Jump to content

Status på svenskekysten


ter-av

Recommended Posts

Dette blir en firedagers billedreisebok.

 

For å spole 4 dager tilbake - vi lå på Källö - et sted som i våre øyne ikke hadde den største sjarme - men en grei havn midt i mellom Marstrand og Göteborg. Leden inn til Göteborg er trafikkert av store skip av alle slag og leden er godt merket

goeteborg__godt_merket_led.jpg

 

Her er Gøteborgs Golden Gate Bridge

goeteborg__golden_gate_bridge.jpg

Og den var akkurat høy nok for oss :wink::lol:

goeteborg__saa_vidt_hoeyt_nok_for_oss.jpg

 

På vei innover så vi denne båten komme i Sødre løp, og vi så på radaren at den sakte tok inn på oss. Dette var båten som tutet på oss da de skulle legge til kai. Har ennå ikke helt forstått hvorfor han tutet – men det får så være

goeteborg__stena_speed_boat.jpg

 

På vei inn så vi en livbåtøvelse på en annen av Stena’s ferger. Her heises MOB båten om bord igjen.

goeteborg__mob_baat_heises_paa_plass_etter_livbaatoevelse.jpg

minte meg om tiden i KV da vi sjøsatte og tok opp RIB'en i fart. Det var morro :smiley:

 

Kran er kjekt å ha – denne kan vel løfte det meste av lystbåter :smiley:

goeteborg__kran_er_kjekt_aa_ha.jpg

 

Det er stor aktivitet på verftene – det er imponerende å tenke på løfeevnen til denne tørrdokken. Lurer på hvor mye denne tørrlasteren veier

goeteborg__toerrlaster_i_dokk.jpg

 

Her er vi fremme ved Lilla Bommen.

goeteborg__lilla_bommen.jpg

Seilskuta er hotell for Liseberg. Havnen heter forresten Liseberg Lilla bommen. Vet ikke om det er positivt eller negativt :wink: Vi brukte ikke veldig mye tid på å finne plass – anså oss for å være for store for de fleste plassene og faste fortyøyningstau frister ikke å få i propellene – så vi la oss i Göta Älv ved operaen. Etter å ha vært på Liseberg hele mandag fikk vi nok av storby og bestemte oss for å gå til Vindön og avlegge NordWest et besøk. Det var fantastisk deilig å kaste loss kl 19 på tirsdag. Ruta vår gikk utenfor Marstrand – ut forbi Måseskjær, inn ved Hermanö og inn Malø Strømmar. Som vanlig var det humpete mellom Marstrand og Måseskjær. Vi hadde NV vind 7-10 m/s og sjøen var kvapsete – så det tok ½ time mer enn forventet. Men for et hell :yesnod:

 

Her ser vi Gullholmen fra utsiden.

gullholmen__sett_fra_utsiden.jpg

 

Og på andre siden av båten begynte sola å gå ned i havet.

gullholmen__sola_gikk_ned.jpg

 

Da vi nærmet oss Malø Strømmar begynte det å skumre og vi fikk da nytte av alle overett fyrene som er satt opp her. Dattera satt ivrig og leste papirkart og fulgte med på fyrsektorer (første gang hun viser interesse for navigering :smiley: og for et hell av vi fikk en slik fantastisk tur). Her ser vi de første overettmerkene inn – to røde lykter med ulik karkter. Legg merke til strømskavlene her – det var godt med inngående strøm – ca 3 knop på det meste.

maloe_stroemmar__foerste_overetten.jpg

 

Videre oppover er det flere overettmerker. Morsomste naturopplevelsen var en oter på jakt. Fikk ikke bilde av den i skumringen. Her er siste overettmerke – som er langt – det er opp hele Kolöfjorden. Om man går opp her – vær obs på at merkene står ganske langt innpå et nes – og følger man de helt opp ender man godt oppi granskauen :lol:

maloe_stroemmar__siste_overetten_opp_koljoefjord.jpg

Vi la til kai på NordWest ca 2230. Veldig moro å ha praktisert første skikkelige nattseilas – og veldig deilig å være ute av storbyen :yesnod:

