Jump to content

Status på Danskekysten og sørover


Careka

Recommended Posts

ingen som tar slottet ?!!..........(ingen Astor-regel her !)

 

OK her kommer ett par nye fyr.......

 

(denne er litt OT i denne tråden.....men vi må in o bunkre litt !)

 

dsc_0077.jpg

 

den her fine fyren da ?

 

dsc_0113.jpg

 

vi fann også ett par "optimister" paddlande langt ute til sjøs!!:rolleyes:

 

dsc_0087.jpg

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

MorMajor og Bonus ligger i Ebeltoft. Reiste over fra Bohus Malmöen til Sæby, videre til Øster Hurup, Grenå og nå Ebeltoft.

Har hatt fantastisk vær hele tiden, varmt og deilig.

 

Planlegger nå turen oppover igjen. Tanken er å gå innom Bønnerup Strand og så videre oppover.

 

Er det noen som har havnestatus for Lesø og Skagen; er det fortsatt (over) fullt eller begynner det å hjelpe? Tenker på å ankomme Skagen på Mandag.

 

Heldigvis nesten 3 uker igjen av ferien !!

Link to post
Share on other sites

Det må ha hvert noe galt med ICE i går og i morges kom i ikke på nett (sirupnett)

Før etter kl.24.

Nå virker nettet normalt får håper det varer.

Ligger fremdeles på Østre havn blir liggende her noen dager.

Det har startet å regne og blåse skal det bli mer av.

Det er litt bedre plass her i dag men ikke mye.

Båter kommer og går.

Var borte og handlet hos FN121 denne og en litt mindre skal bli en fin aften.

 

Her er fiskebåten som er vært et besøk, var litt for sent i går så jeg bestilte til i dag.

fiskebaater144.jpg

Her er den store.

hummer149.jpg

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

... Øster havn på LÆSØ i går.

Er ledige plasser båter kommer og går.

Takker for oppdateringen roger-jo.

Vi ligger nå i et lite sted som heter Bønnerup (på toppen av "nesa" til Jylland, 10nm nord for Grenå. Helt fullt her. Blir liggende her noen dager til vinden legger seg. Lett regndryss av og til, veldig varmt. Fantastisk badevann, kalde "Hof". Livet er ikke så galt

Link to post
Share on other sites

Men - det er altså ikke en jomfruhummer - det er en ordentlig hummer. Det man i Danmark kaller jomfruhummer er det vi i Norge kjenner som sjøkreps.

FredT

Takker for oppklaringen. :cheers:

:sweat: Slik er det når et leser i et Dansk blad om jomfruhummer og tolker det til at det er en hummersort.

Men saftigere og bedre enn den Norske er den.

 

Så da gjenstår det å få smak på noen jomfruhummere.

Ingen trafikk i dag, det har sluttet å regne blåser litt mindre, men det er forbigående.

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Spiste jomfruhummer på Ballen, Samsø igår - det må være sjøkreps. Hadde Helleflyndre til hovedrett - mmmmm - det ble ett herremåltid av de sjeldene. Anbefales på det sterkeste pris/kvalitet/service - helt på topp... Nå løyer vinden her ute så imorgen får man sette en ny kurs....

Link to post
Share on other sites

Dansk Jomfuhummer = Norsk sjøkreps.

 

Østerby på Lesø er en meget stor eksportør av jomfruhummer.

 

"Dyret" til roger jo er en vanlig hummer. Trodde ikke det var Hummer sesong nå???? Eller har de ikke sånne greier på Lesø?

 

I Øsrebyhavn selger de også "undermåls" Jomfruhummer på morgenen når de kommer inn.

Hvor smart det er av fiskerne å ikke hive denne småkrepsen overbord ute på feltet, vet ikke jeg. Men kan umulig være bra for bestanden å selge dem. Mulig det er vanskelig å få sortert.

 

Lot alikevell meg friste, handlet 5 kg for 100 kr. i 2007. Det smakte nydelig. Vil nok gjøre det igjen.

Fisker de, kjøper jeg.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Her tror jeg det er Hummersesong hele året.

 

Var i fiskebutikken i dag og så på Jomfruhummer virket små, til kr 120.- kg.

sitat Fra Wikipedia

Jomfruhummer (Nephrops norvegicus) eller bogstavhummer er en opp til 24 cm lang hummer, der findes i Kattegat og Nordsøen. Jomfruhummeren er, i modsætning til den almindelige hummer, rød. Den lever i gangsystemer i mudderbund.

 

De hummerene vi spiste i går var helt "konge" rosa i kjøttet saftig, har ikke ord.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Vi - det vil si MorMajor og Bonus - har nå vært på danskekysten i 14 dager. Krysset over fra Bohus Malmøen til Sæby. Etter noen flotte dager i det jeg fortsatt synes er den flotteste havna her dro vi syover: Øster Hurup, Grenå, Ebeltoft. Så oppover igjen til Bønnerup og derfra tilbake til Sæby (50 nm) igjen i dag tidlig. Vi har hatt mye bra vær og hørt om dessto mer dårligere vær på norske- og svenskekysten. Det har vært forholdsvis enkelt å få plasser alle steder - og i Sæby i dag er det påfallende færre båter enn for 14 dager siden.

