Jump to content

propell beregning..


hifo

Recommended Posts

har testet masse jeg nemo . att og fram . ved (ca tall dette) .. 1600 rpm da har jeg 12 kn.. ved 1900 = 15 kn . 2150 har jeg som sagt 18 knop.. må opp i 1600 og 12 før den kommer ut av vannet . men da ser det ut som den går lett i vannet . ja nesten lettere og lettere jo fortere det går :-)

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

ehh , blir regnestykket annerledes hvis jeg støper på en fot i bakkant for å forlenge skroget mitt nemo ?? spekulerer på det i vinter for med folka baki båten så kan den bli litt høy i snuten i fart: har regulerbare flaps i dag som jeg isåfall vil ha utenpå støpen igjen.

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

.. 1600 rpm da har jeg 12 kn.. ved 1900 = 15 kn . 2150 har jeg som sagt 18 knop.. må opp i 1600 og 12 før den kommer ut av vannet . men da ser det ut som den går lett i vannet . ja nesten lettere og lettere jo fortere det går :-)

Har testet litt med tallene dine og det stemmer bra det du føler med at båten går bedre og lettere i sjøen etter som farten øker. Ved 12, 15 og 18 knop har propellen slipp på 34, 30 og 26%. Det tyder på at du misser en del på feil (for stor) propell.

 

Og skulle tendensen med lavere slipp slå til, vil du sikkert gå over 20 knop med en propell du kan oppnå fullt turtall med.

 

An. forlengelse av båten: Hadde en båt tidligere der jeg hadde samme ide. Nå var det fast flaps på denne båten og det ble festet st noe større flaps på denne. Det viste seg at båten da ble for tung framme og ble umulig i sjøen. Kuttet så gradvis av flapsen og endet opp omtrent som den var opprinnelig. Vil bare si at dette kan være en svært usikker sak om du ikke kjenner til andre som har gjort det samme og kan si at det har vert vellykket.

Link to post
Share on other sites

takk nemo. har litt baktung båt nå serru. i fjor var den for tung foran , men jeg har flyttet varmtv tank vanntank og batterier til aktercabinen ,samtidig som motoren ble flyttet ca 30 cm bakover.. fikk og flaps tli å virke . synes kansje den er hakket baktung , men funker jo bra hvis ikke passasjerene sitter på aktercabinen.. derfor ville jeg støpt på kansje en fot rett ut bak . ikke med løft , men blir jo litt mindre baktung med en forlengelse av skroget .. samtidig har jeg lest at jo lengre skrog jo bedre fart :-) må kjøre flapsa helt ut for at den skal ligge best i vanet.. og det streker jo litt , så en løsning der jeg faktisk kan trykke nesen litt lengre enn optimalt ved baklast hadde vært mere å foretrekke , tror jeg.

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

Når du har gjort så mange forandringer med vekplassering i båten, ser jeg ikke bort fra at det kunne være gunstig med et lite påbygg.

 

Er flapsene store nok? De finnes jo i ulike størrelser. En fot ekstra for en 30 fot båt er jo ikke så mye. Har du tenkt å forlenge båten, eller er det bare en plate du vil bygge på?

Link to post
Share on other sites

Hva med å skru en større plate til flapsene og når du har funnet rette størrelsen kan du jo sveise den fast. Føler at man da har en mer fleksibel løsning. Eller om dette ikke er nok, bruke en plate mellom flapsene?

 

Man bør vel ikke belaste flapsene for mye, det kan bli for tungt for reguleringen.

 

Har du fått kontakt med propellselgerne? :confused:

Link to post
Share on other sites

ja, men den var på utlån.. flapser helt ut før jeg kommer opp i fart for å minske belastningen på sylindrene..plate mellom flapsene ville nok ikke funket da de er elektriske og umulig å kjøre de HELT likt. det er fort gjort å sveise på en bit og skruer med skjøt på flapsene vil jeg helst prøve å unngå da alt slikt streker i vannet..:-) skal og ( hvis flapsene blir forstørret ) vurdere hvor sterk innfestningen i akterspeilet er.

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...
har testet masse jeg nemo . att og fram . ved (ca tall dette) .. 1600 rpm da har jeg 12 kn.. ved 1900 = 15 kn . 2150 har jeg som sagt 18 knop.. må opp i 1600 og 12 før den kommer ut av vannet . men da ser det ut som den går lett i vannet . ja nesten lettere og lettere jo fortere det går :-)

Hei.

Har også gjort en del tester av fart og turtall med min båt. Her er resultatene med en 3bl propell 20X21.

Ved 1600 rpm har jeg 11,5 knop, slipp er på 37% mot din 34%. Ved 1900 har jeg 15,5 knop, slipp er 29% mot din 30%. Har ikke målt min på 2150 men ved 2100 har jeg 19 knop og 21% slipp og her har din 24% slipp.

 

Min motor har maks turtall 2450 og hadde jeg hatt samme maks turtall på motoren som deg kunne jeg gått ned i diameter på propellen fordi jeg har lettere båt. Turtallet på din båt er høyere og kompenserer for diameteren på propellen, men da må du ta ut mer av det tilgjenglige turtallet du har.

 

Dette var bare en liten sammenligning.

Link to post
Share on other sites

takker nemo .. ikke ulike målinger dette . har ikke skaffet propell enda , men når jeg i samme slengen som ny propell skal forlenge akterenden noe , vil det ha innvirkning på propellberegningen ?? blir 15 - 20 cm forlenget .

Dersom båten har for lite løft akter vil dette være bra. Man må vel heller si at det blir trolig lettere å oppnå de mest optimistiske overslag. Så lite forlengelse betyr ikke så mye, men har båten for lite løft bak vil det gi ekstra fart. Når man tar et overslag for fart regner man ikke med annet enn at båten går fint i vannet.

 

Mener å huske at når baugen løfter seg 5 grader går båten med minst motstand gjennom vannet. Blir spennende å se om motoren får fullt turtall med den propell du velger.

 

Mer tips om propell og valg av propell finner du her i denne linken

Redigert av Nemo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

ikke for og overta tråden din men har bare ett kjappt spm

 

noen her inne som hadde giddi og beregna litt for meg? 14,5x29,5 8200rpm 1:75utv 30% slipp og 14x32 1:75utv 8200rpm 15% slipp

Hei.

Kan gjerne gjøre et forsøk. Da må vi først ha en avklaring.

 

Det jeg ikke forstår er hvilken gearutveksling du har. Nå bruker man gjerne å skrive rpm for motor i forhold til 1 rpm for gear. Eksempel 1.5 : 1, da går 1,5 rpm når gearet går 1 rpm. Eller man bare skriver "reduksjon" og mener da hvor mye rpm til propellen reduseres i forhold til rpm til motor.

 

Skal det kanskje være 7,5 : 1? :confused:

Redigert av Nemo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Nei, det er jo en viss fare med propell av ukjent merke. Jeg har en propell som det ikke står noe om fabrikat på. Det er en Teignbrigde propell og har vert god fra starten.

 

Men det han virke som det er dårlig gods i denne, for jeg har og en Mikado som reserve. Den gir mindre fart selv om den har samme størrelse og stigning, men blir ikke tært i løpet av en sesong slik som den fra Tegnbrigde.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...