Sofie G Svart 19.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 19.Oktober.2011 2011 modell har en mykere motorlabb type, dette gir mindre vibrasjoner. Synes i tillegg at motoren går stillere / mykere. D motorene røyker vært lite, så hvis jeg ser røyk, vil jeg sjekke opp. Røyken jeg observerte var hvit. Dette tyder på vann, noe det også var. I min ungdom, når båter røykte mye, varierte jeg alltid belastning etter å ha sjekket røyken. Svart røyk tyder på uforbrent diesel, blå røyk tyder på olje - riving i sylindre, hvit røyk tyder på vann i forbrenning. Sitér dette innlegget Link to post
tkb Svart 19.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 19.Oktober.2011 Hvit røyk, vann i diesel, trøbbel?? Mye synsing, hva er i følge Volvo bra?? Noen som vet sikkert? Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 19.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 19.Oktober.2011 En tidlig teori om injektor havarier er vann i diesel. Pga trykk, og derigjennom økt temperatur, kaviterer vannet i tuppen av injektoren der kula som åpner og lukker injektoren sitter. Kula blir slitt av dette, og skjærer. nye injektorer skal visstnok ha annen legering i kula. Sitér dette innlegget Link to post
Lagavulin Svart 7.Desember.2011 Del på Facebook Svart 7.Desember.2011 (redigert) Ingen Volvo Penta havarier i 2011 Stemmer dette? Mener å huske noen D6 episoder iår. Red: F.eks Christel III her inne? Redigert 7.Desember.2011 av Lagavulin (see edit history) Sitér dette innlegget Båter: Ibiza 22 Weekender,Ibiza 26 Touring, Bavaria 32 sport, Yamarin 80 DC, nå til salgs Link to post
Ribtjenester Svart 8.Desember.2011 Del på Facebook Svart 8.Desember.2011 Det de mener er sikkert, ingen havarier som er dekket av Garantien Sitér dette innlegget www.ribtjenester.no Link to post
finnmarken Svart 8.Desember.2011 Del på Facebook Svart 8.Desember.2011 Det største problemet i denne saken er vel Volvo Penta sin tåkelegging av problemene Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 8.Desember.2011 Del på Facebook Svart 8.Desember.2011 Strørste problemet er at dem ikke vet hvorfor det skjer!!! årsaken til havariene er ganske grei men hva er grunnen? Tviler på at den eneste grunnen er legeringa i kula på injectorspissen!? Må være en konstruksjonsfeil før vann kommer inn i systemet Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
finnmarken Svart 8.Desember.2011 Del på Facebook Svart 8.Desember.2011 Sånn kan man sikkert også si det. Det jeg mente med tåkelegging er at de ikke informerer om hvort stort omfanget av disse havariene er. Hvor troverdig er det at det ikke har vært noen havarier i 2011? Lagavulin påpeker jo ganske korrekt at Christel III har havarert med sin D6. Tror til og med at han fikk dette dekket på garanti/reklamasjon, sånn at Volvo må jo kjenne til det. For oss som om noen år ønsker å kjøpe ny/nyere båt, så er det et stort poeng å vite hvor omfattende dette problemet er. Nesten alle nyere båter har jo disse motorene, men når de kommer med såpass lite troverdig informasjon så er fortsatt usikkerheten for stor til at jeg tør å kjøpe båt med en slik motor. Sitér dette innlegget Link to post
Christel III Svart 8.Desember.2011 Del på Facebook Svart 8.Desember.2011 Sånn kan man sikkert også si det. Det jeg mente med tåkelegging er at de ikke informerer om hvort stort omfanget av disse havariene er. Hvor troverdig er det at det ikke har vært noen havarier i 2011? Lagavulin påpeker jo ganske korrekt at Christel III har havarert med sin D6. Tror til og med at han fikk dette dekket på garanti/reklamasjon, sånn at Volvo må jo kjenne til det.For oss som om noen år ønsker å kjøpe ny/nyere båt, så er det et stort poeng å vite hvor omfattende dette problemet er. Nesten alle nyere båter har jo disse motorene, men når de kommer med såpass lite troverdig informasjon så er fortsatt usikkerheten for stor til at jeg tør å kjøpe båt med en slik motor. Jeg fikk ikke dekket det av Volvo, men fikk etter mye om og men erstatningsmotor fra Nye Norsk Båtsenter. Tror de fikk dekket oppbygging av den gamle maskinen fra Volvo i ettertid. Men at Volvo kan påstå at det ikke har vært rapportert om havarier i 2011 er ihvertfall snodig. Jeg vet at Bjordal & Madsen rapporterte mitt havari inn til Volvo, og prøvde å få dekket ny maskin til meg... Sitér dette innlegget MvhSimon Link to post
Bitteliten Svart 8.Desember.2011 Del på Facebook Svart 8.Desember.2011 Jeg har tipset Baatmagasinet om at det vp skriver er feil, ref saken over Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 10.Desember.2011 Del på Facebook Svart 10.Desember.2011 Bra Bitteliten! VP kommer ikke så lett unna når man feilinformerer i disse internettider. Hilsen Olpi fra nyretransplantavd på Riksen Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 10.Desember.2011 Del på Facebook Svart 10.Desember.2011 Hilsen Olpi fra nyretransplantavd på Riksen Ohh, slikt gjør hele denne problemtråden til en bagatell. Håper det går bra med deg ! Lykke til ! Sitér dette innlegget Link to post
