Jump to content

Trøbbel med Volvo penta D-serie


SF

Recommended Posts

Jeg mener at det er et generelt problem med dårlig kvalitet på injektorene. Før eller siden vil det oppstå problemer av en eller annen type. Men det kan nok hende at enkelte serier har større problemer enn andre. Det er heller ikke sikkert det er større injektorproblemer i Norge en utlandet. Det store spørsmålet er hvorfor det i Norge noen ganger medfører havari. Men:

 

Text i fra utenlandske forum:

Now the crankshaft has gone through the block causing a smoke filled boat. Under 200 hours engine time. What's going on? Anyone else had these problems with Volvo D6?

 

Just wondering if anyone else is having software problems with the D6 370- IPS system? I had to repower a new boat due to a hole in the block

 

Kan det være at det også er havari i utlandet? Forumene inneholder også en del feilmeldinger som ligner mistenkelig på injektorproblemer.

Redigert av Blue_Dragon (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg vet ikke hvor mange andre - eventuelt noen - i denne tråden som har hatt nærkontakt med injektorproblematikken. Men det har altså jeg. Jeg kan ikke si noe om årsaken, men jeg kan si noe om dieselfylling, bruk og diagnostikk.

 

* Det er aldri fylt såkalt vinterdiesel på tanken

 

Det vet du egentlig ikke noe om i fall det kan være "overligger" drivstoff du har fylt.

 

Jeg vet ikke hvor mange andre - eventuelt noen - i denne tråden som har hatt nærkontakt med injektorproblematikken. Men det har altså jeg. Jeg kan ikke si noe om årsaken, men jeg kan si noe om dieselfylling, bruk og diagnostikk.

 

* En injektor begynte å trøble etter rundt 200 timers gange. Ifølge verkstedet ble den stående åpen, og førte altså til feil innsprøyting.

* Feilen førte naturlig nok til ujevn gange i motoren, men ikke mer enn at det måtte et ganske trent øre til for å oppdage det.

* Feilen slo ut i alarm først når motoren ble presset opp i ca. 3000 omdreininger.

* Alle seks injektorer ble byttet etter service. Har ikke gått mer enn 10-15 timer siden da, men problemfritt så langt.

 

mvh

ter-av

 

stempel og råde/lager må ha fått seg en stygg trøkk hvis det pøste inn med diesel kontinuerlig.

dette er ikke en motor jeg ville lagt ut på langtur eller land ut av syne tur med.

Redigert av The Scrutinizer (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ja, overliggende vinterdiesel kan man selvfølgelig ha blitt utsatt for - men med den omsetningen som er på de to nevnte stedene tviler jeg på det.

 

Tar det som en selvfølge at verkstedet sjekket stempel når de byttet injektor. Om om de ikke gjorde det får de ta en ny runde.

 

ter-av

Viksund St.Cruz 340. VHF: LJ6798 og MMSI: 257 979 470. Kikk gjerne innom bloggen vår MorMajor.com .

Link to post
Share on other sites

stempel og råde/lager må ha fått seg en stygg trøkk hvis det pøste inn med diesel kontinuerlig.

dette er ikke en motor jeg ville lagt ut på langtur eller land ut av syne tur med.

Hva tror VP om dette ?

Hva med senskader ?

Hvis en motor går litt magert over tid så vil jo dette medføre skader på sylinder og stempel evt topp .

 

Bare en tanke som slo meg :boxing:

 

Du er vel inne på noe her Scrutinizer

 

Text i fra utenlandske forum:

Now the crankshaft has gone through the block causing a smoke filled boat. Under 200 hours engine time. What's going on? Anyone else had these problems with Volvo D6?

 

Just wondering if anyone else is having software problems with the D6 370- IPS system? I had to repower a new boat due to a hole in the block

Du skriver klima ........... hvor mange versoner av SW finnes det på styreenheten ?

Mulig de har en sw Norgen er for Sverige osv ................ bare en tanke . :crazy:

,

Er det Sw eller dyser som feiler ?

 

:rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Hei alle sammen :smiley: Virker som om ikke det er bare her i norge man har problemer med D serien. Var inne på boatdiesel.com og der er det meldinger i bøtter og spann om feil ved disse motorene. Jeg kom ikke inn og fikk sett svarene der men spørsmålene ligger åpent. Man må jo betale for og bruke det forumet.

