Jump to content

propell beregning..


hifo

Recommended Posts

Kan du sjekke farten ved topp turtall og marsjturtall så kan vi se hvordan det blir..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

håper å få målt farten i kveld . sjekket rusingsturtallet i fjor . den gikk litt over 3000 rpm. men fatter ikke hvorfor baugen er høyere i år , med den propellen. kan det variere så mye pga propell?

3000 rpm, var ikke det lite? Du har vel sjekket det med motordatene.

 

Kan det være at flapsen er litt for lite vinklet ned, er ikke vinkelen regulerbar så du kan styre den det du vil?

Det med propellen og at baugen er høyere, der er jeg blank.

 

Har du mulighet til å gå gjennom en del av turtallsområdet og lage en tabell over avvik sammenlignet med et kontrollapparat så vil jo det være nyttig å ha.

Redigert av Nemo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

da har jeg fått noen målinger. 500 rpm =3,7 kn 1000 rpm = 5,9kn 1200 rpm = 6,4 1400 rpm = 7,5 kn 1600rpm = 8,6kn 1800rpm = 9,7kn 2000rpm = 11,8kn 2200rpm=13,5kn 2400rpm = 15,6kn 2600rpm= 16,7kn 2800rpm= 18,4

må også legge til at max turtall er 2775 rpm ca. men som nevnt så legger ikke båten seg like fint i år som i fjor , og dumme meg kom på den antagelige grunnen nå : forlenget flapsa nå og ville da flytte sylinderfeste på flapsen noe bakover pga den ekstra belastningen som sylinderfestene får. da går selvsagt ikke flapsa like langt ned som i fjor :cryin: vurderer å prøve å flytte festene inn igjen for å få ned nesa . også er den fantastisk mye mere behagelig å legge til med i forhold til i fjor da den gikk 4,5 knop på tomgang og går i gir nå uten en lyd :-)

"behagelig" marsj turtall virker for meg å være 2300-2500 rpm..

Redigert av hifo (see edit history)

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

Det var ingen måling på 2300, men den ligger trolig på 36. 2400 har 34 og 2600 har 35. Tror det vil hjelpe å få ned baugen.

 

Vet ikke om du er klar over at en 4 bl propell er rolig og behagelig i forhold til støy og vibrasjoner, men er ikke det beste valget for topp fart. Nå kan jo teoriene avvike fra virkeligheten i enkelte tilfeller.

Link to post
Share on other sites

Jo, slippen var uventet høy. I programmet som beregner propellen ligger båten som litt tyngre enn planende båt. Dette eller andre program er jo ikke noen eksakt beregningsmetode. Det er ganske mange variabler som programmet bruker og som regel er det sjelden disse stemmer med båten som skal vurderes.

 

Så at du har fått ganske nøyaktige avlesniner på fart og turtall, lurte på hvordan du klarte det. Selv har jeg ikke klart det på min båt enda jeg har GPS og logg. Bare en liten ting, jeg maser jo mye, hvor riktig er turtaller din? Husker at min var ganske feil før jeg justerte den.

 

En lite ting som vi ikke har vert noe inne på er propellens DAR, det hvor stor del av sirkelen propellbladene dekker. En teori er den beste for fart er 33%, vet ikke om dette stemmer. Det beste for å unngå støy er den du har, så her må men velge mellom fart og komfort. De fleste propeller i dag ligger over 50% DAR og det er trolig for at man da ikke må ha så store klaringer rundt propellen.

Link to post
Share on other sites

brukte bare håndholdt gps utover fjorden . sjekket innover når jeg snudde og det stemte bra. målte i km og regnet om til knop . hadde jeg ikke lavere slipp med 21 21 propellen? der var 1900rpm 15 knop. men klarte max 2200 rpm . sitter igjen med en liten følelse av at jeg skulle gått for en 20 17 eller 19 18 propell. uansett skal denne stå på i sommer , for har vel egentlig nådd målet med 15 marsj fart :-) men fikk ikke noe skryte toppfart . hadde svært lyst til å se 20 tallet.

