Jump to content

Positive/negative erfaringer med Bavaria (sport)?


lassal

Recommended Posts

La oss håpe de bytter til en matchende farge på sikaflexen også

 

Ser at sika-fetishen til Bitteliten slår til igjen. Har i min jobb stadig kontakt med Sika Norge as, Kan sikkert ordne en omvisning for Bitteliten, slik at at han kan bade i alle produktene! Sikker på at dette pirrer Bitteliten. Så når du du en gang kommer deg ut av din 80-talls Nimbus-cockpit, må du bare ta kontakt!

Link to post
Share on other sites

Dere snakker vel om Nor Star og ikke Patrol båtene til NordStar? (2 forskjellige merker )

Det er det selvsagt. Bitteliten ble nok så blendet av den Bavaria 37`en bokstavene gikk litt i hytt og pine. :lol: , men 80-talls cocpit da gitt - den var ikke pen, Benna! Vi snakker tross alt mye penger her.

Link to post
Share on other sites

Fullstendig avsporet, men dere kan mene hva dere vil. N300 er en nydelig båt, men W32 er i en helt annen størrelse og klasse. Ja, det koster mer i veldikehold med 2 motorer, men en 32 m/kad32 er gunstig i drift og vedlikehold ift 6-sylindrede diesler. Min 3-fotsyke fikk meg til å kjøpe stadig større båter, til slutt W37 som er en fantastisk båt. Men jeg tenker fortsatt at hadde jeg ikke kjøpt 37en så hadde jeg ikke hatt noen grunn til på selge 32en, og dermed hadde jeg i dag hatt en betydelig større båt enn jeg har, uten at den hadde bundet vesentlig mer kapital (men kostet en del mer i vedlikehold hadde den). Og en 2000-modell W32 som jeg hadde eid i hele båtens levetid untatt de første 8-9 mnd ville for meg vært en meget kurant båt som jeg visste alt om. For meg er det en interessant refleksjon

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Link to post
Share on other sites

Vår NW-venn er ingen pudding, og den tåler han. Skal ikke se bort fra at Sika kan bli et savn også. For min del koser jeg meg med Sika-båten min. Ville ikke vært en dag foruten! :lol::lol: Vi er tross alt så fornøyde med båtene våre at vi bare må heve oss over de som, av ulike grunner vi bare kan spekulere i, har behov for å snakke nedlatende om sika og for den del BMB.

Redigert av Swande (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Sika eller ei, jeg er lykkelig eier av 2007 mod 29 Sport, men savner allerede 4 faste køyeplasser. Høster derfor av erfaringen til eiere av 35 Sport, gjerne i kontekst av lillebror 29 Sport . Finnes mange 35 Sport i bruktmarkedet, og denne er vel å foretrekke kontra 33 Sport?

 

(Ikke interessert i negative kommentarer om finish/sika etc. fra andre forståsegpåere her på BP denne gangen ;-)

Redigert av mhemil (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Bavaria 35 er en stor båt, både lengre og bredere enn W37. Så du får mye plass. Og mye båt for pengene. Vil tro den går helt greit med D4 - det er ganske stor forskjell på vedlikeholdskostnadene på en 4- og 6-sylindret diesel. I tillegg ville jeg trodd den ble tung bak med 2 D6?

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Link to post
Share on other sites

Ser at sika-fetishen til Bitteliten slår til igjen. Har i min jobb stadig kontakt med Sika Norge as, Kan sikkert ordne en omvisning for Bitteliten, slik at at han kan bade i alle produktene! Sikker på at dette pirrer Bitteliten. Så når du du en gang kommer deg ut av din 80-talls Nimbus-cockpit, må du bare ta kontakt!

Forstår at du blir litt blendet av solen i all plasten og hvite sikafleksen ombord. Hva som er 80 talls skal vi nok ikke diskutere - er ikke så sikker på om du har rett der :wink:

 

 

NW bruker både brun og hvit sikafleks på båtene sine. Faktisk mye mer enn Windy, og jeg synes ikke det er noe fint.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Mitt inntrykk som også er vist med bilder her på Baatplassen er at Bavaria nok var og kanskje er ivrige med å bruke sikaflex på å sette sammen ting. Og de gjør det på en ganske synlig måte - og det jeg har sett så virker det også som om de har veldig dårlig tid når de gjør jobben.

 

Alle som har hatt sika mellom fingrene vet at det er noe klin som krever litt tid

Link to post
Share on other sites

Jeg måtte lete litt, men jeg fant et bilde i innlegg nummer 324 i denne tråden:

 

https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=44648&st=300

 

Så ikke pent ut nei. Jeg nekter å tro at det representerer et gjennomsnitt av bruken av sika på Bavaria båtene.

