Jump to content

propell beregning..


hifo

Recommended Posts

ja , blir spennende å se. øker eksosdiameteren fra 3 til 4 " også. mulig det kan gi noen gamper på topp :-). tenker litt på om hvor mye det evt kunne ha hjulpet med den gamle 21 21 også. blir ikke noen forlenging av skroget i vår dessverre .. tar propellen nå og sveiser på 10 cm på flapsa i bakkant . istedet.. ikke umulig at båten retter seg noe bare med ny riktig propell og forhåpentligvis noe høyere fart.

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

Det er ikke godt å si hvordan den vil oppføre seg. Gjorde et eksperiment på en båt tidligere der jeg forlenget flapsene. Den gikk helt flott i sjøen når det var vindstille, men så snart det kom bølger var den som en vill hest å styre. Måtte redusere flaps, det ble et kompromiss.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Moder jord er ikke å spøke med. Det ser jo ut for at det har gått ganske bra likevel. Ser du har noen kraftige fester for å holde på plass akselbraketten. Har du laget den selv eller er dette standard på båten?

 

Det blir vel nye kart i år da for å unngå grunnene?

Link to post
Share on other sites

de er selvlaget av ovale rustfrie rør ca 4 * 3 cm :-) . før tunnelen ble bygd var det ett enkelt jern fra hylsa og rett opp i skroget.. ville ha noe sidestøtte også. føler meg egentlig temmlig trygg på at det er en grei løsning.

nei , det blir samme karter men kommer til å legge meg på litt større avstand fra usikker dybde. og forstå til enhver tid om der er misvisning eller ikke.

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

de er selvlaget av ovale rustfrie rør ca 4 * 3 cm :-) . før tunnelen ble bygd var det ett enkelt jern fra hylsa og rett opp i skroget.. ville ha noe sidestøtte også. føler meg egentlig temmlig trygg på at det er en grei løsning.

Dette virker som en solid løsning. Jeg har et enkelt jern rett opp under bunnen. Der er vibrasjon fra propellen som jeg kan kjenne på innsiden av båten og jeg tror den vil lage litt vibrasjon i festet av akslingen. Har sett på de som selges, men den blir litt lengre enn de som selges som standard.

 

Kjøpte du lageret og hylsen sin det står i ferdige montert, eller er det bare cuttlesslageret du har kjøpt? Det hadde vert greit å vite målene på hylsen du har brukt for jeg har også 40 mm aksling.

Link to post
Share on other sites

kjøpte 2 nye cuttlesslager og presset i de gamle hylsene. etter å ha sveiset støttene du ser på bildet over . måla husker jeg ikke, men det var ikke det mest vanlige yttermålet på lagra . skal måle i morra.

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

Da er det greit, du brukte de gamle hylsene. Det er ikke nødvendig å ta noen mål. Det er jo mulig at det kan gjøres på min båt også, har bare ikke tenkt på den løsningen. Har du en lang aksling siden du har to cuttlesslager, jeg har bare det ene i braketten.

Link to post
Share on other sites

akslingen er ca 1,5 m . grunnen til at jeg har det støttelageret rett foran propellen , er jo for å få propellakselvinklen rettere. hadde jeg klint propellen helt inntil kjølavsluttningen , måtte den kommet lenger ned , og hatt en brattere vinkel .egentlig skulle jeg hatt lengre aksel og propellen enda lenger bak , men det hadde blitt mere risikabelt ved rygging.

ser du har halco. med aksling?? hvilken motor og fart har du da nemo?

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

Synes det nevnes for lite hvor skadelig det er for motoren å kjøre med feil stigning på propelen.

det bilr mere og svartrøyk.

 

Om du presser en lastebilmotor i kjøring oppover en lang bratt mobakke som aldri tar slutt så kan du knekke motoren .

 

På høy/normal fart skal ikke motorn øke sine omdreininger mere en 100-200 rpm om propellen kobles ut uten å ta av gassen

Link to post
Share on other sites

ser du har halco. med aksling?? hvilken motor og fart har du da nemo?

Kanskje jeg misforstår, men har du et lager ved kjølavslutning og et i braketten rett foran propellen?

