Jump to content

Status på svenskekysten


ter-av

Recommended Posts

Her var det ikke så mye støy , men mange skjær

Jutholmen på Koster?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Rett linje godt N om Thorbjørnskjær og S om Kløvningen så går du rett på på Koster

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Vi ligger nå på Resø etter en fin seilas ned Kosterfjorden irundt 3-4 meters bølger. Nå blåser det friskt utenfor. Rundt 12 - 14 sek/m. Fullt her iResø hvor viligger ytterst på flytebryggen ved innseilingen til gjestahavnen.

Grandy gikk flott isjøen i rundt 10 knops fart. Blir mer ogmer glad i henne.

 

mvh Astor


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Kom til Grebbestad i formiddag på et nærmest flatt vann. Den kraftige vinden fra i går har løyet. Akkurat nå har det begynt å regne.

Vi ligger ytterst på flytebryggen bak en 49-foter fra Sætre. Det er tett med båter her og nærmest fullt i gjestehavnen. Det er 5 knop inn til Grebbestad og selvsagt er det enkelte nordmenn i noen forvokste daycruisere som kommer inn i plogfart. :headbang:

Hvor ferden går i morgen vites ikke. Det ligger fdlerer BP-båter langs kaien her.

Fortsatt god ferie til dere andre som har spart ferien til august-måned.

mvh Astor


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Med kuling meldt og mye regn, ligger vi fortsatt her i Hunnebostrand. Nå bøtter regnet ned, men vinden skal ikke komme for fullt før til kvelden. Den har imidlertid snudd fra SW til NØ, slik at mange av de som hang på bryggene med anker ut akter, nå henger på ankerne. Og selvfølgelig slipper ankerne for mange! Det er stapp fullt her nå, alle ville inn fra uthavnene før uværet. Vi ligger trygt og godt med baugen mot flytebrygge og akterfortøyning i bøye. Båtene ligger som sild i tønne med temmelig flate fendre, men vi er heldige/uheldige som har en snau meter åpning på den ene siden.

 

Og det har skapt mye problemer. Vi har sluttet å telle hvor mange båter, fra feite Bavariaer til smekre skarpseilere som har forsøkt å presse seg inn i åpningen som maksimalt kan åpnes til 1,5m. Her tar de rennefart inn og bruker armer og bein for å få større åpning. Noen blir dønn sure og sier at inn skall de (noe de ikke klarer), mens andre forstår en beskjed om at de allerede er nummer 10 som har måttet gi opp. Synes synd på dem i regnværet og skulle gjerne hjulpet til, men er det 3m for liten åpning, så er det det. En av optimistene kom slik i klemme at han nesten ikke kom ut igjen!

 

Ellers har vi det bra!

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Jeg fikk med meg disse værmeldingene og drog opp ankeret i morges.

 

baatvedholmarna.jpg

 

Før vi forlot Edholmarna måtte jeg ta et bilde av denne båten Vi har sett den der i mange år - og jeg har hver gang lurt på når den synker.

 

 

toemmestasjonstrmstad.jpg

 

Vi var innom Strömstad på morgenkvisten for å proviantere det siste før avreise. Dette er første gang jeg har sett en båt benytte septikktømmesystemet i havna. "Fint" at det er en norsk båt.

 

kustbevakningen.jpg

 

Det har vel knapt vært så mange redningsfartøy/tjenestefartøy i skjærgården i Bohuslen som i år. Det var desverre en tragisk redningsaksjon nær Gräbbestad i går. Mye VHF aktivitet.

 

furuholmenstreng.jpg

 

I morges var Furuholmen stengt. Kanskje den åpner til helga?

 

bohusais.jpg

 

Jeg vil etter mine mange AIS observasjoner i år sterkt anbefale å kontrollere seilingstidene til Bohuslen. Ferja lager svære hekkbølger lant inne i selve innseilingsleden.