 

Det ble tidlig morgen tirsdag for å få folk fra Nord West i båten. Vi hadde avtale om å utbedre noen småsaker som en dusjslange som røk og noen LED lamper som blinket. Også fant vi ut av det var noen som har slått på lyskasteren vår en natt og den har stått på så lenge at den har smeltet – det var vår danske nabo som spurte om hva vi hadde holdt på med halve natten som gjorde meg oppmerksom på dette. Det viste seg at det er en trådløs fjernkontroll på denne og noen må ha hatt en fjernkontroll som har virket på lyskasteren vår (dette var kjent for NordWest). Nå er lyskaster byttet og fjernkontroll omprogrammert :lol:

 

Om morgenen kom denne båten tuslende. Lurer på om det ikke er den som går NordStrømmarna forbi Bassholmen

vindn_ms_byfjorden.jpg

 

Denne båten tutet på oss da vi lå og bunkret i Henån i dag :eek: Lurer på om jeg har ertet på meg all nyttetrafikk de siste dagene :wink: De tutet 5 ganger – hvilket i deres verden betyr ” se og fløtt deg – den kai til Statoil der du ligger har vi tenkt å bruke for å sette i land passasjerer” :rolleyes:

 

Nåvel – jeg forhalte meg noen meter og da var det visst ikke bra nok da heller – men passasjerene kom seg nå i land. 15,99 kroner/liter for dieselen i Henån. Spurte om rabatt – men fikk ikke det :smiley:

 

Ref. diskusjonen om å gå NordStrömmarna opp mot Bassholmen. Benny som eier NordWest anbefalte ikke oss å gå denne ruta selv om vi gikk her med Bitteliten IV. Årsaken er at marginene er små – kommer man 10meter feil så er man i steinene. Og med IPS eller aksling blir konsekvensene så store

 

Vi slo av en prat med et norsk par som kom innom NordWest i dag for å kikke på båt. Her er de ute i en 420. De ser fornøyde ut. Alt ser rett ut – bortsett fra flagget :wink:

vindn__norsk_par_ser_fornoeyde_ut.jpg

 

Tok en tur innom Slussen Pensionat som ligger rett rundt hjørnet for Vindön. På veien passerte vi denne flotte broa – E6 som går her.

uddevallabroen.jpg

 

Her er Slussen Pensionat. En flott seilskute som ligger her.

slussens_pensionat__flott_skute.jpg

 

Vi var trøtte på å ha folk rundt oss etter Gøteborg opplevelsen og bestemte oss for ikke å ligge her. Så vi gikk til de fine vikene rundt Hjältön. Vi var helt inne i Knarrevike Kile. Om noen går inn her – vær meget obs på 1 meters grunnen som strekker seg laaangt ut rett etter undervannskabelen. Vi var nære på – hadde vel ½ meter vann under propellene i dag. Var glad vi kunne forflytte oss sideveis – som var korteste vei bort fra grunna. Vi gikk ut herfra – syntes det var for mørkt der inne og ligger nå for svar i Rörbäcke kile. Slet litt med å få skikkelig feste. Fikk ikke feste i bukta der Kryssarklubben har bøyer. Men i bukta Ø for denne fikk vi godt feste, og her lå vi og koste oss. 20 grader i vannet – vindstille – en annen båt som ligger 50-100 meter fra oss. Noen hytter. Rett og slett deilig og stille :smiley:

rrbcke_kile_bitteliten_v_paa_svai.jpg

Fant også ut av vi ikke kan forkatte ankeret vårt ettersom det ikke er noe hull i toppen av Bruce ankeret vårt :headbang: Noen som har erfaring å dele ? Lurer på om jeg kan sjakle forkattingsankeret innpå kjettingen i stedet?

