Jump to content

Landstrøm


Gunga Din

Recommended Posts

Hej !

 

Har insett att jag behöver en Batt-meter, men det får bli ett av vinter-prosjekten!

Det jag tenker mest på, er att kunna ha kylboxen igang på veckorna när båten

ligger still !  Så att man kan låta en del mat ligga kvar, o få sig en kall  :nonod:,

direkt på fredagkvällen !

 

( Batteribanken får sig rejäla urladdningar med jämna mellanrum, så den tappar

 säkert minnet !   :lol:  )

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Min båt ligger på vannet hele året.

Jeg ønsker varme i båten om vinteren men vil ikke ha tæring i motor og kjølere.

Vil av den grunn ikke bruke mitt faste lanstrøm anlegg ombord.

Hvis jeg strekker en kabel fra land og inn gjennom luken forut i båten. Plugger støpselet rett i en dobbelisolert ovn . Kan ikke forstå at det kan oppstå tæring på denne måten.

Det er kanskje ikke en godkjent måte å gjøre dette på ?

 

Noen som vet ?    

Link to post
Share on other sites

Hvis ditt originale landstrømsanlegg kobler jord fra land inn i båten og sammen med båtens jord, har du et mulig tæringsproblem fra det øyeblikket du plugger i landstrømskontakten, uavhengig om du har en eneste forbruker, dobbeltisolert eller ikke, tilkoblet.

 

Har du en vanlig skjøteledning med eller uten jord og en dobbeltisolert vifteovn, kan ikke problemet oppstå.

 

Har du et landstrømsanlegg med landjord som IKKE er jordet til båtens jord og så kobler til et dobbeltisolert apparat, kan heller ingen tæring oppstå.

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Har sett mange forskjellige innlegg både her og andre steder ang landstrøm.

Den forrige eieren av min Nidelv 24 76 mod, hadde så smått begynnt med oppsett av landstrøm. Det jeg lurer på er: om noen av dere der ute har noen bilder/skjemaer på oppsett av landstrøm...

 

Og, har en liten varmeovn på 230 v liggende i båten. Kan jeg koble denne rett til land med kabel. Eller er der ting å tenke på her og?

Link to post
Share on other sites

Har ingen bilder/skjemaer. Reagerer på "den lille ovnen". Den kan plugges rett til jordet skjøteledning fra land. Pass på at ovnen ikke har "falsk jord" ombord. Ma.o. ikke skru den fast der eventuell overledning eller potensialforskjell til landjord kan gå til "sjø-jord". Skrur du ovnen fast på er tørt skott burde du være sikker.

Link to post
Share on other sites

har ikke tenkt å montere lanstrøm med det første, men har tenkt til å bruke en batterilader på en skjøteledning som går rett fra land. Har ikke noe annet å bruke 220V på. Tar det fra batteriet. Nå er hele båten ribba, og innredningen fjernet. Vurderer derfor å legge opp kabler og dekskontakter uten å lage en landstrømsentra. Vil Bruke av baterilader uten noe kuttet jord e.l vere farlig når laderen er dobbelisolert og helt ny?

Link to post
Share on other sites

Vurderer derfor å legge opp kabler og dekskontakter uten å lage en landstrømsentra. Vil Bruke av baterilader uten noe kuttet jord e.l vere farlig når laderen er dobbelisolert og helt ny?

 

Ser ikke noe problem. Er ikke sikker på hva du mener med "uten kuttet jord", men du må ha jordet skjøteledning ombord som er koplet til jordet uttak på land. Og så er det bare å sette på laderen. Har gjort det samme som du de siste 20 åra. Jeg har ikke vedlikeholdslader, men lader batteriene noen timer en gang i blant og sjekker full lading ved kontroll av syrevekten. De batteriene som fulgte med siste båten jeg solgte var 8 år gamle og "like fine".

Link to post
Share on other sites

  • 6 måneder senere...

Hei,

 

Min erfaring på seilbåt er at den beste plasseringen er på skottet i ankerbrønnen forrut.

Du må beskytte kontakten mot vått tau/Kjetting.

Som regel ligger en jo enten med baugen mot brygga eller longside.  Du slipper en lang kablel

over dekket ( ekstra snublefelle !), og inntaket blir beskyttet mot vær og vind under luka til

ankerbrønnen.  Hadde dette på den forrige båten - en bavaria 34, og det fungerte fint.

Nå har jeg inntaket akter i sittebrønnen ( Hanse 371) og sparker stadig bort i kontakten !

 

lykke til med installasjonen !"

 

Per

Link to post
Share on other sites

På en så lav båt som B31 får du helt sikkert endel vann over dekk. Det vannet renner nok ned i ankerbrønnen enten du vil eller ikke, og da får du problemer. Jeg har montert inntaket i cockpitbrønn med et deksel over (Alo 33). Det er jo kun når vi ligger fortøyd at det er i bruk, ellers er det skjult bak et deksel. Problemet med ankerbrønnen er at det er konstant fuktig der. I cokpit er det også vann i ny og ne, men det er ikke den samme konstante fuktigheten. Med litt omtanke bør det ikke være noe problem å trekke kabelen "snublefritt" over dekk heller.