 

En del vind har vi hatt, men sålenge bølgeretningen går vår vei er det ukomplisert :-) Området rundt Grenå er jo kjent for å være skvalpete, og slik var det ved begge våre passeringer. Men helt uproblematisk så lenge vi avpasser farten etter vær og føre.

 

Påfallende forskjell på flåten av fritidsbåter jo lenger syd vi har kommet. I Grenå lå det to lange brygger uten en eneste motorbåt. Ser også ut til at nordmenn flest nøyer seg med Skagen, Sæby og Lesø. Lenger syd var det tyskerne av utlendinger som dominerte gjestehavnene.

 

Danmark er like dejligt som alltid; hyggelige mennesker, lun stemning, god mat, billig å leve for en nordmann.

 

Vi har tenkt å gi Skagen en ny mulighet før vi krysser tilbake til svenskekysten. Vi var der for to år siden, men i en adskillig travlere uke - og da lå båtene 7,8 og 9 utenpå hverandre! Nå ser vi at trykker er avtatt betydelig.

 

ter-av

Viksund St.Cruz 340. VHF: LJ6798 og MMSI: 257 979 470. Kikk gjerne innom bloggen vår MorMajor.com .

Link to post
Share on other sites

Noen smakebiter fra vår tur til Danmark denne sommeren.

 

Vi gikk Limfjorden fra vest til øst, ut i Kattegat og nordover kysten.

I Limfjorden var det relativt rolig med god plass på gjestebryggene.

 

Gjennom fjorden så vi tre(!!) andre norske båter, rart at så få tar denne fantastiske turen.

I Sæby fant vi alle de norske båtene, her lå de 5-6 utenpå hverandre fra kaien. :rolleyes:

 

Limfjorden anbefales på det sterkeste, her fant vi ut at det er deilig å være norsk i Danmark - også i båt.

 

 

Sommeridyll ved Thyborøn.

dsc_3990_480x319.jpg

 

 

Lemvig marina.

dsc_4049_480x267.jpg

 

 

På svai ved Livø.

dsc_4144_480x268.jpg

 

 

Vestre bådhavn, Ålborg.

dsc_4349_480x293.jpg

 

 

Hou, marina like ved stranda.

dsc_4505_213x320.jpg

 

 

Frederikshavn Lystbåthavn, til-og-med måsen tar det med ro i Danmark.

dsc_4604_255x320.jpg

 

 

Rønnerhavn Marina.

dsc_4688_377x320.jpg

Link to post
Share on other sites

Vi var på ny rundtur på øe`n havnet her på Læsø Uldstue og når rederinnen og kapten gikk

Bersærk randt båtlappene av gårde, ikke rart at de stilte opp med varebil og tilbudte oss skys tilbake til båten.

Østre Havn og Læsø får vår anbefaling.

Er på tide og komme oss vidre.

laesoe_uldvarefabrikk_152.jpg

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Hej. Jeg og min familie påtænker næste år at sejle op til Skien, da jeg har en kammerat der bor ned til elven og gerne ville aflægge ham og hans kæreste et besøg. Jeg påtænker at sejle fra udmundingen af Limfjorden ( Egense ) til Anholt over til svenske kysten og opover. Er det den rigtige vej at sejle når det skal tage en uges tid at drage derop? Jeg sejler i en Scand 32 Atlantic og cruiser med 7-8 mil. Hvilke byer værd at se på på turen?

Håber på lidt hjælp fra det norske broderfolk.

 

Hilsen Jan

 

:flag_da:

Link to post
Share on other sites

Hej. Jeg og min familie påtænker næste år at sejle op til Skien, Anholt over til svenske kysten og opover. Er det den rigtige vej at sejle når det skal tage en uges tid at drage derop? Jeg sejler i en Scand 32 Atlantic og cruiser med 7-8 mil. Hvilke byer værd at se på på turen?

Håber på lidt hjælp fra det norske broderfolk.

Hei!

Det er nok den beste løsningen, som du skisserer.

Det kommer også an på været og hvor mange timer en vil kjøre på åpent hav.

Ca. 90 mil Skagen til Langesund og ca. 35 mil Strømstad til Stavern

 

Denne er ok til å planlegge stoppene. http://www.havneguiden.no/id/29069?havn=633

Og ikke minst denne tråden.

https://baatplassen.no/i/index.php/topic/31686-status-paa-svenskekysten/page__st__2250s

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Ankommet København. En fin tur fra Varberg i en østabris og nesten flatt hav. Det ble veldigt mørkt ved 21 tiden og like etter fosset regnet ned en times tid . Nå er det oppholdsvær igjen. Forresten nå pøser det ned igjen hehe

 

Går nedover mot tyskegrensen imorgen og bunkrer.

 

Hvorfor virker ikke tele2 abbonementet mitt i Danmark ?

 

Hilsen

Halgrim S

Redigert av windyline (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...