function loadAds() { window.relevantDigital = window.relevantDigital || {}; relevantDigital.cmd = relevantDigital.cmd || []; relevantDigital.cmd.push(function() { relevantDigital.loadPrebid({ configId: '662fa5660d42b03a9c6d7583', manageAdserver: true, collapseEmptyDivs: true, noGpt: true, collapseBeforeAdFetch: false, allowedDivIds: null, // set to an array to only load certain
s, example - ["divId1", "divId2"] noSlotReload: false, // set true to only load ad slots that have never been loaded }); }); }; Jump to content

Landstrøm


Gunga Din

Recommended Posts

Får en hva en betaler for, eller er de billige variantene like bra  :confused:

Ladix er et system der alle kabler osv. er laget for å kunne kobles lovlig av ikke installatør personer. "Vanlige" landstrøms sentraler; skal pr.def. installeres av installatør.

 

Kvaliteten på selve vernet, ( sikringer, jordfeilbrytere ) kan du neppe si noe om, på bakgrunn av fabrikat. Disse er som regel av anerkjent kvalitet. ( ABB, Siemens, Möller etc.. )

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Takk for tilbakemeldingene.

Hvis jeg forstår riktig så krever vel alt annet system en Ladix at det utføres av godkjent installatør.

Ser at man stiller spørrsmål ang. pris på Ladac sitt system. Noen som vet omtrent hva det koster? :smiley:

Aldri en dag uten båt.

Medlem KNBF. NSSR. Båten reg. i Skipsregisteret og Småbåtregisteret

Link to post
Share on other sites

Takk for tilbakemeldingene.

Hvis jeg forstår riktig så krever vel alt annet system en Ladix at det utføres av godkjent installatør.

Ser at man stiller spørrsmål ang. pris på Ladac sitt system. Noen som vet omtrent hva det koster? :smiley:

Tja, de norske LADAC sidene er jo bare rævva, men de svenske inneholder endel mer informasjon.

 

Les om LADIX PRISER

 

Etter min mening, ganske heftig. Om man installerer en vanlig landstrømslader ved hjelp av fagmann, blir det neppe så dyrt. Og hvor mange kontakter trenger man i en vanlig båt ?

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Installasjon av "vanlig" landstrøm-system er såre enkelt, og absolutt ingenting du trenger elektriker til. Mesteparten av tiden går også med til "dillearbeid" som å trekke kabler og legge opp kontakter. Og det mener jeg det er unødvendig å betale fagfolk for å gjøre.

 

For å være på den sikre siden mpt. forsikringen (og evt. mtp. tæring) kan du heller få en elektriker til å "gå over" systemet ditt når det er ferdig lagt opp og sette sitt godkjent-stempel på det. Ikke alle elektrikere vil gjøre dette, men tar du et par telefoner ordner det seg nok...

Link to post
Share on other sites

Hmmmmmmmmmm, jeg var helt sikker att annonsering fra leverandører skulle skje under leverandør annonser.

God morgen.

Da få du unnskylde meg.

Jeg anter ikke at det finnes 2 kategorier mennesker og spesiell ved å si meningen.

Men "privat" er jeg jo tilleggs seiler (nå ca. 12.000 NM, har selvbygget båt, båten ligger i Sandefjord).

Kanskje at det er nok nå til å si meningen, som kan hjelper noen med en informasjon?

Spesiell hvis den person sannsynligvis vet ikke noe om dette?

 

Med vennlig hilsen

Jørg

Link to post
Share on other sites

Hallo alle sammen.

Det finnes lettere alternativer enn en skilletrafo. Og billigere er de også.

Det kaller seg  galvanisk skille og må kun installeres i jordledningen.

Dette har alle tilattelse verdens rundt pga. alle Norm og fungerer bra.

Noe informasjon, bilde og forklaringer  finnes f.eks. på

www.tbbecker.de/sterlingnorge.htm

Da må sees under knappen "galvanisk skille".

 

Vennligst

Jørg

Link to post
Share on other sites

Hallo alle sammen.

Det finnes lettere alternativer enn en skilletrafo. Og billigere er de også.

Det kaller seg  galvanisk skille og må kun installeres i jordledningen.

Dette har alle tilattelse verdens rundt pga. alle Norm og fungerer bra.