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post
Share on other sites

Leste blandt annet om injector feil i USA så om dette er et norge problem så må landet vårt ha vokst i det siste :smiley:

 

Forøvrig så synes jeg det er veldig intresannt og følge med på hva som skjer med dette da det netopp ikke er så mange fullgode alternativer når man skal opp i båtstørelse i fohold til min. :smiley:

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post
Share on other sites

Virker som om ikke det er bare her i norge man har problemer med D serien. Var inne på boatdiesel.com og der er det meldinger i bøtter og spann om feil ved disse motorene. Jeg kom ikke inn og fikk sett svarene der men spørsmålene ligger åpent.

 

 

Noen som har tilgang og kan hente ut litt info :fishing: La oss ta livet av myten om at dette er et isolert "vestkysten av norge" problem først som sist :yesnod::yesnod:

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Hvis ter-av har sendt info til Båtmagasinet/Båtliv om sitt problem og de fremdeles refererer til dette som et norskt + 1 Færøyskt problem kan han vel kanskje tipse magasinene om dette amerikanske forum. Da kan jo de som skriver og selger blader logge seg inn å skrive litt om det ?

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Hei alle sammen :smiley: Virker som om ikke det er bare her i norge man har problemer med D serien. Var inne på boatdiesel.com og der er det meldinger i bøtter og spann om feil ved disse motorene. Jeg kom ikke inn og fikk sett svarene der men spørsmålene ligger åpent. Man må jo betale for og bruke det forumet.

Det koster USD 25 for å få vite hva som står her. Jeg har vært der og er enig i mistanken.

 

Beklager at jeg ikke vil ta på meg å være kommunikasjonslinje fra dette forumet og inn i vårt. boatdiesel.com er jo et betalforum.

 

Som Sundberg kom meg i forkjøpet på, så hadde det likevel vært en idè å tipse Båtmagasinet og Båtliv om diskusjonen på nenvte forum. Bare at der er en diskusjon kan være interessant nok å konfrontere Volvo med.

Redigert av Arnstein (see edit history)

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

Hvis du har leste siste utgave av Båtilv så står det en liten historie om en som skulle hente si Fjord 40 Open i Tyskland så da er det ikke bare Norge som har fått en serie med dyser / motore som ikke holder !

 

Husker jeg feil eller røyk begge motorene her? Det var iallefall en båt der begge motorene hadde hatt havari. Hvis antall feil er så lite som VP har hevdet så må jo det statistisksett være nesten umulig at begge motorene i en båt havarerer...

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Jeg oppfatter "motorhavari" som ødelagt motor, full stans, ikke mulig å kjøre videre - hvilket under gitte omstendigheter virkelig kan være dramatisk. I mitt tilfelle, og i det beskrevet i Båtmagasinet, var det ikke noe problem å fortsette med noe lavere turtall. Altså udramatisk i forhold til sikkerhet.

 

At andre har opplevd havari er det vel ikke tvil om. Dersom frostpluggene går og motoren tappes for kjølvæske er saken en helt annen.

 

Så altså: Hva er realiteten i de tilfellene som er karakterisert (men muligens ikke av Volvo?) som havarier?

 

mvh

ter-av

 

Slik jeg leser båtmagasinet i dag så er de 32 omtalte motorhavariene total havari, din injektor feil kommer i en annen kategori og er ikke med i disse tallene.

 

Så min tidligere påstand om at det finns "mørketall" med mange dyser som har feilet verden over uten at utfallet har vært så dramatisk som ved disse 32 havariene tror jeg faktisk det er hold i.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Det ville være oppsiktsvekkende om det ikke var noen feil også i andre land. Det interessante er jo omfanget. Her er det vel bare VP selv som sitter på sikre tall. Jobbet jeg i BM ville jeg ha utfordret VP på å dokumentere antall feil i Norge kontra andre land. Dette har de statistikk på.

 

Noen som har tilgang og kan hente ut litt info :fishing: La oss ta livet av myten om at dette er et isolert "vestkysten av norge" problem først som sist :yesnod: :yesnod

:lol: Kanskje ikke helt vanntett og troverdig dokumentasjon dette at et av 100-vis av båtforum verden rundt har noen innlegg om injectorfeil på D-maskiner? ... men alle seriøse fakta derimot som dokuenterer enten det ene eller andre er selvsagt interessant.

Redigert av Swande (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Noe 100% vantett dokumentasjon er stort sett ingenting av det du finner på forum på nettet men en god plass å finne innformasjon du kan jobbe videre med, for de som ønsker det. Men en må alltid vurdere seriøsiteten til kilden av det en finner på nettet.

