hifo Svart 24.Mars.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Mars.2008 har en 21 tommes vridbar . til salgs :-) passer vel ikke men . Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Nemo Svart 25.Mars.2008 Del på Facebook Svart 25.Mars.2008 Med nåværende propell 16 x 14": - Maks hast 7.2 knop ved 2250 o/min Det virker som en stigning på 11 stemmer bra under forutsetning at båten kan oppnå den farten på ca 10 knop. Hvis ikke vil det være bedre med 10 i stigning. Dette kommer an på skrogformen. Om du kjenner noen som har samme type båt med så stor motor som du har og hvilken fart den oppnår, vil det være et bedre utgangspunkt for vurderingen. Diameter er vel stor nok med 15 dersom det ikke er spesilelt bred avslutning av kjølen foran propellen. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 25.Mars.2008 Del på Facebook Svart 25.Mars.2008 (redigert) Takk for svar. Båten gjør neppe 10 knop. Maks hittil er 7.2 og det holder lenge for meg. Rimelig dorgefart er vel så viktig. Tar sikte på å finne noe brukt i området dia 15-16 og stigning 10 - 11 tommer. (Akseldia 30 mm, venstregående dersom noen vet om/har noe til salgs) Redigert 25.Mars.2008 av NilsPils (see edit history) Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Nemo Svart 26.Mars.2008 Del på Facebook Svart 26.Mars.2008 nja. mere slitasje tror jeg det ikke er overhengende fare for. men kjølingen er muligens det som ville skapt problemer. men jeg er ikke typen til å trykke full fart over tid. gjør noen maxtester og går endel ned på rpm ved marsj.. blir spennende dette.. smøre meg med tålmodighet . pluu har jo andre prosjekter i båten og.. fornye aktercabinen og forlenging av skroget .. Da har du mange ting å henge fingrene i og det blir vel nok å gjøre før sesongen. Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 26.Mars.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Mars.2008 yep.. jobber alt kona lar meg jobbe.. :-) Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Nemo Svart 26.Mars.2008 Del på Facebook Svart 26.Mars.2008 Hei Hifo. Er veldig nyskjerrig på den motoren din. Nissan er vel ikke så vanlig i båt, men jeg ser de har V-motorer både med 6 og 8 sylindre og med mange hk. Er det noe sånt du har eller er det en rekkemotor? Det er jo ikke så høyt turtall på den for å være japaner. Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 26.Mars.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Mars.2008 det er en marinisert lastebil motor . husker ikke navnet på bilen , men står i slik en 7,5 tonner. 6,9 liters turbo rekkesekser . fe6t er koden.. 92 modell. veier ca 700 kg m gear tror jeg. ikke så stor av størrelse. ca 90 cm høy.. max effekt er oppgitt 200 hk på 2800 rpm. har ettermontert intercooler og justert pumpen på max. hjalp 3 knop :-). hadde vært morro å kunne justert pumpen opp mere , for det finnes ikke antydning til røyk ved max belastning.. tipper ca 230 hk . Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Nemo Svart 26.Mars.2008 Del på Facebook Svart 26.Mars.2008 92 modell. veier ca 700 kg m gear tror jeg. ikke så stor av størrelse. ca 90 cm høy.. max effekt er oppgitt 200 hk på 2800 rpm. Da er det litt av en kraftkar du har, bare litt tyngre enn Forden min. Det er helt utrolig at de ikke er noe svart røyk av motoren. Den mangler jo mange hundre omdreininger og likevel ingen røyk. Se på enkelte lastebiler til sammenligning når de kjører oppover en motbakke med mye last, det ryker jo helt svart. En annen ting er vel at turboen din kan ikke gi noe effekt når du mangler så mye turtall. Jeg har måler som viser turbotrykket og det er jo nesten ikke noe trykk for jeg nærmer meg 2000 o/min, maks turtall er 2450 o/min. Jeg har også montert måler for eksostemperatur, den er veldig nyttig å ha. Den sier jo om motoren jobber eller bare tar det rolig. Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 26.Mars.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Mars.2008 jo turbon maler fint den .. husk denne blir litt høyt belastet helt far skrogfart 1000 rpm og opp. max dreiemoment er mellom 1400 og 2000 rpm. hvis jeg husker riktig. hører turbosuset fra 1000 og oppover. er vel 0,8 -0,9 bar turbotrykk på denne . har målt . grunnen til at der ikke er røyk , er at jeg ikke får matet nok diesel inn til at den går med fet blanding , igjen på grunn av intercooleren som er ettermontert. Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Nemo Svart 26.Mars.2008 Del på Facebook Svart 26.Mars.2008 Ja, det er jo helt klart at den får for lite diesel. Det blir spennende å se hva som skjer med den nye propellen, hvor høyt du kommer i turtall. Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 27.Mars.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Mars.2008 jeg har beregnet at teoretisk toppfart men 18 18 ved 2800 rpm blir ca 27 knop.. med 21 21 og 2100 rpm er det 24 knop. har vel ca 30 % slipp. så hvis jeg kan klare 2800 rpm og muligens litt mindre slipp , vil der bli en fartsøkning.. hvis jeg bare klarer 2500 og har mindre slipp , vil jeg alikevel få en fartsøkning :-) har trua på dette jeg. men antar at propellen blir noe tung , men hvis jeg nå får forlenget skroget slik at båten går lettere fra 15 og oppover , kan jo det være med å hjelpe turtallet \farten oppover.. vil så gjerne opp i 40 knop. :-). Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
hermansen Svart 27.Mars.2008 Del på Facebook Svart 27.Mars.2008 Er det noen som har tilgang til Volvo sine program for propellberegning med bruk av Volvo DP drev og deres propelltyper ? /Øystein Sitér dette innlegget Link to post
Nemo Svart 27.Mars.2008 Del på Facebook Svart 27.Mars.2008 vil så gjerne opp i 40 knop. :-). Ha,ha. Det hadde jo vert noe det da, nei det med så stor fart er bare oppskrytt. Var med i en lystbåt i den farten, hjertet kom flere ganger opp i halsen. Da foretrekker jeg 20 knop. Testet litt med vekten på båten din i programmet. Fra 4500 kg til 5400 kg ser det ut for at du misser nesten 2 knop. Nå stemmer ikke dette helt men det viser tendensen. Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 27.Mars.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Mars.2008 ER DET ENKELT FOR DEG Å REGNE UT CA HVOR MYE SLIPP JEG FÅR MED DEN NYE? ops caps . mitt regnestykke er gjort på papiret , så det hadde vært fint om du gadd å ta den nye på 2800 rpm og den gamle 21 21 med 2100 rpm.. vet at kilo betyr masse . og har tatt følgende . prøver å minimalisere opplasting på sommeren og tenker altid på hvordan få ut noen kilo. ( tenkte jeg skulle borre masse masse hull i skroget over vannlinjen selvsagt og heller gå opp en str på kjøl vannspumpen.. borrer jeg ca 1000 hull med et 16 mm borr , burde det hjelpe noen og tyve kilo :-) Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Nemo Svart 27.Mars.2008 Del på Facebook Svart 27.Mars.2008 All honnør for de mange gode ideene du har. Trodde du hadde fått fatt i et beregningsprogram for anslagene stemte veldig bra. Skal ta et overslag som du ønsker, men det kan ikke bli før i kveld. Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 27.Mars.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Mars.2008 ikke no stress . bare for morro skyld dette. . regna bare hvor mye båten teoretisk flytter seg fremover i forhold til stigning og turtall på aksel.. regnet om til meter i timen så da om til knop etterpå.. litt grovt regnet . skippa vel noen desimaler. hvis jeg fortsatt har 30 % slipp. vil jeg få ca 19,3 knop på 2800 rpm.. trur eg. Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Nemo Svart 27.Mars.2008 Del på Facebook Svart 27.Mars.2008 (redigert) Ja nå skal du se hva jeg har funne ut. Propell 21 x 21, vekt 5,2 tonn, lengde i vannlinje 28 fot, bredde vannlinje 3,05 m, dybde 0,91 m 2100 o/min og 180 hk. 18,2 knop, 27% slipp. ----------------------------- Propell 18 x 18 2800 o/min, 225 hk 20,5 knop, 24% slipp Er det noen innput data jeg burde ha rettet bortsett fra 180 hk? Glemte 18x18 propellen Redigert 27.Mars.2008 av Nemo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 27.Mars.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Mars.2008 brukte du 18 18 på det nederst regnestykket ditt? tror det. dybden har den mye å si? har en kjøl på ca 25 cm i bunn. ellers er skroget nogenlunde flatt og ville uten kjøl stukket ca 65 cm ned. synes egentlig fartsøkningen ble littg liten.:-( 45 hk mere og 3 & mindre slipp gjør ikke mere enn 2 knop?. og jeg trodde egentlig at slippen ville gå enda lenger ned med en riktigere propell med skew . bredden er og noe stor ser jeg .. tror den er ca 280 - 290 cm i vannlinjen.. har ikke målt men . den er 305 ved dollborda i bakkant av båten og smalner inn noe nedover. Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Nemo Svart 27.Mars.2008 Del på Facebook Svart 27.Mars.2008 Da skal jeg se på det igjen og prøve om nye mål gir noe utslag. Må vel vente til i morgen. Det er nærmere 2,5 knop, litt avrunding og slipp kan fort bli mindre da også skewback gjør litt der. Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 28.Mars.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Mars.2008 hva er normalt god slipp % ? rundt 20 eller no. ? har vel endel medhvor lett en båt flyger i vannet å gjøre , men bare lurer.. hjelper polering på slippen?? Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Nemo Svart 28.Mars.2008 Del på Facebook Svart 28.Mars.2008 Polering hjelper og ikke minst så vil det ikke gro så fort på propellen. Det er noe forskjell på hvor slipp liten slipp man kan oppnå. Det er gjerne slik at jo større turtall på propellen jo mindre slipp blir det. Programmet tar ikke så mye hensyn til hvilket turtall propellen har nå det gjelder slipp, derfor kan dette slå ut til din fordel. Prøveturen vil vise hva som skjer. Sitér dette innlegget Link to post
Nemo Svart 28.Mars.2008 Del på Facebook Svart 28.Mars.2008 Nå har jeg testet de nye dataene. Det virker som om breiere båt klarer seg med mindre stigning på propellen, men endringen du nevte er for liten til at det gav noe negativt utslag. Det samme gjelder kjølen, dypere kjøl blir tyngre å drive. Regner med at du var klar over det. Hvis slippen blir mindre øker farten, da har jeg bommet på skrogtypen. Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 28.Mars.2008 Del på Facebook Svart 28.Mars.2008 hva er normalt god slipp % ? rundt 20 eller no. ? har vel endel medhvor lett en båt flyger i vannet å gjøre , men bare lurer.. hjelper polering på slippen?? Hei Hifo, 20% er vanlig på en planende lettdrevet båt. Jeg trodde den normalt var litt høyere på en halvplaner. Selv har jeg en svært lav slipp på 12%, dette på en 24 fot båt med 240 HK diesel, hekkagregat og duoprop. Jeg har kjøpt nye propeller og skal gå opp 2" på stigningen, kan se ut som mine propeller er litt lette. Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
hifo Svart 29.April.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.April.2008 her er den nye prøvemontert på aksel.. har sendt den til sleipner for oppborring av kon. Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Nemo Svart 29.April.2008 Del på Facebook Svart 29.April.2008 Propellen ser flott ut og uten skader? Det er bra for en brukt propell. Nå er det bare å håpe på at motoren får "pusten" igjen. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.