Suzuki Svart 12.November.2004 Del på Facebook Svart 12.November.2004 LADIX`en er grisedyr. Alternativet er en sentral fra Maritim eller Seatronic som koster omlag 12-1400 kr. Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
jada Svart 12.November.2004 Del på Facebook Svart 12.November.2004 LADIX`en er grisedyr. Alternativet er en sentral fra Maritim eller Seatronic som koster omlag 12-1400 kr.SuzukiFår en hva en betaler for, eller er de billige variantene like bra Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 12.November.2004 Del på Facebook Svart 12.November.2004 Får en hva en betaler for, eller er de billige variantene like bra Ladix er et system der alle kabler osv. er laget for å kunne kobles lovlig av ikke installatør personer. "Vanlige" landstrøms sentraler; skal pr.def. installeres av installatør. Kvaliteten på selve vernet, ( sikringer, jordfeilbrytere ) kan du neppe si noe om, på bakgrunn av fabrikat. Disse er som regel av anerkjent kvalitet. ( ABB, Siemens, Möller etc.. ) Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
jada Svart 12.November.2004 Del på Facebook Svart 12.November.2004 OK, så dersom dette skal gjøres 100% lovlig, så er det ikke så sikkert at de billige blir så billige likevel. Hvis en ikke har en 'grisebillig' installatør for hånden. Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 12.November.2004 Del på Facebook Svart 12.November.2004 det var det da Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
OT-flyktning Svart 12.November.2004 Del på Facebook Svart 12.November.2004 Så vidt jeg vet er de sentralene som leveres med gummikabel og plug ikke noe å installere i det hele tatt. Dvs FAST installasjon.. Sitér dette innlegget Link to post
Dassic Svart 13.November.2004 Del på Facebook Svart 13.November.2004 Dette er et godt kjøp: http://www.maritim.no/ontime_product.asp?d...&backparam=220v Sitér dette innlegget Link to post
GOE Svart 14.November.2004 Del på Facebook Svart 14.November.2004 Takk for tilbakemeldingene. Hvis jeg forstår riktig så krever vel alt annet system en Ladix at det utføres av godkjent installatør. Ser at man stiller spørrsmål ang. pris på Ladac sitt system. Noen som vet omtrent hva det koster? Sitér dette innlegget Aldri en dag uten båt. Medlem KNBF. NSSR. Båten reg. i Skipsregisteret og Småbåtregisteret Link to post
Suzuki Svart 14.November.2004 Del på Facebook Svart 14.November.2004 Takk for tilbakemeldingene. Hvis jeg forstår riktig så krever vel alt annet system en Ladix at det utføres av godkjent installatør. Ser at man stiller spørrsmål ang. pris på Ladac sitt system. Noen som vet omtrent hva det koster? Tja, de norske LADAC sidene er jo bare rævva, men de svenske inneholder endel mer informasjon. Les om LADIX PRISER Etter min mening, ganske heftig. Om man installerer en vanlig landstrømslader ved hjelp av fagmann, blir det neppe så dyrt. Og hvor mange kontakter trenger man i en vanlig båt ? Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Suzuki Svart 14.November.2004 Del på Facebook Svart 14.November.2004 har nå lest litt om LADIX systemet. Lurer på om dette ikke er det klassiske "skyte spurv med haubitser". Installere sentral til 4-6000 kr, for åslippe elektrikerregning på 1000,- Eller er det noe jeg misser ? Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
bliss X Svart 14.November.2004 Del på Facebook Svart 14.November.2004 Ja, det var dyrt. Hadde det vært inkludert skilletrafo så kunne det vært noe å tenke på, men det kommer vel i tillegg ? Sitér dette innlegget Link to post
