebox Svart 6.September.2012 Del på Facebook Svart 6.September.2012 OK, Vinke Lanke, da er det duket for et oppgjør på fredag ettermiddag, med taktfast dialog over stempelsangen til generatoren din, mens vi gomler vafler og skråler høyt og tydelig til alle kanter ;-) Sitér dette innlegget Link to post
Myway Svart 6.September.2012 Del på Facebook Svart 6.September.2012 Selv har jeg en "stille båt" og satset på solcelle panel stort nok til at det lader opp batteriene igjen på en nogelunde solrik dag samt gassvannvarmer, gasskomfyr og dieselpottebrenner med vannbåren varme , nå er det klart at ikke alle har plass til slikt utstyr. Har bærbart aggregat gjømt ett eller annet sted i båten men det har ikke vært brukt mer enn 2 ganger (og da i regnvær og kuling). Innebygde aggregat i båter som ikke er tilpasset båtbruket i Norge må vi nok akseptere til enn hvis grad, men bærbare strømaggregat som nå står på hvert skjær utover i fjorden derimot er en uting. Enkelte steder er det heller ikke lov å bruke de (Koster f.eks.), ofte blir dette bært iland sammen med tauet for å fortøye og durer hele dagen. Vi som ønsker å ha det litt roligere enn på en byggeplass når vi er på en øde øy, applauderer trenden om å reise fra gjestehavn tll neste overfylte gjestehavn. Håper flere bygger ut gjestehavner og strømanleggene tilpasset bruket til folk i båtene (ca. 16A per båt bør passe til lys inni, utenpå og under båten (fisken skal jo se også), samt komfyr, kjøleskap (200L) varmt vann, ismaskin, vinkjøler m.m ). Har selv funnet en rekke plasser hvor det kun er plass til en båt så problemet er ikke så stort for min del, man må bare unngå denne type båt og populære steder så kan man nyte naturen og sjølivet, Tror det er viktig at alle tar hensyn til andre i havnene vi ligger i, vi har alle litt forskjellige mål med båtlivet. Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 6.September.2012 Del på Facebook Svart 6.September.2012 Jeg reklamerer fremdeles for min egen løsning på eksosen: den er koblet på eksosen til den ene hovedmotoren ca 1 meter inne i båten. Det medfører at all plasking etc skjer inne i båten, og vannet renner stille og rolig ut inne i en ekssos-støvel. I tillegg til en innvendig egen potte til aggregatet og en altfor lang eksosslange med litt ups- and downs medfører dette at eksosstøyen min kun er svak hvisking. Den støyen som kommer hos meg kommer fra motorromsventilasjonen, og er opplagt plagsom for de nærmeste båtene. (hadde en egen tråd med litt pros og cons for denne løsningen for en tid tilbake) Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 6.September.2012 Del på Facebook Svart 6.September.2012 (redigert) Ligger man på svai kan du gjøre omtrent som du vil. Vil du starte motoren en halvtimes tid for å lade skjenerer du sjelden noen. Samtidig slipper du å naboen helt opp til deg. For en gangs skyld er jeg enig Astor, (selv om jeg bare har seilbåt ) Godt fortøyningsutstyr med winsj og godt anker er gull verd. En kan ligge i ro og fred å stulle med sitt. Forresten jeg glemte å si at bruker en aggregat kan en med fordel sette det i gummijolla, det demper både for en selv og omgivelsene. Redigert 6.September.2012 av pettersand (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
CB. Svart 6.September.2012 Del på Facebook Svart 6.September.2012 Har benyttet meg at det flere ganger Pettersand, det viktige er da å ha lang nok ledning og tau slik at gummebåten kommer lengst mulig vekk fra egen båt. Sitér dette innlegget Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport Link to post
ebonita Svart 6.September.2012 Del på Facebook Svart 6.September.2012 Ref Nordan Family: Jeg reklamerer fremdeles for min egen løsning på eksosen: den er koblet på eksosen til den ene hovedmotoren ca 1 meter inne i båten. Det medfører at all plasking etc skjer inne i båten, og vannet renner stille og rolig ut inne i en ekssos-støvel. I tillegg til en innvendig egen potte til aggregatet og en altfor lang eksosslange med litt ups- and downs medfører dette at eksosstøyen min kun er svak hvisking. Den støyen som kommer hos meg kommer fra motorromsventilasjonen, og er opplagt plagsom for de nærmeste båtene. (hadde en egen tråd med litt pros og cons for denne løsningen for en tid tilbake) Mycket intressant ide Nordan F, Har själv funderat i dom banorna men då framför allt med tanke på AC. Såg en båt nu när jag var på Mallorca som hade ac-vattnet dragit till avgas-ledningen. Tacksam om Du kan ge mig titeln på tråden så att jag kan kika vidare där. Sitér dette innlegget Link to post
