Jump to content

propell beregning..


hifo

Recommended Posts

har en hifo 970 30 fot halvplanende cabincruiser.. ca 5000 kg.. og en nissan turbodiesel motor på 200 hk på 2800 rpm.. får bare 1950 rpm med propellen som er 21" 21" . 4 blads micado.. har et prm gear med 1,5 i utveksling.. på 1950 rpm yter motoren bare 150 hk etter effektsjema .. kan noen ta en enkel ca beregning ut fra disse oplysningene om propellen bør være for tung , eller er det mest sansynlig at motoren burde dra denne til 2800 rpm??

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

Propellen er nok alt for tung.... på "fast semi displcement" skrog og din input kommer jeg til 21x11 om du velger å benytte 21 i diameter

 

18,5 x 13 er anbefalt for denne motoren og utveksling.... om vekten er 6000kg fix ferdig lastet så er 21x9 som gjelder eller 18,5x12,5, låser en diamteren på 18" så blir det 18x13 og 4 blader..

 

PS Hifo, bilen fungerer meget bra

 

RESULTS

SEMI-DISPLACEMENT HULL

Hull Speed: 13.2 kts.

Power Required: 142 shp.

 

MAX PERFORMANCE

Available Power: 194.0 SAE hp ( 144.7 kW) @ 2800 RPM

Power Used: 142 SAE hp ( 105.9 kW) @ 2,523 RPM

Max Speed: 13.2 kts

Fuel: 8.4 US Gall/Hr (typical)

CRUISING PERFORMANCE

Cruising Power: 66 SAE hp ( 48.9 kW) @ 1950 RPM

Cruising Speed: 10.2 kts

Fuel: 4 US Gall/Hr (typical)

RECOMMENDED PROPELLER

Diameter: 18.5 in. Pitch: 13.2 in.

Blades: 4 Cupped: No

 

Increasing the transmission ratio will improve prop efficiency.

PROPELLER BASED ON INPUT DIAMETER

Diameter: 21.0

Pitch: 10.2

Blades: 4

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

takk for tilbakemeldingen ang bil og propell sydvesten. men å ta av ti tommer på stigningen , vil ikke det bli alt for mye ?? en annen i et annet emne skrev at en tomme utgjorde ca 200 rpm.. kunne kansje også tenke meg en tomme mindre i diameter da det er kommet litt propellstøy på lav fart.. propellen er 5 cm fra den nybygde tunellen min..som jo er minstemålet..er det noen som har en 20" propell til 40mm aksel liggende ?? 4 blads ..

de effekt eksemplene du har i ditt sjema . hva betyr de??

ps , båten gjør 15 knop på 1950 rpm max belastning. gps

Redigert av hifo (see edit history)

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Sydvesten, jeg lurer også på hva du benytter til å beregne propell. Evt om du kunne forsøke å finne ut hva en helplaner på 26 fot med en 260 gampers V8, max turtall er vel 4600-4800 mener jeg, drev med utveksling på 1.51 (mener det er det til V8 og alpha one) og vekten på båten...tja.. med alt sånn til vanlig så er vi nok ikke langt una 3 tonn (båt 1,9 + motor + 100 liter vann +240 liter bensin + 60 liter septik + kjetting og bruce og kaffedregg og folk og stæsj og og og og). Hvor mye har vekten egentlig å si for utregningen, regner med at dette ikke er stedet å ljuge på vekta, men det er kanskje ikke fornuftig å ta med værst tenkelige tilfelle heller?

 

Den som står på i dag ser litt sliten ut i kantene, jeg tror det er 15*17 om jeg tolker kråketærene riktig. Holder på med innkjøring av motor og har noen timer igjen før jeg tør å se hvilket toppturtall/fart jeg får i praksis selv om alt ser meget bra ut etter litt over ti timers gange.

 

Det er linker i noen gamle innlegg her til en slik beregning, utfordringen er at linken peker ut i det store intet og ved søk hos google så dukker det opp et regneark med en del forkortelser jeg ikke helt vet hva betyr. Finnes det god lektyre et eller annet sted som kunne fått meg til å forstå litt av det med propeller, det virker relativt innfløkt og jeg blir egentlig ikke så mye klokere av å lese gamle innlegg her da det er mange svar men ikke så mange beskrivelser som gjør at jeg får forståelsen av dette.

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder denne utregningen så er den gjort på internett, det er boatdisel.com som har denne muligheten blant mange andre.. Ulempen er at en må være medlem for å få tilgang, men det koster kun småpenger.... 25 dollar i året tor jeg det er.

 

Når det gjelder Hifos båt så er nok dette noe mere enn ren halvplaner i kroget siden den gjør 15 knop ved 1950 o/min, så jeg regnet litt på nytt, dette fordi båten oppnår 15 knop på full "gass" nå..

 

Jeg tror fremdeles at propellen er relattivt "mye" for tung. Om en ser på beregningen under så er cruisng farten satt ved 1850 og da gir dette 11 knop som jeg tror er den reller farten ved 1950 og riktig porpell. Slik som situasjonene er i dag så får han ikke mere enn 1950 og det betyr at at båten ikke følger en porpellakseleffektkurve mens den følger motoren effektkurve og når en ligger på motorene effektkurve så er grensen nådd... da klarer en ikke mere... Det er derfor en normal propellakselkurve alltid ligger under motoreffektkurven helt til de møtes ved maks turtall på motoren. Det er forkjellen mellom motoren effekt kurve og popelleakselkurven som gjør at klarer å øke turtallet... treffer den aktuelle propellakselkurven motoreffektkurven før maks motoren oppgitte maks turttall er nådd så blir dette maks turtall på motoren med denne propellen.