Dassic Svart 14.November.2004 Del på Facebook Svart 14.November.2004 Installasjon av "vanlig" landstrøm-system er såre enkelt, og absolutt ingenting du trenger elektriker til. Mesteparten av tiden går også med til "dillearbeid" som å trekke kabler og legge opp kontakter. Og det mener jeg det er unødvendig å betale fagfolk for å gjøre. For å være på den sikre siden mpt. forsikringen (og evt. mtp. tæring) kan du heller få en elektriker til å "gå over" systemet ditt når det er ferdig lagt opp og sette sitt godkjent-stempel på det. Ikke alle elektrikere vil gjøre dette, men tar du et par telefoner ordner det seg nok... Sitér dette innlegget Link to post
joelle Svart 15.November.2004 Del på Facebook Svart 15.November.2004 Hmmmmmmmmmm, jeg var helt sikker att annonsering fra leverandører skulle skje under leverandør annonser. Sitér dette innlegget Link to post
GOE Svart 15.November.2004 Del på Facebook Svart 15.November.2004 Tror nok jeg tar kontakt med en godkjent installatør. Synes nok prisen på Ladac sitt system er priset høyt. Sitér dette innlegget Aldri en dag uten båt. Medlem KNBF. NSSR. Båten reg. i Skipsregisteret og Småbåtregisteret Link to post
Jobe Svart 15.November.2004 Del på Facebook Svart 15.November.2004 Hmmmmmmmmmm, jeg var helt sikker att annonsering fra leverandører skulle skje under leverandør annonser. God morgen. Da få du unnskylde meg. Jeg anter ikke at det finnes 2 kategorier mennesker og spesiell ved å si meningen. Men "privat" er jeg jo tilleggs seiler (nå ca. 12.000 NM, har selvbygget båt, båten ligger i Sandefjord). Kanskje at det er nok nå til å si meningen, som kan hjelper noen med en informasjon? Spesiell hvis den person sannsynligvis vet ikke noe om dette? Med vennlig hilsen Jørg Sitér dette innlegget Link to post
Jobe Svart 15.November.2004 Del på Facebook Svart 15.November.2004 Hallo alle sammen. Det finnes lettere alternativer enn en skilletrafo. Og billigere er de også. Det kaller seg galvanisk skille og må kun installeres i jordledningen. Dette har alle tilattelse verdens rundt pga. alle Norm og fungerer bra. Noe informasjon, bilde og forklaringer finnes f.eks. på www.tbbecker.de/sterlingnorge.htm Da må sees under knappen "galvanisk skille". Vennligst Jørg Sitér dette innlegget Link to post
Trude III Svart 15.November.2004 Del på Facebook Svart 15.November.2004 Hallo alle sammen. Det finnes lettere alternativer enn en skilletrafo. Og billigere er de også. Det kaller seg galvanisk skille og må kun installeres i jordledningen. Dette har alle tilattelse verdens rundt pga. alle Norm og fungerer bra. Noe informasjon, bilde og forklaringer finnes f.eks. på www.tbbecker.de/sterlingnorge.htm Da må sees under knappen "galvanisk skille". Vennligst Jørg Hei, Uansett hvor mye jeg leser om emne blir jeg ikke helt klok på dette. Med skilletrafo og kanskje også med en form for galvanisk skille dings oppnår man altså å få sitt eget lokale jordplan. Da er det lovlig. Hva da hvis en person kommer i mellom jordnivåene fra jorledningen på brygga (eller bryggekonstruksjoner som er jordet) og båtens jord? Skulle tro man får en "karamell" hvis nivåene er ulike? Hvis strømmen overstiger 30mA så skal vel jordfeilbryteren slå ut og livet blir spart! Men hva hvis du beholder jorledningen fra brygga og bare kutter forbindelsem med motorblokk (-12V). Samt passer på at det ikke er noen potensielle "overganger/kortslutninger " mellom 12V og 220V? Hvis du alikevel skulle stå med bare bein på motorblokka og putte en finger i en av 220V fasene burde vel strømmen igjennom kroppen overstige 30mA og din egen lokale jordfeilbryter slå ut? Er jeg helt på (jord)et så tåler jeg å høre det Hilsen Harald L. Sitér dette innlegget Trude III Link to post
