Hasla 26 Svart 9.August.2007 Del på Facebook Svart 9.August.2007 Og ellers så går det bra? Sitér dette innlegget Jeg er også en klakkør og er stolt av dette. Link to post
Veroks Svart 9.August.2007 Del på Facebook Svart 9.August.2007 Hold GOD avstand til alle båter med båtplassenvimpel. Du vet aldri hvilken egendefinert tolkning av sjøveisreglene skipperen ombord har. Dette trur eg er den beste regelen så langt så eg har lest her på denne tråden. Trur at alle sammen må ta å tenke seg litt om og heller sette seg litt inn i kva "Sjøveisreglane" seier, og ikkje drive med all den egentolkninga som blir vist her. Dette gjelder stort sett det meste av finurlig lanterneføring, belysning, seilas, vikeplikt, osv. Hadde vi ikkje hatt dei "Internasjonale sjøveisreglane" som dei aller fleste følger så hadde det vore styr utpå. JA TIL OBLIGATORISK BÅTFØRARPRØVE, eller gjærne 1/2 års skulegang på ein maritim skule før ein får bruke båt over 15fot og 10hk. Det viktigaste her er å ta hensyn til andre på sjøen, og det gjelder alle. Har sjølv vore med på fleire situasjonar når eg har seilt på kysten i skipsleia at små kajakkpadlera kjeme plutseleg ut i skipsleia. Då er det ikkje alltid så enkelt å redusere når du kjeme med eit skip på 5000ton. Selfølgeleg så er det litt hekksjø bak oss og vi får som regel ein truande neve i mot oss frå padlaren. Dette svaret som "Sydvesten" fikk frå Redningsselskapet trur eg er noko av det værst eg har sett. Viss ikkje kompetansen er betre der då veit ikkje eg. Ellers så bør vi alle sammen prøve å kunne være på sjøen i lag å slappe av. Selfølgeleg så vil der alltid oppstå farlige/kjedelige situasjonar men ein bør prøve å unngå det så langt så det går. Men må sei at min tur i år nordover frå Møre og til Trøndelag no ikkje såg ein einaste kjedelig situasjon. Og då hadde eg kontakt med motorbåtfolk, seilfolk og til og med kajakkpadlerar. No må eg legge til at eg er ganske fersk her inne på dette forumet, men denne "ampre" stemninga mellom motorbåtfolk og seilfolk er dette reellt. Mitt inntrykk er viss eg oppfører meg fint ovenfor andre så oppfører dei seg fint mot meg. Eg var rett så det var på kaia og tok i mot første tampen frå seilfolk og omvendt. Vi låg på utsida av seilbåtar og omvendt, kort sagt ein båttur med gode minner. Men dette var på Nordvestlandet, kanskje det er annaleis på Østlandet??? Sitér dette innlegget Link to post
Slagskibet Svart 10.August.2007 Del på Facebook Svart 10.August.2007 Da har du sett 2 vimpler da aanton. Og livet må jo være verdt å leve igjen ? Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 10.August.2007 Del på Facebook Svart 10.August.2007 største spørsmålet er vel om forsikringen dekker kajakkpadler eller en roer i propell , m påfølgende skade i driverk osv.. når man vet svaret på det, kan man ta sine forholdsregler. :-) Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
vanntrivsel Svart 10.August.2007 Del på Facebook Svart 10.August.2007 (redigert) Tja, det ser ut til at Eliasklubbens tolkning av sjøveisreglene har hoppet over regel 3 som definerer begrep som begrenset evne til å manøvrere (hvis det er det de mener med begrenset mulighet for å navigere, som uansett er en litt underlig påstand om vi skal lese den ordrett ) Når vi fikk vikeplikt for fartøy hvor det er begrenset mulighet til å holde utkikk, og for robåter er vel dette kun når noen ror alene, vet jeg sannelig ikke. Tolkningen er helt grei og den mest korrekte. Nå handler det egentlig ikke så mye om vikeplikt, men heller om plikten til å holde av veien for fartøyer som har liten evne til å manøvrere og er spesielt saktegående. Jeg antar at de fleste forstår at en robåt på ingen måte kan vike å gi av veien for en langt raskere motorbåt . Mulig man må ha litt praktisk sans for å forstå det... Arendal seilskole tolker retten til veien på denne måten ( nesten nederst på siden) Nyttefartøyer robåter seilbåter motorbåt rettet, glemte linken http://www.reloaded.no/dok/Seilkurs_for_voksne_juni2005.pdf Redigert 10.August.2007 av havgaaaaapet (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
