Jump to content

Status på svenskekysten


ter-av

Recommended Posts

Lars H. skrev for 8 timer siden:

Da må noe ha forandret seg den seneste tiden. Da vi var nedover i mai og juni, var det bare blide svensker å møte.

Det kan være at det har forandret seg, men folk jeg kjenner har blitt møtt med direkte ufinheter, og på en svensk side på Facebook har flere lagt ut særdeles negative innlegg om nordmenn. Dette er nok ikke noe nytt, men det kommer fram nå i disse spesielle tider. Holdningene har nok vært der fra før.

Link to post
Share on other sites

Lars H. skrev for 9 timer siden:

Da må noe ha forandret seg den seneste tiden. Da vi var nedover i mai og juni, var det bare blide svensker å møte.


Noe har nok forandret seg utover sommeren Lars. Jeg har snakket med norske seilere her i Vesterø som forteller om ubehagelige opplevelser i Sverige, men nå er det jo åpnet for hele sverige inn til DK. Da roer det seg kanskje litt. De første svenske båtene kom til øya i går kveld. 

Redigert av Flid (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Etter 3 uker på Bohulänkysten har jeg ikke hørt noe negativt, til tross for Princess med hvite skinnseter og (iblant) champagne på flybridge (ref GT, norska vrålåken :smiley:) egentlig ikke så mye synlig forskjell på coronatiltak heller. Ligger i uthavn sør for Kungshamn, ved Långö. Ble for varmt på takterrassen nå, måtte trekke ned i skyggen. Tror det passer perfekt med en kald øl nå :-)

Redigert av Lykke R (see edit history)
Link to post
Share on other sites

När jag ansökte om att få köra till Oslo för att se på båt blev det nej. Inget att klaga över. Regler är som de är o bara att acceptera.

Orsaken var att jag var ett medisinskt hot (trussel) mot Norge o detta kan man diskutera.

Vänner som skulle besöka barn i Norge blev stoppad av Norsk militär på gränsen o jagade tillbaka

Allt samtidigt som vi har öppna gränser.

Många från Bohuslän arbetar sedan 20-30 i Norge o sedan 3-4 ,månader är de inte Välkomna till Norge.

En dålig stämning har infunnit sig mellan länderna o detta kommer tyvärr att sitta i många år.

När turistande norska medborgare kallar Svenskar för Coronasenskar hjälper detta inte till för att förbättra relationerna.

 

Link to post
Share on other sites

Svenske arbeidere i Norge har fått jobbe. At man blir forundret at svensker blir nektet adgang til Norge, er ikke for at man ikke liker svensker, men pga smittetallene er for høye. At deler av Sverige har lave smittetallene er vanskelig og forholde seg til. Fordi det blir mye detaljstyring og kanskje det har med økonomi og gjøre. Grensebyene har mer handel nå. 
 

Vi har et datterselskap i Sverige, Stockholm , som vi ikke besøker nå. Men fortsatt er det en gjeng med flotte medarbeidere. Og ingen syke.  
 

Men det vikstigte er å ha så lav smitte som mulig. 
 

Og skaper det dårlig stemning, så er det noen som ikke forstår hvor farlig Convid 19 er. Det er viktig å ha på minnet. La oss ikke skape en splid på grunn av dette, men heller jobbe sammen med å redusere dette. Og selvfølgelig  kjenner jeg forskjellen på norsk og svensk økonomi som danner « skillnader» i hvordan bekjempe dette.

 

So no bad feelings :smiley:

Redigert av baatsman (see edit history)

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Vi bor delvis i Strömstad, og har ikke opplevd noe negativt. Men nå under nedstengingen har vi kun vært der på dagsturer. I kveld tror jeg at jeg talte 11 overnattingsbåter i Strömstad gjestehavn. Og Kebalviken er vel ikke mer enn halvfull. Så det er klart at dette er negativt for dette området som vel har en handelsnæring tilpasset en befolkning som er mange ganger større enn hva som egentlig bor i Strömstads kommun. På den andre siden. Det er kun en politisk beslutning i Norge som skal til for å sparke bena under grensehandelen. Noe man kanskje ikke bør glemme. Like som det er en politisk beslutning å ikke slippe inn innbyggere fra områder som har sterk smitte i befolkningen. Men det er feil at svensker som jobber i Norge ikke kommer inn. Har man bevis for ansettelse, har man kommet inn hele tiden. Uansett nasjonalitet. Jeg har en svensk kompis i Strömstad som jobber som elektriker i Fredrikstad. Han ble riktignok permittert noen uker, men er nå tilbake på jobb. Jeg har vitterligen stått i kø med latviske, polske, svenske og andre biler som har blitt sluppet inn. Og på byggeplassen rett på nedsiden av huset i Son, jobber folk fra de samme nasjonene i hht. registreringsnumrene på bilene og språket de snakker. I Norge har vi nå under 10 000 smittede og 256 dødsfall. Det blir nok norgesferie på oss i år, tenker jeg. Utpå høsten en gang. Om vi ikke er velkomne i svenske gjestehavner, ser jeg ikke behov for å legge igjen pengene våre der heller. 