Noe informasjon, bilde og forklaringer  finnes f.eks. på

www.tbbecker.de/sterlingnorge.htm

Da må sees under knappen "galvanisk skille".

 

Vennligst

Jørg

 

:smiley:

 

Hei,

 

Uansett hvor mye jeg leser om emne blir jeg ikke helt klok på dette. Med skilletrafo og kanskje også med en form for galvanisk skille dings oppnår man altså å få sitt eget lokale jordplan. Da er det lovlig. Hva da hvis en person kommer i mellom jordnivåene fra jorledningen på brygga (eller bryggekonstruksjoner som er jordet) og båtens jord? Skulle tro man får en "karamell" hvis nivåene er ulike? Hvis strømmen overstiger 30mA så skal vel jordfeilbryteren slå ut og livet blir spart!

 

Men hva hvis du beholder jorledningen fra brygga og bare kutter forbindelsem med motorblokk (-12V). Samt passer på at det ikke er noen potensielle "overganger/kortslutninger " mellom 12V og 220V?

 

Hvis du alikevel skulle stå med bare bein på motorblokka og putte en finger i en av 220V fasene burde vel strømmen igjennom kroppen overstige 30mA og din egen lokale jordfeilbryter slå ut?

 

Er jeg helt på (jord)et så tåler jeg å høre det  :lol:

 

 

Hilsen Harald L.

Trude III

Link to post
Share on other sites

Noe som er vesentlig her er skilletrafoen.  Jeg er ikke sikker, men jeg tror skilletrafo er inkludert i Ladacs system.  Det er det ikke i det det er henvist til i de andre systemene som er nevnt her.  Norsk system for leveranse av strøm til forbruker skiller seg fra alle land rundt oss. Jeg tror det bare er et par u lnd som har samme systemet.  Derfor tro jeg som Marvin at opplegget til Jorg ikke kan brukes i norge.

 

 

Er landstrømanlegget til Ladac inkludert skilletrafo, er prisen ingenting å si på.  Skilletrafo er nemlig svinedyrt.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

Har forstått det slik at i Ladac sitt opplegg sitter det en galvanisk isolator i el-sentralen.

Dette i følge Ladac sine nettsider for å redusere og beskytte mot galvanisk tæring.

Videre skriver de at hvis man ønsker å sikre seg helt mot dette problemet m å man installere en isolasjonstransformator.

Tror dette er årsaken til at el-skapene til Ladac er relativt kostbare i forhold til en del andre, men at man ikke fullt ut er beskyttet mot problemet uten en isolasjonstransformator i tilegg.

Er dette riktig eller har jeg misforstått noe her? :confused:

Aldri en dag uten båt.

Medlem KNBF. NSSR. Båten reg. i Skipsregisteret og Småbåtregisteret

Link to post
Share on other sites

Er dette riktig eller har jeg misforstått noe her? :confused:

Det er riktig både etter dokumentasjonen og det svaret jeg fikk på messen i Lillestrøm i våres. Trafoen er ikke innkludert. Det brukes en diodekobling som de kaller "galvanisk isolator" og som også mange andre bruker. Selv har jeg et system med skilletrafo, sikring og jordfeilsbryter og det fungerer utmerket, helt uten forbindelse mellom landjord og båtjord.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Det er riktig både etter dokumentasjonen og det svaret jeg fikk på messen i Lillestrøm i våres. Trafoen er ikke innkludert. Det brukes en diodekobling som de kaller "galvanisk isolator" og som også mange andre bruker. Selv har jeg et system med skilletrafo, sikring og jordfeilsbryter og det fungerer utmerket, helt uten forbindelse mellom landjord og båtjord.

 

Lars H.

 

:smiley:

 

Hei igjen,

 

Har du noe skjema på denne diodekoblingen Lars?

 

Lurer fremdeles på om du kan få støt hvis du på en eller annen måte kommer i mellom din båts jord og landstrømsjord hvis nivåene er forskjellige??

 

Hilsen Harald L

Trude III

Link to post
Share on other sites

Har du noe skjema på denne diodekoblingen Lars?

Nei, mener jeg så en tegning en gang, men husker ikke hvordan den var.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Det er / har vært endel villfarelse om IEC 13297. Det ble skrevet litt om dette i  BM for en tid siden.