MT. Svart 10.August.2007 Del på Facebook Svart 10.August.2007 gjærne 1/2 års skulegang på ein maritim skule før ein får bruke båt over 15fot og 10hk. Hva med kurs før man får padle kajakk, eller ro robåt? De er jo tross alt det uavklarte punktet her, og burde i det minste vite sine egne plikter og rettigheter. Det viktigaste her er å ta hensyn til andre på sjøen, og det gjelder alle. Som MC-kjørelærere sier: "Det viktigste er å kjøre defensivt! Ulykker kan skje alle, men ikke la dem skje fordi du gjorde en feil!" Dette svaret som "Sydvesten" fikk frå Redningsselskapet trur eg er noko av det værst eg har sett. Viss ikkje kompetansen er betre der då veit ikkje eg. Det bekrefter vel bare at sertifikatkrav ikke nødvendigvis løser alle problemer, slik mange her later til å tro. Sitér dette innlegget baatplassen.no Din kommunistiske hjemmehavn på nettet! Link to post
tuffff Svart 10.August.2007 Del på Facebook Svart 10.August.2007 Morsomt dette her. Fremdeles flere som koker i hop sine egne regler fullstendig uten hensyntagen til kjensgjerningene. mvh tuffff Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtummel Svart 10.August.2007 Del på Facebook Svart 10.August.2007 Dette blir en mer og mer unyttig diskusjon. Det er to problemstillinger her. Den ene er hva reglene egentlig sier om kajakk (eller robåt). Den andre problemstillingen er hva vi skal gjøre i praksis når vi møter en kajakk. Det er selvsagt mulig å irritere seg grenseløst over padlere som ikke kan eller følger reglene, og diskutere dette i det uendellige på baatplassen, men det viktige er hvordan vi skal forholde oss til de faktiske og praktiske situasjonene - og ikke hvem som har rett i teorien. Sitér dette innlegget Link to post
tuffff Svart 10.August.2007 Del på Facebook Svart 10.August.2007 Jo, teorien er selvsagt viktig. Ikke minst at roere og padlere selv vet hva som faktisk gjelder slik at de ikke roter seg oppi farlige situsjoner dersom de treffer på en båtfører som står på retten sin. Ikke alle leser BP og får med seg alle formaningene om å vise hensyn. mvh tuffff Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Worse Svart 10.August.2007 Del på Facebook Svart 10.August.2007 Arendal seilskole tolker retten til veien på denne måten ( nesten nederst på siden) Nyttefartøyer robåter seilbåter motorbåt Dette er fremdeles fulstendig feil og 100% i strid med Sjøveisreglene. Sist jeg undersøkte, hadde ikke Arendal Seilskole lovgivningsmyndighet. Hvis de kaller seg for seilskole og sprer slik tøv som dette, burde de legge ned. Det samme gjelder Eliasklubben. Sjøveisreglene leses loddrett. Enkelt og greit, slik at selv en middels begavet særskoleelev skal kunne forstå det meste. Hva er det som gjør det vanskelig å se at det intet sted i reglene opereres med vikeplikt for roende??? Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Bitteliten Svart 10.August.2007 Del på Facebook Svart 10.August.2007 Sist jeg undersøkte, hadde ikke Arendal Seilskole lovgivningsmyndighet. I disse "nå skal vi alle hate alle som har opsjoner" tider skal du ikke se bort i fra at denne klubben ledes av et medlem av SU, og da er de nok ikke langt unna å være lovgivende, i hvertfall i sitt eget selvbilde Sitér dette innlegget Link to post
Blanco Svart 10.August.2007 Del på Facebook Svart 10.August.2007 Men det skal bemerkes at fruen ombord ville at jeg skulle vike for andemor og ungene hennes her om dagen. ..og kor fant hun dekning for en slik tolkning????? Sitér dette innlegget Blanco - I stille vær er alle gode sjømenn (Margaret Riis) Link to post
Dalton Svart 10.August.2007 Del på Facebook Svart 10.August.2007 Vi har da vikeplikt for andemor, har vi ikke det da? Jeg har ved flere anledninger lagt om kursen for ikke å forstyrre ande-kull. Ser ikke noe rart i det. Det handler vel bare om å ta normale hensyn, trodde jeg, uansett om det gjelder robåter, kajakker eller for den del en andemor med unger. Sitér dette innlegget I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so... Kragerø 26 med Sole SM616 Link to post
vanntrivsel Svart 10.August.2007 Del på Facebook Svart 10.August.2007 Sjøveisreglene leses loddrett. Enkelt og greit, slik at selv en middels begavet særskoleelev skal kunne forstå det meste. Hva er det som gjør det vanskelig å se at det intet sted i reglene opereres med vikeplikt for roende??? Er det noen her som skulle vite at regler og lover kan tolkes forskjellig, så måtte det vær Skipper Worse. I praksis klarer ikke en robåt og overholde en eventuell pålagt vikeplikt. De er ikke manøvreringsdyktige nok. Robåter klarer å styre inn i båsen på brygga, men å holde av veien for hurtiggående motorbåter klarer de ikke. Det bør aldri være tvil om at en motorbåt må endre kurs om de er på kollisjonskurs med en robåt eller kajakk og skjer det et sammenstør bør motorbåtføreren være ansvarlig. Holder motorbåtføreren i tillegg høy fart ,stilles det ekstra krav til aktsomhet og plikt til å holde utkikk forover. Man kan ikke sitte på flybridgen med reker , hvitvin , cognac og omgitt av vakre blondiner, Skipper Worse og tro at dette går av seg selv. Det burde t.om. Skipper Worse forstå. Sitér dette innlegget Link to post