 

Jeg tror denne båten har en maks fart på rundt 18 knop med de forutsetningene gitt i innlegg 1.. Båten er oppgitt til å veie 5 tonn og det skal litt å få den raskere med 200 hk..

 

Så jeg holder på at prpellen er mye for stor og at båten og motoren har bedre av en lettere propell, og 18x16 4 blader er nok en brukbar løsning, nederste bergning

 

Til slutt så vil jeg si at beregningen ikke b lir bedre enn den input man har tilgjengelig... er ikke denne helt korrekt så blir ikke begningen korrekt heller

 

RESULTS

MAX PERFORMANCE

Available Power: 194.0 SAE hp ( 144.7 kW) @ 2800 RPM

Max Speed: 17.9 kts

Fuel: 12 US Gall/Hr (typical)

CRUISING PERFORMANCE

Cruising Power: 73 SAE hp ( 54.5 kW) @ 1950 RPM

Cruising Speed: 11.0 kts

Fuel: 4 US Gall/Hr (typical)

RECOMMENDED PROPELLER

Diameter: 18.5 in. Pitch: 15.4 in.

Blades: 4 Cupped: No

 

Transmission Ratio Acceptable

PROPELLER BASED ON INPUT DIAMETER

Diameter: 21.0

Pitch: 12.4

Blades: 4

 

Sammae som over med her er diamteren låst til 18

RESULTS

MAX PERFORMANCE

Available Power: 194.0 SAE hp ( 144.7 kW) @ 2800 RPM

Max Speed: 17.9 kts

Fuel: 12 US Gall/Hr (typical)

CRUISING PERFORMANCE

Cruising Power: 73 SAE hp ( 54.5 kW) @ 1950 RPM

Cruising Speed: 11.0 kts

Fuel: 4 US Gall/Hr (typical)

RECOMMENDED PROPELLER

Diameter: 18.5 in. Pitch: 15.4 in.

Blades: 4 Cupped: No

 

Transmission Ratio Acceptable

PROPELLER BASED ON INPUT DIAMETER

Diameter: 18.0

Pitch: 16.0

Blades: 4

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Sjøsatte min Spirit 360 for 4 uker siden, etter noen hundre timers jobb i vinter. Jeg sliter nå med at jeg ikke klarer å få opp max turtall (3000rpm) på min Sabb Iveco Nef 400 med ZF vinkelgear. Mangler ca 350 rpm og lurer på om noen har innspill om hvilken propellstørrelse jeg må velge.

Max hastighet med nåverende propell 27 knop

Helplanende skrog

Ca. 6000kg

Propellen som står på er en: Skev-back 22/27 :crazy:

Redigert av bwh (see edit history)

Ingen for stor eller for liten det er trivselen som bestemmer.

Link to post
Share on other sites

Har du mere data om båten så kan jeg se litt på dette... trenger vekten normal lastet, lengde vannlinje. motoreffekt og turtallet den yter det ved, gearreduksjon..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Har du mere data om båten så kan jeg se litt på dette... trenger vekten normal lastet, lengde vannlinje. motoreffekt og turtallet den yter det ved, gearreduksjon..

 

 

Beklageligvis har jeg ikke tilgang til alle data nå(sitter i nordsjøen og drømmer), så jeg får heller komme tilbake til saken når jeg er tilbake på land.

Har også hørt Torkri sin versjon med å gå ned fra 22/27 til 22/25 og at dette gir 400rpm, men dette en vel en tommelfinger regel.

Spørsmålet om hvor nøye det er å treffe eksakt 3000rpm er vel også relevant.

Ingen for stor eller for liten det er trivselen som bestemmer.

Link to post
Share on other sites

hei igjen sydvesten . jeg har en 3 bladet 21" vridbar propell som sto på båten når jeg kjøpte den.. vet ikke stigningen men den er en god del lettere ,enn den jeg har på i dag.. er vel ikke av de mest effektive disse vridbare,men lurer på om det er verdt forsøket og prøve den på istedet??

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

står en 18 21" radice på finn.. og en 21 17" .. er det utelukket at de kan gjøre susen?? hva er best av feks 18 21 og 21 18 på min båt ?? og hvem av de er tyngst?? tipper 21 18 pga bladarealet.. hvorfor er det gunstig for meg å gå ned på diameteren som dette regneprogrammet sier??

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

hadde en tlf til sleipner .. svært hjelpsom og hyggelig fyr .. tok et kjapt reinestykke på min propell.. kom fram til at 20 - 17 eller 21 - 17 kunne være bra. helst skewback (DYR) , men radice skulle og duge . er det en kropp her som har noe slikt liggende ??? 40mm aksel . (har postet i markedet )

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Hei.

Mener at disse propellene er ganske nærmt det du bør ha. Med en stigning på 16 vil du ha en slipp på 25% og det kan vel stemme bra dersom du oppnår 18 knop på fullt. Kanskje du kan håpe på større fart og se på den med 18 stigning.

 

Det er ingen fordel å ha for stor diameter på propellen, husk at du skal ha 1866 r/min på propellen. Med for stor diameter får du for stor friksjon på propellen.

 

:sailing:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...