 

Er det for langt tilbake til cockpit får du heller kjøpe en lenger ledning. Billigere det, enn en ny landstrømsentral hvert annet år. Jeg har en 25 meter kabel, og har aldri opplevd at den er for kort.

 

Selve sentralen har jeg montert inne i båten. Derfra går det en kort ledning til et tre-pins 16A uttak (blått) i cockpit. Uttaket er montert inne i sprutsikkert (IP44) hus. Dette huset og kontakten er kjøpt samlet, men jeg husker ikke hvor. Skulle tro at det er hyllevare hos de fleste el-installasjonsbutikker.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

På en så lav båt som B31 får du helt sikkert endel vann over dekk. Det vannet renner nok ned i ankerbrønnen enten du vil eller ikke, og da får du problemer.

Hei!

 

Tviler sterkt på at joelle har noen ankerbrønn framme i sin B31.

Hva med ei tilkobling på framskottet nede under benken på babordsida og ett spor for kabelen slik at setet kan lukkes. (regner med du har standard løsning med stikk-køye på stbd og stueplass babord). Jeg tror at uansett hvor du plassere ei tilkobling oppe i cockpit på en B31 vil den komme i veien. Eneste kunne kanskje være inne i ett av de små hulla på sidene om du har disse.

Link to post
Share on other sites

:rolleyes: helt riktigt det er ikke en god ide att montere den i føren siden jeg ikke har ankerbrønn der. jeg har mulighet att montere den i ett av stuv fakken i sittbrønna, men er litt i tvil viss jeg ska ta og sette en "stikk" kontakt ute som jeg plugger in landstrøm kabeln i
Link to post
Share on other sites

Jeg har nå kjøpt meg landstrøm sentral og på samme gang boken strøm ombord.

Boken er bra som sådan men det blir fortsatt en god del spørsmål.

 

I mitt hode så var tanken att man monterer sentralen på ett egnet sted, plaserer en innkontakt på ett lurt sted og vips så har man landstrøm med jordfeils bryter osv.

 

Er min tanke riktig? det stog noe i boken om att den skall jordes mot en kopper plate som til enhver tid er under vann? Er det jeg som kanskje ska lese kappitlet en gang til eller er det noen som på en litt "in med teskje" kan fortelle meg hvordan det burde gjøres.

Link to post
Share on other sites

Den beste artikkelen jeg har lest om dette vanskelige temaet skrev Lotus her på baatplassen 06.02.2003. Tar meg den frihet å sitere hva han skrev:

 

Dette med jording og landstrøm er et vanskelig tema. I tillegg har man en del forskrifter som skal overholdes.

 

La det være sagt med en gang. En jordfeilbryter har ingen tilkobling for jordledning. Den skal ikke ha noen jordtilkobling og den virker utmerket uten jordtilkobling.

 

Hva skjer dersom du får en jordfeil i et av dine 230V apparater? Svaret er ikke så enkelt som man skulle tro. Har man landstrømsjord tilkoblet, slår jordfeilbryteren ut i samme øyeblikk som jordfeilen oppstår. Dette fordi det går en strøm i jordlederen som er 30mA eller større. Slik skal det være og anlegget er koblet og virker etter forskriftene.

 

Hva så når landstrømsjord kuttes? Jordfeilbryteren er ikke avhengig av jord for å fungere sa jeg nettopp. Det stemmer, men nå er anlegget farlig. Det er riktignok mye mindre farlig enn et anlegg uten jordfeilbryter, men likefullt farlig. Hvorfor er det farlig? Jo fordi nå kan jordfeil oppstå uten at jordfeilbryteren slår ut. Det er nemlig slik at selv om jordfeilbryteren ikke er avhengig av jord, så er den likevel avhengig av en potensialforskjell mellom lederene for å slå ut. Potensialforskjellen oppstår i det øyeblikk du legger handa di på et apparat med jorfeil. Da er du plutselig den manglende jordledningen. Hva skjer så? Du får deg en voldsom karamell så klart. I tillegg går det strøm gjennom deg. Det merker jordfeilbryteren og bryter strømmen. Er du dau nå? Forhåpentligvis ikke. 30mA er nemlig ikke tatt helt ut av lufta. Det er stort nok til at du ikke særklig ofte får falske utslag, men samtidig liten nok til at et menneske kan klare seg uten en dødlig utgang. Man er nå i en situasjon der den kuttede landstrømsjorden gjør at jordfeilen ikke blir oppdaget før den forårsaker skade. Det er svært uheldig og man har ikke flaks hver gang man får seg en karamell.

