hifo Svart 14.September.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.September.2007 har testet masse jeg nemo . att og fram . ved (ca tall dette) .. 1600 rpm da har jeg 12 kn.. ved 1900 = 15 kn . 2150 har jeg som sagt 18 knop.. må opp i 1600 og 12 før den kommer ut av vannet . men da ser det ut som den går lett i vannet . ja nesten lettere og lettere jo fortere det går :-) Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
hifo Svart 14.September.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.September.2007 ehh , blir regnestykket annerledes hvis jeg støper på en fot i bakkant for å forlenge skroget mitt nemo ?? spekulerer på det i vinter for med folka baki båten så kan den bli litt høy i snuten i fart: har regulerbare flaps i dag som jeg isåfall vil ha utenpå støpen igjen. Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Nemo Svart 14.September.2007 Link til dette innlegget Svart 14.September.2007 .. 1600 rpm da har jeg 12 kn.. ved 1900 = 15 kn . 2150 har jeg som sagt 18 knop.. må opp i 1600 og 12 før den kommer ut av vannet . men da ser det ut som den går lett i vannet . ja nesten lettere og lettere jo fortere det går :-) Har testet litt med tallene dine og det stemmer bra det du føler med at båten går bedre og lettere i sjøen etter som farten øker. Ved 12, 15 og 18 knop har propellen slipp på 34, 30 og 26%. Det tyder på at du misser en del på feil (for stor) propell. Og skulle tendensen med lavere slipp slå til, vil du sikkert gå over 20 knop med en propell du kan oppnå fullt turtall med. An. forlengelse av båten: Hadde en båt tidligere der jeg hadde samme ide. Nå var det fast flaps på denne båten og det ble festet st noe større flaps på denne. Det viste seg at båten da ble for tung framme og ble umulig i sjøen. Kuttet så gradvis av flapsen og endet opp omtrent som den var opprinnelig. Vil bare si at dette kan være en svært usikker sak om du ikke kjenner til andre som har gjort det samme og kan si at det har vert vellykket. Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 14.September.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.September.2007 takk nemo. har litt baktung båt nå serru. i fjor var den for tung foran , men jeg har flyttet varmtv tank vanntank og batterier til aktercabinen ,samtidig som motoren ble flyttet ca 30 cm bakover.. fikk og flaps tli å virke . synes kansje den er hakket baktung , men funker jo bra hvis ikke passasjerene sitter på aktercabinen.. derfor ville jeg støpt på kansje en fot rett ut bak . ikke med løft , men blir jo litt mindre baktung med en forlengelse av skroget .. samtidig har jeg lest at jo lengre skrog jo bedre fart :-) må kjøre flapsa helt ut for at den skal ligge best i vanet.. og det streker jo litt , så en løsning der jeg faktisk kan trykke nesen litt lengre enn optimalt ved baklast hadde vært mere å foretrekke , tror jeg. Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Nemo Svart 15.September.2007 Link til dette innlegget Svart 15.September.2007 Når du har gjort så mange forandringer med vekplassering i båten, ser jeg ikke bort fra at det kunne være gunstig med et lite påbygg. Er flapsene store nok? De finnes jo i ulike størrelser. En fot ekstra for en 30 fot båt er jo ikke så mye. Har du tenkt å forlenge båten, eller er det bare en plate du vil bygge på? Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 15.September.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.September.2007 ville bare støpt på en plate med god avstivning.. flapsene er ca 25 x 50 cm. hvis ikke denne støpen blir utført ,så vil jeg sveise \forstørre flapsene. Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Nemo Svart 15.September.2007 Link til dette innlegget Svart 15.September.2007 Hva med å skru en større plate til flapsene og når du har funnet rette størrelsen kan du jo sveise den fast. Føler at man da har en mer fleksibel løsning. Eller om dette ikke er nok, bruke en plate mellom flapsene? Man bør vel ikke belaste flapsene for mye, det kan bli for tungt for reguleringen. Har du fått kontakt med propellselgerne? Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 15.September.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.September.2007 ja, men den var på utlån.. flapser helt ut før jeg kommer opp i fart for å minske belastningen på sylindrene..plate mellom flapsene ville nok ikke funket da de er elektriske og umulig å kjøre de HELT likt. det er fort gjort å sveise på en bit og skruer med skjøt på flapsene vil jeg helst prøve å unngå da alt slikt streker i vannet..:-) skal og ( hvis flapsene blir forstørret ) vurdere hvor sterk innfestningen i akterspeilet er. Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Nemo Svart 15.September.2007 Link til dette innlegget Svart 15.September.2007 Tenkte mer som en hjelpeplate som stå fast på båten. Ja det er nok best med sveis, så kan du jo forsterke på oppsiden av flapsene. Blir propellene lånt ut og da, hvilken størrelse var det? Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 15.September.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.September.2007 det var 19 16 proppellen..en påstøp ,blir jo også ganske lett å justere ( slipe ) hvis ikke det blir bra,, Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Nemo Svart 15.September.2007 Link til dette innlegget Svart 15.September.2007 Går ut fra at du skal har flaps i tillegg? Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 15.September.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.September.2007 ja .. det skal jeg . Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Nemo Svart 23.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2007 har testet masse jeg nemo . att og fram . ved (ca tall dette) .. 