Jump to content

Trøbbel med Volvo penta D-serie


SF

Recommended Posts

D4/D6 Havarier.

 

Bare en tanke. Om det er riktig at disse motor/injector problemene er mye større i Norge enn i andre land og da spesielt på Vestlandet.

 

På vestlandet brukes båtene hele året og vi har tempraturvariasjoner som øker kondesproblematikken i dieseltankene.

 

Kan problemet rett å slett være fukt i diselen.

 

Vi vet at vannet nærmest eksploderer under høy temperatur og trykk?

Link to post
Share on other sites

Må innrømme at jeg har tenkt i samme retning som deg JRK. Kanskje er bruken vi har her på vestlandet og klima mer relevant for feilraten enn diesel kvaliteten. Kanskje den litt "røffe" helårsbruken med svært varierende temperatur fremskynder et problem som alt ligger der og ulmer :eek:

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

På vestlandet brukes båtene hele året og vi har tempraturvariasjoner som øker kondesproblematikken i dieseltankene.

 

Kan problemet rett å slett være fukt i diselen.

 

Vi vet at vannet nærmest eksploderer under høy temperatur og trykk?

Neppe dette som er problemet. I tilfelle har Volvo fortsatt et like stort problem om ikke enda større.

 

Det ville forundre meg at det kun finnes vannslanter på bunkersanlegg i Norge. Vann på lagertanker er nok et verdensomspennende problem.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

Her er fasit:

 

Tror nok det er mange av oss "spekulanter" som heller mot den fasiten ja.

Kanskje til og med VP fanklubb medlemmer Swande og Bitteliten begynner å tvile på VP sitt dieselspor :rolleyes:

 

Jeg oppfattet JRK sitt innlegg mer som en betraktning rundt hvorfor feilen oppstår oftere på vestlandet enn resten av Norge/Verden, ikke en løsning på selve problemet. Mulig jeg misforstod.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

På vestlandet brukes båtene hele året og vi har tempraturvariasjoner som øker kondesproblematikken i dieseltankene. Kan problemet rett å slett være fukt i diselen.

Vi vet at vannet nærmest eksploderer under høy temperatur og trykk?

Vet at Volvo selv også har jobbet ut i fra dette som en av flere teorier i følge en forhandler jeg snakket med. Synes også at det dette er en interessant teori, men heller etterhvert mer til at svaret må ligge i produksjonsfeil i noen få injcektorer som får disse problemene.

 

Hovedproblemet er dårlig kvalitet på injektorene etter min mening, samt et mulig design problem som gjør at det noen ganger blitt havari.

Design?? Et annet spørsmål, forresten. Hvilke erfaringer hadde du med D4`en du hadde i Nor Staren? Hva blir det i Skilsøen?

 

Her er fasit:

:crazy: Du må skynde deg å ringe Volvo - de leter fremdeles

 

Kanskje til og med VP fanklubb medlemmer Swande og Bitteliten begynner å tvile på VP sitt dieselspor :rolleyes:

:wink: på ingen måte notorisk VP-fan - snarer tilhenger av å få fram fakta. Ellers hadde jeg aldri sett verdien i å holde liv i denne tråden.

 

Men jeg begynner også å helle mot at det må dreie seg om fabrikasjonsfeil på noen få injectorer som av uforklarlige årsaker i hovedsak er havnet på vestlandet. Er dette riktig er løsningen enkelt nok å skifte disse og være føre var og sjekke ev. alle for tilsvarende injectorfeil.

 

Det er rett og slett usansynlig at det er en generell svakhet på injectorene når 99 % av dem går feilfritt. Det er iallefall en gåte at noen D-motorer har gått over 1000 timer uten et feilslag, mens andre får incjektor-problmer etter 50 timer.

 

Det jeg tror er viktig nå, er at VP i løpet kort tid kommer på banen å gir oss svaret de i følge pressen skal ha funnet - og som jeg tror er fabrikasjonsfeil på en serie av de Bosch-produserte injectorene. Vider at de følger opp med kontroller av samtlige solgte motorer i Norge.

Redigert av Swande (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Design?? Et annet spørsmål, forresten. Hvilke erfaringer hadde du med D4`en du hadde i Nor Staren? Hva blir det i Skilsøen?

Jeg hadde ingen injektorproblemer på den D4'en. Den gikk som en klokke og startet alltid i løpet av 1 sekund. Det rare er jo at brorparten av havariproblemene skjedde i 2006 og 2007.

