Jump to content

Trøbbel med Volvo penta D-serie


SF

Recommended Posts

2011 modell har en mykere motorlabb type, dette gir mindre vibrasjoner. Synes i tillegg at motoren går stillere / mykere. D motorene røyker vært lite, så hvis jeg ser røyk, vil jeg sjekke opp. Røyken jeg observerte var hvit. Dette tyder på vann, noe det også var. I min ungdom, når båter røykte mye, varierte jeg alltid belastning etter å ha sjekket røyken. Svart røyk tyder på uforbrent diesel, blå røyk tyder på olje - riving i sylindre, hvit røyk tyder på vann i forbrenning.

Link to post

En tidlig teori om injektor havarier er vann i diesel. Pga trykk, og derigjennom økt temperatur, kaviterer vannet i tuppen av injektoren der kula som åpner og lukker injektoren sitter. Kula blir slitt av dette, og skjærer. nye injektorer skal visstnok ha annen legering i kula.

Link to post
  • 1 måned senere...

Strørste problemet er at dem ikke vet hvorfor det skjer!!! årsaken til havariene er ganske grei men hva er grunnen? Tviler på at den eneste grunnen er legeringa i kula på injectorspissen!? Må være en konstruksjonsfeil før vann kommer inn i systemet

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post

Sånn kan man sikkert også si det. Det jeg mente med tåkelegging er at de ikke informerer om hvort stort omfanget av disse havariene er.

 

Hvor troverdig er det at det ikke har vært noen havarier i 2011? Lagavulin påpeker jo ganske korrekt at Christel III har havarert med sin D6. Tror til og med at han fikk dette dekket på garanti/reklamasjon, sånn at Volvo må jo kjenne til det.

 

For oss som om noen år ønsker å kjøpe ny/nyere båt, så er det et stort poeng å vite hvor omfattende dette problemet er. Nesten alle nyere båter har jo disse motorene, men når de kommer med såpass lite troverdig informasjon så er fortsatt usikkerheten for stor til at jeg tør å kjøpe båt med en slik motor.

Link to post

Sånn kan man sikkert også si det. Det jeg mente med tåkelegging er at de ikke informerer om hvort stort omfanget av disse havariene er. Hvor troverdig er det at det ikke har vært noen havarier i 2011? Lagavulin påpeker jo ganske korrekt at Christel III har havarert med sin D6. Tror til og med at han fikk dette dekket på garanti/reklamasjon, sånn at Volvo må jo kjenne til det.For oss som om noen år ønsker å kjøpe ny/nyere båt, så er det et stort poeng å vite hvor omfattende dette problemet er. Nesten alle nyere båter har jo disse motorene, men når de kommer med såpass lite troverdig informasjon så er fortsatt usikkerheten for stor til at jeg tør å kjøpe båt med en slik motor.

Jeg fikk ikke dekket det av Volvo, men fikk etter mye om og men erstatningsmotor fra Nye Norsk Båtsenter. Tror de fikk dekket oppbygging av den gamle maskinen fra Volvo i ettertid.

 

Men at Volvo kan påstå at det ikke har vært rapportert om havarier i 2011 er ihvertfall snodig. Jeg vet at Bjordal & Madsen rapporterte mitt havari inn til Volvo, og prøvde å få dekket ny maskin til meg...

Mvh
Simon

Link to post
  • 1 måned senere...

Vet du noe om årsaken til startvanskene? Har det vært noen spesielle symtomer i forkant?

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post

Jeg har nå 2x350 problemfrie timer på mine 2 stk D6/435. Kun en ladetrykkssensor har vært byttet på disse motorene i løpet av denne tiden. Og jeg ville IKKE byttet til andre motorer i forhold til hva som er tilgjengelig på markedet. Kanskje på sin plass at alle disse "skrekkerfaringene" blir nyansert en smule også.

Link to post

Hyggelig å høre om problemfrie motorer. D6 435 har flere forbedringer i forhold til motorene det er rapportert problem med. Blant annet andre injektorer og forsterket topp. Rundet akkurat 200 timer på min nye 2011 modell, E versjon, D4 260, er svært fornøyd med denne motoren. E versjonen kom i 2010, har ikke hørt om problem med denne. Ser ut som om D motorene fungerer godt med den nye type injektorer. D4 300, D6 435 og alle andre modeller levert fra 2009, versjon D og E, har ny type injektorer.

Link to post

Jeg er på 3. sett D motorer.

Hadde første Nidelv 300 med D6. Byttet dynamo pga litt lav ladespenning. 2005 modell. 100 timer.

Windy 37 med 2xD4 260 2006 modell. Byttet hjerne på ene motoren. Litt svetting fra en bunnpanne. 200 timer

NordWest 420 med IPS600, D6 435. 2008 modell. Byttet ladetrykksgivere, eksosslange på ene drevet. Hadde lekkasje på et sjøvannsfilter, oppgradert til ny type kostnadsfritt. Feil på et spjeld på luftinntaket. Ca 300 timer.

Alt rettet kostnadsfritt.

Fyller vanlig båtdiesel i Norge. Helst fiskebåtdiesel i Sverige, aldri biodieselskit. Bruker foreskrevet additiv.

 

Har erfaring med Mercruiser og Yanmar også. Jeg ville valgt Volvo eller Yanmar igjen.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post

Er det ført statistikk på monteringsfeil som er skyld i havari? Vet om en D6 som havarerte ved overlevering til kunde pga tilbakeslag av sjøvann. Dette var enten i 2006 eller 2007. Var da ikke montert inn noe form for hindring på eksos siden (usikker på hva det heter, fyll gjerne inn).

 

Uansett bra og høre om de positive sidene også.

Link to post

Det er uansett gledelig at antall havarier har gått ned. Men det betyr i mine tanker at årsaken er funnet, men ikke publisert.

 

Båten vi leier inn på jobb, når vi må ut til øyværene, har 2 stk D6 330. De har fungert upåklagelig i snart 500 timer, og er 2010 mod. Men han plages med styresylindrene. De svetter olje, er byttet flere ganger, og eieren snakker om å bygge nye selv. Han har kunnskap til det.

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...