Jump to content

Status på svenskekysten


ter-av

Recommended Posts

For å snakke om noe annet en corona: Vi leide en 43 fots (svenskregistert) seilbåt, utrolig fin tur i Bohuslän. Neste gang skal vi prøve å finne en mindre båt så det blir lettere å få plass i gjestehavner, veldig få steder man kan booke med dockspot også med bredde over 4 meter. Stress å måtte være så tidlig ute for å få plass.

Link to post
Share on other sites

  • 10 måneder senere...

I 2021 er det ikke mange norske båter her. Vi har vært her i 3 uker nå og ligger nå i Bohus Malmön. Idag hadde vi  egentlig tenkt oss til Gullholmen, men like rundt odden fikk vi sjøen rett mot slik at vindusviskerne ble startet. Videre nedover er det åpnere med steder sjøen rett på tvers.

 

Det blåser ikke mye, 7m/s fra SW, men slik har det vært lenge. Vi er på ferie og gidder ikke slike forhold.

 

Her på Bohus Malmön ligger vi godt med strøm, vann, internett og butikk. septik? Vel, tanken var nesten full, he he. Onsdag ser det imidlertid ut til at varmen kommer, nå er det ikke mer enn 18 - 19 grader, og da skal vinden dreie til NE slik at sjøen nok legger seg

 

malmon_2021b.jpg.2660c4f2e084ab703c90e8ba9aa52ae9.jpg

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Lars H. skrev for 10 timer siden:

I 2021 er det ikke mange norske båter her. Vi har vært her i 3 uker nå og ligger nå i Bohus Malmön.

 

Hvordan er det med båt generelt? Jeg snakket med noen som var i Hunnebostrand i starten av forrige uke og hevdet det omtrent var fullt. Da av svenske båter naturligvis. Er det noe hold i det etter din erfaring de siste ukene? Kanskje vanskelig å bedømme men har du noe inntrykk av at det er flere svensker fra f.eks Gøteborg som trekker nordover?

Link to post
Share on other sites

Så langt jeg kan se er det ikke mange som er på båtferie ennå, men når været er bra, er det mye helgebåter som fyller opp havnene. det ser en godt på de forskjellige webkameraene for de havnene som har det.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Endelig snudde vinden fra uker med sydvest og utrivelig sjø til nordøst, fra land. Riktignok 7 - 8m/s, men greit nok. Dermed satte vi igår kursen for Gulholmen. Men der var det stapp fullt, på en onsdag formiddag!
 
Og like før gikk den lille Asus 10" PC'n med kart bananas. Så på vei ut med Elös som mål ble den andre PC'n (14" Thinkpad) som har de samme gode kartene for OpenCPN funnet frem, men den også gikk i svart! Dermed ble det å la Trude overta rattingen mens jeg fant frem papirkart.
 
Og med sjø og vind rett imot fikk vindusviskerne kjørt seg. Greit å ha med papirkart?
 
Da ble kapteinen bra stresset med tanke om hvor vi skulle gå (med papirkart) om det var fullt i Ellös. Heldigvis var det godt med plasser på innsiden av moloen med liner for akterfortøying med baugen rett mot vinden. Så her blir vi over helgen, det er mange år siden vi var her sist.
 
Idag  blåser det fortsatt med kast opp i 9m/s her, rett inn på moloen og baugen. Men vi ligger godt sammen med to andre båter pluss en på dockspot. Her er det plass til ca. 30 båter. Nå venter vi bare på regnet som skal komme ut på dagen. Håper Trude som er en tur på butikken (langt unna) er tilbake før det.
 
ellos1.jpg.5f6a5a94aa763a4db5d61ac1298f70bf.jpg

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Herlig å se oppdateringer i denne tråden igjen:thumbsup: 

Det blir spennende å se de nye oppdaterte kartene over grønne land og regioner den 5 Juli, kanskje kan vi med bare 1 stikk i armen ta en tur til "söta bror" i løpet av Juli også :) 

Link to post
Share on other sites

Førstefender skrev 29 minutter siden:

kan vi med bare 1 stikk i armen ta en tur til "söta bror" i løpet av Juli også :) 

Men husk problemene ved retur til Norge!

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Lars H. skrev 5 minutter siden:

Men husk problemene ved retur til Norge!

Utfra de jeg leser nå, med nye regler fra 5 Juli, så skal det ikke bli altfor store problemer, men vi må vel ta omvei vi Sandefjord (Skal til Langesund) for å registrere oss ved retur . Innen jeg kommer hjem, har det gått 3uker og koronapass skal ha blitt grønt.

Redigert av Førstefender (see edit history)
Link to post
Share on other sites

For oss er det Sponvika til en liten privat dårlig fundamentert flytebrygge med dårlige tillegginger, totalt umerket og kun betjent mellom 1100 0g 2100.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Lars H. skrev 3 minutter siden:

For oss er det Sponvika til en liten privat dårlig fundamentert flytebrygge med dårlige tillegginger, totalt umerket og kun betjent mellom 1100 0g 2100.

Ja, virker som er dårlig vits.. Man får jo mest lyst å bare gå rett til hjemhavn. Burde heller vært registrering ved nærmeste politidistrikt der man bor.

Link to post
Share on other sites

Lars H. skrev 36 minutter siden:

For oss er det Sponvika til en liten privat dårlig fundamentert flytebrygge med dårlige tillegginger, totalt umerket og kun betjent mellom 1100 0g 2100.

 

Du får trøste deg med at om dere hadde reist til syden med fly hadde det vært minst like mye kaos og venting og surr. Så å tøffe rolig en liten omvei er vel egentlig bare bedre.

Funderer på en svipp over grensen selv utover sommeren :smiley:

Hilsen

Lurvetass

 

Link to post
Share on other sites

Å "tøffe" opp Sekken idag med bein nordøst rett imot på 7 med 12m/s i kastene ville vært lite trivelig for å vise mobilen opp i trynet på en eller annen myndighetsperson? Håper det blir greiere etter hvert.

 

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Naboen har hytte på Resø, og de melder om den samme muligheten - grønn sone altså.

 

Vi hadde i utgangspunktet tenkt sørlandet iår også. Jeg er fullvaksinert, samboeren har en dose, men barna har ingen. Men noen runder i Koster- / Fjallbacka-skjærgården hadde ikke gjort noe :smiley: Er bare usikker på reglene.

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...