 

Etter morgenjogg med hunden ble det morgenbad med første inspeksjon av båten under vann. Var litt overrasket over at det var rur på drevene – men har ikke merket noe nevneverdig på farten.

 

Ankeret satt skikkelig godt – så godt at vi måtte kjøre det løs. Så kjørte vi rolig videre mot Kjöpmann Flinks Landhandel. Det ligger rett N for lineferga i Malø Strømmar. En minneverdig sted :yesnod: Her får man kjøpt masser av rariteter. Anbefales!

kjoepmann_flinks_landhandel.jpg

En lokal passasjerbåt frakter folk bl.a. til Kjöpmann Flink

maloe_stroemmar__lokal_skyssbaat.jpg

 

I htt kartet og Havneguiden finnes det et smalt sund som er 2,5 meter dypt –dog begrenset av en bro som er 10 meter høy. Vel – dette var den eneste brua vi fant i i området :lol: Og vi så etter flere ganger også :yesnod:

denen_broen_skal_vaere_13_meter_hoey.jpg

Ser ut til at Vegvestenet har vært raskere enn kartverket her :wink: Så vi gikk ut i Malø strømmar igjen – og tok leden opp forbi Bassholmen. Merket meg her at det er et skvalpeskjær som står i kartet som ikke er merket på Navionics kartet (skjæret er ved Grötholmen)

 

Det var relativt tett trafikk i leden opp mot Bassholmen. Her er det en familie som koser seg i en klassisk segel eka :smiley:

segeleka.jpg

 

Unger hadde det moro langs strendene – en ”tube light”

tube_light.jpg

 

På Bassholmen er det hesteslipp hver vår. Kan tenke meg at det finnes værre liv for hester enn dette :yesnod:

bassholmen__hesteslipp.jpg

 

Vi hadde tenkt oss litt lengre N i dag – til området rundt Kornön. Men vi lever litt på måfå nå for tiden. Fiskebäckskil er en havn vi ikke har vært i før. Og når vi kom hit så det fint ut – og nå ligger vi på utsiden av en svensk Windy 58 (vi har fendret godt :smiley:)

 

Hvor turen går videre? Tja – vi har bunkret mat og drikke for uthavn liv – så vi havner vel i en bukt ett eller annet sted mellom her og Smögen.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hej Bitteliten

 

fick ikke med mig att du var i Lilla Bommen i måndags....da kunde jag ju kommit o hejjat....begynnte o jobbe igen måndags o kontoret ligger 3 min fra L Bommen !

 

 

(den lille bron vid Malö/Flatön har vart der i minst 20 år........står det fri sejlingshöjd 10m i kartet ??.......

har legat med sejlbåt på andre sidan bron.......det jag då reagerade över var att ikke kraftledningen var markert på kartet inne i viken!)

 

Nordströmmarna hade du grejjat.....finare led än Malö!

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Tror nok vi hadde klart NordStrømmarna - det er bare de siste stakene inn mot Bassholmen som er trange og litt ekle. Jessica som er gift med Benny sa at det ikke var noe problem å gå her - Benny sa at det nok var litt trangt :wink: Vi hadde uansett en fantastiks tur.

 

I båtsportkartet side 37 er det et kartutsnitt - riktignok i Gauss projeksjon :wink: - men her står det 10 meters høyde. Samme stod det på plotteren - stod at det var 2 broer. Høyspentledningen stod ikke i kartet..... Sundet går rundt en holme som heter Strømholmen

Link to post
Share on other sites

Benny har ikke tid nu med mere jobb........hade han haft dåligt o göre för gubbarna....så hade han anbefalt deg o gå igenom uten kart....."inga problem, det är lungt" :lol::lol:

 

 

jag ligger däremot på grensen för bron borta vid Källviken, var där o provade förra året.....

 

står 16m på kartet(det grejjar jeg ikke)

 

står 17m målat på ene söylen...det kansje jeg grejjer.......

