Jump to content

Trøbbel med Volvo penta D-serie


SF

Recommended Posts

For meg virker jo dette veldig rart. Kan noen forklare meg hvorfor påstanden om at det er dårlig dieselkvalitet på vestlandet, ikke er bekreftet eller avkreftet for lenge siden? Kvalitet på diesel har jo noen minimums verdier vil jeg tro og det må jo være relativt enkel å få sjekke om dieselen på vestlandet er innenfor disse eller ikke.

Man skulle tro at de har sikret seg diesel fra tankene på de aktuelle båtene for analyse

Link to post
Share on other sites

Racor fileret er grovfilteret som sitter mellom motor og tank

 

På min D6 er det egen vannutskiller med el-sensor på motorens dieselfilter. Denne vannutskilleren er liten. Jeg har også et Racor-filter som du beskriver med vannutskiller, men det har ingen el-varsling for vann på dette.

 

Mvh. BEG

Link to post
Share on other sites

D-tronic-motorene er helt flotte i og for seg. At min endte som på bildet under etter 700 timer er jo min sedvanlige uflaks :headbang: (men da hadde den jo allerede vært operert for kr 110.000 etter havari på 350 timer) :eek:

(det var heldigvis ikke jeg som var eier første gang, ellers ville jeg ha endt under et eller annet psykisk helsevern :lol: )

 

 

demper05.jpg

 

SAFTINDELIGSUSE... Nå kommer jeg til og få magesår... gurgle.. :crazy:

Ser det er remmhjulet som er brukket av fra veiven, hva er det som får et rem hjul til og knekke rett av??? der er det vel ikke stote påkjenningen annet en fra styre pumpen og dynamoen. Ser litt ut som rust i brudd partiet, kan det ha vert en sprekk fra tidligere? Uff.... får holde meg til dørge fart :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

På min D6 er det egen vannutskiller med el-sensor på motorens dieselfilter. Denne vannutskilleren er liten. Jeg har også et Racor-filter som du beskriver med vannutskiller, men det har ingen el-varsling for vann på dette.

 

Mvh. BEG

Ja si det du - kanskje det var på Nidelven at jeg hadde vannføler på Racor filteret 8D6 310). Er neimen ikke sikker hvordan det er i dag.

Link to post
Share on other sites

På min D6 har motorens originale diselfilter vannutskiller + varsling for evt. vann der. (i tillegg til forfilter m/vannutskiller). Dermed er det kanskje ikke vann som kan være årsaken til problemet.

Jepp - egentlig bare en tappekrane med sensor i bunn av hovedfilterert. Hos meg er det også føler og vannavskiller på forfilteret. Det bør borge for alarm i tide om det skulle bli vann der. Har enda ikke opplevd dråpen vann når jeg har tappet forfilteret.

Det kan umulig være diesel fra vestlandet. Kjøpte ny båt i år den ble levert 1 juni med to D4-260 motorer. Diesel er kjøpt i Kristiansand og Arendal. Etter 94 timer ryker en dyse på BB og en på SB motor heldigvis når sesongen er over,disse blir byttet og alt virker greit. Når jeg dagen etter starter opp BB motor kommer det masse røk, noe det ikke skal gjøre, og stusser litt over diesel forbruket. Det bærer rett på verksted igjen, nå blir alle dyser byttet på BB motor. Etter testkjøring viker alt greit, ikke eksos røk når motorene blir starte opp. båten er nå satt på land så får en se hva det blir neste sesong (av problemer). Har mistet litt tillit til VP todde jeg hadde kjøpt kvalitet. Men en ting har det vært, en fantastisk service hos VP forhandleren i Kristiansand de har stilt opp på timen med diagnose når jeg har ringt om problemene med motorene.

Du må da være den ene båten som Sørlandet sylinderservice snakker om som de har hatt problemer med - men det stemmer ikke helt - den skulle være gått på vestlandet...hmmm..

 

Kunne du utdype litt mer hvordan du oppdaget problemene? Fikk du alarmer i forkant slik andre her har fortalt om? Andre symptomer?

