Jump to content

propell beregning..


hifo

Recommended Posts

ehh skjønte ikke helt .. jeg har 21 i stigning på min nå.. og 18 knop .og det var vel ikke 18 i stigning på de eksemplene du skrev om? må ha opp turtallet på motoren og da må jeg ha lettere propp. er det enkelt å forklare en enkel sjel hvorfor jeg kansje bør ned i diameter?? er det pga slippen? håper på vel 20 knop med riktig propell , for båten går lett fra 13 og opp til 18 knop i dag ..1900 rpm ved 13 kn og 2100 ved 18 knop..

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

En liten kommentar til valg av diameter og slipp.

 

Det er to faktorer som bestemme hvilken diameter som er best å velge og det er motorens hk og propellens turtall. På den linken som jeg la ved ovenfor vil rett diameter være 20 på en 3 blad propell. Har propellen 4 blad bør diameteren reduseres med en tomme.

 

Slipp er forskjell mellom den lengde propellen "skrur" seg frem gjennom vannet om du tenker at den virker som en skrue. Så har vi den avstanden propellen virkelig tilbakelegger fordi den "spinner" litt i vannet. Forskjellen mellom disse to avstander kaller man "slipp" og den oppgis i %. Håper det var forståelig.

:seeya:

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Jøss, her har det skjedd forbedringer. Hvor mange hk er motoren på nå da?

 

Har gjort et nytt overslag. Med fart og turtall du oppgir, 18 knop med et turtall på 2100, har du en slipp på 25%. Da ble det bekreftet at mitt overslag var noenlunde rett.

 

Hvis vi da går ut fra nye data og forutsetter at motoren klarer 20 knop.

 

Ved et turtall på 2800 vil en stigning på 18 klare 20 knop og da har man fortsatt en slipp på 25%. Blir propellens diameter for stor i forhold til det som erfaringsmessig er best, øker propellens friksjon i vannet. For å finne beste diameter tar du hensyn til turtall og motorens hk. Er redd for at 21 i diameter er i største laget.

 

Om du vet hva motoren gir av hk nå, kan du se på diagrammet og finne beste diameter. Reduser for 4 blader propell.

 

Dette overslaget er se bare et tips. Faktorer som er usikre og innvirker er om båten har "ferievekten" når du har testet den. Ellers kan selvsagt farten bli lavere. Båte han også få større friksjon i vannet når den øker farten fra 18 til 20 knop, men valg av riktig propell skulle i alle fall tilsi en økning av farten.

 

En annen sak er jo at motoren ikke har godt av å brukes med for stor belastning, Den bør kunne oppnå fullt turtall for å få best mulig arbeidsforhold.

 

Blir spennende å høre hva det resultatet blir som du kommer til.

 

:seeya:

 

Ps. Bare et lite tips. Det finnes en kalkulator for slipp her på BP. Link til slipp for propell.

Redigert av Nemo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

takk for svara nemo.. orginalt var motoren på 200 hk.. kjøpte den med ettermontert intercooler , gikk da 15 knop.. så justerte jeg pumpen og merket meget godt foskjell . tipper den gir ca 225 hk nå.. mulig enda litt men vanskelig å vete.. max hk er ved 2700 rpm . så det bør jeg ikke over selv om den kan ruses til over 3000 .. jeg tror jeg vil velge en propell som er bittelitt tung . slik at jeg oppnår ca 2600 -2700 rpm på fullt. det eksemplet ditt ved 2800 rpm og 20 knop 18 stigning . hvilken diameter er det tatt med der? har litt lyst til å ned i diameter pga propellen ligger 6 cm fra bunnen og hører da litt propelstøy ved lavt turtall..kan jeg kansje gå helt ned i 19 eller bør jeg ha 20 ? står somsagt en 19 19 propell her på markedet..

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

Hei.

Er nå på usikker grunn. Fordi om man stiller på dieselpumpen blir ikke maks turtall forandret. Eller er det slik å forstå at motoren er oppgitt til 2700 og ikke 2800 o/min? :confused:

 

Når det gjelder diameteren er den avhengig av hk og maks turtall, derfor blir anslaget svært usikkert når det er tvil om disse.

Link to post
Share on other sites

uffameg.. surrer med turtallet her jeg.. det er det første jeg skrev som er riktig ., 2800 rpm, 2800 :-) 2800 rpm er ikke max turtall men der motoren orginalt yter 200 hk. kan ss ruse den til over 3000 rpm. men er vel greit å sette 2800 som max da hestekreftene daler over det. håper dette er til å forstå :-)

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

Ja, det er lett å ta feil av tallene.

 

Diameteren jeg brukte var 19, men det kan være i største laget. Heller mer til at forslaget til diameter på 18 som Sydvesten foreslo er det rette. Når man møter veggen så hjelper det ikke å øke diameteren, det virker heller mot sin hensikt og man taper fart på det.

 

Vet du vekten på båten, ser det var gått ut fra en vekt på over 6000 kg. Er ikke det i tyngste laget?

 

Propellen 19 x19 som er her på markedet blir ganske sikkert for stor. Om motoren ikke oppnår det turtallet den skal med fullt pådrag, fører det til unødig stor slitasje på motoren. Ikke ta sjansen på å teste det ut.

 

Det finnes en annen propell som du eventuelt kan kjøpe og bruke til reservepropell dersom motoren får for høyt maksturtall (ikke rusingsturtallet). Den er 19x16 og koster bare 1000 kr.

 

Så vidt jeg han se vil den gi en fart på ca 18 knop.

:seeya:

Link to post
Share on other sites

Ja, det er bra å håpe på at resultatet blir godt.

 

Tror ikke jeg kan komme nærmere enn det som jeg antydet over.

