Jump to content

propell beregning..


hifo

Recommended Posts

skal sjøsette i morra . har en vond gnagende følelse om at den 18 18 propellen er alt for liten.,. en kamerat av meg med en fjord 27 har 180 ford og 1,58 utv . han har 18 - 20 proppell . og den er alt for lett for hans båt. han klarer 16 knop og 2750 rpm , når han bare skal ha 2450 rpm. maritim har beregnet at han skal ha en 21 -23 propp :eek: så han skal prøve den gamle min :-) . det var forressten han som har borret opp konen etter feilborringen i den nye propellen.

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

Størrelsen på propellen på Fjord kan ikke være årsaken til dette. Propellen kan kavitere eller at koblingen i gearet kan slure. Jeg hadde det samme på mitt gear for noen år siden. Fann ut årsaken med å gjøre en kontroll av turtall og fart helt fra sakte og oppover til feilen slo inn. Det viste seg at når det nærmet seg marsturtall økte turtallet og ikke farten. Koblingen igearet måtte skiftes.

 

Til sammenligning gjør min båt 17 knop med 2000 rpm og da burde hans båt ligge i det området. Propellen min er 19x20, 4 blad og motoren er den samme. Bare slapp av og se hva som skjer.

Lykke til i morgen.

Link to post
Share on other sites

Gjorde en kontroll på slipp med de opplysningene på Fjord og det viser at slipp vil bli ca 44%.

 

En tanke som slo inn: er turtalleren kontrollert og kalibrert? Den kan vise mye feil. Den bør være rett på marsjturtall og så noterer man avviket på maks, tomgang og noen til. Som regel viser de feil turtall.

Link to post
Share on other sites

han brukte digitalt turtallsmåler for org turtelleren er ikke koblet til enda. hva slags utveksling har du da nemo?? slipp på 44 % er vel noe høyt :-) ikke stigningen som bekymrer med men diameteren , ser så bitteliten ut i forhold til 21 21.

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

regner ut med et program nå og de sier 20,5 og 14,8 proppell.3 blads. og at propellturtallet ikke er ideelt for denne båten .og at diameteren er for liten :-( omregnet til 4 blads blir det 18 dia. hva er \betyr 71% dar min??

men de regner og ut 17,35 knop max .

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

Tror ikke det blir så veldig galt med 18x18 4 blader.... Dette er beregnet med 5000kg, "avarage planning" skrog

230 hk ved 2800 rpm, crusing er satt til 2500 rpm, 28 for vannlinje og 1,5 på gearet... 18x20 hadde vært greit for en vanlig 4 blader...

 

RESULTS

MAX PERFORMANCE

Available Power: 223.1 SAE hp ( 166.4 kW) @ 2800 RPM

Max Speed: 22.1 kts

Fuel: 14 US Gall/Hr (typical)

CRUISING PERFORMANCE

Cruising Power: 164 SAE hp ( 122.5 kW) @ 2500 RPM

Cruising Speed: 18.9 kts

Fuel: 10 US Gall/Hr (typical)

RECOMMENDED PROPELLER

Diameter: 19.0 in. Pitch: 18.5 in.

Blades: 4 Cupped: No

 

Transmission Ratio Acceptable

PROPELLER BASED ON INPUT DIAMETER

Diameter: 18.0

Pitch: 19.7

Blades: 4

 

 

Cupper du propellen så vinner du en tomme og da blir det slik

 

RESULTS

MAX PERFORMANCE

Available Power: 223.1 SAE hp ( 166.4 kW) @ 2800 RPM

Max Speed: 22.1 kts

Fuel: 14 US Gall/Hr (typical)

CRUISING PERFORMANCE

Cruising Power: 164 SAE hp ( 122.5 kW) @ 2500 RPM

Cruising Speed: 18.9 kts

Fuel: 10 US Gall/Hr (typical)

RECOMMENDED PROPELLER

Diameter: 19.0 in. Pitch: 17.6 in.