Marwin Svart 15.November.2004 Del på Facebook Svart 15.November.2004 Det er / har vært endel villfarelse om IEC 13297. Det ble skrevet litt om dette i BM for en tid siden. Kanskje det oppklarer litt? Tegningene på siden til Jorg tar for seg 400-volts anlegg (med null-leder). Spørsmålet er om dette er ok for "vårt" 230-volts anlegg... Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Festina Lente IV Svart 15.November.2004 Del på Facebook Svart 15.November.2004 Noe som er vesentlig her er skilletrafoen. Jeg er ikke sikker, men jeg tror skilletrafo er inkludert i Ladacs system. Det er det ikke i det det er henvist til i de andre systemene som er nevnt her. Norsk system for leveranse av strøm til forbruker skiller seg fra alle land rundt oss. Jeg tror det bare er et par u lnd som har samme systemet. Derfor tro jeg som Marvin at opplegget til Jorg ikke kan brukes i norge. Er landstrømanlegget til Ladac inkludert skilletrafo, er prisen ingenting å si på. Skilletrafo er nemlig svinedyrt. Sitér dette innlegget Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK. Link to post
GOE Svart 15.November.2004 Del på Facebook Svart 15.November.2004 Har forstått det slik at i Ladac sitt opplegg sitter det en galvanisk isolator i el-sentralen. Dette i følge Ladac sine nettsider for å redusere og beskytte mot galvanisk tæring. Videre skriver de at hvis man ønsker å sikre seg helt mot dette problemet m å man installere en isolasjonstransformator. Tror dette er årsaken til at el-skapene til Ladac er relativt kostbare i forhold til en del andre, men at man ikke fullt ut er beskyttet mot problemet uten en isolasjonstransformator i tilegg. Er dette riktig eller har jeg misforstått noe her? Sitér dette innlegget Aldri en dag uten båt. Medlem KNBF. NSSR. Båten reg. i Skipsregisteret og Småbåtregisteret Link to post
Lars H. Svart 15.November.2004 Del på Facebook Svart 15.November.2004 Er dette riktig eller har jeg misforstått noe her? Det er riktig både etter dokumentasjonen og det svaret jeg fikk på messen i Lillestrøm i våres. Trafoen er ikke innkludert. Det brukes en diodekobling som de kaller "galvanisk isolator" og som også mange andre bruker. Selv har jeg et system med skilletrafo, sikring og jordfeilsbryter og det fungerer utmerket, helt uten forbindelse mellom landjord og båtjord. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Trude III Svart 16.November.2004 Del på Facebook Svart 16.November.2004 Det er riktig både etter dokumentasjonen og det svaret jeg fikk på messen i Lillestrøm i våres. Trafoen er ikke innkludert. Det brukes en diodekobling som de kaller "galvanisk isolator" og som også mange andre bruker. Selv har jeg et system med skilletrafo, sikring og jordfeilsbryter og det fungerer utmerket, helt uten forbindelse mellom landjord og båtjord. Lars H. Hei igjen, Har du noe skjema på denne diodekoblingen Lars? Lurer fremdeles på om du kan få støt hvis du på en eller annen måte kommer i mellom din båts jord og landstrømsjord hvis nivåene er forskjellige?? Hilsen Harald L Sitér dette innlegget Trude III Link to post