1600 rpm da har jeg 12 kn.. ved 1900 = 15 kn . 2150 har jeg som sagt 18 knop.. må opp i 1600 og 12 før den kommer ut av vannet . men da ser det ut som den går lett i vannet . ja nesten lettere og lettere jo fortere det går :-) Hei. Har også gjort en del tester av fart og turtall med min båt. Her er resultatene med en 3bl propell 20X21. Ved 1600 rpm har jeg 11,5 knop, slipp er på 37% mot din 34%. Ved 1900 har jeg 15,5 knop, slipp er 29% mot din 30%. Har ikke målt min på 2150 men ved 2100 har jeg 19 knop og 21% slipp og her har din 24% slipp. Min motor har maks turtall 2450 og hadde jeg hatt samme maks turtall på motoren som deg kunne jeg gått ned i diameter på propellen fordi jeg har lettere båt. Turtallet på din båt er høyere og kompenserer for diameteren på propellen, men da må du ta ut mer av det tilgjenglige turtallet du har. Dette var bare en liten sammenligning. Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 26.Oktober.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Oktober.2007 takker nemo .. ikke ulike målinger dette . har ikke skaffet propell enda , men når jeg i samme slengen som ny propell skal forlenge akterenden noe , vil det ha innvirkning på propellberegningen ?? blir 15 - 20 cm forlenget . Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Allan E Svart 26.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 26.Oktober.2007 ikke for og overta tråden din men har bare ett kjappt spm noen her inne som hadde giddi og beregna litt for meg? 14,5x29,5 8200rpm 1:75utv 30% slipp og 14x32 1:75utv 8200rpm 15% slipp Sitér dette innlegget Link to post
Nemo Svart 26.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 26.Oktober.2007 (redigert) takker nemo .. ikke ulike målinger dette . har ikke skaffet propell enda , men når jeg i samme slengen som ny propell skal forlenge akterenden noe , vil det ha innvirkning på propellberegningen ?? blir 15 - 20 cm forlenget . Dersom båten har for lite løft akter vil dette være bra. Man må vel heller si at det blir trolig lettere å oppnå de mest optimistiske overslag. Så lite forlengelse betyr ikke så mye, men har båten for lite løft bak vil det gi ekstra fart. Når man tar et overslag for fart regner man ikke med annet enn at båten går fint i vannet. Mener å huske at når baugen løfter seg 5 grader går båten med minst motstand gjennom vannet. Blir spennende å se om motoren får fullt turtall med den propell du velger. Mer tips om propell og valg av propell finner du her i denne linken Redigert 26.Oktober.2007 av Nemo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Nemo Svart 27.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2007 (redigert) ikke for og overta tråden din men har bare ett kjappt spm noen her inne som hadde giddi og beregna litt for meg? 14,5x29,5 8200rpm 1:75utv 30% slipp og 14x32 1:75utv 8200rpm 15% slipp Hei. Kan gjerne gjøre et forsøk. Da må vi først ha en avklaring. Det jeg ikke forstår er hvilken gearutveksling du har. Nå bruker man gjerne å skrive rpm for motor i forhold til 1 rpm for gear. Eksempel 1.5 : 1, da går 1,5 rpm når gearet går 1 rpm. Eller man bare skriver "reduksjon" og mener da hvor mye rpm til propellen reduseres i forhold til rpm til motor. Skal det kanskje være 7,5 : 1? Redigert 27.Oktober.2007 av Nemo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Allan E Svart 27.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2007 Det er sønn min som har slik båt og jeg antar at det er 1:1,75 som er utvekslingen. Sitér dette innlegget Link to post
Nemo Svart 27.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2007 Stusser fremdeles på om tallene er riktig. Farten næmer seg 60-70 knop. Har du vert med i denne båten? Sitér dette innlegget Link to post
Allan E Svart 27.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2007 Du passerer 60-70 og 80 vil jeg tro. Jeg har ikke vært med og skal heller ikke prøve denne maskinen. Sitér dette innlegget Link to post
Allan E Svart 29.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 29.Oktober.2007 1,75:1 eller 1,87:1 er utvekslinga jeg har 80knop er null problem Sitér dette innlegget Link to post
Nemo Svart 30.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2007 har ikke skaffet propell enda , Hei Hifo. Kom over en side som beskriver propelljustering veldig bra. Her kan di også finne mange tips om propeller, hvordan stigning og diameter virker inn på turtall. Her finner du og hvordan du beregner farteni MPH. da er det bare åregne om til knop. Propellink Sitér dette innlegget Link to post
Mahogny cruiser Svart 30.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2007 Hei, jeg vil også melde meg på i rekken med gode råd. På denne adressen http://www.castlemarine.co.uk/pitch.htm finner du en propell kalkulator, gratis for nedlasting. Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 31.Desember.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Desember.2007 takker .. jeg kjøpte ikke den proppellen av ukjent merke som jeg nevnte nemo .. tar heller noe som er kurant . Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Nemo Svart 31.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 31.Desember.2007 Nei, det er jo en viss fare med propell av ukjent merke. Jeg har en propell som det ikke står noe om fabrikat på. Det er en Teignbrigde propell og har vert god fra starten. Men det han virke som det er dårlig gods i denne, for jeg har og en Mikado som reserve. Den gir mindre fart selv om den har samme størrelse og stigning, men blir ikke tært i løpet av en sesong slik som den fra Tegnbrigde. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.