 

10knop.jpg

 

Den var langt innenfor dette merket da fotografiet av AISinformasjonen ble tatt.

 

 

kjentnorsk.jpg

 

Dette er et kjent landemerke/peilemerke oppover/nordover Oslofjorden. I dag var vi nødt til å blåse ut litt sotdannelse i motorene. Det virker som de var fornøyd med det. Spørsmålet om sotdannelse/koksing i dieselmotorer som går mye på lavt turtall drøfter vi i andre tråder. Jeg blir aldri "klok* på den saken.

Link to post
Share on other sites

Heng et tau over åpningen da vel wink.gif

Det du beskriver er jo typisk i svenske havner og særdeles at seilbåter SKAL INN...

Hei.

 

Jeg ligger mellom to danske seilbåter, og eieren av den som ligger med flate fendere mot meg, foreslo at jeg skulle gjøre noe slikt. Men av prinsipp gjør jeg ikke noe slikt. Det som gjør at alle vil inn her, er at det faktisk er en bøye for mye akkurat her! Og at den bøyen står lysende rød rett opp mens alle de andre ligger flate, tiltrekker jo båter (og du har rett, svenske seilere) som fluer til et fluepapir. Så med en line tvers over åpningen, hadde de bare blitt ennå vrangere. Det jeg kanskje heller skulle gjort var å ta (... nå ble det en pause i skrivingen pga. en tysk seiler som måtte gi opp, han hektet pulpit'n sin i ankeret på hekken til dansken, og så fikk han like godt tau i propellen da han bakket ut....) en line å dra den ubrukte bøyen inn mot båten slik at den så ut som den var i bruk!

 

Her skjer det da faktisk noe i regnværet!

 

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

:lol: Ja, det skjer noe høres det ut som. Kanskje litt for mye...?

Hekt et tau i den ledige bøyen også, og trekk den sa langt mot deg og dansken så mye som mulig :wink:

Nei, skal ikke ødelegge moroa heller, men det er kjedelig at ikke folk hører etter hva dere sier. En annen ting er jo at det kan i værste fall blir skader på båtene, og det er jo aldri hyggelig.

 

Uansett - ha en fin tur videre (når været bedres)!

Link to post
Share on other sites

Her i Grebbis er det heller ikke kjedelig. Vi har ikke TV ombord og trenger ikke det heller. Vi kan bare titte ut av sidevinduet og se svenske og norske Narvestader stå ved el-boksen på brygga og dirigere. En nordmann kom sidelengs inn i endel båter bakfra og laagde skikkelig røree. Jeg hjalp stakkaren så godt jeg kunne. Fruen ombord ville bare reise vekk ettersom en ilsk svenske misstet brillene i tummelupene. Nordmannen dykket etter brillenee og fant dem. Nå er de gode venner. :cheers:

 

Ha en fin tur hjemover. Roaldbj.

 

mvh Astor


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Takk for det Astor. Jeg har enda ca 1 1/2 uke jeg kan benytte til sjøss før aktiviteten starter for fullt i jobbsammenheng. Jeg sjekket endel vær-grib-filer og har sett at det er så pass urolig vær fremover i Skagerak at det nå kommer til å bli mye landligge i nærområdene. Vi ligger nå i Horten gjestehavn. På brygga ligger to katamaraner ved siden av hverandre - dette ruver godt. Og det blåser, og blåser, og blåser. Vi kom inn i rolig vær. Jeg er også i sommer svært fornøyd med de værvarslingssystemene jeg har benyttet.

Link to post
Share on other sites

Dette må da filmes!!! Det tror jeg ikke jeg tør, den ene svensken var så arg at da hadde han vel kastet webkameraet i sjøen. Dessuten kan ikke kameraet stå ute i regnet, og med vinduer fulle av regndråper og dugg på innsiden er nok det prosjektet dødfødt. Nå har det faktisk ikke vært noen som har forsøkt seg på plassen siden siste innlegget mitt! :yesnod:

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...