 

Min aksling er ca 20 cm lengre og har bare lageri braketten ved propellen. Motoren er en Sabb Ford bedre kjent som Ford 2704 med turbo og ladeluftkjøler, 180 hk(skulle hatt noen hester til). Farten er maks 23 til 24 knop. Marsjfart ligger på ca 19 knop. Jeg har montert måler for eksostemperatur og ser da på hva den skal være under marsjfart. Det hadde vert nyttig for deg når du skal teste ut hva motoren kan gi. Det er ofte vanskelig å se svart røyk når du ser bak båten. Når en annen båt kjører bak deg er det mye lettere å se svart røyk.

Link to post
Share on other sites

På høy/normal fart skal ikke motorn øke sine omdreininger mere en 100-200 rpm om propellen kobles ut uten å ta av gassen

Hvor i alle dager har du dette fra?

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

ja jeg har lager i kjølavslutningen og i støttelageret.. jeg har 2 fleksible ledd ut av gearkassen også.

Det er solide saker og så har du trustlager også. Men dette er jo samtidig årsak til ekstra tap av kraft. Hvis man regner med at gear har et tap på 3% og hvert støttelager 1,5% i tillegg.

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

nå må du være grei nemo. jeg gjør alt for fart . . jeg vil ha max fart ut av båten min men vil også ha det nogenlunde solid.. sålenge jeg har propellen så langt bak kjølavslutningen, så må jeg vel også ha lager i støttehylsa. kan vel ikke ha bare pakboks for tetting i kjølavsluttningen?????????. nå har jeg som du sier opplagring i thrustelageret inni båten , og i kjølavsluttningen og i støttelageret .. burde jeg fjerne et av dem?

Redigert av hifo (see edit history)

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

Beklager, det var ikke meningen å si at dette var dårlig og for all del må du ikke fjerne lageret ved propellen. Denne akslingen må jo ha det veldig bra, det eneste jeg lurer på er hvordan lageret i kjølavslutningen får smøring/kjøling. Kan ikke se det på bildet. Når det er cuttlesslager må jo det ha god vanngjennomstrømning.

Link to post
Share on other sites

Synes det nevnes for lite hvor skadelig det er for motoren å kjøre med feil stigning på propelen.

det bilr mere og svartrøyk.

 

Om du presser en lastebilmotor i kjøring oppover en lang bratt mobakke som aldri tar slutt så kan du knekke motoren .

 

På høy/normal fart skal ikke motorn øke sine omdreininger mere en 100-200 rpm om propellen kobles ut uten å ta av gassen

 

 

 

 

 

 

Hvor i alle dager har du dette fra?

 

 

Det er en tommeltott regel som ofte brukes for båtmotorer i daglig drift (beste arbeidsområdet for for mariniserte diesel båtmotorer)

Det er noe fosskjell på en del motorer beregnet for bruk av høgt turtall med dårlig moment.

 

Hva mener du da som som skal hvere turtallsfallet ved vanlig marsfart , kontra frikobling med samme gasspådrag?

Redigert av fiskebat (see edit history)
Link to post
Share on other sites

klønete svart av meg. tok ikke ditt innlegg som kritikk, men tenkte hvis jeg fjernet at av opplagringene så ville det hjulpet ca 1,5% . kommer garantert ikke til å gjøre det , men alt som hjelper på farten er interessant.. derfor skrev jeg du måtte være grei ,ellers begynner jeg å spekulere på det også :-) stusser litt på lageret i kjølavslutningen jeg også , for det er ikke vanninntak i forkant av det lageret.. det vare det heller ikke på det gamle lageret som satt der , og jeg har brukt hylsa om igjen . men det var ikke spesielt slitt etter alderen å dømme. derfor har jeg spurt i en annen tråd om noen cuttlesslager ikke har vannintak i framkant.

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

Synes det nevnes for lite hvor skadelig det er for motoren å kjøre med feil stigning på propelen.

det bilr mere og svartrøyk.

 

Om du presser en lastebilmotor i kjøring oppover en lang bratt mobakke som aldri tar slutt så kan du knekke motoren .

 

På høy/normal fart skal ikke motorn øke sine omdreininger mere en 100-200 rpm om propellen kobles ut uten å ta av gassen

 

 

Tommelfinger-reglen er aa beregne propellen etter hestekrefter i motoren. De funkerer vis dette er bensinmotor eller lettbygget dieselmotor men vis dette er en sagtegaaende dieselmotor med stort volum blir en slik beregnet propell for liten. Slike motorer skal beregnes utifra dreiemoment men propell-leverandorer til fritidsbaatmarkaden kan sitt jobb ikke naakk. Vis man skal beregne propellen 100% trenger man tempuratur-maaling paa avgassen. Jeg har i min baat storre propell en ble beregnet utifra hestekrefte-formulen men motoren har uansett ikke motstand vis man gir full gas paa marsjfart.