 

Det hadde jo vært kjekt med litt annen info en den som VP selv velger å frigi. Finnes nok mange tall der som hverken du eller jeg får tilgang til.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Det står generelt lite om injektorproblemer for D6 på boatdiesel.com her er noe av det jeg fant i D6 forumet

 

Dec 3 2004

03:11 PM Karl: Barry, Did this start all of a sudden or gradually ? How many hours on the engine ? Any history of a fuel issue (water, contamination) ? Any other issue or problem you have had ? Any visiable smoke ? If so; color ? Any news on what Volvo is saying.....

 

21 Responses.... View ALL

 

Dec 6 2004

10:41 AM #1 Barry: Karl, It started all of a sudden after just 40 hours total running time. No black or blue smoke. After a Volvo engineer spent 10 HOURS on the engine, he found the problem, it was dirt in the common rail valve, but how did it get there after passi.....

Dec 6 2004

01:54 PM #2 Karl: OK, Karl

Jan 6 2005

05:07 PM #3 barry: Karl, it went wrong again. Volvo have since changed the injector pump, no difference. The latest is a new fuel sensor on the secondary filter, so far so good!

Jan 28 2005

05:46 PM #4 Barry: Karl Just to let you know, it´s gone wrong again. Perhaps Volvo was a bad choice, I hope they will change the engine soon regards Barry

Jan 29 2005

03:26 AM #5 Karl: Barry, What exactly is "going wrong" ? Karl

Jan 31 2005

10:12 PM #6 barry: Karl Exactly as first reported. A max. of 1,200 rpm Barry

Jan 31 2005

11:19 PM #7 [DELETED BY AUTHOR]

Jan 31 2005

11:43 PM #8 Karl: Barry, OK. When reading thru the past posts it appears that your original problem was resolved when some dirt was found in the fuel system it ran OK for a while and the failed again - January 6 "...The latest is a new fuel sensor on the .....

Feb 2 2005

04:10 PM #9 barry: Karl Yes, that is correct. It was thought to be dirt in the fuel valve, it ran OK for a short while. Next the injector pump was changed and lastly the fuel sensor. Still back at the begining-max-1200rpm. Volvo have now lost interest I think. I hav.....

Feb 2 2005

05:18 PM #10 Karl: Barry, OK. How many hours (total) on the engine and how many hours since the problem first occured (November ´04 ??) until today ? Karl

Feb 3 2005

10:08 AM #11 barry: Karl Initial problem 40 hours, now the engine has 55hours, about 7 hours running by Volvo trying to find the problem which seems to occur after the engine has been idle for a week or so, Barry

Feb 3 2005

01:50 PM #12 Karl: Barry, Has the fuel, fuel system in the boat and fuel tank been thouroughly looked into ? Easy to sit here on the other side of the Atlantic and speculate (I hate speculating) but when the engine runs fine for 40 hrs and then starts to, repeatedly.....

Feb 3 2005

03:17 PM #13 barry: Karl Yes all looked into, the fuel system was even completely bypassed using a remote tank. However all is well I think. I have just been informed by Volvo Penta that they will replace the engine. Hopefully this will be done soon, if it is, full m.....

Feb 3 2005

06:24 PM #14 Karl: Barry, OK - Good news. However, since serious effort is being spent here to correct your problem I would, if I were in your shoes, insist that the fuelsystem in the boat is thouroughly inspected and/or cleaned one more time before the new motor is.....

Feb 4 2005

11:41 AM #15 barry: Karl Yes a thorough check will be made. Thank you for your interest and help in this matter Barry

Mar 29 2006

09:46 AM #16 Zenzero: hi guys, interesting thread. We boat on the South coast of England, where the fuel quality is high and there are lots of users. We´ve had a new Sealine F42/5 with 2xD6 370s (8 months old), with 148 engine hours (so regularly used, even over .....

Mar 29 2006

02:52 PM #17 Tony Athens: Andy, This is really a tough one over the internet, especially because you have Volvo people working with you..............But this would be my "first instinct" for any new engine to fail like this that has a common rail fuel system.. .....

Mar 29 2006

03:12 PM #18 Zenzero: Tony, thanks for the input. We´ve just had the results from the injectors being stripped down, and they were clean as a whistle. Volvo has agreed that fuel contamination is not the issue, and is going to honour the warranty (although I´.....

Mar 30 2006

06:45 AM #19 Paul Foulston: Andy, I am from your side of the Atlantic and have the following observations. You seemed to be ready to jump all over Volvo on the basis that they would ´cop out´ of taking responsibility for the failure before a proper analysis had .....

Apr 2 2006

10:17 PM #20 David Swain: Andy, There´s plenty of boats in the Solent with nasty fuel in thier tanks/filters. I´d say AT LEAST 50% have signs of the bug, I couldn´t pin it down to where they fill up most got to various places. You seem to be to be doing .....