 

Grunnen til at jeg anbefalte deg å teste propell med stigning på 16 er at vekt og båt har stor betydning.

 

Selv har jeg en lettere 29 fot båt med en propell som gjør 1622 o/min fullt med belastning. Her blir det en slipp på ca 15%. Nå har din propell enda større fart 1866 og det tilsier at her kan man får en slipp på ned mot det samme.

 

Da vil farten med 16 i stigning fort bli til i overkant av 20 knop. Med en slik test ville man fått et godt svar på farten.

:sailing:

Link to post
Share on other sites

synes dette er litt rart , husk at jeg nå har 21 21 på som denne gjør 18 knop med. skal bare opp 700 rpm for å komme til max turtall.. har lest noen tommelfinger regler her om at en tomme stigning gir ca 200 rpm .. og kansje enda mer med en diameter tomme minsking . kunne tenkt meg å prøvd 19 16 prop , og da fått winrace til å cuppe den og samtidig prøvd å få kjølavslutningen enda bedre . ( er ikke så galen nå heller ) har ikke fått helt med meg om den skal være avrundet i bakkant eller spiss ? noen som vet . ( ingaaaaar ) :-)

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

ja og manet bestanden blir jo også påvirket av forurensing , så da er jo den jobben enkel :-) skal avsluttningen være slik som på det bildet du linket til nemo? altså ut i en spiss ? min er nå litt bred og rund i bakkant .du sier noe der med 25 % ja. 700 høres ikke mye ut , men det gjør 25 % . vil prøve å få tak i en 19 17 prop . blir den litt tung , så sendes den til winrace og han tar av en tomme avbalanserer og cupper den :-)

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

Hei.

Jo diameteren har no å si. Ser du litt lenger oppe i tråden så har jeg sagt at en tomme endring av diameteren er litt mer enn en tomme endring av stigning.

 

Med så høyt turtall som du har på propellen kan det være at økning av diameter kun går til å overvinne ekstra friksjon og da blir forholdet mellom diameter og stigning et annet. Mener ideen din om å teste en 19x16 propell var god. Er du ikke fornøyd med kvaliteten på den brukte propellen, kan du jo kjøpe en ny propell og selge en den brukte.

 

En fin avslutning av kjølen er jo også bra for propellen. Dersom du søker på "kjølavslutning" så finner du en del om dette emnet.

Link to post
Share on other sites

kan du enkelt forklare hvordan jeg nå klarer 18 knop med den 21 21 propellen som er på .*? noe må vel være riktig for å få 5000 kg opp i den farten med 225 hk motor? eller er det så enkelt at de fleste båtene oppnår samme fart med for tung propell vs en riktig en ,bare at det blir for mye belastning? for toppfarten sin del må det da vel være bedre med hakket for tung enn for lett propell? vet jeg maser nå , men har ikke helt skjønt dette her :-( ps får ikke kontakt med han med 19 16 her på markedet.. og er ikke de flekkene på den propellen merker etter kavitasjon?

?

Redigert av hifo (see edit history)

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

for toppfarten sin del må det da vel være bedre med hakket for tung enn for lett propell? vet jeg maser nå , men har ikke helt skjønt dette her :-( ps får ikke kontakt med han med 19 16 her på markedet.. og er ikke de flekkene på den propellen merker etter kavitasjon?

Hei.

Forstår at du ikke er enig og må jeg bare respektere.

 

Det er bedre med en propell der motoren lett oppnår fullt turtal enn med en propell der motoren ikke oppnår fullt turtall.

 

Legger inn hva det er sagt om dette i den linken jeg sendte: "Den optimala diametern på propellern bestäms av motor effekten och propellerns varvtal. Diametern kan minskas med några procent, och detta bör då kompenseras med ökad stigning. Denna anpassning skall göras med omsorg och kan endast göras inom ett begränsat område. Båtens fart har endast marginell betydelse för val av diametern."

 

Synd at du ikke får kontakt med propellselgeren. Mener dette ikke kan være kavitasjon, men du kan jo spørre selger når han svarer. Du må vel regne med litt pussing på propellen til den prisen, den kan jo være brukbar til test likevel.

Link to post
Share on other sites

hei , jeg er enig jeg , bare litt dum ,som ikke skjønner at max fart kan oppnåes med en for lett propell. altså en som kommer lett opp til topp turtall. vil så gjerne få bedre marsjfart på feks 2000 rpm . og da må jeg vel ikke ha så lett propp at jeg bare har 12 knop på 2000 rpm?

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

vil så gjerne få bedre marsjfart på feks 2000 rpm . og da må jeg vel ikke ha så lett propp at jeg bare har 12 knop på 2000 rpm?

Hei.

Skal vi gjøre et lite tankeeksperiment?

Sett at du nå har funne den optimale diameteren for propellen. Tror vi er enige om at det er best for å få størst mulig fart og har den minste friksjonen i vannet.

 

Videre kan vi anta at det "bare" er 15% slipp på propellen ved valg av en stigning på 17. Ved 2800 o/min vil farten være 21+, 1500 blir 19+, 2200 blir 16-17 og 1900 blir knapt 14.

 

Det kan godt være at båten et sted i dette fartsområdet "faller gjennom" og dermed får mye større friksjon gjennom vannet og da vil fart i det området ligge noe lavere.

 

Dette er bare antydning dersom båten og propellen oppfører seg likt i dette fartsområdet, noe som den ikke gjør. Dette gir likevel en grov indikasjon på fart.

 

For å få mer kunnskap om hvordan båten går i sjøen kunne det det vert en ide å se hvilke turtall motoren har ved forskjellig fart. Ved 18 knop, 17, 16, 15 og så videre. Husk at du må velge et sted der ikke er strøm som gir feil resultat.

:seeya:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...