Link to post
Share on other sites

SAFTINDELIGSUSE... Nå kommer jeg til og få magesår... gurgle.. :crazy:

Ser det er remmhjulet som er brukket av fra veiven, hva er det som får et rem hjul til og knekke rett av??? der er det vel ikke stote påkjenningen annet en fra styre pumpen og dynamoen. Ser litt ut som rust i brudd partiet, kan det ha vert en sprekk fra tidligere? Uff.... får holde meg til dørge fart :rolleyes:

 

Rust var det nok ikke i utgangspunktet. Men du kan finne litt mere i denne tråden her https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=23820

samt mere om samme motor hvis du søker på mine emner (klikke på "finn medlemmets emner").

Hvis du bare sjekker at remhjulet ikke er løst så er du godt på vei trygg. Mitt var nok løsnet tidligere (under forrige eier) og ble da "dødsdømt" pga. følgene :eek:

Link to post
Share on other sites

Litt på kanten av topic, men.......

Kan du dokumentere dette litt mere? Jeg vet at det skrives en del på utenlandske nettsteder, men kan ikke huske å ha hørt noe om det her hjemme.

Jeg har jobbet et sted hvor vi både solgte og drev service på disse motorene. Har ikke hverken hørt om, eller vært borte i ETT tilfelle av disse "havariene". Snodig. :confused:

 

det har vært mange typer uforklarlige problemer med "science fiction" bortforklaringer fra Bombardier - en av de er factual: oljen blir for tykk i lavere temperaturer og når ikke målene men det er mengder av annet - som til forveksling likner veldig på VO sine "D" problemer, dyser og totalhavarier er gjengangere.

 

med et visst forbehold om at det er (faktisk er!) like mye eller mer swada på US forumene som her er statstikken likevel svært dårlig - men legger ved noen utdrag og et par søk så kan du se selv:

 

http://www.google.com/search?client=safari...-8&oe=UTF-8

 

http://www.google.com/search?client=safari...-8&oe=UTF-8

 

http://www.google.com/search?client=safari...-8&oe=UTF-8

 

http://www.powerboat-reports.com/issues/18...res/5591-1.html

-TEC Powerhead Checks Out; Fuel Line Cited as the Culprit

 

Bombardier technicians solved the knocking problem on the port engine of our Twin Vee test boat. They say it was caused by a fuel restriction—but the boatbuilder doesn’t buy it.

 

A pair of 90-hp E-TECs are mounted on a PBR test boat, a Twin Vee Awesome 22 catamaran. The boat has been off the water for a total of three weeks due to the port engine’s rough running at idle. The boatbuilder and the engine maker are laying the blame on each other.

 

One of the 90-hp Evinrude E-TEC outboards that PBR is long-term testing is running smoothly again, but the path to its good health has been a rough one. The engine maker, Bombardier, has pointed the finger at the boatbuilder that rigged the engines, saying that a kinked, inferior fuel line led to its previous rough running. In response, the builder, Twin Vee Catamarans of Fort Pierce, FL, has disputed Bombardier’s claim and stated it has ended its business relationship with Bombardier.

 

 

Posted 8/30/2007 [30 August] 7:40 PM (#1733462)

Subject: E-TEC Early Failures

 

Forum Member

 

Posts: 5

Member Since:

8/30/2007

 

I just purchased a new 2007 E-TEC 175...ran it for 8hrs 53min and it blew. The power head must be replaced. The max rpm was 5600, max temp was 180 deg, used the high dollar XT-100 oil, water seperator and filter and no engine alerts. Dealer didn't have a clue as to what went wrong that caused this problem

Now I have a high dollar used motor!! Has anyone else experienced a failure with low hours? Are the E-TEC motors having big problems? I did some research before I bought this engine and didn't find much on low hour failures. Has anyone ever "returned" a motor??? Thanks

 

*************

 

Posted 9/4/2007 [4 september] 6:33 AM (#1738737 - in reply to #1733462)

Subject: RE: E-TEC Early Failures

 

Posts: 3124

Member Since:

9/13/2004

 

Location: Maryland

Well get ready to hear a bunch of crap from people on here, but what you experienced is nothing new. In almost every tournament I fished in the last year and a half an E-Tech powered boat had motor failure. Even in the last tournament the White Marlin Open, right there in harbor island, the only E-Tech Powered boat had one motor down spitting oil and smoking up the marina. I love watching that infomercial though

 

 

hvis du ikke vil vite mer så ikke les her:

http://www.thehulltruth.com/forums/thread-...052&start=1

 

 