Kanskje det oppklarer litt?

Tegningene på siden til Jorg tar for seg 400-volts anlegg (med null-leder). Spørsmålet er om dette er ok for "vårt" 230-volts anlegg...

 

Hei igjen.

 

Ja, selvfølgelig 230 Volt.

Det er kanskje litt irriterende med 3 x Fase (L) på bilde.

Men heller kan sees at det finnes en FI i ledningen (dobbel-FI som er anbefalt for bruk på båt).

Andre ledningen ligger på N, som resulterer 115 eller 230 Volt

Kan heller leses i beskrivelse.

 

En galvanisk system er oppfunnet hovedsakelig for å beskytte båten.

Beskyttelse for mennesker gi kun DEN FI og fornuftig installasjon.

Men kun hvis det finnes en fornuftig ledning som er ikke for lang.

Er ledningen for lang og i tillegg for tynn da kan det ske at FI`en ikke slå av.

(..så kan bygges en fin motstandsledning som dreper "fantastisk" :cool:     )

Dessuten gjelder dette for alle normale FI, hvis informasjonen stemmer.

 

Positiv i parentes ved Sterlingsystemet er at vi kan bruke systemet for jordledningskontroll samtidig.

I USA er “monitoring “ av jordledningen plikt ved bruk av en galvanisk isolator !

Med monitoring (engelsk) finnes det permanent kontroll.

Og dette (egen mening) skal være plikt i alle land.

 

Både, skilletrafo og galvanisk skille med FI og jordledning er (godkjent) like sikker.

Men kun hvis installasjonen er bra og hvis den er brukt som den skal : Bevisst,  nemelig.

Absolut sikkerhet finnes aldri.

 

Den beste sikkerheten finnes i eget hode.

Dette begynner ikke bare på båten.

Er det noe ulovlig til å si til noen som leier ut en brygge "Vennligst gjør noe for sikkerheten til gjestene dine. De betaler jo for det." ?

Til å bygge et fornuftig CEE-system er ingen kunst og koster nesten ingenting.

Vær så god !

 

Men tilbake til temaet:

Tåler båten (og budsjett) en skilletrafo med  vekt i tillegg, da deler jeg selvfølgelig meningen at en autark system er bedre valg.

Men da må heller ikke diskuteres om kostnader for installasjonen.

 

Tåles det ikke, så er en galvanisk skillediode like greit.

 

Vennlig hilsen

Jørg

 

p.s.: "båtdugelige" skilletransformatorer som jeg anbefaler finnes fra 500 Watt / 8 kg.

Dyrt men godt.

Link to post
Share on other sites

Noe som er vesentlig her er skilletrafoen.  Jeg er ikke sikker, men jeg tror skilletrafo er inkludert i Ladacs system.  Det er det ikke i det det er henvist til i de andre systemene som er nevnt her.  Norsk system for leveranse av strøm til forbruker skiller seg fra alle land rundt oss. Jeg tror det bare er et par u lnd som har samme systemet.  Derfor tro jeg som Marvin at opplegget til Jorg ikke kan brukes i norge.

 

 

Er landstrømanlegget til Ladac inkludert skilletrafo, er prisen ingenting å si på.  Skilletrafo er nemlig svinedyrt.

 

Dette stemmer dessverre ikke helt:

 

Galvanisk isolator:

Jeg har sjekket alt en gang til og snakkter i tillegg med elektrikere her:  

det finnes ikke noe forskjell mellom norsk-elktrisk-jord og den av resten av verden.

Systemet kan brukes i Norge: 100%

 

Jeg tror det bare er et par u lnd som har samme systemet.

Norge og Albania er de eneste land i Europa som har dette systemet enda.

Albania gjør ingenting til å forendre dette, til nå..

Men  Norge gjør.

Så lydes uttalen av 2 norske installatørbedrift på kort form (hvis jeg skjønnter alt riktig) :

"Her i landet må utføres hver elektrisk 230 Volt system (som bli bygget ny !)  CE-konform."

Heller er jordledningen forskrift.

Bakgrunn skal være bedre sikkerhet og framtidelig enklere strømforsyning.

 

Vennligst

Jørg

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
  • Create New...