Oteren Svart 10.Desember.2011 Del på Facebook Svart 10.Desember.2011 Olpi; lykke til! Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 11.Desember.2011 Del på Facebook Svart 11.Desember.2011 Tusen takk, går foreløpig bra. Sitér dette innlegget Link to post
Allan E Svart 5.Februar.2012 Del på Facebook Svart 5.Februar.2012 Har hatt en god del startvansker nå på en motor som har gått ca 400 timer. Båten er bygd i sverige og er tilbake nå på verftet for litt garantiarbeid. Pr i dag får de ikke startet den ene motoren så den skal byttes. Det er D6 med 430 hk tror jeg. Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 5.Februar.2012 Del på Facebook Svart 5.Februar.2012 Vet du noe om årsaken til startvanskene? Har det vært noen spesielle symtomer i forkant? Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Chiefengineer Svart 5.Februar.2012 Del på Facebook Svart 5.Februar.2012 Jeg har nå 2x350 problemfrie timer på mine 2 stk D6/435. Kun en ladetrykkssensor har vært byttet på disse motorene i løpet av denne tiden. Og jeg ville IKKE byttet til andre motorer i forhold til hva som er tilgjengelig på markedet. Kanskje på sin plass at alle disse "skrekkerfaringene" blir nyansert en smule også. Sitér dette innlegget Link to post
Sofie G Svart 5.Februar.2012 Del på Facebook Svart 5.Februar.2012 Hyggelig å høre om problemfrie motorer. D6 435 har flere forbedringer i forhold til motorene det er rapportert problem med. Blant annet andre injektorer og forsterket topp. Rundet akkurat 200 timer på min nye 2011 modell, E versjon, D4 260, er svært fornøyd med denne motoren. E versjonen kom i 2010, har ikke hørt om problem med denne. Ser ut som om D motorene fungerer godt med den nye type injektorer. D4 300, D6 435 og alle andre modeller levert fra 2009, versjon D og E, har ny type injektorer. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 5.Februar.2012 Del på Facebook Svart 5.Februar.2012 (redigert) Jeg er på 3. sett D motorer. Hadde første Nidelv 300 med D6. Byttet dynamo pga litt lav ladespenning. 2005 modell. 100 timer. Windy 37 med 2xD4 260 2006 modell. Byttet hjerne på ene motoren. Litt svetting fra en bunnpanne. 200 timer NordWest 420 med IPS600, D6 435. 2008 modell. Byttet ladetrykksgivere, eksosslange på ene drevet. Hadde lekkasje på et sjøvannsfilter, oppgradert til ny type kostnadsfritt. Feil på et spjeld på luftinntaket. Ca 300 timer. Alt rettet kostnadsfritt. Fyller vanlig båtdiesel i Norge. Helst fiskebåtdiesel i Sverige, aldri biodieselskit. Bruker foreskrevet additiv. Har erfaring med Mercruiser og Yanmar også. Jeg ville valgt Volvo eller Yanmar igjen. Redigert 5.Februar.2012 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Snikende skeptik Svart 5.Februar.2012 Del på Facebook Svart 5.Februar.2012 Er det ført statistikk på monteringsfeil som er skyld i havari? Vet om en D6 som havarerte ved overlevering til kunde pga tilbakeslag av sjøvann. Dette var enten i 2006 eller 2007. Var da ikke montert inn noe form for hindring på eksos siden (usikker på hva det heter, fyll gjerne inn). Uansett bra og høre om de positive sidene også. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 5.Februar.2012 Del på Facebook Svart 5.Februar.2012 Over 4000 D motorer installert i Norge...... Sitér dette innlegget Link to post
Snikende skeptik Svart 5.Februar.2012 Del på Facebook Svart 5.Februar.2012 (redigert) Og verste året var det 27 havarier? Uansett årsak? Regner man da ca 60-70 % bruker/ monteringsfeil er jo ikke statistikken skremmende. Hvorfor fiskebåtdiesel, er det mer smøremidler? Kan hende det har stått i tråden tidligere. red: prosent tegn. Redigert 5.Februar.2012 av Olsen83 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Allan E Svart 5.Februar.2012 Del på Facebook Svart 5.Februar.2012 Det har ikke vært noen spesielle ting med den motoren som byttes. Under en service på 250 timer måtte de starte bb moter flere ganger for den gikk bare noen få minutter. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 5.Februar.2012 Del på Facebook Svart 5.Februar.2012 Fiskebåtdiesel er omtrent som den MGO vi fyller i Norge. Vet om innehaver av stort VP verksted og verftseier som bruker det selv. I Sverige er vanlig diesel nå innblandet biodiesel. Og det vil du ikke ha på tanken. Den klumper seg og tetter igjen. Sitér dette innlegget Link to post
tkb Svart 8.Februar.2012 Del på Facebook Svart 8.Februar.2012 Det er uansett gledelig at antall havarier har gått ned. Men det betyr i mine tanker at årsaken er funnet, men ikke publisert. Båten vi leier inn på jobb, når vi må ut til øyværene, har 2 stk D6 330. De har fungert upåklagelig i snart 500 timer, og er 2010 mod. Men han plages med styresylindrene. De svetter olje, er byttet flere ganger, og eieren snakker om å bygge nye selv. Han har kunnskap til det. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.