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

Jeg tro du har en tilnærmet optimal propell utfra de forusetningene du har for båten og som er oppgitt i denne tråden... Dette stemmer også rimelig bra med denne beregningen..

 

hifo2.jpg

 

Får du "nebbet" noe mere ned, så kan det tenkes du vinner en knop eller så og dermed er det vel nærmest perfekt i forhold til beregningen...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

hadde jeg ikke lavere slipp med 21 21 propellen? der var 1900rpm 15 knop. men klarte max 2200 rpm . sitter igjen med en liten følelse av at jeg skulle gått for en 20 17 eller 19 18 propell.

 

Jo det er riktig, men det skal ikke mye avlesingsfeil til før bildet endrer seg. Slippen var da 31%. Hadde du like mye vekt i båten den gangen som i dag? Husker ikke om denne propellen var 4 eller bare 3 blad??

 

Tallene som Sydvesten får er mye lik de som jeg får. For beste fart har han 1,8 gear og propell 20x20. Har ikke sett på om det stemmer med mitt program, men det er det samme jeg har vert inne på tidligere at du har høyt turtall på propellen.

Redigert av Nemo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Bare litt om hvordan men tar hensyn til DAR ved valg av propell. Dette er noe som gjelder 3 blad propell. DAR og diameter henger nøye sammen. Her er tre propeller som alle skyver båten framover med samme kraft. Tallene er avrundet.

 

1. Diameter 18 DAR 42

2. Diameter 19 DAR 37

3. Diameter 20 DAR 34

 

Hvem har sagt at det er enkelt å velge riktig propell?

Link to post
Share on other sites

ikke enkelt nei , men når man har to stk flinke hjelpere er det enklere :-) 21m 21 er 4 blads . vet ikke DAR på skewback propellen . . i fjor når jeg kjørte flapsa helt ut hjalp det meg 3 knop.,. nå hjalp det meg 1 km t ved 27 kmt. så jeg får ta en dukkert ;-( ser uansett at det blir en forlengelse av skroget neste år hvis den blir bra når jeg får flapsa enda lenger ned.

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

da fikk jeg en kamerat :-) til å bade og flytte tilbake flapsfestene. 18 grader i vannet og 40 min :-) . men er ikke sikker på om det hjalp på farten for gps n min funker ikke enda. men baugen kom enda lengre ned enn i fjor. kan ikke si at jeg merket noen fartsøkning men det er ikke lett uansett å merke 1-2 knop . skal og sies at med full diesel og vanntank og turlastet så klarer jeg heller ikke mere enn 2700 rpm. så propellen er vel frikjent.

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

Det er kjedelig med kranglete GPS. Å vurdere fart uten instrument er vanskelig. Når båten har fått ned baugen og går finere gjennom vannet ser det ut for at farten er lavere. 2700 rpm - stigningen er ikke for liten, en tomme ned skulle da gitt ca 2900 rpm.

Blir farten nå litt over 19 knop, stemmer det bra med propellen, en halv tomme ned skulle da gi 2800 rpm.

Link to post
Share on other sites

ja, gps er greit sålenge det virker.. må ha hjelp for den minste data ting :-( stigningen må være ok tror jeg , men mistenker dia for å være noe liten sammenlignet med endel andre båter med lignende utveksling. . spiller ikke noen rolle nå , jeg bruker den jeg har med mindre jeg får kastet en 20 17 eller 19 17 etter meg. har vel altid hatt mål å klare 15- 16 på marsj og det kan jeg nå greit ha. selv om det blir sjeldent , da dieselen jeg fyller i "min" marina koster nå 11,77 kr.

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

Ser at valg av diameter gnager. Den skal du ikke bekymre deg over.

 

En Radice scew back har areal på over 70%, sammenligner du den med en på 55 til 60 %, vil dette gjøre ca en tomme på diameter.

I dag har du for lite turtall, selv om det bare er 100 rpm som mangler. Hvis du da øker diameter en tomme skal rpm bli redusert med ca 400 rpm, så reduserer du stigning til 17 og vil øke turtall med 200 - resultetet blir da 2500 maks rpm.