 

Jeg har i grunnen ikke lagt merke til bruken av sikaflex i båten min. Og nå tør jeg ikke se etter...

 

Jeg har ikke egen erfaring med Bavariabåter, men har inntrykk av at det er gode båter. Dog har design og sjøegenskaper måttet lide litt for stor innvendig plass..? Riktig oppfattet? Med noen unntak, bl. annet synes jeg 29 DC har et pent utseende...

Redigert av Los Endos (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Sika eller ei, jeg er lykkelig eier av 2007 mod 29 Sport, men savner allerede 4 faste køyeplasser. Høster derfor av erfaringen til eiere av 35 Sport, gjerne i kontekst av lillebror 29 Sport . Finnes mange 35 Sport i bruktmarkedet, og denne er vel å foretrekke kontra 33 Sport?

 

Nye 33 Sport er en fin båt, men personlig liker jeg nok min 35 Sport bedre primært fordi den etter min mening er mye penere. Designet er mer eller mindre det samme, men 33 blir litt "butt og rar", og badeplattformen blir i høyeste laget.

 

Ellers er 35 Sport en fin familiebåt, og passer oss 4 utmerket. 2 lugarer med 4-5 faste sengeplasser, bra uteplass, både for å sitte å se fremover under fart, og når man sitter rundt bordet og spiser. Båten er god i sjøen, og gir deg ingen overraskelser. Min båt har 2 x D4 225, noe som gir en behagelig marsfart på 26,5 - 27 knop i 3100 omdreininger, med et gjennomsnittsforbruk i sesongen 2008 på 33.4 liter per time inklusiv full fart og tomgangskjøring.

 

Ombord hos oss har ting fungert fint, men det kunne vært bedre finnish på enkelte detaljer ombord. Sika er nevnt, og jeg skal fuge om noen fuger til våren som med fordel kunne vært gjort penere på fabrikk. Bordet i salongen nede er litt slarket, og en ny og bedre bordsokkel vil gjøre susen her. Frittfalls septiktanken med en 90 grader i bunnen er avhengig av at du sørger for at det er væske nok før tømming, varmtvannsberederen er på 20 liter, og burde vært større. Løsningen med 4 x 140 Amp batterier, hvorav 2 er til forbruk er ikke optimal, så jeg setter inn 2 x 75 A til strat av hver sin motor i vinter, slik at alle de 4 originalbatteriene benyttes til forbruk. Som det er i dag kan vi ligge fredag-søndag med begge kjøleskapene i gang, men da er det definitivt slutt.

 

Eller har jeg satt inn 12 V kontakt og ekstra 220 uttak i cockpit, og det gjør det hele mer praktisk. Har også satt inn lys på badeplattformen og blå steplight i cockpit. Skal ha inn noe mer lys i targabøylen, og supplere med litt mer lys i salongen, da de som sitter der neppe kan kvalifisere til koselige.

 

Utover det skal jeg bytte ut høytalerne i cockpit, da disse er av billigste type, og ikke egnet til noe annet enn å høre lavt på radio.

 

Personlig mener jeg at BMB 35 Sport gir deg masse båtglede for pengene, og dersom du er litt hendig og kan sette inn litt mer lys og noen stikkontakter, så fungere båten helt utmerket.

 

Lykke til, det ligger noen båter på Finn.no og prisen på en 2006/2007 modell er absolutt akseptabel, om enn litt lav etter min smak. :wink:

Hilsen Ludde

 

Link to post
Share on other sites

Fin oppsummering Ludde. Jeg synes uttrykket ditt at båten gir masse båtglede var fint. for meg er det mer forståelig enn at en båt er mye båt for pengene.

 

 

Så ikke pent ut nei. Jeg nekter å tro at det representerer et gjennomsnitt av bruken av sika på Bavaria båtene.

Mulig dette har endret seg siste året eller to. Jeg har vært ombord i en del Bavariaer - både motorbåter og seilbåter - og bildet var etter min mening ganske representativt for hvordan dette var for et par år siden.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Mange fornuftige vurderinger her, Ludde. 35`ern og 29 sport er etter min vurdering de mest vellykkede modellene. 30 sport med stor solseng var ikke noe lykketreff, noe den raske endringen tilbake til gammel løsning vel var en innrømmelse av. 32 og 33 er heller ikke veldig mye større ute en 29 og 30. 35 derimot er en mye større båt og generelt en meget stor og romsli 35 foter.

 

Ellers er jeg enig i at en Bavaria selvsagt kan mangle noe utstyr som du betaler hundervis av tusen av kroner for i andre båter. En Bavaria motorbåt kan ha behov for noe ettermontering og modifisering av utstyr. Det kan være behov for et ekstra 12 volts uttak, et batteri og to ekstra eller et par ekstra lys osv. Alt sammen enkle ting å ettermontere og det koster heller ikke all verden. Du har fremdeles en rimelig og god båt etter mitt syn.

