Nemo Svart 21.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2008 sveis og propellservice kan endre pitch (stigning) på de fleste propeller. Det er der jeg og har vert når jeg har hatt bruk for justering av propell. Nå vil jeg sjekke de andre tingene først, så får jeg se etter hvert. Motoren har måler for eksos temperatur så jeg kjører rolig for at den ikke skal bli overbelastet (for varm). Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 21.Mars.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2008 er faktisken skewback 18-18 dette. tror jeg kjøper den og finjusterer til høsten hvis nødvendig.. er vel veldig vanskelig å treffe perfekt alikevel. den kan vel ikke vær for lett? og den må da være mye lettere enn 21 21 som står på nå Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Nemo Svart 21.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2008 er faktisken skewback 18-18 dette. tror jeg kjøper den og finjusterer til høsten hvis nødvendig.. er vel veldig vanskelig å treffe perfekt alikevel. den kan vel ikke vær for lett? og den må da være mye lettere enn 21 21 som står på nå Denne propellen har jo et større areal enn en ordiner 4 blad propell tror ikke det er noen fare for at diameteren er for liten. Har du fått et godt tilbud også, dette er jo dyre propeller. Da vil jeg ønske deg lykke til, det blir spennende å høre hva som nå blir maks turtall. Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 22.Mars.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2008 (redigert) skulle ha 4 000 for den . så ut som ny . er vel ok det. må sansynligvis borre ny kon , da han målte den til 36mm eller no på den største diameteren. Redigert 22.Mars.2008 av hifo (see edit history) Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Nemo Svart 22.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2008 Det høres jo bra ut det tilbudet, det må nå være rett under halv pris det. Synd at den ikke passet på din aksling. Er det lenge til prøvetur? Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 22.Mars.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2008 ja. dessverre. blir tidligst juni :-( Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Nemo Svart 22.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2008 Det blir vel seint med meg også i år. Denne snøen kom i veien for jobbeplaner i Påsken og nå i kveld er det på han igjen med mer snø. Sitér dette innlegget Link to post
Nemo Svart 22.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2008 På Finn.no er det en som selger overflatedrev som også har to propeller 18x18 skewback til 40 mm aksling. Ingen pris er oppgitt. Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 22.Mars.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2008 det er den nemo.. men han målte konen og det var til en noe tynnere aksling ifølge selger.. Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Nemo Svart 22.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2008 Vel, får håpe han har lest feil av på skyvelæret da så det kan være 40 mm. Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 23.Mars.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2008 jeg skal måle på min gamle i dag . men skal den største diameteren være 40 mm på en 40 mm aksel? eller skal propellen bare "bunne" i konen ? . ser at selger skriver michigan skewback ?? får man skewback i flere merker enn radice?? Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Nemo Svart 23.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2008 Klipper inn noen opplysninger om Michigan DQX propellers. "DQX Propeller * 0.735 E.A.R. * 21 degree skew The DQX is a new higher tolerance evolution of the Dyna-Quad series propeller. The designs have been modified to be better suited to highly loaded, limited tip clearance applications. New manufacturing technologies are used during manufacture to facilitate accurate, and repeatable propellers. The availability of this series will be progressive, with additional sizes being added regularly." Dette er hva jeg fann om denne propellen. Da er det lurt å få bekreftet hvilken type propell dette er. Tror DJX også er en Skewback propell. Jeg også har hørt mest om Radice når det gjelder skewback, men finner ikke noe data som viser hvor mange grader den er skew. Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 23.Mars.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2008 ehh , hva er skew da nemo? trodde det var utformingen på bladene som gjorde det til en bedre propp. målte min kon nå . den er 30 på minste og 39 på største diameter.. så ikke umulig at den passer aliklevel.. Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Nemo Svart 23.