 

Problemet med manglende jord kan løses enkelt ved å få jord tilkoblet igjen. Cluet er at det ikke behøver å være landstrømsjord. Det kan være båtens egen jord i steden. Saltvann er en glimrende leder. Ved å jorde alle 230V apparater, båtens 12V jord og jordplan for elektronikk til samme punkt forbundet med sjøvannet, har man et nytt jordplan. Det jordplanet gjør at jordfeilbryteren nå automatisk slår ut på jordfeil ved at 30mA og mer nå går "rett i sjøen" og bryteren kobler ut i løpet av brøkdeler av et sekund.

 

En slik løsning med et internt nytt jordplan og kuttet landstrømsjord løser tæringsproblemet ditt, så da burde det jo bare være velstand? Ja absolutt..... når jordfeilbryteren virker. La oss anta at irring har ført til at jordfeilbryteren ikke slår ut. Hva skjer da? Har du ingen jordfeil, skjer det ingenting. Har du derimot en jordfeil, går det lekkasjestrøm rett ut i sjøen via båtens jordplan. Sinken din spises raskere enn du kan si kake. Tæringen du var redd for i utgangspunktet er nå mye verre en du kan tenke deg. I tillegg kan du risikere å daue hvis du tar på apparatet med jordfeil - i alle fall hvis du har kontakt med noe som er jordet i tillegg.  

 

Siden den gode løsningen med lokalt jordplan  blir fryktelig farlig hvis jordfeilbryteren ikke skulle fungere, er den ikke lovlig. Ikke lovlig betyr ULOVLIG. Da hjelper det ikke at det er den desidert beste løsningen når den virker. Forskriftene sier derfor NEI til klipping av landstrømsjord - med ett unntak. Har du en skilletrafo, kan du gjøre det. Et unntak til forresten. Har du kun dobbeltisolerte 230V apparater om bord, trenger du heller ikke jordingen. Dobbeltisolerte apparater her ingen tilkobling for jord.

 

Så hva gjør du når landstrøm skal tilkobles? Du kan holde deg til dobbeltisolerte apparater. Du kan lade batteriet og du får TV, lys og annet kjekt. Da går du imidlertid glipp at varmtvann. Tanken er ikke dobbeltisolert. Det som verre er: Den er i forbindelse med 12V jord via kjølevannet. Og hva gjør det? Ikke annet enn at du har lagt grunnlaget for galvanisk tæring   Jeg sier ikke at du automatisk får det, jeg sier bare at grunnlaget for et mulig tæringsproblem er til stede.

 

Er ikke dette kjekt? Uansett hva du gjør så blir det galt?

 

Mitt råd? Sats på en skilletrafo. For dyrt sier du? Klar deg med dobbeltisolerte apparater og kaldt vann  

 

Uaktuelt med kaldt vann? Koble til landstrømsjorden igjen og ta tæringsproblemet når og om det kommer.

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Henter frem igjen denne tråden her....

 

 

Det nærmer seg vinter og i den forbindelse skal jeg ha 220 volt strøm ombord til et par varmeovner på tilsammen ca 1000 watt og til min vanlige Biltemalader (sporadisk lading, ikke fast).

 

I tidligere båter har jeg løst dette enkelt og greit ved  trekke ombord en skjøteledning med 3 uttak og koble alt til denne. Dette er jo den vanligste løsningen på dette problemet i Norge og ser jo stort sett ut til å gå bra.

 

Nå kunne jeg godt tenke meg et litt mer fast opplegg for å slippe å snubble rundt i løse skjøteledninger hele tiden. Lurer da litt på hva som må gjøres og om dette med tæring kommer inn i bildet. Skjønner ikke helt hvordan noe kan bli tært da det med mine varmeovner og dobbeltisolerte lader ikke finnes noen forbindelse mellom 220v jord og båtens jord. Er dette riktig oppfattet?

 

Er inne på tanken om å kjøpe noen standard bilvarmekontakter, kabler og skjøter og legge opp dette. Er dette forkastelig? Blir vel egentlig det samme som en skjøteledning bare litt mer ryddig. Eller?

 

Hvilke argumenter er det for å kjøpe full pakke med inntakssentral (f.eks av type Ladix) fremfor kun å trekke en vanlig ledning ombord og eventuellt fordele dette utover med Calix komponenter? Slik jeg har forstått det er dette påkrevd hvis jeg har f.eks varmtvannstank eller motorvarmer men av mindre betydning når jeg kun har ovner og dobbeltisolert lader?

 

Håper noen har innspill. Dette med landstrøm har jeg lest side opp og side ned om men blir egentlig ikke så veldig klok.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Vurderer å legge inn landstrøm i båten nå i vinter.

Har lest og hørt litt om et "gjør det selv" produkt fra Ladac med navn Ladix.

Synes dette i utgangspunktet ser bra ut i henhold til regelverket om strøm om bord, samt at man kan utføre jobben selv.

Bør jeg gå for dette produktet eller bør jeg få en godkjent fagmann til å ta seg av jobben?

Noen med erfaringer om dette?

Aldri en dag uten båt.

Medlem KNBF. NSSR. Båten reg. i Skipsregisteret og Småbåtregisteret

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...