 

men det ryker snabbt några tusenlapper hvis antenner o lanterna o vindmåler må skiftes

Redigert av Gunga Din (see edit history)

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

:lol:

de skulle hatt semester fra forrige vecka - så jeg skvatt da jeg så "Nordic Spirit" ligge på varvet. Så at de gikk rundt og slo av en prat. Trevlige folk :yesnod: Siste leveranse av brukt båt var i dag - så nå skulle de visst forsøke å komme i vei. Det er vel derfor Benny sa det han gjorde :wink: Spurte Benny om erfaringer med jet RIB - de har hatt en. Han sa at den var på 420'en hans i 10 minutter. Da satt han den på land - ble for tung i hekken. Selgeren på NW sa at det funket bra :wink:

 

NW har fortsatt mye å gjøre. Faktisk er salget bedre nå enn i fjor sa de. Najad har sagt opp over 20 personer. De skal vel flytte folk til Åmål så de kan bygge billigbåter i stedet

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

vi har det svalt o godt her på kontoret....men blev litt avundsjuk på båtarna som stack vid 8-tiden fra Lilla Bommen....

har haft mine 4 uker redan........man kunde ju haft 8 uker ferie i strekk eller litt lengre....trur det er passe :smiley:

 

Samme her Gunga. Ferien er ferdig. noen ganger er livet hardt aa leve.

Ferdig med 4 ukers ferie tur i stort sett kald vind. Setter meg paa flyet til jobben. Kommer frem etter ett droyt dogn. Aapner pc'n og ser at det er 25 grader hjemme. Men, men. Kanskje vi treffer bedre, neste aar?

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Fikk akkurat sms fra leietakeren i MIN båt (uhuuu.....!):

 

"Hei. Vi seiler nå i lett bris mot väderöarne - bedre enn dette blir det ikke....."

 

 

Og jeg sitter i skjorte og :headbang::cryin: slips.... dritt

Link to post
Share on other sites

Og jeg sitter i skjorte og :headbang::cryin: slips.... dritt

Var det deg jeg så liggende utenpå moloen i Lysekil fredag den 11. juli i en Bavaria med navn Amalie?

 

I så fall var det jeg som kom og la til rett bak dere ca en halv time før dere dro videre. Du hadde ikke slips så vidt jeg kunne se.

"hvis vannlinje er det viktigste.... kjøp en tømmerstokk" (Lano2)

Link to post
Share on other sites

Aha - så du er kommet over på riktige siden av Oceanen nå Roaldbj :wink:

 

Vi går rasende sakte Nord over. Så sakte vi kan egentlig. I dag gikk vi fra Fiskebäckkil til Stora Kornö. Ligger med hekken N over på utsiden av moloen. Hva vi har gjort i dag? Solet og badet oss :yesnod: Hva vi skal gjøre videre i dag? sole og bade oss :smiley: I morgen kan det hende at vi strekker oss til å gå over fjorden til Malmön og legge oss på svai utenfor de flotte strendene der for å sole og bade oss :smiley: Livet er hardt akkurat nå :wink:

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Var det deg jeg så liggende utenpå moloen i Lysekil fredag den 11. juli i en Bavaria med navn Amalie?

 

I så fall var det jeg som kom og la til rett bak dere ca en halv time før dere dro videre. Du hadde ikke slips så vidt jeg kunne se.

 

 

Så hyggelig, jo visst var det meg!

 

Jeg la merke til en norsk båt som kom. Kona og jeg hadde da hatt en fantastisk flott tur fjorten dager i Danmark. Alene gett, for første gang .

 

Det var en flott dag også.

 

Gi lyd fra deg neste gang :cheers: så tar vi en skål. Fortsatt god sommer.

Link to post
Share on other sites

Det er ikke lett å velge bilder fra dagens seilas. Flere hundre å velge mellom. Flere her på tråden har kanskje registrert at jeg går innom denne havna et par ganger hvert år - tror jeg har gjort det minst 10 år nå, muligens mer.

 

svk1.jpg

 

 

Noen kjenner sikkert igjen denne ferja.