Posted 8/24/2007 8:41 PM (#1723153 - in reply to #1721996)

Subject: Re: Evinrude ETEC reliability 90 / 115 HP

 

Posts: 33

Member Since:

7/4/2007

 

By the way, 2 years ago we attended a dealer meeting for Carolina skiff. They were singing the praises of the e-tecs and we had better hurry and get on board with the program for the next great motor to come along in years, and so on. Didn't buy into it at all after two of the e-tecs, one on a flats boat (200hp ), and one on a offshore boat (250hp ) both quit running on the second day of demo runs. The 200 blew the powerhead and the 250 was running hot and rough. The suzukis, mercury verados, hondolas, and yammies were still running the rest of the show. The Jacksonville Ppolice department had twin 250 e-tecs on a big Whaler patrol boat and said they had already had three powerhead failures on their boat. When I asked the E-tec sales reps about it, they said, "We have NEVER heard of any powerhead failures on these motors!" I cancelled my E-tecs orders that very hour. I guess anyone with a blown E-Tec who talks about it is an OUTCAST of the CULT. Where is the Kool-Aid??

Link to post
Share on other sites

Jepp - egentlig bare en tappekrane med sensor i bunn av hovedfilterert. Hos meg er det også føler og vannavskiller på forfilteret. Det bør borge for alarm i tide om det skulle bli vann der. Har enda ikke opplevd dråpen vann når jeg har tappet forfilteret.

 

Du må da være den ene båten som Sørlandet sylinderservice snakker om som de har hatt problemer med - men det stemmer ikke helt - den skulle være gått på vestlandet...hmmm..

 

Kunne du utdype litt mer hvordan du oppdaget problemene? Fikk du alarmer i forkant slik andre her har fortalt om? Andre symptomer?

 

Det er vann alarm på hoved diselfilter og på forfilter med vannutskiller, har aldig hatt alarm på disse. Siste langtur Krs til Jomfruland retur stusset jeg litt over dieselforbruket men alt virket OK.

Neste gang jeg starter opp BB motor tar det noen skunder før den går fint på tomgang, tenkte ikke så mye på det da. På vei ut går motorene på 3000 rpm, så kommer det en vislelyd fra motor rommet som forsvinner igjen. Etter ca 2min må jeg redusere farten pga bølger fra en annen båt, når jeg begynner og dra av gas kommer det forferdlige lyder og masse svart røk ut bak med påfølgende alarm. Glemmer helt og sjekker alarmen, men alt virker normalt i motor rommet. Begynner med og starte opp BB motor, men finne fort ut at her er det noe galt. Kjører til havn på SB motor. Neste dag når båten skal til verksted starter jeg opp SB motor det kommer masse eksos røk. Ber VP verkstedet sjekke SB motor også. De finner feil på en dyse, men det har aldrig vært alarm for denne. Det blir byttet en dyse på BB og en på SB motor. Testkjøring alt OK. Neste dag tar vi en tur på ca to timer bruker hele turtalls område alt viker OK. Fyller opp tanken og kjøre til havn, stusser litt på diesel forbruket igjen. Ringer VP verkstedet og de ber meg komme inn og sjekk motorene.

Når jeg starter opp BB motor kommer det masse eksos røk, når SB motor starter ingen eksos kjører til veksted alt OK. VP verkstedet finne feil på en dyse BB motor, men det har ikke vært alarm for dette. Ber VP verkstedet om og bytte de to resterende dyser i BB motor, noe de da gjør. BB motor har nå 4 nye dyser og SB motor har en. Min erfaring er at kommer det masse eksos røk under oppstart sjekk dysene med en gang, eller om en har mistenke om høyt diesel forbruk. Disse nye motorene skal ikke ha eksos røk som de gammle motoren. Håper VP finner ut hva feilen med dysene er , og at de er voksne nok til og kalle inn alle som har motorer med disse dyser montert så de kan få byttet de ut så ikke neste sesong går i vasken. Tror verken det er diesel eller vann som er årsak, men heller en produksjons feil (kontruksjon) eller feil martrial valg.

Link to post
Share on other sites

Håper VP finner ut hva feilen med dysene er , og at de er voksne nok til og kalle inn alle som har motorer med disse dyser montert så de kan få byttet de ut så ikke neste sesong går i vasken. Tror verken det er diesel eller vann som er årsak, men heller en produksjons feil (kontruksjon) eller feil martrial valg.

