Jump to content

Status på svenskekysten


ter-av

Recommended Posts

Bitteliten skrev 33 minutter siden:

Vg melder at Bohuslän blir grønn sone fra mandag av. Er det fortsatt krav om innsjekk i disse havnene da?

 Jeg regner med at spør om retur fra Bohuslän til Norge? Innreise til Sverige fra Norge om en er fulfaksinert er fritt frem uten noen kontroll ved grensen.

 

Så vidt jeg har forstått er det samme krav om innsjekking om en kommer til fots, bil, båt tog, fly eller båt. Dette uavhengig av fargen på stedet en kommer fra. Forskjellen er på reaksjonen som om en blir nektet adgang til landet, karantenehotell, hjemmekarantene  eller hva.. . . . .

 

Jeg tror vi tar mange flere uker her med båten i Sverige før vi drar hjem.

 

Lars H.

pt Ellös, Sverige

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Fra Sverige til Norge er det jeg mener ja. 
 

om det er grønt, er det da fri innreise uansett vaksinestatus?

 

inn i Sverige gjelder dette:

Sverige - reiseinformasjon

Reiseinformasjon | Sist oppdatert: 05.06.2021

Fra og med 31. mai 2021 oppheves alle innreiserestriksjoner ved innreise til Sverige fra Norge og øvrige nordiske land og dermed også krav til dokumentasjon på negativ covid-19-test. For mer informasjon om koronavirus og innreise, se under punktene Innreise og Helse.

Link to post
Share on other sites

Det virker som de vil holde på regelen om at halv- og uvaksinerte fremdeles må registrere seg og teste seg på grensa (hurtigtest) selv når Västra Götaland blir "grønn sone" på mandag. Mange båter må altså innom Sponvika hvis man skal være absolutt lovlydig. Men hvis mange flere drar over grensa neste uke, vil jo dette systemet bryte sammen. Jeg tror mange kommer til å se an situasjonen når de krysser grensa hjemover. :-)

Link to post
Share on other sites

Sitter og lurer på å reise her.  -men ja, hva om det blir en halv dags venting ved Sponvika, det er jo ikke noe særlig. Og regner med politiet og tollvesenet er ute og kontrollerer?

 

Og hvordan håndterer man et køsystem med 20 båter og to bryggeplasser? Er det noen som har vært innom? 

 

Må forresten fullvaksinerte registrere seg ved adkomst Norge? Og hva med barn?

Baltic-pappa

Link to post
Share on other sites

Jeg seilte/kjørte motor fra Lysekil til Havstenssund i går.  Møtte veldig mange norske båter. Alt fra ganske små DC til velvoksne seilbåter.  Om alle disse skal innom Sponvika på returen så blir det trangt !

 

I Havstenssund var gjestebrygga full, men det er jo mange fine ankerplasser, så da ble det ankring på svai stedet.  

Link to post
Share on other sites

Vi lå i Hamburgsund i natt, og ligger nå i Grundsund. Vi har møtt noen norske båter, men det er ikke flust. Vi ankom begge havnene ved 15.30 tiden, og hvis det hadde vært normale tider, hadde nok det vært dødfødt om man ønsker å finne ledig plass.

Link to post
Share on other sites

Vi kom til Gulholmen 1030 på onsdag, og da var det stapp fullt. Nå ligger vi på Ellös og der er det god plass, 4 båter på 30 plasser. Jeg håper på plass i Skärhamn imorgen formiddag. Nå ser det temmelig fullt ut iht. webkameraet. Forsøkte nettopp å kalle deg på VHF'n, men det er nok for mye land imellom selv om det ikke er store avstanden.

:flag_sw:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

btt skrev 22 minutter siden:

Vi er begge full vaksinert :) og skal til Sandefjord etter båtferie i Sverige. Er det kun å  

registrere seg vet ankomst ?