Lars H. Svart 16.November.2004 Del på Facebook Svart 16.November.2004 Har du noe skjema på denne diodekoblingen Lars?Nei, mener jeg så en tegning en gang, men husker ikke hvordan den var.Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Jobe Svart 16.November.2004 Del på Facebook Svart 16.November.2004 Det er / har vært endel villfarelse om IEC 13297. Det ble skrevet litt om dette i BM for en tid siden. Kanskje det oppklarer litt? Tegningene på siden til Jorg tar for seg 400-volts anlegg (med null-leder). Spørsmålet er om dette er ok for "vårt" 230-volts anlegg... Hei igjen. Ja, selvfølgelig 230 Volt. Det er kanskje litt irriterende med 3 x Fase (L) på bilde. Men heller kan sees at det finnes en FI i ledningen (dobbel-FI som er anbefalt for bruk på båt). Andre ledningen ligger på N, som resulterer 115 eller 230 Volt Kan heller leses i beskrivelse. En galvanisk system er oppfunnet hovedsakelig for å beskytte båten. Beskyttelse for mennesker gi kun DEN FI og fornuftig installasjon. Men kun hvis det finnes en fornuftig ledning som er ikke for lang. Er ledningen for lang og i tillegg for tynn da kan det ske at FI`en ikke slå av. (..så kan bygges en fin motstandsledning som dreper "fantastisk" ) Dessuten gjelder dette for alle normale FI, hvis informasjonen stemmer. Positiv i parentes ved Sterlingsystemet er at vi kan bruke systemet for jordledningskontroll samtidig. I USA er “monitoring “ av jordledningen plikt ved bruk av en galvanisk isolator ! Med monitoring (engelsk) finnes det permanent kontroll. Og dette (egen mening) skal være plikt i alle land. Både, skilletrafo og galvanisk skille med FI og jordledning er (godkjent) like sikker. Men kun hvis installasjonen er bra og hvis den er brukt som den skal : Bevisst, nemelig. Absolut sikkerhet finnes aldri. Den beste sikkerheten finnes i eget hode. Dette begynner ikke bare på båten. Er det noe ulovlig til å si til noen som leier ut en brygge "Vennligst gjør noe for sikkerheten til gjestene dine. De betaler jo for det." ? Til å bygge et fornuftig CEE-system er ingen kunst og koster nesten ingenting. Vær så god ! Men tilbake til temaet: Tåler båten (og budsjett) en skilletrafo med vekt i tillegg, da deler jeg selvfølgelig meningen at en autark system er bedre valg. Men da må heller ikke diskuteres om kostnader for installasjonen. Tåles det ikke, så er en galvanisk skillediode like greit. Vennlig hilsen Jørg p.s.: "båtdugelige" skilletransformatorer som jeg anbefaler finnes fra 500 Watt / 8 kg. Dyrt men godt. Sitér dette innlegget Link to post
Jobe Svart 17.November.2004 Del på Facebook Svart 17.November.2004 Noe som er vesentlig her er skilletrafoen. Jeg er ikke sikker, men jeg tror skilletrafo er inkludert i Ladacs system. Det er det ikke i det det er henvist til i de andre systemene som er nevnt her. Norsk system for leveranse av strøm til forbruker skiller seg fra alle land rundt oss. Jeg tror det bare er et par u lnd som har samme systemet. Derfor tro jeg som Marvin at opplegget til Jorg ikke kan brukes i norge. Er landstrømanlegget til Ladac inkludert skilletrafo, er prisen ingenting å si på. Skilletrafo er nemlig svinedyrt. Dette stemmer dessverre ikke helt: Galvanisk isolator: Jeg har sjekket alt en gang til og snakkter i tillegg med elektrikere her: det finnes ikke noe forskjell mellom norsk-elktrisk-jord og den av resten av verden. Systemet kan brukes i Norge: 100% Jeg tror det bare er et par u lnd som har samme systemet. Norge og Albania er de eneste land i Europa som har dette systemet enda. Albania gjør ingenting til å forendre dette, til nå.. Men Norge gjør. Så lydes uttalen av 2 norske installatørbedrift på kort form (hvis jeg skjønnter alt riktig) : "Her i landet må utføres hver elektrisk 230 Volt system (som bli bygget ny !) CE-konform." Heller er jordledningen forskrift. Bakgrunn skal være bedre sikkerhet og framtidelig enklere strømforsyning. Vennligst Jørg Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.