Link to post
Share on other sites

8 hours ago, baatsman said:

Svenske arbeidere i Norge har fått jobbe. At man blir forundret at svensker blir nektet adgang til Norge, er ikke for at man ikke liker svensker, men pga smittetallene er for høye. At deler av Sverige har lave smittetallene er vanskelig og forholde seg til. Fordi det blir mye detaljstyring og kanskje det har med økonomi og gjøre. Grensebyene har mer handel nå. 
 

Vi har et datterselskap i Sverige, Stockholm , som vi ikke besøker nå. Men fortsatt er det en gjeng med flotte medarbeidere. Og ingen syke.  
 

Men det vikstigte er å ha så lav smitte som mulig. 
 

Og skaper det dårlig stemning, så er det noen som ikke forstår hvor farlig Convid 19 er. Det er viktig å ha på minnet. La oss ikke skape en splid på grunn av dette, men heller jobbe sammen med å redusere dette. Og selvfølgelig  kjenner jeg forskjellen på norsk og svensk økonomi som danner « skillnader» i hvordan bekjempe dette.

 

So no bad feelings :smiley:

 

Godt skrevet. Det er mange enkelthendelser og tanker som "blåses opp" i disse tider.

Link to post
Share on other sites

He, he. Ja i våres ble jeg kjeftet opp av en finere svensk fru som også var med gjestebåt i Hunnebostrand. Grunnen var at jeg spurte om de greide og logge opp mot Dockspot, jeg fikk det ikke til. 'At du inte betalar förer til vi andra måste betala mer'. Jeg spurte høflig om hun hadde utdanning innen økonomi. Det viste seg at det var en midlertidig feil mellom norsk og svensk Telia som gjorde at norske telefoner ikke kom inn på svensk nett :-)

Link to post
Share on other sites

@HuldaAkta dej for högsvenskan, og i hvertfall 08'n. 

Jeg var ute på en holme nord for Bovallstrand og tok i mot en svensk seiler som skulle legge til. Mye hoi og rop fra seilbåten. En annen svenske som lå i nærheten av meg på holmen kom til for å hjelpe. Mens vi sto og ventet på at anker og tau var klart,  vendte han seg mot meg og spurte,  kan du høre hvor dom er från?

Jeg tok en sjans og sa 08. Just presis svarte han!

(08 = retningsnummer Stockholm.)  08 har lavere stratus enn nordmenn  på vestkysten😊

Redigert av Kaskazi (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har bodd i Sverige siden påske, brukt båten hver helg og og de siste 3 uker har jeg seilt Stenungsund - Tanum - retur. Har ikke møtt en eneste norsk båt og bare hyggeliige Svensker. Ligger for det meste i uthavn, men har 8 innhavner pga av dårlig vær. Har till og med opplevd at båten som vi møtte ble observant på at vi hadde Norsk flagg og unger ropte i kor. Vi elsker normenn!

Det som har vært spesielt i år er at det har vært utrolig mye båt, spesielt i uthavner, med tanke på at man ikke har sett nordmenn og bare noen få andre utlendinger. Hvor kommer alle båtene fra? Selv opplever jeg også at noen i Tjørn/Orust regionen ikke er så glad i Stockholmere som innvaderer regionen hver sommer.

Fra tidligere år har jeg også opplevd både Normenn og Svensker som brøyter seg frem, og tror vel at oppførselen er mer avhengig av oppdragelse en nasjonalitet.

Link to post
Share on other sites

Gunga Din skrev for 13 timer siden:


ja....unionsflagg !

men har ikke hørt eller sett noe !

 

får håpe det var ett unntak, det du hørte Flid !


Ja, vi får håpe det var et unntak, men når norske barnefamilier her i Vesterø forteller om dårlig behandling i enkelte svenske gjestehavner velger man jo å tro det de forteller. Jeg avstår fra detaljene og håper at vi kan legge dette bak oss så fort som mulig. Fortsatt god sommer,  og god seilas til alle uansett hvor dere måtte være. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...