Jump to content

propell beregning..


hifo

Recommended Posts

  • 4 uker senere...

hvor mye vil det utgøre om båten min ikke veier mere enn feks 4200 kg? istedet for 5000 . som jeg har skrevet før. begynner å mistenke at den ikke er så tung alikevel . nemo beregnet vel en ideell propellpå 18-16 . vil 800 kg lettere gjøre en 18 20 mere korrekt ??

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

Tror det er vel optimistisk å regne med at en reduksjon av vekten på 800 kg vil gjøre så mye utslag. En annen ting er om båten er 4200 kg, i så fall er vel det noe lettere enn andre av samme modell?

 

En annen fremgangsmåte er jo å veie båten. Så kan du gjøre de forbedringer du har planlagt med flaps og så videre. Når så alt er klart er det å ta en prøvetur å se hvilken fart båten gjør på en del valgte turtall. Hvis ikke skroget butter alt for mye mot ved høyere fart, vil man kunne komme ganske nærmt rikitig valg av propell ved å bruke det data man da får.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Jeg ville gått for den.

20 x 19 er jo mye mindre enn 21 x 21.

 

Fortsatt litt tung kanskje, kanskje ikke.

 

Prisen er vel omtrent halv pris av ny bruttopris?

Skulle den ikke passe, kan du selge den videre for akkurat samme pris eller du kan betale en tusing for å få et propellverksted til å endre stigninga en tomme ned.

Link to post
Share on other sites

sist jeg forandret stigning kostet det vel 2000 kr. men da avbalanserte og spisset den også ( winrace ) - har veldig lyst på skewback og den der er det nærmeste jeg kommer .. slik en koster 12426 + borring av kon.. på maritim.

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

I følge beregningsprogrammet mitt skal du i utgangspunktet ha nok kraft til 19 knop, men jeg leste vel at farten ikke var så god i et av dine innlegg.

 

Den vekta jeg tar utgangspunkt i er fullastet båt med normalt antall passasjerer.

 

Nøyaktig tall for denne farten er 18,6 x 15,3

 

 

Nøyaktig blir det imidlertid ikke fordi skrogkonstanten  hele tiden kun er kvalifisert gjetning.

Link to post
Share on other sites

en 4-blad skewback (den har større bladareal enn vanlige 4-blad)

Hvor stor forskjell er det egentlig på 3-bladers, 4 bladers og skewback?

 

Jeg har en 3-bladers 21x22 i dag, men den er for tung, mangler 300 rpm på toppturtall. Lurer samtidig på å gå over til 4-bladet, leser at denne er stilig til halvplaner...

 

(båten er 29 fot, 4500kg, 155hk og solig kjøl)

Link to post
Share on other sites

Stilig? Er det mange som legger merke til propellen?

 

4-blad bruker man gjerne når man ikke har plass til 3-bladet med stor nok diameter.

 

Motor og utveksling er gjerne gitt. Man finner først ut hvilket bladareal man trenger for å få avsetning for den aktuelle skyvekraften. Så finner man ut hva man har plass til av diameter. Resten gir seg selv.

 

Grunnen til at mange bytter til 4-blad og 4-blad skewback er at de har satt i ny og kraftig motor uten å ha plass til den ønskede propelldiameteren. Forskjellen er i hovedsak bladareal.

Link to post
Share on other sites

Hvis du ser på sSydvestens siste propellberegning og på det siste jeg skrev, ser du at de er temmelig like.

Nå er jo ikke beregningene noen garanti for noe som helst, men det gir deg en pekepinn. Den sier at ja, dette blir i tyngste laget.

 

Synes ikke du bør gå for større enn 19 x 16 hvis du velger 4-blad, men du kan jo kikke etter 3-bladet propell også.....

Link to post
Share on other sites

Stilig? Er det mange som legger merke til propellen?

Beklager jeg ikke tenkte meg om og brukte et slang-uttrykk, på andre kanter brukes ofte "heldig" om det samme, men er like misvisende.

 

Det jeg mente, har det hensikt, oppnår man fordeler?

