Jump to content

propell beregning..


hifo

Recommended Posts

sveis og propellservice kan endre pitch (stigning) på de fleste propeller.

Det er der jeg og har vert når jeg har hatt bruk for justering av propell. Nå vil jeg sjekke de andre tingene først, så får jeg se etter hvert. Motoren har måler for eksos temperatur så jeg kjører rolig for at den ikke skal bli overbelastet (for varm).

Link to post
Share on other sites

er faktisken skewback 18-18 dette. tror jeg kjøper den og finjusterer til høsten hvis nødvendig.. er vel veldig vanskelig å treffe perfekt alikevel. den kan vel ikke vær for lett? og den må da være mye lettere enn 21 21 som står på nå

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

er faktisken skewback 18-18 dette. tror jeg kjøper den og finjusterer til høsten hvis nødvendig.. er vel veldig vanskelig å treffe perfekt alikevel. den kan vel ikke vær for lett? og den må da være mye lettere enn 21 21 som står på nå

Denne propellen har jo et større areal enn en ordiner 4 blad propell tror ikke det er noen fare for at diameteren er for liten. Har du fått et godt tilbud også, dette er jo dyre propeller.

 

Da vil jeg ønske deg lykke til, det blir spennende å høre hva som nå blir maks turtall.

Link to post
Share on other sites

jeg skal måle på min gamle i dag . men skal den største diameteren være 40 mm på en 40 mm aksel? eller skal propellen bare "bunne" i konen ? . ser at selger skriver michigan skewback ?? får man skewback i flere merker enn radice??

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

Klipper inn noen opplysninger om Michigan DQX propellers.

 

"DQX Propeller

 

* 0.735 E.A.R.

* 21 degree skew

 

The DQX is a new higher tolerance evolution of the Dyna-Quad series propeller. The designs have been modified to be better suited to highly loaded, limited tip clearance applications. New manufacturing technologies are used during manufacture to facilitate accurate, and repeatable propellers. The availability of this series will be progressive, with additional sizes being added regularly."

 

Dette er hva jeg fann om denne propellen. Da er det lurt å få bekreftet hvilken type propell dette er. Tror DJX også er en Skewback propell.

Jeg også har hørt mest om Radice når det gjelder skewback, men finner ikke noe data som viser hvor mange grader den er skew.

Link to post
Share on other sites

Noen kaller denne propellen for skewback og om det er rett vet jeg ikke. Du kan jo vurdere om den er lik Radice sin propell. Det er lett å overse skader.

 

Legg den på et plant underlag, den skal da ligge på alle 4 blad og ikke vippe. Du kan og sjekke at diameteren på propellen er jevn, at ikke bladene har forskjellig lengde.

Link to post
Share on other sites

ble kjøp ja. hurra.. så jo uskadet og rett ut den .. det er s 8 der står. men den har vært justert fra 20 og ned til 18 en gang,for der er et stempel med 20 som er stemplet over .. hvis den ikke er feilstemplet da. gleder meg som en unge til test på sjøen..

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

nja. mere slitasje tror jeg det ikke er overhengende fare for. men kjølingen er muligens det som ville skapt problemer. men jeg er ikke typen til å trykke full fart over tid. gjør noen maxtester og går endel ned på rpm ved marsj.. blir spennende dette.. smøre meg med tålmodighet . pluu har jo andre prosjekter i båten og.. fornye aktercabinen og forlenging av skroget ..

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

Henger meg på her.

Tresnekka Tora har i dag trebladet propell 16 x 14 tommer. Hun går altfor fort på tomgang og oppnår bare 70% av fullt turtall ved 7.2 knop. Skroghasigheten er 6.8 knop.

Beregninger tilsier propell 15 x 10. Da jeg har plass til litt større diameter vurderer jeg 16 x 10, men jeg føler meg litt usikker på å gå ned såpass mye på stigningen.

Hva med en innstillbar propell. Har noen erfaring med disse? Hvem selger slike?

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Hva med turtall på motoren og gearutvekslingen, har du noen tall der?

 

Innstillbar propell har jeg sett i bruk, det virker ikke. som om de er så effektive til mindre båter. Har ikke sett de med så liten diameter. Du finner helt sikkert en propell som passer bedre en den du har nå.

Link to post
Share on other sites

Her er noen data:

- Deplasementskrog

- Maks motorturtall 3200

- Gearutveksling 1.91:1

- Motorytelse 40 hk (antatt, VP b18)

- Skroglengde, vannlinje 22.5 fot

- Vekt 2200 kg (antatt)

 

Med nåværende propell 16 x 14":

- Maks hast 7.2 knop ved 2250 o/min

 

Akselen er slitt og må skiftes i alle fall.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

En beregning for Tora basert på input gitt over..

 

RESULTS

DISPLACEMENT HULL

Hull Speed: 6.3 kts.

Power Required: 9.63 shp.

 

MAX PERFORMANCE

Available Power: 38.8 SAE hp ( 28.9 kW) @ 3200 RPM

Max Speed: 10.0 kts

Fuel: 2 US Gall/Hr (typical)

CRUISING PERFORMANCE

Cruising Power: 19 SAE hp ( 13.8 kW) @ 2500 RPM

Cruising Speed: 7.8 kts

Fuel: 1 US Gall/Hr (typical)

RECOMMENDED PROPELLER

Diameter: 15.2 in. Pitch: 10.8 in.

Blades: 3 Cupped: No

 

Transmission Ratio Acceptable

PROPELLER BASED ON INPUT DIAMETER

Diameter: 15.0

Pitch: 11.1

Blades: 3

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...