Blades: 4 Cupped: Yes

 

Transmission Ratio Acceptable

PROPELLER BASED ON INPUT DIAMETER

Diameter: 18.0

Pitch: 18.8

Blades: 4

 

Har båten et tungt planende skrog... nesten som en moderne halvplaner så blir det perfekt

 

RESULTS

MAX PERFORMANCE

Available Power: 223.1 SAE hp ( 166.4 kW) @ 2800 RPM

Max Speed: 19.2 kts

Fuel: 14 US Gall/Hr (typical)

CRUISING PERFORMANCE

Cruising Power: 164 SAE hp ( 122.5 kW) @ 2500 RPM

Cruising Speed: 16.5 kts

Fuel: 10 US Gall/Hr (typical)

RECOMMENDED PROPELLER

Diameter: 19.0 in. Pitch: 16.4 in.

Blades: 4 Cupped: No

 

Transmission Ratio Acceptable

PROPELLER BASED ON INPUT DIAMETER

Diameter: 18.0

Pitch: 17.6

Blades: 4

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

han brukte digitalt turtallsmåler for org turtelleren er ikke koblet til enda. hva slags utveksling har du da nemo?? slipp på 44 % er vel noe høyt :-) ikke stigningen som bekymrer med men diameteren , ser så bitteliten ut i forhold til 21 21.

Hei. Har vert ute hele dagen. Gearet mitt har utveksling 1,51.

 

Det med diameteren er vanskelig å vite, husk på at du har ganske stort turtall på propellen.

 

Digital turtallsmåler, er det en manuell optisk du mener. Uansett må jo noe være galt. Kjølavslutning? avstander til båt og ror eller rundt hele propellen.

Link to post
Share on other sites

hva er \betyr 71% dar min??

Det er "arealet" på propellen. Litt forenklet: hvis du tenker deg propellen som en sirkel og hvor mye av sirkelen som er propell av hele sirkelen, resten er luft. Er enig med at du kunne katt større diameter og gear som gav propellen mindre turtall, men det kan gå bra likevel.

 

skal montere den nye propellen etterpå , hvor mye drar man til propellmutteren?

Bruker å ta godt i. Har du sjekket at du har godt anlegg på konen? Har selv vert ute for at den må tilpasses med pasta. Du har vel låsing på propellmutteren.Selv bruker jeg en rustfri plint gjennom akslingen bak propellmutteren.

Link to post
Share on other sites

Kommer litt an på skorget dette med propell, de to eksemplene jeg har gitt på skrog i beregningen viser at for avarage planning så har du optimal utvekdling på 1,5, men for slow planning så kunne den vært noe høyere, rundt 1,8 er optimalt, men den du har er fullt ut innefor akseptabelt nivå...

 

Beregningen under er for "avarage planning" og den viser de forskjellige propellstørrelser mot "gear ratio"

hifo.jpg

 

Og denne er for "slow planning hull"

hifo2.jpg

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

hvis man ser på den nederste skalaen, og som jeg har 1,5 utv . da har jeg 1875 rpm på akselen. da er jo ikke 18 18 så gale. egentlig litt tung , men lurer på hvorfor den er mindre effektiv med den propellen og utv i forhold til 1,8 utv og 20 - 20 propell.

tusen takk for all hjelp.

og med den eksisterende gearkassen jeg har må jeg vel bare innse at jeg ikke får det helt ideelt . men kan dere anta hvor mye det ville hjulpet å bytte til 1,8 utv og 20-20 propell? kan det være snakk om mange knop?

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

Det er egentlig litt seint for forklaringer på dette, men skal prøve. Går propellen unødvendig fort (høyt turtall) øker friksjonen mellom vannet og propellen. Dette er jo ikke så stort avvik så det er ikke snakk om flere knop, en test kunne avdekke dette.

Jeg tilbyr deg å prøve min 4, RH19x20 propell, så kan du kanskje låne et gear fra en annen. Nå stemmer vel ikke den med 1,8 gear, men motstanden i vannet er heller ikke lineær. Så hvem vet? Nå har jo du en propell med over 70 DAR vil jeg tippe, dette og kompenserer for diameter.

Venter i spenning på resultatet.

Link to post
Share on other sites

tusen takk for tålmodigheten din nemo :-) . blir spennennde ja. blir ikke aktuelt å "prøve " et annet gear , da det er masse jobb med dreiing av nye distansestykker mellom gear og motor.

hadde vært ineterressant og sett hvordan den nederste grafen til sydvesten hadde blitt , hvis man la inn den gamle 21-21 og max omdr 2200 rpm. 1,5 utv. da får jeg vel en pekepinn på hvor tungt\lett båten går i vannet.