Link to post
Share on other sites

stusser litt på lageret i kjølavslutningen jeg også , for det er ikke vanninntak i forkant av det lageret.. det vare det heller ikke på det gamle lageret som satt der , og jeg har brukt hylsa om igjen . men det var ikke spesielt slitt etter alderen å dømme. derfor har jeg spurt i en annen tråd om noen cuttlesslager ikke har vannintak i framkant.

Regnet i grunnen med at det ikke var noe mer enn det, men det er jo av og til greit å gardere. :yesnod:

 

Det kan være lurt å teste hvordan lagrene er nå når båten står på land. Trustlageret regner jeg med er kuler eller nåler, så det går like lett på land som på sjøen. Lageret ved propellen må ha vann, da går den ganske lett. Med noen dråper fra en vannslange eller om du ha en flaske med vann til den, da bør den gå lett. Prøv den først uten vann så du kjenner at den går lettere når den får vann. Siden den i kjølavslutningen ikke har fått vann enda regner jeg med at det ikke går så veldig lett.

 

Så er det den i kjølavslutningen, prøv den først uten vann og se om går tregt. Prøv så med vann på den og, se hva som skjer. Kan den få smørning et annet sted fra? Går akslingen lett nå så tyder det på at lageret må ha vann og da bør det være gjennomstrømming av vann.

 

Trolig har lageret i kjølavslutningen ganske liten belastnig siden det er godt lagret framme og bak med propellen eller kan det ha vert smurt med et eller annet "lurium"?

Link to post
Share on other sites

ja det er et kulelager i thrustelageret.. faktisk passer ett bmw 5 serie 77 mod forhjulslager perfekt..

lageret i kjølavslutningen får ikke smøring fra noe sted.. men antar vel at det ligger noe vann i lageret selv om det ikke er gjennomstrømning. og kansje det er nok til at det ikke går varmt og eller slites fort. antar at det bør ha gjennomstrømning men den har jo klart seg i maange år før jeg kjøpte båten uten det, så jeg satser på at det holder for meg også..

men så har du jo rett i at om det lageret skulle blir slitt. ville det kansje ikke ha noen praktisk betydning sålenge der er opplagring foran og bak .

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

ja det er et kulelager i thrustelageret.. faktisk passer ett bmw 5 serie 77 mod forhjulslager perfekt..

lageret i kjølavslutningen får ikke smøring fra noe sted.. men antar vel at det ligger noe vann i lageret selv om det ikke er gjennomstrømning.

Det var en fiks løsning for trustelager, hvor mange "km" kan du kjøre da før det må smøres/justeres? En annen ting, har mistanke om at de to fleksible leddene også er spesielle. Hvilken type ledd er det?

 

Nå er det jo vanlig at cuttlesslagrene ikke tåler å bli brukt uten at det er vanngjennomstrømning. Men de som har hatt problem med dette har jo en større belastning på lageret. Du ville jo sett det på akslingen om det hadde vert unormal slitasje fra tidligere.

Link to post
Share on other sites

ja , akslinge var ikke mye slitt ved det lageret.. nei det er ikke en fiks løsning på thrustelageret..det er en slik som selges til det formålet av div maritime butikker.. men ville bytte lager for sikkerhets skyld i fjor når jeg først hadde det ute , og ringte og bestillte nytt ett på ksh på mål.. og da kom de fram til det som jeg skrev over.. det er ett dobbelt kulelager uten behov for småring pga 2 tette sider og fabrikksfyllt med fett.

de fleksible leddene er også slike maritime utgaver , men husker ikke navnet på dem..det var før en mye kortere aksel immelom men jeg fikk noen til å lage en som var lenger det året jeg senket gammlemotoren så langt ned i kjølen som mulig. hadde da også ute kjølavsluttningslageret og støpte det inn igjen slik at propellakselvinkelen ble rettere.. (året før tunnellprosjektet.) jeg senket da thrustelageret så langt ned i kjølen som mulig , men fikk ik til ca e motoren tilsvarende langet ned , så da, for å ikke få for mye vinkel på disse fleksible leddene forlenget jeg akelsen imellom dem fra ca cm.. kan de hete øbro ? med svensk ø .

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...