Jawik Svart 7.September.2012 Del på Facebook Svart 7.September.2012 Jeg reklamerer fremdeles for min egen løsning på eksosen.... Jeg undres litt over dette opplegget. Hva skjer med eksosen fra motoren når denne er igang. Vil ikke eksosen fra motoren også ta vei mot aggregatet vist en ikke har montert en ventil ved aggregatet ? Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
REM Svart 7.September.2012 Del på Facebook Svart 7.September.2012 Tanken er god den, men er det etter forskriftene? Skjer det ett eller annet ifm. agregatdrift vil forsikringsselskapet hevde at innstallasjonen ikke er ihht boka, og redusere/nekte erstatning. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Free Lillehammer Svart 7.September.2012 Del på Facebook Svart 7.September.2012 Ligger man på svai kan du gjøre omtrent som du vil. Vil du starte motoren en halvtimes tid for å lade skjenerer du sjelden noen. Samtidig slipper du å naboen helt opp til deg. Nåja, da har man jo ikke mulighet til å gå en tur selv mens duringen pågår... Sitér dette innlegget Link to post
Sigurd Svart 7.September.2012 Del på Facebook Svart 7.September.2012 Tanken er god den, men er det etter forskriftene? ...... Vet ikke, men hos meg er det arrangert originalt omtrent på samme måten fra verft. Utløpet på generatoren er kobla på etter lyddemperen til hovedmotor. Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 7.September.2012 Del på Facebook Svart 7.September.2012 Forskrift eller ikke vet jeg ikke. har nok vært sånn i veldig mange år. Jeg har også observert dette på en del større båter og har fått inntrykk av at det er er originalt, og "påstøpt" stuss på innsiden til sggregatet der også eksosslangen treffer gjennomføringen. Jeg tror derfor ikke tanken i mitt tilfelle er unik, men den er kanskje løst ørlitegranne annerledes enn de som har det originalt. En av ulempene som har vært diskutert er om eksos fra motoren kan finne veien inn i aggregatet dersom ventiler etc står uheldig til. Eksospotten er en slik med en del vann i, så det virker nok som en lås så lenge det er vann i den. I tillegg er det en del opp og ned på slangen, som nok medfører flere låser bortover. Men det medfører mer motstand for aggregatet. Akkurat i mitt tilfelle, med eksosstøvel, blir det nok heller et sug under fart og ikke trykk. Hvis det kommer motsatt vei vil uansett motorene suge ut eksosen før den rekker å ta noen vei - men det motsatt (aggregatesos inn i motorene) ville kanskje ikke det. Nå ligger også eksosslangene slik at de har en liten dipp ned og funker som en lås for aggregat eksosen den veien. Det bekymrer meg mer i fht å få sugt vann inn i motorene når de blir kalde. Men det er originalt slik med de hull og oppheng som er i båten. Men jeg er interessert i alle synspunkter på løsningen. Når jeg byttet ut den gamle koblingen som bildet viser vurderte jeg også å lage eget hull til aggregatet, blant annet med bakgrunn i motforestillinger mot dagens løsning. Sitér dette innlegget Link to post
Fjellbonden Svart 7.September.2012 Del på Facebook Svart 7.September.2012 (redigert) Jeg har også generatoreksosen inn på stb motors eksos, da etter at den er separert fra vannet. Legger til: Dette er originalt montert. Har også registrert en del andre båter med samme opplegg. Redigert 7.September.2012 av Fjellbonden (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ebonita Svart 7.September.2012 Del på Facebook Svart 7.September.2012 Nordan Family: Jeg reklamerer fremdeles for min egen løsning på eksosen: den er koblet på eksosen til den ene hovedmotoren ca 1 meter inne i båten. Det medfører at all plasking etc skjer inne i båten, og vannet renner stille og rolig ut inne i en ekssos-støvel. I tillegg til en innvendig egen potte til aggregatet og en altfor lang eksosslange med litt ups- and downs medfører dette at eksosstøyen min kun er svak hvisking. Den støyen som kommer hos meg kommer fra motorromsventilasjonen, og er opplagt plagsom for de nærmeste båtene. (hadde en egen tråd med litt pros og cons for denne løsningen for en tid tilbake) Mycket intressant ide Nordan F, Har själv funderat i dom banorna men då framför allt med tanke på AC. Såg en båt nu när jag var på Mallorca som hade ac-vattnet dragit till avgas-ledningen. Jag vet inte om Du såg mitt inlägg Nordan Family, men jag skulle sätta pris på att få veta titeln på den tråden som Du refererar till. Jag har mitt genset med vattenavskiljning och det blir ganska tyst, men AC plasket är rätt störigt för en båt som ligger intill trots att det är utkastare som riktar vattnet nedåt längs båtsidan. Åtminstone på natten... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.