Interessant gjennomgang, MY LADY II. Sørg for å holde oss oppdatert på hva VP konkluderer med etter å ha analysert dysene. For jeg regner med at de tar dette så pass alvorlig at de ikke bare skifter og stikker. Du må kreve svar - dette handler jo om hvorvidt du kan føle deg trygg på at feilen er elimintert.

Link to post
Share on other sites

hvis VP ikke hadde tatt dette seriøst, så hadde de hatt et seriøst problem. enda større enn de faktisk har :nono:

 

Jeg er sikker på at VP tar dette meget alvorlig, og dessuten har de sterke partnere på dette området som sikkert også vil til bunns i problematikken. Hele innsprøyningssystemet er levert av Bosch, og de er sikkert på banen her, for å finne ut av årsakene. Bosch er vel leverandør av innsprøytningssystemene på alle de nye motorene i D-serien, samt på personbiler og lastebiler også, slik at det er sterke interesser igang for å løse disse problemene.

 

Bosch er vel storleverandør av tilsvarende systemer på andre commom rail motorer også, så jeg tipper at de jobber intenst med å gjennomgå dyseleveranser til VP for å finne sammenhenger. De har tross alt levert noen tusen systemer, og antall injectorfeil forekommer meg å være begrenset, selv om det er for j......lig for de få det rammer. Ellers så har vel VP ryddet greit opp for de uheldige båteierne, og byttet ut injectorer uten kostnader, så kanskje de velger å ligge litt lavt fordi dette ikke er et generelt problem på D-serien?

Redigert av Ludde (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Bosch er vel storleverandør av tilsvarende systemer på andre commom rail motorer også

Dette er det jeg synes er det merklige med disse feilene, hvis også andre motormerker kjører med samme utstyr, uten å få problemer? Noen som vet om Yanmar, Mercruiser og Sabb Iveco har samme utstyr? :smiley:

Link to post
Share on other sites

Ser av innleggene her at det er dysene som hovedsaklig er problemet. Volvo har forsøkt seg med

dårlig dieselkvalitet, men det burde gjelde for alle motorer i samme område. Så den har de vel gått

vekk fra. Og er D-motorene klargjort for biodiesel, tåler de iallefall vanlig diesel. Det er motsatt som

er problemet. (Både Posten og NAF bruker store mengder biodiesel. De er fornøyd med det, men

må skifte dieselfilter og motorolje oftere.)

Volvo har tydligvis heller ikke klart å lokalisere feilen til en produksjonsserie av dysene. Da ville problemet være løst og alle ville være glade, ikke minst Volvo.

Koker vel ned til at Common Rail teknologien til D-motorene opererer helt i grenseland for hva den kan tåle og dermed ikke er helt forenelig med tung belastning over lang tid. Les, normalt kjøremønster for en båtmotor. Hadde tilsvarende D-serie på bilsiden hatt samme belastning, er det neimen ikke sikkert

at disse motorene hadde hatt det gode ryktet de har idag.

Undrer meg forresten over disse frostpluggene som blåses ut, det skal ganske stort trykk til. Overtrykksventilen i kjøleanlegget skal normalt åpne lenge før det er fare for at frostpluggene skal fyke.

Er det noe med forskjellig legering og utvidelsekoeffesient?? Underlig!

 

mvh

Ben

Link to post
Share on other sites

Leser denne tråden med en viss bekymring siden jeg har 2stk D4-225 som har gått snaue 100 timer, mine maskiner har oppført seg eksemplarisk med ett unntak, ved passering av Strømtangen Fyr i stiv kulig på sen kveldstid gikk alarmen på styrbord motor, fikk beskjed om å slå av denne. (feilmeldingen viste feil på transmission, la merke til at drevindikatoren drev og pendlet like før alarmen gikk). Var ekstremt lykkelig for at jeg hadde en motor til da bølgene var veldig høye og krappe, men det ble jo en ekstra stressfaktor da båten ikke var like håndterlig med en motor. Båten ble tatt opp på land av Volvo Penta verkstedet Vallø Motor dagen derpå, men de kunne ikke finne noen feil, antydet at det kunne ha kommet noe luft i det hydrauliske systemet i powertrimmen som utløste alarmen, og motorene med drev har vært eksemplariske siden.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...