 

Nå har jeg jo valgt en D4-300 (gal som jeg er :crazy: ). En vanvittig bra motor i forhold til ytelse, dreiemoment, vekt og forbruk.

Link to post
Share on other sites

Det jeg tror er viktig nå, er at VP i løpet kort tid kommer på banen å gir oss svaret de i følge pressen skal ha funnet

Er det ikke akkurat det som er problemet da ?

De har funnet feilene, men ikke årsaken til at feilene oppstår ?

og som jeg tror er fabrikasjonsfeil på en serie av de Bosch-produserte injectorene.

Jeg trodde det var bekreftet at det ikke var relatert til en spesiell produksjonserie injectorer.

 

 

Link to post
Share on other sites

Dette med dieselteorien og at norsk vinterdiesel kan være litt annerledes mixet enn annen diesel er spennende. Jeg fylte 500 liter før jeg satte båten på land i høst - så da får vi se hvordan det går til våren.

 

For meg er ikke VP hellig - bare fortell meg hva som er alternativet om man som meg vil ha drev og motor fra samme leverandør. På båt med rett aksel hadde jeg vært i tvil hva jeg skulle valgt - og kommer vi opp på større båter er det enda vanskeligere. Men se hva feks Princess og Fairline selger av motorer. er ikke så mye annet enn VP der inntill man kommer opp på de større CAT'ene.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Med design så mener jeg f.eks design på hylsen som brukes. Det må jo være en grunn til at Volvo D4 og D6 havarerer mens andre motorer (f.eks bil og små lastebilmotorer) som bruker nøyaktig de samme injektorene og den samme dieselen ikke havarer. Siden båtliv har vært så elskverdig å gjengi hele min mail til dem kan dere lese noe mere i bladet.

 

Når en ser på spredningen på kartet så kan det umulig være russerdiesel eller annen dårlig diesel som er årsaken. Vanlig norsk diesel i fra Mongstad er nøkkelen. Men vanninnhold og innblanding av frostveske teorien på såkalt vinterdiesel er interessant.

Redigert av Blue_Dragon (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vider at de følger opp med kontroller av samtlige solgte motorer i Norge.

 

Hvis du har leste siste utgave av Båtilv så står det en liten historie om en som skulle hente si Fjord 40 Open i Tyskland så da er det ikke bare Norge som har fått en serie med dyser / motore som ikke holder !

Redigert av power (see edit history)
Link to post
Share on other sites

For meg er ikke VP hellig - bare fortell meg hva som er alternativet om man som meg vil ha drev og motor fra samme leverandør.

 

tja... la meg tenke litt.. jo http://www.cmdmarine.com/ eller http://www.cummins.no/

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

En Mercruiser motor kan jo være så mangt, men de er vel hovedsaklig avhengig av sine gode venner i byen Cento for å unngå oljedryppende motorer i den mest aktuelle dieselklassen :lol: Forøvrig spennende den nye versjonen her med 350 hk og 700 Nm: http://www.vmmotori.it/uploads/doc/1679.pdf

 

percento.gif

cento.gif

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Re Swande

 

på ingen måte notorisk VP-fan - snarer tilhenger av å få fram fakta. Ellers hadde jeg aldri sett verdien i å holde liv i denne tråden.

 

Men jeg begynner også å helle mot at det må dreie seg om fabrikasjonsfeil på noen få injectorer som av uforklarlige årsaker i hovedsak er havnet på vestlandet.

 

Antydninger om at "noen få" defekt injectorer tilfeldigvis skulle "havne" på vestlandet er lite logisk. I så måte tror jeg teorier som dette er lite givende hvis det er fakta man ønsker å bidra med.

Hvorfor akkurat på vestlandet?

 

Hvis feilhyppigheten er større på vestlandet enn andre steder skyldes vel mer at motorene blir brukt hele året, kanskje kjørt noe hardere og etter et annet mønster enn i Oslofjorden og på sørlandet.

Tror heller det skyldes mer bruksmønsteret og brukere som har andre motiver som eks.v næringsbruk og transport når de entrer båten, mer enn småkos ved gjestebrygger og desslike utflukter i godværet.

 

Dessuten har det vel røket noen injectorer i sørfylkene også?

Redigert av rogeri (see edit history)
Link to post
Share on other sites

bare en liten brannfakkel fra "outer space",,,----- vinterdiesel - som nevnt tidligere i tråden - pleide vel å være diesel ispedd en god slump parafin - 50/50 iirc? - ..... og hvordan den mixen event tåler 1000 bar eller så......?