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

hadde vært ineterressant og sett hvordan den nederste grafen til sydvesten hadde blitt , hvis man la inn den gamle 21-21 og max omdr 2200 rpm. 1,5 utv. da får jeg vel en pekepinn på hvor tungt\lett båten går i vannet.

Hva siden motoreffektkurven ved 2200 rpm da, trenger denne effekten

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

mener det er ca 180- 190 hk.. husk denne er "trimmet" (antaglig ca 230 etter montert intercooler og just pumpen på max ) hjalp meg 3 knop i sommer å justere pumpen. så noen fasit har jeg ikke.

nemo , skal ikke bruke den propellen mere :-( men hadde vært morro å sett hvilken fart sydvesten får på sitt regnestykke for å se hvor tung denne mursteinen er å dytte fremover i vannet.

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

Dette er 180 hk ved 2200 rpm og 21" propell, avarage planning skrog

Samme data ellers

 

hifo3.jpg

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

er average planing ikke planende båt?? trodde min kom som halvplaner ( slow planing ) eller kan det være noe midt i mellom :-) på det siste regnestykket , er det knop som blir regnet ut eller må du legge inn de selv?

kan man bruke den skalaen for å finne utgunstigst mulig gear og propell til en høy marsjfart ? hvis man antar 2400rpm er passlig å marsjturtall på min , kan man da regne ut med det diagrammet slik at propellen og utvekslingen er perfekt i marsj ? for da vil vel ikke det bli ideelt på toppturtall. eler er det slik at hvis man velger propell og gear ut ifra det hvite feltet på diagrammet så er det perfekt propellvirkning i hele turtallsregisteret.?

( hydro får heller sende en regning for utregninger :-)

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

Avarage er gjennomsnittlig... slik at dette fungere greit for normal moderne planende båt... slow planning har passet for halvplaner og tungt planende båter. Når tror jeg ikke en skal henge seg så veldig mye opp i detaljer her siden den største usikkerheten ligger i motoren effekt som er antatt om jeg har skjønt det riktig.

 

Hastigheten regnes ut, input er vekt, lengde vannlinje, skrogform, effekt og max turtall, marsj turtall og gearreduksjon samt antall blader på propell og om den er cuppet eller ikke..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

min er nogenlunde lik baltic under vannlinjen, og regnes vel som halvplaner. effekten er anntatt ja, skal være 200 hk org . det er monetert kjøling på eksos utvendig , så det skal ikke være noe ombyggingstap her.. ettermont intercooler som jeg tror ikke fikk noe særlig effekt før jeg justerte dieselpumpen opp. det var ganske merkbar forskjell da , så at det kan ha gjort 30 hk er jeg nogenlunde sikker på. utslaget i fart var 3 knop. ca 150 rpm . skal ikke bry deg mere ang regning nå , men vil takke så meget for god hjelp :-)

kranbilen er her om 2 timer . bedre enn julaften dette.

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

Vel da får vi jo noen relle tall å forholde oss til med tanke på propellen... så kan vi spekulere litt i ettertid på hvorfor det evnetuelt ble en bom på dimensjonen og beregnigen.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

ja ,ble en flott helg på fjorden. men farten var ikke allverdens. gps min fikk jeg ikke til så det ble ikke noen målinger :-(

går nok senere enn i fjor , tipper en 16 knop. men må måle først. det rare er at båten legger seg ikke så markant oppå ved max fart. den står og med nesa mere opp i sky enn i fjor. pussig sålenge jeg forlenget flapsa med 10 cm , for at båten skulle ligge enda rettere i vannet.

turtelleren stopper på 2800rpm , så det ble jo riktig , men mener bestemt den går saktere ,selv om det kan være vanskelig å se. det fine var at all propellstøy og "geardunket" forsvant. og så går den ikke 4,5 knop på tomgang lenger .

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

Gratulerer! Dette var supert.

Bare en liten kommentar før jeg stikker ut igjen. I første omgang ser jo dette ut for å være blinkskudd med 2800 rpm. Når det gjelder å vurdere fart har jeg bommet ganske mye når jeg tar det på feelingen. Du må nok vekke GPS-en til live og husk at motstrøm kan lure deg endel, derfor må man gå begge veier.

Har du sjekket rusingsturtallet?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...