 

i maritim katalogen anbefaler de 4 blads på halvplanere.

Og det er dette som gjør meg usikker...?

Link to post
Share on other sites

ja kan jeg det? i maritim katalogen anbefaler de 4 blads på halvplanere.

Når du får høyere turtall på motoren hjelper dette og til at propellen får større skyvekraft. 3blad propell leveres også med forskjellig areal. Du har jo noe å gå på når det gjelder plass til propell ved å gå ned på diameter, det vil hjelpe på så trenger ikke bli noe mer støy fra propellen.

 

20 x 19 skewback blir ganske sikkert for tung.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
står en 18 18 4 blads på finn nå . eieren skal opplyse om fabrikat når han finner ut av det.. kan det være forsøket værdt? eller blir diameteren for liten?

Hei.

Det er ikke lett å finne det rette tilbudet på den rette propellen. Så i en tråd tidligere at du hadde sett litt på gearet og at det er et PRM gear. Har du sjekket typenummeret på gearet, så vidt jeg husker kunne jeg ikke finne dette gearet med utvekling 1,5. Dette har jo med både stigning og diameter å gjøre. Det er absolutt en fordel å få det helt avklart. Står gearet ditt i revers når du går framover?

 

Diameteren er sikkert stor nok. Når det gjelder stigning tror jeg den er i største laget, men dette er avhengig av hvor mange hk motoren er nå og om båten er blitt lettere å få fart på i sjøen.

 

Har du sett på 3 blads propeller? Når du tidligere har brukt 21" propell har du jo god plass til en 19" 3 blad. (det er ikke meningen å lage mer forvirring). :confused:

Link to post
Share on other sites

Jeg har en 3-bladers 21x22 i dag, men den er for tung, mangler 300 rpm på toppturtall. Lurer samtidig på å gå over til 4-bladet, leser at denne er stilig til halvplaner...

Har levert inn propellen til sveis og propellservice på os, trebladeren viste seg å være dreid av tidligere til 20". Har valgt å kjøpe ny 4-blader hos han, han sier at selv om 3-blader funker helt greit, er det litt mindre vibrasjoner og støy med en firblader, og formeg er komfort viktigst. Mulig toppfart går noe ned i forhold til 3-blader.

Link to post
Share on other sites

Har valgt å kjøpe ny 4-blader hos han, han sier at selv om 3-blader funker helt greit, er det litt mindre vibrasjoner og støy med en firblader, og formeg er komfort viktigst.

En propell med 4 blader er nok roligere enn en med 3 blader. Nå er det ikke så sokkert at forskjellen merkes dersom det er gode avstander til kjøl og ror.

 

Hva ble valget av din nye propell - diameter - stigning og har du fått testet turtall og fart?

Link to post
Share on other sites

En propell med 4 blader er nok roligere enn en med 3 blader. Nå er det ikke så sokkert at forskjellen merkes dersom det er gode avstander til kjøl og ror.

 

Hva ble valget av din nye propell - diameter - stigning og har du fått testet turtall og fart?

ny propell ble 20x20. Er bra avstand til kjøl men mindre til ror. Har ikke fått hentet propell enda, så båten er ikke sjøsatt. Tar det etter påske.

Link to post
Share on other sites

Her ble det også overgang til en 4 blad propell i fjord. Den 3 blad propellen som stod på var for tung, spesielt med last i båten. Håpet på at turtallet skulle øke med 200 o/min.

 

3 blad propellen var 20 x 21, den var redusert på diameteren da den fra starten av hadde en ubalanse som skyltes ujevn størrelse på bladene. Størrelsen på 4 blad propellen er 19 x 20. På lavere turtall ble støyen kraftig redusert, men etter hvert som den nærmet seg turtall for marsjfart var det ikke mye forskjell.

 

Turtallet ble ikke så mye redusert som jeg hadde forutsatt, det økte mindre enn 100 o/min. Holder på med kontroll og vurdering av aksling og motorlabber for å se om støyen kan bli redusert også på høyere turtall.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...