 

Så ikke pent ut nei. Jeg nekter å tro at det representerer et gjennomsnitt av bruken av sika på Bavaria båtene.

 

Jeg har i grunnen ikke lagt merke til bruken av sikaflex i båten min. Og nå tør jeg ikke se etter...

 

Jeg har ikke egen erfaring med Bavariabåter, men har inntrykk av at det er gode båter. Dog har design og sjøegenskaper måttet lide litt for stor innvendig plass..? Riktig oppfattet? Med noen unntak, bl. annet synes jeg 29 DC har et pent utseende...

Dette er ikke representabelt for gjennomsnittet, nei. Jeg har vært ombord i ganske mange båter. Jevnt over er det mer en bra nok. Men, om du vil betale noen hundretusen kroner ekstra for at en godt betalt normann eller svenske har brukt en uke eller to på å dra en sika-tetning under dørken, så er det jo selvsagt ingting i veien for det.

 

Design kan vi mene i det uendelige om, men sjøegenskapene får Bavaria gode skussmål for. Opplever selv min egen båt som atskillig bedre i litt sjø en f.eks en del norske konkurrenter jeg har kjørt. Tyngden har mye å si her.

Redigert av Swande (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ombord hos oss har ting fungert fint, men det kunne vært bedre finnish på enkelte detaljer ombord. Sika er nevnt, og jeg skal fuge om noen fuger til våren som med fordel kunne vært gjort penere på fabrikk. Bordet i salongen nede er litt slarket, og en ny og bedre bordsokkel vil gjøre susen her. Frittfalls septiktanken med en 90 grader i bunnen er avhengig av at du sørger for at det er væske nok før tømming, varmtvannsberederen er på 20 liter, og burde vært større. Løsningen med 4 x 140 Amp batterier, hvorav 2 er til forbruk er ikke optimal, så jeg setter inn 2 x 75 A til strat av hver sin motor i vinter, slik at alle de 4 originalbatteriene benyttes til forbruk. Som det er i dag kan vi ligge fredag-søndag med begge kjøleskapene i gang, men da er det definitivt slutt.

 

Eller har jeg satt inn 12 V kontakt og ekstra 220 uttak i cockpit, og det gjør det hele mer praktisk. Har også satt inn lys på badeplattformen og blå steplight i cockpit. Skal ha inn noe mer lys i targabøylen, og supplere med litt mer lys i salongen, da de som sitter der neppe kan kvalifisere til koselige.

 

 

Dette var et flott og nyansert innlegg :yesnod: Oppdateringene du planlegger, høres veldig fornuftige ut. I tillegg til å få en båt som vil fungere enda bedre, får du også en båt som skiller seg litt fra mengden.

 

 

den andre er fortsatt villfaren :wink:

 

Nidelven ble solgt på torsdag, så det er mulig jeg ikke tilhører denne kategorien lenger :wink:

Hilsen hos

Link to post
Share on other sites

Nidelven ble solgt på torsdag, så det er mulig jeg ikke tilhører denne kategorien lenger :wink:

Gratulerer - så nå blir det Bavaria nå da eller? :wink:

 

20 liters varmtvannstank på en 35 foter lagd for lengre turer med 4 ombord. Da håper jeg det er en option å velge større tank.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takk Bitteliten, for er det ikke det det dreier seg om da? For oss er båten et middel til å være sammen, treffe andre båteiere og dele opplevelser.

 

Forøvrig deler jeg ditt syn på bruken av Sika som løsning på mindre god bruk av tommestokk, og har også sett Bavariar der de har hatt "fugeparty" ombord i de sene nattetimer. Dette har bedret seg veldig fra de første båtene, og i dag ser det mye bedre ut.

 

Opsjon på større varmtvannstank? Var ikke mulig tidligere tror jeg, så alternativet er en annonse på Finn og en tur på messa.

Redigert av Ludde (see edit history)

Hilsen Ludde

 

Link to post
Share on other sites

Akkurat :yesnod:

For meg handler båtlivet om båtglede. Ikke mye båt for pengene, ikke hvor stor eller lang eller dyr din eller min er - men som du skrev - om glede over å være på vannet og se at andre også gleder seg over å være på vannet.

 

Når folk spør om råd eller de kanskje er dristige/dumme :wink: nok til å spørre hva jeg mener - da tillater jeg meg også å være ærlig. Ikke alle liker det - men det får nå stå sin prøve.

 

men dette gjelder for alle motorbåter

Ikke alle Roald :smiley:

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...