-Luna- Svart 26.Mars.2017 Del på Facebook Svart 26.Mars.2017 Hva er beste metoden å få av endelokket på kjøleren? Hadde av boltene, men turde ikke ta i med skrujern i frykt av å skade noe. Noen tips? Sitér dette innlegget Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375 Link to post
Chiefengineer Svart 26.Mars.2017 Del på Facebook Svart 26.Mars.2017 Du må bruke litt makt. Kakk gjerne med en plasthammer og en treplank etc. Du kan løsne boltene uten å skru de helt ut så har du kontroll på lokket når det løsner slik at det ikke flakser vekk. Et godt kakk med hammeren så kommer det. Sitér dette innlegget Link to post
-Luna- Svart 26.Mars.2017 Del på Facebook Svart 26.Mars.2017 Takk for tipset! Prøver med en trekloss og hammer i morgen :-) Sitér dette innlegget Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375 Link to post
-Luna- Svart 28.Mars.2017 Del på Facebook Svart 28.Mars.2017 Det satt fast! Finner ikke noen gode plasser å komme til med hammer og kloss. Ser ut som det er mulig å komme til i underkant med et kubein... Sitér dette innlegget Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375 Link to post
alidal Svart 7.April.2017 Del på Facebook Svart 7.April.2017 https://www.sjofartsdir.no/fritidsbat/farlige-produkter-fritidsbaat/volvo-penta/ Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 31.Mai.2017 Del på Facebook Svart 31.Mai.2017 (redigert) Det er med interesse jeg leser denne artikkelen der Norsk Petroleumsinstitutt påpeker at common rail motorer skal ha EN590 diesel https://www.batliv.no/innhold/bater-og-utstyr/?article_id=48732 Da Volvo Penta fikk havarier på D serien stort sett bare i Norge, og med klart flertall på vestlandet, var det diesel kvaliteten de fokuserte på. Norsk Petroleumsinstitutt hevdet bestemt at den norske diesel var mer enn god nok. Den gang var det lavsvovel MGO som stort sett ble solgt. Noen steder solgte til og med fyringsolje som marinediesel. VP gikk så lang at de anbefalte at additiv, Statoil Forbrenningsforbedrer, i norsk diesel for å hindre havarier. Og instruksjonsboka til D serien foreskriver EN 590 eller tilsvarende. Nå har altså pipa fått en helt annen lyd. Nå sier Norske Petroleumsinstitutt bestemt at det er EN590 diesel som må brukes. Dette er en dieselkvalitet med mindre svovel enn gammel dieseltype og den inneholder også et spesielt smørestoff for dysene. Så da hadde VP rett til slutt? Her er litt om EN 590 https://en.wikipedia.org/wiki/EN_590 Redigert 31.Mai.2017 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 31.Mai.2017 Del på Facebook Svart 31.Mai.2017 (redigert) Flott da gjenstår det bare en offisiell ordning for marinaene/ bunkersplassene hvor de kan vise oss kunder at det faktisk er EN590 de selger hver eneste gang/ dag. F.eks en kopi av den siste ordren fra oljeleverandøren ved siden av kortautomaten? ..Også om det er FAME (BIO) innblanding eller ikke (Anleggsdiesel). Alle kan skrive ut et Word dokument og klistre på brygga... Redigert 31.Mai.2017 av sap_2000 (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
VannTro Svart 31.Mai.2017 Del på Facebook Svart 31.Mai.2017 (redigert) Sakset fra artikkelen Bitteliten linket til i Båtliv: – Regelen er at drivstoffkvaliteten skal stå opplyst på pumpa. Men dersom du ikke ser den, eller den mot formodning ikke skulle stå der, er det viktig at du som forbruker stiller spørsmål til de ansatte ved marinaen om hvilken dieselkvalitet de har. Oppfordrer ALLE til å kreve at det finnes en kopi av leveringsseddelen fra oljeselskapet slik SAP_2000 nevner i sitt innlegg. Om man skulle få feil kvalitet som senere fører til problemer, vil det være helt umulig å spore hvor problemet kom fra. Derfor må man ha bevis for rett kvalitet før man fyller. Redigert 31.Mai.2017 av VannTro (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
