Sleipner93 Svart 4.September.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.September.2007 Droll, vet du hvilken gjengetapp jeg trenger til blokka (toppskruene) ? Sitér dette innlegget Link to post
Droll Svart 4.September.2007 Link til dette innlegget Svart 4.September.2007 Er ikke helt sikker på hva som er på din motor, men jeg kan si deg at de er tomme gjenger, og da antagelig UNC.... Skulle jeg tippe ville jeg sagt 3/8".....men du får måle, eventuelt ta med deg en bolt...prøv å finn en gammel klassisk jernvare eller en butikk rettet mod proff markedet ( Tess, Proff Partner .....), glem Maxbo, Jernia, Byggern, Byggmakker +++ tror sjangsen er større for å vinne i Lotto en at noen av de VET noe om hva du prater om . Ca 8 mm = 5/16" Ca 9.5 mm = 3/8" Ca 11 mm = 7/16" Ca 12.7 mm = 1/2" Du får sette dette settet på ønskelista, kjekt å ha når en jobber på gamle motorer.... Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
Sleipner93 Svart 4.September.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.September.2007 Vi har gjengesett men tror det er mm Sendte mail til Eurofritid idag. Håper på et svar. Men sansynligvis så bare slår jeg til på den Ser jo helt lik ut på bildene. Sitér dette innlegget Link to post
Sleipner93 Svart 6.September.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.September.2007 Nå fikk jeg svar av Eurofritid, han mente pakningen er lik så da går jeg for den når jeg har penger Sitér dette innlegget Link to post
Sleipner93 Svart 9.September.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.September.2007 Hei igjenn. Jeg har nå fått gjordt noe. Undervannshuset står nede i kjelleren ettersom jeg enda venter på skrua. Har også funnet ut at ny toppakning må til. Jeg brukte nemlig masse silikon idag men det lekkte vann ut (ikke inn i sylinderene til en forandring!) Så siden det bare lekte litt kobla jeg på hageslangen å fyrte opp. Brukte en drill men den starta med en gang?? Sveiv vel bedre enn sist gang (fikk den ned på lavere turtall) så vet ikke kanskje har jeg fått bedre kompresjon av all silikonen ? Ellers hjalp faren min meg med startfjøra også, jeg hadde gjordt 99% av jobben, var bare stramminga jeg ikke skjønte noe av Så var jeg litt spent, fikk jeg til å starte den med snora? Og joda, 2 forsøk så hostet den seg igang, og den brøler av lyd Så da blir det å skaffe skrue til impellerhuset, en gjengestang til en av toppskruene (skrur den inn å strammer toppen inntil med mutter og en ny toppakning for og så prøve den på en båt Takk for all hjelp jeg har fått av dere og jeg skal komme tilbake med info når jeg har fått isammen undervannshuet og toppen igjenn. Sitér dette innlegget Link to post
Sleipner93 Svart 9.September.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.September.2007 Hei, er det noen som vet hvor jeg kan få skruen til impellerhuset i nærheten av Hinna (Stavanger) ? Men noe merkelig, når jeg måler den måler den 4mm??? (Skyvelær måling) Kan det være mm skruer som brukes ?? Sitér dette innlegget Link to post
Sleipner93 Svart 9.September.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.September.2007 Sånn. Etter all denne forvirring når jeg målte skruen måtte jeg bare prøve med en 4mm skrue og det gikk desverre ikke. Det virker som at gjengene på den orginale skruen er litt mer skrå, er det tommer da? Men var litt merkelig at jeg målte skruen til å være 4mm? Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 9.September.2007 Link til dette innlegget Svart 9.September.2007 Det virker som at gjengene på den orginale skruen er litt mer skrå, er det tommer da? Men var litt merkelig at jeg målte skruen til å være 4mm? Ja, du har nok målt en tommeskrue . . . . Det er nemlig slik at en vanlig 5/32" er ca 3,97mm. Men den største forskjellen på disse to er ikke diameteren, men stigningen. Du får sikkert 5/32" skruer hos Industrisalg på Forus, eller hos noen som steller med amerikanske eller engelske biler. Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Sleipner93 Svart 9.September.