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2008 Man kan vel oversette skew til skrå. Den er ikke skrådd framover så da må det vel være bakover. Det ser ut for at dette er mindre enn på Radice propellene, går ut fra at de som selger propeller kan svare på dette. Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 23.Mars.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2008 (redigert) skal kikke på den i dag.. michigan var det visst.. hva ser man etter på en brukt propell? utnom synlige skader selvsagt.. Redigert 23.Mars.2008 av hifo (see edit history) Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Nemo Svart 23.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2008 Noen kaller denne propellen for skewback og om det er rett vet jeg ikke. Du kan jo vurdere om den er lik Radice sin propell. Det er lett å overse skader. Legg den på et plant underlag, den skal da ligge på alle 4 blad og ikke vippe. Du kan og sjekke at diameteren på propellen er jevn, at ikke bladene har forskjellig lengde. Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 23.Mars.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2008 takk nemo.. reiser nå . det var en radice skewback dette.. hehe-. står i8ngenting om at det er skew back på propellen men , den var utformet slik som de er.. ots 8lbil din står det på den .. 99 mod. Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Nemo Svart 23.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2008 Det var nå flott. Mye enklere å forholde seg til. Det må vel stå noe med 8 eller S-8 på den. Er spent på om den tilsvarer forventningene om om det ble handel. Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 23.Mars.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2008 ble kjøp ja. hurra.. så jo uskadet og rett ut den .. det er s 8 der står. men den har vært justert fra 20 og ned til 18 en gang,for der er et stempel med 20 som er stemplet over .. hvis den ikke er feilstemplet da. gleder meg som en unge til test på sjøen.. Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Nemo Svart 23.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2008 Gratulerer! Da er det bare vente på resultatet, kan tenke med du er spent. Om turtallet ikke blir 2800 på motoren så får du ta mer effekt ut av den da. Det er vel ikke bare bare det heller, mer slitasje osv. Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 23.Mars.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2008 nja. mere slitasje tror jeg det ikke er overhengende fare for. men kjølingen er muligens det som ville skapt problemer. men jeg er ikke typen til å trykke full fart over tid. gjør noen maxtester og går endel ned på rpm ved marsj.. blir spennende dette.. smøre meg med tålmodighet . pluu har jo andre prosjekter i båten og.. fornye aktercabinen og forlenging av skroget .. Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
NilsPils Svart 23.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2008 Henger meg på her. Tresnekka Tora har i dag trebladet propell 16 x 14 tommer. Hun går altfor fort på tomgang og oppnår bare 70% av fullt turtall ved 7.2 knop. Skroghasigheten er 6.8 knop. Beregninger tilsier propell 15 x 10. Da jeg har plass til litt større diameter vurderer jeg 16 x 10, men jeg føler meg litt usikker på å gå ned såpass mye på stigningen. Hva med en innstillbar propell. Har noen erfaring med disse? Hvem selger slike? Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Nemo Svart 23.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2008 Hva med turtall på motoren og gearutvekslingen, har du noen tall der? Innstillbar propell har jeg sett i bruk, det virker ikke. som om de er så effektive til mindre båter. Har ikke sett de med så liten diameter. Du finner helt sikkert en propell som passer bedre en den du har nå. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 24.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2008 Her er noen data: - Deplasementskrog - Maks motorturtall 3200 - Gearutveksling 1.91:1 - Motorytelse 40 hk (antatt, VP b18) - Skroglengde, vannlinje 22.5 fot - Vekt 2200 kg (antatt) Med nåværende propell 16 x 14": - Maks hast 7.2 knop ved 2250 o/min Akselen er slitt og må skiftes i alle fall. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Sydvesten Svart 24.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2008 En beregning for Tora basert på input gitt over.. RESULTS DISPLACEMENT HULL Hull Speed: 6.3 kts. Power Required: 9.63 shp. MAX PERFORMANCE Available Power: 38.8 SAE hp ( 28.9 kW) @ 3200 RPM Max Speed: 10.0 kts Fuel: 2 US Gall/Hr (typical) CRUISING PERFORMANCE Cruising Power: 19 SAE hp ( 13.8 kW) @ 2500 RPM Cruising Speed: 7.8 kts Fuel: 1 US Gall/Hr (typical) RECOMMENDED PROPELLER Diameter: 15.2 in. Pitch: 10.8 in. Blades: 3 Cupped: No Transmission Ratio Acceptable PROPELLER BASED ON INPUT DIAMETER Diameter: 15.0 Pitch: 11.1 Blades: 3 Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.