 

svk2.jpg

 

 

Mange flotte skuter på svai.

 

svk3.jpg

 

Litt snodig - noen båteiere passerer oss på 2 -3 meters avstand, hilser, og så legger de seg inn like foran vår båt.

 

 

svk4.jpg

 

 

Mange flotte landemewrker.

 

svk5.jpg

 

 

Flotte båter.

 

svk6.jpg

 

Jeg hadde fin XTE på hele seilasen.

 

 

svk7.jpg

 

Fikk trent på kardinalmerkene.

 

 

svk8.jpg

 

 

Håper disse barna ikke opplever for store hekkbølger.

 

 

svk9.jpg

 

Dette er sjømerker jeg liker godt.

 

 

svk10.jpg

 

 

Koselige hus.

 

svk11.jpg

 

Går vår landsmann på riktig side?

 

 

svk12.jpg

 

I dag er mange i uthavner.

 

 

svk13.jpg

 

Mange fyrlykter på seilasen.

 

 

svk14.jpg

 

 

Hva er problemet?

 

 

svk15.jpg

 

 

Koselig.

 

 

svk16.jpg

 

Mange badende i dag.

 

 

svk17.jpg

 

 

Tjörnö brua

 

svk18.jpg

 

 

Bra at radaren paseer på passeringene.

 

svk19.jpg

 

 

Her er det bra med vester.

 

svk20.jpg

 

Flotte landemerker.

 

 

svk21.jpg

 

Klare fartsgrenser.

 

 

svk22.jpg

 

Gode bryggeplasser

 

 

svk23.jpg

 

 

Enda flere gode bryggeplasser.

 

svk24.jpg

 

Stuper di?

 

svk25.jpg

 

Full fart med scooter.

 

svk26.jpg

 

Ei av jentene ombord i vannet i Lyr.

 

 

svk27.jpg

Link to post
Share on other sites

Mange flotte skuter på svai.

 

svk3.jpg

Bra at radaren paseer på passeringene.

 

svk19.jpg

Nu er du i mine hjemmevann roaldbj

 

skuten på bilden er antingen Gladan eller Falken, marinens skolefartyg

 

o radarn....den står på ett av fundamenten til gamle Tjörnbron...den som blev nedseglad!

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Og ett til, tatt mot vest, 180 grader i forhold til det forrige. Om noen timer er det morgenbad og skraping av rur. Jeg hadde svært mye rur i overgangen til hekken. Det har jeg ikke hatt før. Etter å ha fyllt dieseltankene i går er nå forfiltrene kontrollert. 3 - 4 vanndråper tilsammen. Nå kan vi seile bekymringsfritt i mange timer uten mer tanke på dieselen. Nå starter planleggingen av dagens seilas. Det kommer til å bli varmt. Bestemelsessted: Dannemark, om jeg har flaks.

 

svk29.jpg

Link to post
Share on other sites

Litt OT

Du er tidlig oppe Roaldbj. Flotte reisebeskrivelser og nydelige bilder. Vi traff forøvrig godt med "værmeldingen" som ble forutsett på grunnlag av gribb-filene :smiley: . Nå er det vel ikke så mye mer å si om været annet enn at det blir stabilt bra. Som vakthavende på metereologisk uttalte her om dagen: Vi ser at den værtypensom etablerer seg i slutten av juli ofte varer en 3-4 uker, når været har bestemt seg på denne tiden av året har det vanskelig med å "ombestemme" seg (det er rett og slett lavtrykksbanene som tar en mer nordlig kurs, nå har vi i tilleg fått et høytrykk som ikke kom, men bygde seg opp over oss og de varer).

 

Jeg skal nå en kjapp tur på kontoret og så går ferden til Vasser for denne helgen, deretter er det en uke på jobb før ferien starter på alvor og da kan jeg slutte å missunne dere som har vært der i "evigheter"....

 

God tur videre og fortsett å poste reisebeskrivelser og bilder både du og Bitteliten og alle andre som får "ånden over seg" !

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...