Jump to content

Strømaggregat i uthavn, må man bare klappe igjen?


Enzo

Recommended Posts

Jeg har ikke så mye erfaring med disse aggregatbeistene, men jeg støtte på et eksemplar av arten da jeg lå i Farsund tidligere i sommer – på gjestebrygga helt i sentrum, der det ikke er strøm. Etter å ha geleidet oss i land beklagde støysynderen bråket (som såvidt var hørbart om man virkelig gikk inn for å la seg irritere), fortalte at han kom til å ha den nødvendige batterikapasitet om en halvtime, for så å tilby strøm om jeg skulle ha bruk for det.

 

Strømmen hadde jeg ikke bruk for, men det er vanskelig å utvikle noe hatsk forhold til aggregater etter slike opplevelser. Problemet er innehavere som ikke vet å oppføre seg, ikke eksistensen av strømaggregater. Tilsvarende prøver jeg å få fall i masta til å holde kjeft og fortøyningene mine til ikke å knirke; har absolutt intet ønske om å plage naboene, og har fått gode tips til støydemping av mast når jeg har gått bort til naboen for å beklage bråket jeg lagde.

 

Klarer ikke å se at litt smidighet ikke skal løse slikt, klarer heller ikke la meg overraske over at det finnes de som ikke oser av smidighet og velvilje.

Link to post
Share on other sites

Da får han finne seg en annen plass tenker jeg.

 

En anekdote. Om jeg går i fjellet og ikke vil møte rødvinsmarinerte 40-50 år gamle damer så legger ikke jeg ruta om de største dnt hyttene. Da tar jeg pikkpakket mitt litt utenfor allfarvei og koser meg

 

Og når rødvinsrøya likevel kommer sjanglende så pakker du pent sammen teltet ditt og finner deg en annen plass tenker jeg ... ?

Link to post
Share on other sites

På Tisler i fjor lå vi nær en gjeng med fredrikstadgutter på krabbetur. På ettermiddagen fikk vi klar beskjed:

- Vi skal ikke ha noe bråk og leven fra dere utover kvelden og natten, for det skal vi ta oss av!

Og slik ble det.

 

Egentlig en grei melding og advarsel. Jeg synes det må være tillatt å feste litt, spesielt når en vasler naboene på forhånd. Kanskje det også ville bli mindre misnøye med ladingen dersom en prater litt og avtaler med båtnaboene på forhånd? Der er jeg helt enig med Euklid (det navnet forplikter!) og noen andre her på forumet.

 

Jeg lader av og til med motoren på dagtid, Det er mitt inntrykk at motor på lavt turtall ofte ikke gir mer sjenerende støy enn et aggregat som går på 1500 eller 3000 o/min. Derfor har jeg slått fra meg tanken på å installere aggregat. I uthavn trenger vi strengt tatt nesten bare strøm til kjøleskapet. For alt annet kan vi stort sett greie oss med minimalt med strøm. Omtrent som på hyttetur uten innlagt strøm. Vi synes faktisk det er mer koselig slik. Men hver sine lyster og behov, og kjør gjerne laderen av og til for min del.

 

Jeg leker litt med tanken på solceller, og vil gjene høre om andres erfaringer og anbefalinger i så måte. Jeg kan tenke meg at det kan være nyttig i sommermånedene når været er fint og en har mange naboer på sjøen. Ellers er vi ofte ute sent på høsten når solcellene ikke er effektive. Men da er det lite båter i uthavnene og som regel heller ikke noe problem å lade med motoren.

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

For all del, det er flott med en stille uthavn og flatt vann, men det går da an å være litt rause med hverandre?

 

Å det finnes en og annen der ute som ikke ser forbi sin egen nesetipp.

Jeg opplevde for noen år siden en gjeng på brygga i ei gjestehavn, de kom bort til båten kl 23.00 og ba med stenge diesel-varmeren da de ble plaget av eksoslukt. Det hører med til historien at denne gjengen ble sittende foran baugen på båten vår å spille gitar og synge Jahn Teigen sanger til kl. 03.30.......vi fikk ikke sove og brygga var lang !

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Tror ikke jeg hadde nådd inn til lillehjernen hos dem, den var nok betraktelig bedøvet da det gikk opp for meg at de hadde laken-skrekk !

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Kanskje, kanskje ikke. Verdt et forsøk når det kan redde nattesøvnen spør du meg.

 

Generelt har vi jo alle ulik toleranse for ulike ting, når man er plaget av noe syns jeg nesten man bør forsøke å si ifra så motparten får en fair sjanse til å oppføre seg. (Dog, disse apene var kanskje hinsides ...)

Link to post
Share on other sites

Kun opplevd å bli irritert en gang av dette, i Paradisbukta vLangesund, hvor en eier av en større fb båt satte aggregtatet på badplattformen når vi spiste middag på andre siden av bukta. Ellers har alltid folk spurt og det har passet bra med at jeg kjører litt motor eller tar oss en tur. Fastmonterte slik Bitteliten har høres ikke, bare svak during hvis en ligger rett ved siden. Jeg snorker høyere, hehe.