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.September.2007 (redigert) Takk. Da ringer jeg Industrisalg imorgen å hører med de. Lagt til : Det virker forøvrig at motoren har bedret seg betraktelig! Nå i hølregnet gikk jeg ut å dro i snora en gang og den brølte igang på første drag Mon tro om kompresjonen har bedret seg når jeg tok på masse silikon lim?? Men nå har jeg bestilt ny pakning å håper den kommer fort som vinden! Redigert 9.September.2007 av Sleipner93 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sleipner93 Svart 11.September.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.September.2007 Jeg har fortsatt ikke fått tak i skruen men ikke gjordt den største innsatsen heller så.. Men er det noen som vet om det er en friksjonsskrue for gassen? Den er ganske hard men har tross alt vært tæret fast når jeg kjøpte motoren. Eller er det bare masse olje som er nøkkelen? Sitér dette innlegget Link to post
Droll Svart 11.September.2007 Link til dette innlegget Svart 11.September.2007 Jeg har fortsatt ikke fått tak i skruen men ikke gjordt den største innsatsen heller så.. Men er det noen som vet om det er en friksjonsskrue for gassen? Den er ganske hard men har tross alt vært tæret fast når jeg kjøpte motoren. Eller er det bare masse olje som er nøkkelen? Tror ikke det er noen friksjons skrue direkte på motoren, sitter som regel i kontrollboksen, eller gasshåndtak. Er nok rengjøring + smøring som skal til . Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
Droll Svart 11.September.2007 Link til dette innlegget Svart 11.September.2007 (redigert) dobbel post Redigert 11.September.2007 av Droll (see edit history) Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
Sleipner93 Svart 11.September.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.September.2007 Har fått en som skal prøve å skaffe skruene (en til toppen også). Antar også at toppakningen har komt til dess. Så da er det å mekke sammen motoren etter skolen for å så dra på hytta å prøve den Sitér dette innlegget Link to post
Hilmar 2 Svart 11.September.2007 Link til dette innlegget Svart 11.September.2007 hva slag bolt er det snakk om? Sitér dette innlegget Hilmar 2, jobber på slepebåten Gyltingen Link to post
Sleipner93 Svart 11.September.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.September.2007 3 bolter til impellerhuset og 1 toppskrue. Sitér dette innlegget Link to post
Sleipner93 Svart 14.September.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.September.2007 Da har det skjedd litt siden sist! Jeg har fått isammen impelleren igjenn. Skruene fikk jeg kjøpt på industrisalg på forus. Så var det bare skrape rent delene og ta på silikon. På med splintene og ned med impellerhuset. Har også fått ny toppakning. Jeg fikk også testet det og det pumpet vann!! Har tatt noen bilder av det. Imorgen tenker jeg at jeg må få lagt det i varmt vann eller noe sånt så jeg kan få ut all den ekle olja. Etter det er det bare montere igjenn. Angående toppen må jeg få ordnet noe med den ene skrua som ikke tar noe særlig i gjengene i blokka. Vurderer også å planslipe toppen. Men bildene ; Får de intresserte jobber jeg inne her : ¨ Helt øverst til venstre kan man se litt av den nye toppakningen som henger på veggen Impelleren (smørte også med litt zalo på impelleren) : Mens jeg fylte vann i "tønna" kunne jeg godt ta et bilde : Og et litt mer nærbilde : Sånn det var det. Håper på å få montert undervannshuset og toppakningen i helgen. Men skal egentlig på båttur men det blåser jo noe inni granskauen å regner gjør det også! Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 14.September.2007 Link til dette innlegget Svart 14.September.2007 Syns det hang mye teip der, er ikke det du reparerer med vel Refleksen for salg eller? Sitér dette innlegget Link to post
Hilmar 2 Svart 14.September.2007 Link til dette innlegget Svart 14.September.2007 her hjelper det værken med teip fra biltema eller binders Sitér dette innlegget Hilmar 2, jobber på slepebåten Gyltingen Link to post