 

Ja, men du kan ikke stoppe innom feks. Skjærhalden på veien.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Idag ble det en to og en halv times tur fra Ellös til Skärhamn i omtrent flatt vann og 4m/s vind. Vi kom frem litt før 1130 og det var godt med plasser. Nå i kveld er det ikke mye ledig. Like etter at vi hadde passert Gulholmen dukket en kjent båt opp, Mon Bijou. Vi hadde "følge" frem til vi stakk inn til Skjärhamn og de fortsatte sydover. Syd for Ôkerö satte de kursen ut i havet og endte opp på Læsø. Her er vi val 6 norske båter. Vi ligger ved siden av en annen norsk Sagabåt, en Saga 365.

 

Havneavgiften for oss (under 10m) er SEK240 pluss 40 for strøm.

 

mon_bijou.jpg.535c9badbe8762a1e8ae25abb8f9dc92.jpg

 

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Lars H. skrev 1 time siden:

Idag ble det en to og en halv times tur fra Ellös til Skärhamn i omtrent flatt vann og 4m/s vind. Vi kom frem litt før 1130 og det var godt med plasser. Nå i kveld er det ikke mye ledig. Like etter at vi hadde passert Gulholmen dukket en kjent båt opp, Mon Bijou. Vi hadde "følge" frem til vi stakk inn til Skjärhamn og de fortsatte sydover. Syd for Ôkerö satte de kursen ut i havet og endte opp på Læsø. Her er vi val 6 norske båter. Vi ligger ved siden av en annen norsk Sagabåt, en Saga 365.

 

Havneavgiften for oss (under 10m) er SEK240 pluss 40 for strøm.

 

mon_bijou.jpg.535c9badbe8762a1e8ae25abb8f9dc92.jpg

 

Takk for følget :-)

AD624589-DDD9-415F-89FE-98097A918275.jpeg

6EB79C8B-4315-456A-A136-BDD2D0E89A7C.jpeg

EA14C688-58FB-4A1A-9AE3-5C72754EFC92.jpeg

2353C11A-9858-4EE4-9F33-F97F5AB26C1A.jpeg

Link to post
Share on other sites

Er det slik at man kan legge ved kai i Sverige med en gul Quebec flagg oppe (som står for "Request for free pratique", men gjelder også båter i selvpålagt karantene så lenge flagger er oppe) og så seile tilbake til Norge uten registrering/test gitt at man ikke går på land/ikke forlater båten?

 

Det er jo slik jeg leser internasjonale regler, men mulig jeg tar feil?

 

PS. Alle ombord er kun halvvaksinerte.

Link to post
Share on other sites

Alle inn til Norge skal innom kontrollstasjon om en kommer med fly, bil, båt, reinsdyr . . .  gult, blått lilla flagg. Det er norske regler som gjelder i Norge, ikke internasjonale.

 

Selv er vi nå i Sverige og har vært her over 4 uker nå og kunne inderlig håpe at vi kunne slippe styret med et besøk i Sponvika når vi en gang skal hjem.

 

:flag_sw:

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Det er ikke slik det fungerer dessverre. Norge har ratifisert rekke internasjonale lover, blant annet maritime law, og disse har også jurisdiksjon i Norge gjennom lokale lover og forskrifter.

 

når det gjelder det jeg skrev, så er det klart at når man er i en båt og ikke går på land, er under selvpålagt karantene, så «krysser» man ikke grensen, på samme måte som passasjerer i et fly krysser ikke grensen til Russland når de flyr over landet til for eksempel Japan. 
 

se forresten kommentaren i vedlagt artikkel om unntaket:

6D757A96-8274-4050-A467-845D955B4A3C.jpeg

Link to post
Share on other sites

Da får jeg komme med en liten rapport fra det "forgjettede land". Idag ble det en kort tur,drøye halvtimen fra Skärhamn til Klädesholmen. Underveis så vi mange båter fortøyd i viker og bukter, og det forklarer nok at det var godt med ledige plasser her på Klädesholmen hvor en kan fortøye med line mot kai eller i dobbeltbåser med gangbare utriggere. Vi blir vel her over helgen. Havneavgiften her er SEK230 + 40 for strøm for båter under 10m.

 

kladesholmen1.jpg.d30bd98f9fa4c577c1c05eff0d61ce57.jpg

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...