Apr 2 2006

10:20 PM #21 David Swain: Paul, they must have got their fuel hose all mixed up we had a Sealine with fuel leaks from the return... Fuel hose was too big.... Dave.

 

Volvo:D6 Series - FUEL VALVE PRESSURE ENGINE FAILURE ALARM AGAIN! DETAILS 4 Thu Aug 11 05 6:41 PM

Aug 10 2005

01:37 PM Thomas D. Brown: Well, were back to square one again.. Since my last post Volvo has changed my Pressure valve, sensor on the commom rail. Next stop my injector pump my in line hand pump atop the main fitler and today all 6 injectors.... Pray for me?????

 

4 Responses.... View ALL

 

Aug 10 2005

10:24 PM #1 Badger: With Volvo, you need prayers, we will pray for you!

Aug 11 2005

01:14 AM #2 Thomas D. Brown: Well, After all 6 injectors were installed.......No LUCK..still fuel valve pressure failure engine. Tomorrows plan a new wire harness... Volvo gods please HELP? Hey Volvo maybe bring me a new engine and take this back to sweeden and let the .....

Aug 11 2005

07:05 AM #3 freddie : Thomas, Having been through the KAD 42 piston wars with Volvo, an 8 month ordeal, I´d insist on a new engine right now with exactly the rationale you expressed. You would think they would do so to study your engine in their labs, not your sl.....

Aug 11 2005

06:41 PM #4 Thomas D. Brown: Thank you for you reply. Well I do have to say Volvo is doing everything they can to help my situation. I have been on the phone with the Big dogs from the east coast. Scott Bonds is on his way up today from what I have been told... My only c

 

Volvo:D6 Series - D6-310 Fuel Valve Pressure Failure Alarm DETAILS 5 Wed Jul 27 05 8:13 PM

Jul 7 2005

12:05 AM Thomas D. Brown: I have Changed all the filters ( Racor, engine etc) .. Does anyone have any ideas as to where I should go next? This damn EVC is pissing me off.. I loose all my RPM´s ( 2000 max) the minute the alarm goes off.

 

5 Responses.... View ALL

 

 

Jul 7 2005

05:31 PM #1 Thomas D. Brown: Ok, Had the Volvo Man down today...First we changed to a 10 micron instead of the 30 micron filter in the Racor unit.. Still Pressure valve failure alarm went off. His computer say´s I was only getting 6000 psi at 2500 rpm´s.. should read.....

Jul 8 2005

08:59 PM #2 Thomas D. Brown: Well We changed out the Pressure valve and sensor...Not Fixed! Looks like its the High pressure pump. Guess what ? Its also a whole lot more expensive Woohooo! Well it will not be here in the U.S. until Monday ( part comming from Sweeden) It a.....

Jul 23 2005

09:51 PM #3 Toby Sylvester: I have been having problems with my starboard D6-350. Alarm keeps on going off when accelerating normally over 3000 rpm. Alarm code says fuel pressure problem volvo can not find the fault. Have also tried changing pressure valve, sensor and compute.....

Jul 24 2005

11:55 PM #4 Thomas: Toby, We had to change the Fuel pump for the problem to be fixed. I have been told these pumps allow the pressure of 30,000 psi to run the common rail.. Its is also very sensitive thus all the filtlers before this pump gets any of the diesel. .....

Jul 27 2005

08:13 PM #5 Toby Sylvester: Thomas Thank you for your reply. Volvo men found problem today. Badly seated injector covered in carbon. They swapped injector with one on port engine and problem was transferred. Unfortunately the EVC was providing misleading information which .....

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Disse siste opplysningen om at de har forlatt "dieselsporet" er meget interessante. Det at de nå innkaller Bosch (som de burde gjort for lenge siden, spør du meg!) styrker også teorien om at svaret ligger i feil på en serie injectorer, slik jeg ser det.

 

Skulle det vise seg å være en generell feil på injcetorene har jeg vanskelig for å forstå hvorfor ikke flere får feil. Det finnes jo bortimot 1000 D-motorer i Norge som er kjørt i over tre år og flere av disse tusenvis timer (i yrkesfartøy). Det er jo overveiene sannsynlig at flere av disse skulle fått problemer om dette dreide seg om en generell feil. Derfor mener jeg feil på en bestemt serie er mest nærliggende teorien nå.

 

Skulle dette vise seg å være riktig, står vi plutselig overfor et helt annet problemomfang, en det som har vært hauset opp. Da må disse seriene (i disse 30-40++ båtene det dreier seg om) byttes og problemet sannsynligvis løst for Volvo.

Redigert av Swande (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...