NilsPils Svart 1.Juni.2017 Del på Facebook Svart 1.Juni.2017 Jeg synes det likevel virker rart at bare Volvomotorer (?) havarerer med trykk i kjølesystemet og utblåste frostplugger. Jeg kjøper ikke uten videre at det er pga. feil dieselkvalitet. Volvo kan ikke ha gjort noen bra jobb med de motorene. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Komodo Svart 1.Juni.2017 Del på Facebook Svart 1.Juni.2017 Godt poeng Nils. Er den norske dieselen årsaken burde vel flere commonrail motorer ha havarert? Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Chiefengineer Svart 1.Juni.2017 Del på Facebook Svart 1.Juni.2017 Det begynner vel å bli noen år siden siste kjente totalhavari med injektorer som årsak på en D-serie? Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 1.Juni.2017 Del på Facebook Svart 1.Juni.2017 (redigert) NilsPils skrev for 8 timer siden: Jeg synes det likevel virker rart at bare Volvomotorer (?) havarerer med trykk i kjølesystemet og utblåste frostplugger. Jeg kjøper ikke uten videre at det er pga. feil dieselkvalitet. Volvo kan ikke ha gjort noen bra jobb med de motorene. Alle motorprodusenter vil oppleve dysehavarier. Dysene er jo stort sett levert av Bosch. Men bare VP har konstrukjsonen som gir motoehavari som konsekvens så vidt jeg vet. Nye dyser ble lansert i 2008 omtrent. De motorene som ikke har nye dyser kan vi nok være trygge på har slitt seg til ny. Redigert 1.Juni.2017 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
jma001 Svart 24.September.2017 Del på Facebook Svart 24.September.2017 jma001 skrev On 21.3.2017 at 13.58: jma001 skrev On 21.3.2017 at 12.37: Jfr. tegningen så har jeg fått montert et koblingspungt for innsuging av bl.a. frostveske ved vinterkonservering. Koblingspunktet tilbyr påkobling av hageslange. Den andre enden av hageslangestykket putter jeg ned i en 20-liters-dunk med ferdig utblandet frostveske (60/40 vann/frostveskekonsentrat). Jeg tenker å starte motoren og la impelleren suge inn blandingen gjennom hageslangen. Spørsmål: Klarer impelleren å suge vesken gjennom den tynne hageslangekoblingen UTEN at impelleren tar skade, eller må jeg erstatte hageslangen med en slange med større dimensjon for denne jobben? Sitér dette innlegget Link to post
-Luna- Svart 24.September.2017 Del på Facebook Svart 24.September.2017 Jeg tror ikke det går bra. Jeg har en 25l kanne med 1" slange tilkoblet. Jeg klarer ikke å etterfylle raskt nok med en hageslange når motor går på tomgang. Er redd slangen din blir sugd flat. Sitér dette innlegget Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375 Link to post
Sjøbliss Svart 25.September.2017 Del på Facebook Svart 25.September.2017 Jeg brukte dette prinsippet på min D6-350 i to år, gikk kjempefint. Brukte grovdimensjonert hageslange (gjennomsiktig) og stappet den i en bøtte på 20-25 liter. Den suger bøtta tom på kort tid men nok tid til at motoren blir godt vintersikret. For å få motoren til å kjøre litt lenger har jeg startet med ferskvann og så over i frostvæske på slutten. Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
jma001 Svart 25.September.2017 Del på Facebook Svart 25.September.2017 Takk for svar: -Jeg tenker å bruke en armert 1/2" slangestuss til dette. Den vil ikke suges flat? -For øyeblikket er sjøvannskretsen påfylt ferskvann fra marinaens 1/2" hagaslange gjennom samme koblingspunktet (jfr. bildet). Vet du eller noen andre HVOR MANGE LITER D6-motorens sjøvannskrets rommer? (Finner ikke denne infoen i instruksjonsboka.) Tanken er unngå å først måtte drenere sjøvannskretsen (som jo allerede inneholder ferskvann) FØR påfylling av en 40/60 frostveskeblanding... Dersom jeg finner ut HVOR MANGE LITER D6-motorens sjøvannskrets rommer, kunne jeg da bare ha en beholder med riktig mengde frostveskekonsentrat. Selvsagt måtte innsugingen foregå noen minutter med sirkulasjon for å unngå vannlommer eller lommer med ublandet frostveske.. Takknemlig for svar/vurdering av dette Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 25.September.2017 Del på Facebook Svart 25.September.2017 Hvilken garanti har du for at ikke ferskvannet er blåst ut før den konsentrerte frostvæske er inne? Forøvrig, du må skru ut anodene på vekslerene når frostvæske brukes. Dette pga at Zink ikke er venn med frostvæske. -se i boka di. ? Og når du tar ut anodene, tømmes mye av systemet. -ihverfall når båten ligger på land. Sitér dette innlegget Link to post