 

Ellers så er fremtiden brenselcelle! Lydløst, går på etanol og veldig effektivt.

Link to post
Share on other sites

Ellers så er fremtiden brenselcelle! Lydløst, går på etanol og veldig effektivt.

Så er også en utøket batteribank og solceller. Synes du at et skikkelig fastmontert og støyisolert agregat blir for dyrt er dette en bedre løsning spør du meg. Billigere også, og så slipper du å trekke enda en ny type brenstoff ombord.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

 

Så er også en utøket batteribank og solceller. Synes du at et skikkelig fastmontert og støyisolert agregat blir for dyrt er dette en bedre løsning spør du meg. Billigere også, og så slipper du å trekke enda en ny type brenstoff ombord.

 

Ikke uenig men min båt er ikke så godt egnet for dette. Brenselcelle blir nok billigere om et par år

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Kun opplevd å bli irritert en gang av dette, i Paradisbukta vLangesund, hvor en eier av en større fb båt satte aggregtatet på badplattformen når vi spiste middag på andre siden av bukta

 

Paradisbukta (jordfallsbukta) ved Helgeroa er en typisk uthavn hvor jeg i grunnen ikke kan forestille meg at det er mulig å kjøre aggregat så lenge det er andre båter der og været er stille. Havna er lukket, liten og har bratte fjellsider rett ned i sjøen slik at en i praksis hører det meste som foregår.

 

Opplevde i sommer når vi lå der at en båt (gigantisk Fairlaine eller noe i den dur) lot motoren gå en stund midt på dagen. I det han slo av motoren så brøyt det ut en stor jubel fra alle de andre som lå der.

 

Noen havner/bukter egner seg vel rett og slett dårligere enn andre for støy?

Link to post
Share on other sites

Flyttbare aggregat bør unngåes. Da er det neste bedre om du skaffer deg stor lade-kapasitet og kjører motoren noen timer på dagtid.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Hadde et EU10 tidligere, og syntes det var greit den gang. Litt liten kapasitet, men handterte lading og varmtvann samtidig. Syntes også det var relativt stillegående. Sammenligner jeg støyen på dette mot den fastmonterte Kohler 1500RPM jeg har idag er jo dette to forskjellige verdener. Det er jo forsåvidt prisen også da :rolleyes:

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Dette vart tydelegvis ein engasjerande tråd...

 

Min tanke er at båten sitt anlegg, både kraftforsyning og forbrukarar, bør vera dimensjonert slik at ein kan ligga 2-3 døgn i uthavn utan å måtta ha tilført ekstra kraft frå dynamo / 230V.

 

Så kan det jo henda at vær / ekstra forbruk / ev. feil, kan føra til at det likevel vert behov for lading, då trengs berre ei enkel vurdering / spørsmål til naboer, for å avklara om dette er greit..

Det er sjølvsagt lurt å antyda kor lenge aggregatet treng vera i gang, og ev. tilby straum til naboen samstundes.

Det heile botnar i vurderingsevne og det å ta hensyn til andre, om aggregatet er innebygd i båten eller plassert på land via skøyteledning har også vesentleg betydning oppi det heile.

Link to post
Share on other sites

Havlengt: "om aggregatet er innebygd i båten eller plassert på land via skøyteledning har også vesentleg betydning oppi det heile."

 

Her minnes jeg samme ble diskutert i en tråd for flere år siden. Noen hadde - åpenbart for ikke å bli genert av eget aggregat - satt det på land med en lang skjøteledning - men ganske nærme andre båter - kjekk innstilling!

Redigert av FredT (see edit history)

Kystskipper 1980 Fredrikstad Navigasjonsskole

Link to post
Share on other sites

Hvorfor det egentlig? Virker som det er finnes noen av de rundtforbi.

 

Det er sikker forskjeller ute å går når det gjelder portable bensingeneratorer, men normalt støyer de såpass at det er en plage og en pest.

Jeg hadde tidligere honda aggeregat på hytta og fikk til slutt besøk av en nabo som hadde fått nok av min TV titting. Dette uhyre sto inne i en bod og det var 300 meter i luftlinje bort til nabohytta. Det er også ett og annet tre på den veien. Jeg har nå lagt inn strøm !

Jeg tror det kan være mindre støy av en båtmotor.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Kanskje essensen av dette er at lyd fra en motor (om det er fra et agregat eller en diesel/bensin fremdriftsmotor) er en helt mistilpasset lyd ute i naturen? Vind, bølgeskvalp, måkeskrik og stemmer fra mennesker er jo helt annet. I en by tolererer en og er vant til all type mekanisk/elektrisk støy, men ute i en fin bukt i havgapet? Der drar en vel for å oppleve naturen og ikke den mekaniserte støyende hverdagen?

 

Lars H.

pt. Klädesholmen

webcam

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...