Sleipner93 Svart 14.September.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.September.2007 Syns det hang mye teip der, er ikke det du reparerer med vel Refleksen for salg eller? Teip er en kjekk ting men ikke til dette Du la merke til danskebyssa ja! Den er desverre ikke til salgs ettersom jeg må se når jeg får ny båt om jeg får bruk for den Sitér dette innlegget Link to post
Hilmar 2 Svart 14.September.2007 Link til dette innlegget Svart 14.September.2007 hviken mod er det 66MK? den har jeg i allefall litt av en jerndunk! Sitér dette innlegget Hilmar 2, jobber på slepebåten Gyltingen Link to post
Sleipner93 Svart 14.September.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.September.2007 Aner ikke modell. Sitér dette innlegget Link to post
Sleipner93 Svart 14.September.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.September.2007 (redigert) Er det noen som har en tykk glassplate som jeg kan få eller vet hvor jeg kan få tak i billig?? Skal bruke den til plansliping av topp. Evt, hvor mye tar et maskinverksted for å gjøre noe slikt?? Trenger også et råd til den ene skruen. Problemet er at mesteparten av gjengene er bort. Men langt inne finns det litt gjenger. Tar jeg ikke feil tar skruen jeg har akuratt tak i de men når det begynner å stramme seg drar den seg over som jeg kaller det. Hva kan jeg gjøre her?? Er det en gjengestang som er litt mindre som jeg kan sette inni med mutter på begge sider? (Det er hull rett igjennom) Redigert 14.September.2007 av Sleipner93 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sleipner93 Svart 15.September.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.September.2007 Nå trenger jeg litt hjelp. Jeg har nå satt undervannshuset 80% på. Det gjenstår en liten glipe. Skal det bare presses opp da eller har jeg gjordt noe feil?? Kan jeg sette i skruene å trekke det opp? Sitér dette innlegget Link to post
Droll Svart 15.September.2007 Link til dette innlegget Svart 15.September.2007 Nå trenger jeg litt hjelp. Jeg har nå satt undervannshuset 80% på. Det gjenstår en liten glipe. Skal det bare presses opp da eller har jeg gjordt noe feil?? Kan jeg sette i skruene å trekke det opp? Muligens....er du 100% sikker på at du har truffet vannrøret, gir aksling og veiva ?? Vann/kjøle røre kan du se eller kjenne med fingrene, burde gå greit. Gir akslingen er muligens litt verre, men kan muligens settes på etterpå. Veiva...her må sporene på akslingen treffe sporene inne i enden på veiva, press hushuset opp mens du eller en hjelper roterer på svinghjulet, du vil kjenne at du treffer . Er viktig at du holder gir huset slik at sprekken rundt hele huset er lik, dette for å være sikker på at du treffe blink der oppe... Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
Droll Svart 15.September.2007 Link til dette innlegget Svart 15.September.2007 Er det noen som har en tykk glassplate som jeg kan få eller vet hvor jeg kan få tak i billig?? Skal bruke den til plansliping av topp. Evt, hvor mye tar et maskinverksted for å gjøre noe slikt?? Trenger også et råd til den ene skruen. Problemet er at mesteparten av gjengene er bort. Men langt inne finns det litt gjenger. Tar jeg ikke feil tar skruen jeg har akuratt tak i de men når det begynner å stramme seg drar den seg over som jeg kaller det. Hva kan jeg gjøre her?? Er det en gjengestang som er litt mindre som jeg kan sette inni med mutter på begge sider? (Det er hull rett igjennom) Glass plate.... tenk litt kreativt, har selv glasset ifra en gammel seksjon ( døra ), kan være glasset ifra en gammel steke/mikro ovn, gammelt glassbord, hylle ifra et kjøleskap . Trenger heller ikke å være glass, MEN det må være en rett maskinert flate som er stabil. Gjenger.... Du kan måle hullet, eventuelt bore det opp litt, gjenge det opp med neste dimensjon. Du kan se om du finne løsgjenger ( helicoils ), er du heldig kan du benytte de originale boltene etterpå . Finne deg en bolt med samme dimensjon, bare litt lenger, lang nok til at du kan sette på en mutter på utsiden ( lang bolt IKKE gjengestang ), mutteren må muligens tilpasses litt hvis hullet kommer ut nærme godset på blokka, kan også muligens slipe et hakk i blokka for å gi plass til mutteren, ta gjerne et bilde ..... Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.