jma001 Svart 25.September.2017 Del på Facebook Svart 25.September.2017 Eureka skrev 3 minutter siden: Hvilken garanti har du for at ikke ferskvannet er blåst ut før den konsentrerte frostvæske er inne? Forøvrig, du må skru ut anodene på vekslerene når frostvæske brukes. Dette pga at Zink ikke er venn med frostvæske. -se i boka di. ? Og når du tar ut anodene, tømmes mye av systemet. -ihverfall når båten ligger på land. Takk for svar. Jeg tenker at resirkuleringen vil sørge for tilstrekkelig blanding..... Båten ligger på vannet og blir liggende der. At zinken må fjernes under konserveringsperioden med frostveskeblanding i sjøvannskretsen, høres merkelig ut. Med demonterte zinker vil jo kjølevesken renne ut... Hvor mange liter sjøvannskretsen rommer, var mitt spørsmål. Det står ikke i boka mi. Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 25.September.2017 Del på Facebook Svart 25.September.2017 Jeg pleier å kjøre gjennom 18-20 liter. Da er frostveskeblandingen kommet gjennom systemet; inkl eksospotta som er vanlig på akselinstalasjoner. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
jma001 Svart 25.September.2017 Del på Facebook Svart 25.September.2017 Brigg skrev 6 minutter siden: Jeg pleier å kjøre gjennom 18-20 liter. Da er frostveskeblandingen kommet gjennom systemet; inkl eksospotta som er vanlig på akselinstalasjoner. Takk Brigg, da vet jeg at sjøvannskretsen rommer ca. 20 liter. En dunk med 8-9 liter konsentrert frostveske suges inn, og dette - sammen med det ferskvannet som allerede befinner seg sjøvannskretsen, pumpes ut til inndunken. Lar denne sirkuleringen foregå (med motorens impeller som pumpe) i noen minutter - til dette er godt blandet. Høres dette fornuftig ut, eller er det noe jeg har oversett som derfor gir feil resultat? Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 25.September.2017 Del på Facebook Svart 25.September.2017 jma001 skrev for 2 timer siden: At zinken må fjernes under konserveringsperioden med frostveskeblanding i sjøvannskretsen, høres merkelig ut. Med demonterte zinker vil jo kjølevesken renne ut... Nå har ikke jeg samme motor, men hos meg passer blindplugger i messing fra rørlegger i anodehullene. Glemte å skru ut anodene en høst og da hadde de fått en myk og nesten grøtaktig konsistens etter en vinter i glykol. De lignet ikke lenger på nye eller normalt tærte i utseende og konsistens. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
arnearmoa Svart 25.September.2017 Del på Facebook Svart 25.September.2017 Man kan vel skru selve sinken løs fra den messingpluggen den sitter i og sette denne pluggen på plass igjen uten sink. Jeg tror ikke du skal satse på at ren frostvæske blir perfekt fordelt inni der, nei. Du kan godt kjøre med bare ferskvann en stund først, for å fjerne mest mulig salt, men etterpå bør du kjøre inn bortimot 20 liter ferdig blandet 50% frostvæske. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 25.September.2017 Del på Facebook Svart 25.September.2017 Ang anode, det står i boka til motoren din, sammen med info om konservering. Frostvæske og anode gjør det mere korrosivt. Ja, det er ikke noe problem å ta av anodene og sette pluggene på plass igjen. Sitér dette innlegget Link to post
jma001 Svart 25.September.2017 Del på Facebook Svart 25.September.2017 arnearmoa skrev 7 minutter siden: Jeg tror ikke du skal satse på at ren frostvæske blir perfekt fordelt inni der, nei. Du kan godt kjøre med bare ferskvann en stund først, for å fjerne mest mulig salt, men etterpå bør du kjøre inn bortimot 20 liter ferdig blandet 50% frostvæske. Takk for svar. Med allerede 20 liter ferskvann i sjøvannskretsen mener du at det kan suges inn 20 liter ferdigblandet frostvæske...? 1. Betyr det at de 20 literene med ferskvann blir fortrengt (pumpet ut) som følge av frostvæsken som suges inn? 2.Eller betyr det at jeg først likevel må drenere sjøvannskrersen for det ferskvannet som befinner seg der? (Det var jo jobben med drenering jeg ønsket å unngå ved å sirkulere veskene) Sitér dette innlegget Link to post
jma001 Svart 25.September.2017 Del på Facebook Svart 25.September.2017 (redigert) Eureka skrev 18 minutter siden: Ang anode, det står i boka til motoren din, sammen med info om konservering. Frostvæske og anode gjør det mere korrosivt. Ja, det er ikke noe problem å ta av anodene og sette pluggene på plass igjen. Takk for viktig inspill. En anode på varmeveksleren og en nær sjøvannspumpa skal jeg selvsagt huske å ta av før konserveringen. Er det flere anoder på D6eren? Redigert 25.September.2017 av jma001 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.