Jump to content

Strømaggregat i uthavn, må man bare klappe igjen?


Enzo

Recommended Posts

Det var da voldsomt med strømforbrukere du har i båten Bitteliten, men deg om det. Vi har forskjellige behov. Men jeg lurer litt på hvor mange amperetimer du totalt bruker i løpet av en vanlig helg med det lille batteriet ditt? Og hvor mange kilowattimer på 230 volten? Dette er ikke ment som kritikk eller noe slik, men jeg er litt nysjerrig på hvor mye en faktisk kan klare å bruke i løpet av en helg. Du må da totalt bruke mye mer en hjemme i en eneboig i løpet av en helg? Og for all del, jeg misunner deg ikke en smule komfort.

 

Lars H.

pt Hönö Sverige

webcam fra båten

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Vanligvis er forbruket rundt 15-20A. Nedi rundt 8 om natta når kjøleskap ikke åpnes og resten hviler Ellers har jeg aldri brydd meg stort over forbruket. Middager drar nok litt, er ikke så mye boksmat som blir lagd :smiley: Det blir vel omtrent som hjemme, bortsett fra at alt vann er elektrisk drevet, grillen er el ikke gass og at huset ikke har el ankervinsj :wink:

 

30Ah batteri i Ynglingen holder en måneds tid ved normal bruk, litt avhengig av nedbørsmengden

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ok, med et døgnforbruk på 360Ah til 480Ah, forstår jeg at du må lade. Uten lading ville du jo da være nede på 47% til 30% restkapasitet med de små batteriene dine i løpet av et døgn og drept batteriene dine på kort tid i stedet for å la de leve godt opp ot 10 år. Da forstår jeg godt at du må lade litt sånn innimellom pluss at du må kjøre bråkemaskinen kanske mye for å kompensere for resten av forbruket ditt. Du lever/svever nok i en annen sfvære enn mange andre båtfanter vil jeg tro. Og det om deg, - skulle jeg hatt en hytte ville jeg også sørget for nok energi til å ha det like komfortabelt som hjemme, - om enn ikke bedre. Men det var under forutsetning at jeg ikke erget og terget andre. En strømkabel til en hytte lager nemlig ikke irriterende støy!

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

...... En time med motor er bedre enn fem timer bensinaggregatkjøring.

 

? Du har 80A lader. Hvordan kan du sette likhetstegn med 5 timer med aggr og 1 time motorkjøring? Dynamoer med org regulator er som oftest mye mindre effektive enn landstrømsladere. Hvor store og effektive er dine dynamoer?

Link to post
Share on other sites

115A per motor her 100A lader. Men blir 2x115A 230A?

? Har du dynsmoer på 115A pr motor? De leverer nok uansett ikke 115A i andre tilfeller enn ved høyt forbruk f.eks thrusterbruk. Ellers kanskje halvparten vef vanlig lading hvis det er org regulator. Dette kan du jo enkelt sjekke med et tangamp. meter.

Link to post
Share on other sites

I uthavn bør alle ta hensyn og redusere støy. Dessverre er utviklingen generelt negativ med mer og mer støy over alt. Ser nesten ikke en jolle uten påhengs lenger og aggregat og høy musikk er utrolig irriterende. Positivt er brenselcellenes anmars og de er helt lydløse - håper bare prisene faller så de kan bli mer utbredt.

Heller lite, men lekkert laget

Link to post
Share on other sites

Er ikke dette den samme diskusjonen vi har hatt i 100 år?

 

Jeg mener det er alltid mange som ønsker at alt skal være slik det var før.

Amish folket er blant de som har dratt det lengst.

 

Det er masse i den maritime utvikling som har fått en dårlig mottakelse hos bedreviterene

  • Forbrenningsmotoren
  • Radar
  • Autopilot
  • Rulle seil
  • Baugpropell
  • Aggregat

Er det noe historien har vist er det at teknologiske nyvinninger kommer for å bli.

Så lenge økonomien tillater vil folk skaffe seg det som frister.

 

Jeg tror det er naivt å tro at man skal stoppe folk fra å kjøre aggregat i uthavn, på samme måte som der utopi å forlange at båter som går over 8 knop skal passere andre båter med 500 meter avstand.

 

Ville det ikke være mer fruktbart å bidra til hensynsfull bruk/kjøring heller enn å irritere seg grønn og kjempe for urealistiske regler og forbud?

.

Redigert av Johannes (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Er ikke dette den samme diskusjonen vi har hatt i 100 år?

Egentlig ikke. Det er ingen kamp mot generatoren. Fint tilbehør.

Men noen legger seg i gjestehavn med det som der tilhører.

Og noen legger seg i uthavn for roen og naturen.

Og de bør slippe generatoren.