 

Dette er teori og den stemmer ikke alltid med praksis, men den vil gi en god pekepinn om hva man kan forvente av resultat.

Det var en horribel pris på dieselen, ser den er rundt 8 kr i Stavanger. Det blir vel ikke noe gevinst å reise så langt for å bunkre. :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Med fare for å repetere meg selv. Rein ut stignings endring i prosent! Bruk denne prosenten på turtallet. en tomme 200rpm gjelder kun en konfigurasjon og det er rundt 20tommer stigning og 4000rpm. Det sier seg selv at en tomme utgjør ikke den samme turtalls endring på en motor som går 1000rpm som en som går 6000rpm. Forskjellen i prosent blir den samme. Bare prøv!

Link to post
Share on other sites

Kan jo gi et eksempel. Motor 2500rpm propell 21tommer endrer til 19: 21/19 = 1.10 eller 110% Turtall øker 10% til 2760rpm

Motor 5000rpm går fra 15 tommer til 13 = 15/13= 1.15 eller 115% Nytt turtall 5770rpm. Man må huske at dersom turtalls sperra ligger på 5300rpm så vil farten gå ned dersom motoren ikke har full effekt før 5700rpm kan farten gå opp! Man må kjenne motor karaktestikken for å kunne velge propell!

Redigert av Byggmester (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kan jo gi et eksempel. Motor 2500rpm propell 21tommer endrer til 19: 21/19 = 1.10 eller 110% Turtall øker 10% til 2760rpm

Motor 5000rpm går fra 15 tommer til 13 = 15/13= 1.15 eller 115% Nytt turtall 5770rpm. Man må huske at dersom turtalls sperra ligger på 5300rpm så vil farten gå ned dersom motoren ikke har full effekt før 5700rpm kan farten gå opp! Man må kjenne motor karaktestikken for å kunne velge propell!

 

 

 

aha! trur jeg skjønte det nå! hehe:P

 

Menn det går jo saktere med mindere propell da :confused:

 

så man får høyere turtall men mindere fart med mindere propell?

Link to post
Share on other sites

Ser at valg av diameter gnager. Den skal du ikke bekymre deg over.

 

En Radice scew back har areal på over 70%, sammenligner du den med en på 55 til 60 %, vil dette gjøre ca en tomme på diameter.

I dag har du for lite turtall, selv om det bare er 100 rpm som mangler. Hvis du da øker diameter en tomme skal rpm bli redusert med ca 400 rpm, så reduserer du stigning til 17 og vil øke turtall med 200 - resultetet blir da 2500 maks rpm.

 

Dette er teori og den stemmer ikke alltid med praksis, men den vil gi en god pekepinn om hva man kan forvente av resultat.

Det var en horribel pris på dieselen, ser den er rundt 8 kr i Stavanger. Det blir vel ikke noe gevinst å reise så langt for å bunkre. :rolleyes:

nei , må fylle 150 liters tanken noen ganger på den strekningen der. kan vel ikke tro det blir så lønnsomt da :-)

husk jeg gikk ned 3 i stigning og 3 på dia nemo. skulle ifølge noen tommeltottregler bli ca 1800 rpm mere da . :eek:

jeg mener det er ett ok turtall med 2700 ved noe last . en 6,9 liters 230 lastebilmotor kan da ikke ha vondt av den bittelille ekstra belastningen det blir ved feks 2400 rpm som er max marsj for meg. max blir bare testet i noen titalls sekunder av gangen. skulle svært gjerne hatt en 300 hk sak i båten, men får nøye meg med den jeg har.

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

husk jeg gikk ned 3 i stigning og 3 på dia nemo. skulle ifølge noen tommeltottregler bli ca 1800 rpm mere da . :eek:

Det er nok bare innenfor et mindre område man kan bruke den regelen og den er heller grov.

 

Når du bruker motoren på marsjfart med moderat turtall som 2400 kan ikke motoren ta skade av det. Et fint instrument for å sjekke hvor tungt motoren har det er jo måler av eksostemperatur i tillegg vil da oppdage fort om noe ikke virker som dt skal.

 

Ha en fin båtsesong -håper prisen på dieselen går ned. :seeya:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...