 

særlig om den har stått over vinteren og "skilt seg"....?

 

 

mine 2 riksdaler....

Redigert av The Scrutinizer (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Er det ikke akkurat det som er problemet da ?

De har funnet feilene, men ikke årsaken til at feilene oppstår ?

 

Jeg trodde det var bekreftet at det ikke var relatert til en spesiell produksjonserie injectorer.

Nemlig - det er det jeg mener (sikker uttrykt meg uklart). Veldig interessant om du har kilden til hvor det er bekreftet at det ikke dreier seg om en spesiell produksjonserie, slik jeg også tror er det den mest nærliggende teorien (selv om også denne er full av paradokser)

 

Med design så mener jeg f.eks design på hylsen som brukes. Det må jo være en grunn til at Volvo D4 og D6 havarerer mens andre motorer (f.eks bil og små lastebilmotorer) som bruker nøyaktig de samme injektorene og den samme dieselen ikke havarer. Siden båtliv har vært så elskverdig å gjengi hele min mail til dem kan dere lese noe mere i bladet.

Interessant - har du en lenke til leserinnlegget ditt?

 

Hvis du har leste siste utgave av Båtilv så står det en liten historie om en som skulle hente si Fjord 40 Open i Tyskland så da er det ikke bare Norge som har fått en serie med dyser / motore som ikke holder !

Nei, men om problemet hadde vært omfattende har jeg så pass tiltro til båtpressen utenfor landegrensene, at jeg tror vi hadde hørt mer om det. Jeg velger også å tro at VP ikke ljuger pressen rett i tryne når de sier at dette er et særnorsk fenomen. Dette ville i så fall være en meget kortsiktig strategi

 

Antydninger om at "noen få" defekt injectorer tilfeldigvis skulle "havne" på vestlandet er lite logisk. I så måte tror jeg teorier som dette er lite givende hvis det er fakta man ønsker å bidra med.

Hvorfor akkurat på vestlandet?

Akkurat like lite logisk som at det er et mysterium hvorfor de aller fleste injectorer i D-maskiner fungerer utmerket. Som sagt; Denne saken er full av ulogiske momenter - derfor er det vanskelig å finne svarene. Foreløpig er det, slik jeg ser det, minst ulogisk å tro at det dreier seg om fakbrikasjonsfeil på en serie injectorer.

Redigert av Swande (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg vet ikke hvor mange andre - eventuelt noen - i denne tråden som har hatt nærkontakt med injektorproblematikken. Men det har altså jeg. Jeg kan ikke si noe om årsaken, men jeg kan si noe om dieselfylling, bruk og diagnostikk.

 

* Motoren ble montert på Askøy, Bergen.

* Diesel som ble levert med båten, samt en fylling på vei hjem, er det som har vært av drivstoff fra Vestlandet.

* 90 prosent av forbrukt diesel har kommet fra ubetjent pumpe i Indre Havn, Horten, samt fra Herføl marina, Hvaler. Neppe russerdiesel i noen av dem.

* Motoren er ikke hardt presset, kanskje heller det motsatte - at det er blitt for mye "søndagskjøring".

* Det er aldri fylt såkalt vinterdiesel på tanken.

* Har aldri følt problemer med vann i drivstoffet.

* En injektor begynte å trøble etter rundt 200 timers gange. Ifølge verkstedet ble den stående åpen, og førte altså til feil innsprøyting.

* Feilen førte naturlig nok til ujevn gange i motoren, men ikke mer enn at det måtte et ganske trent øre til for å oppdage det.

* Feilen slo ut i alarm først når motoren ble presset opp i ca. 3000 omdreininger.

* Alle seks injektorer ble byttet etter service. Har ikke gått mer enn 10-15 timer siden da, men problemfritt så langt.

 

mvh

ter-av

Viksund St.Cruz 340. VHF: LJ6798 og MMSI: 257 979 470. Kikk gjerne innom bloggen vår MorMajor.com .

Link to post
Share on other sites

Veldig fin oppsumering av egne erfaringer, Ter-av.

 

Etter å ha lest, hørt og fått beskrevet andre som har hatt injector-problemer høres din histore gange representativ ut. Både når det gjelder forløp, symptomer og oppfølging. Dette med alarm i forkant går også igjen og nyanserer bilde som er skapt av at D-maskinene havarerer nærmest uten forvarsel med sprengte frostplugger og jeg vet ikke hva. Likedan viser det at problemene er relativt enkle å gjøre noe med når de blir oppdaget.

Redigert av Swande (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...