 

 

kjempe for urealistiske regler og forbud?

Som jeg har skrevet over, dette er på plass enkelte steder i Sverige. Og det er på vei hit.

 

Selv har jeg et mål om å bli helt selvforsynt med strøm fra sol og vind, og dermed fjerne landstømkoblingen.

Link to post
Share on other sites

Blir færre "båtfanter" som Lars kalte dem. Alle kan klare seg på 12V og gjerne gasskok i uthavn, men selv båtprodusenter legger opp til 230V bruk. Man må f.eks heller ikke dusje hver dag. Skal man ha varmt vann til oppvask kan man bare koke en del ekstra når kaffevannet kokes. Morgenbad og kveldsbad fra badeplattform er en grei løsning så lenge temp>16 gr. Forfriskende og man skyller seg etter vask i ferskvann. Før likte man å komme på ferie og ha det enkelt. Ha tid nok til å ta det med ro. Nå skal alt være som hjemme med samme komfort. Unger som vokser opp nå blir nok ikke introdusert for mye basic ferdigheter i å klare seg med lite.

Redigert av olpi (see edit history)
Link to post
Share on other sites

 

Som jeg har skrevet over, dette er på plass enkelte steder i Sverige. Og det er på vei hit.

 

Selv har jeg et mål om å bli helt selvforsynt med strøm fra sol og vind, og dermed fjerne landstømkoblingen.

 

Det er to veier til det målet; Den ene er å fylle båten halvfull med skrammel som konsumerer strøm for deretter å toppe lasset med annet skrammel som produserer strøm. Eller man kan gjøre motsatt ...

 

Regulerings-stilen de kjører i Sverige har jeg ikke alltid helt sansen for.

Link to post
Share on other sites

Nå er det vel i uthavn det er aktuelt med aggregat, i gjestehavn vil vel de fleste klare seg med landstrøm.?

Og det vel slett ikke sikkert vi kommer til å adoptere svenske regler.

Hvorfor tror du det?

 

Forøvrig var 500 meter passeringsavstand inkludert i "urealistiske krav og forbud"

 

Så er det nok mange som klarer ei langhelg om sommeren uten å lade batterier.

Men vår og høst, når det er behov for å kjøre litt varmeapparat og lysbruken tiltar da er det mange som har behov for litt påfyll.

Noen har gjerne en for liten eller utslitt batteribank, kanskje dårlig råd i forhold til oppgradering.

Når de da fyrer opp for å lade er det ikke for plage omgivelsene, men fordi de trenger strøm.

 

Og som andre har påpekt, det er ofte langt bedre med et aggregat enn en stor dieselmotor.

 

For all del, det er flott med en stille uthavn og flatt vann, men det går da an å være litt rause med hverandre?

Link to post
Share on other sites

Et Honda eu 10 summer så fint som den beste symaskin.Det er nesten som bakgrunnsmusikk for et trenet øre.

 

Over til sak. Jeg har funnet min ensomme plass ytterst i skjærgården og har ligget der noen dager.. Så kommer det en surpomp og kliner seg opp til båten min. For meg er tiden inne for å lade batteriene som nærmer seg rødt og jeg benytter tiden til å reise ut med jolla å dra noen steketorsk til kvelds, mens agregatet surrer,.

 

Da jeg kommer tilbake står det en sint bymann helt rød i mosen og skriker at hvis du er avhengig av 220v får du heller velge deg en havn med landstrøm.

 

(sann hendelse)

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde en tildragelse for et par år siden i en fiskehavn syd for Koster. Altså ikke en del av nasjoalparken. Jeg hadde aggeregatet igang for å koke en kopp kaffe (hybelkomfyr). En dame, som pusse båt kom strenede og forlangte at "stanna ovesenet, jag kan inte höra fåglarna". Aggeregatet sitter midt inne i båten og har tørr eksos, puster såvidt. Hun fikk så skautet passet. Fly forbannet strenet hun tilbake og startet pussemaskinen sin igjen. Det har vel noe med toleranse å gjøre. Om naboen fyrer opp en sur grill som forpester hele uthavnen, så er det lov. Starter jeg aggeregatet for å koke middag, så er det lov. Men jeg har ikke lov til å kjøre noen form for motor for å lade batterier. I nasjonalparken på Koster.

Link to post
Share on other sites

Hender jeg starter motoren en gang i blant for og lade, mne prøve da og vise hensyn og gjøre det når de andre båtene er gått i land. Lå 6 dager i samme uthavn i år.

 

Har en MasterVolt MassCombi som fungerer utmerket. Her kan jeg lade 80% kapasitet på batteriene på noen timer (100A). Mat lages best med Gass.

 

Dog frister Lydløs Brenselcelle og en stor solcelle er også under vurdering.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...