tuffff Svart 10.August.2007 Del på Facebook Svart 10.August.2007 I praksis klarer ikke en robåt og overholde en eventuell pålagt vikeplikt. De er ikke manøvreringsdyktige nok. Robåter klarer å styre inn i båsen på brygga, men å holde av veien for hurtiggående motorbåter klarer de ikke. Gaaaaaapet kan altså ikke ro. Det er ikke noe galt i det, men å uttale seg så skråsikkert om ting en ikke behersker er vel lite gjennomtenkt. mvh tuffff Sitér dette innlegget Link to post
oddgeir Svart 10.August.2007 Del på Facebook Svart 10.August.2007 Det som må være cluet i denne diskusjonen er at førere av robåter og kajakker ikke må det inntrykket at de har ubegrenset forkjørsrett. Tror de det, kan de føre seg selv inn i farlige situasjoner, for eksempel ved å ro rett foran en motorbåt, i stedet for å vente noen sekunder, til motorbåten har passert. Motorbåter/seilbåter skal selvfølgelig ta hensyn, men mistolkninger mhp loven kan føre til unødvendige og farlige situasjoner. Sitér dette innlegget "hvis vannlinje er det viktigste.... kjøp en tømmerstokk" (Lano2) Link to post
hifo Svart 10.August.2007 Del på Facebook Svart 10.August.2007 heeeelt enig oddgeir .. ler hver gang jeg ser deg..(avataren) Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Hasla 26 Svart 10.August.2007 Del på Facebook Svart 10.August.2007 Nei nå må roerer og kajak padlere og ande mor komme på banen.Hvor er dere la oss høre deres mening MvhBjørn Sitér dette innlegget Jeg er også en klakkør og er stolt av dette. Link to post
tuffff Svart 10.August.2007 Del på Facebook Svart 10.August.2007 mvh tuffff Sitér dette innlegget Link to post
Xtian Svart 10.August.2007 Del på Facebook Svart 10.August.2007 Såvidt jeg kan skjønne ut fra diskusjonen her, så pålegger regel 2 oss å holde god avstand til tømmerstokker, kajakkpadlere, robåter og annen drivved, mens regel 43 til gjengjeld pålegger folk i kajakk, små joller og og andre badeleker som ikke fører skikkelige lanterner å holde seg unna åpent hav og trafikkerte leier hvor voksne, seriøse og hard arbeidende folk med skikkelige båter ferdes. På den annen side, hvis jeg blir liggende stille i bleika og det kommer en kajakk fossende mot meg, er det ikke stort jeg kan gjøre for å unngå hull i skrogsiden; det må kajakkpadleren ta seg av. Det tar tid å finne frem tenningsnøkkel (som ligger på Et Lurt Sted slik at den ikke skal bli borte ) og få start på motoren, nemlig. Så da vil jeg påberope meg rettigheter som drivved... Og ja, jeg har seilt helt inn til båsen en gang fordi jeg ikke fikk rotet frem tenningsnøkkelen i tide. Christian 8-) Sitér dette innlegget Ve den som er ute på havet i slikt et vær -- uten båt. Link to post
Sjøtummel Svart 10.August.2007 Del på Facebook Svart 10.August.2007 I praksis klarer ikke en robåt og overholde en eventuell pålagt vikeplikt. Nei, men det er langt fra dette faktiske forhold, til en situasjon hvor andre båter har vikeplikt for robåten. Forskjellen er hvordan føreren av robåten oppfører seg, for andre båter er nødt til å overholde regel 2. Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 10.August.2007 Del på Facebook Svart 10.August.2007 Ting begynner å bli klart for meg. Seilbåt er eneste fritidsbåt/lystbåt som man har lovfestet plikt til å særbehandle. Robåt/kajakk har man ikke plikt til å behandle annerledes enn tilsvarende motorbåt. Robåt/kajakk er ikke fritatt fra å følge sjøveisreglene. Utover dette har man plikt til å behandle robåt/kajakk, som alle andre fartøyer, i samsvar med Sjøveisreglenes regel 2. Subjektiv vurdering av situasjonen der og da avgjør hvilke hensyn man må ta. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Havbris Svart 10.August.2007 Del på Facebook Svart 10.August.2007 Er der sesong for jakt på kajakker eller kan jeg kjøre over og velte dem hele året Etter sigende er der jo ikke regler som kan ramme meg i etterkant utover at jeg skulle tatt hensyn, og det gjør jeg jo alltid, uten unntak. Men det var kajakken som burde tatt hensyn for han klarte ikke padle fort nok til å ta hensyn til at jeg kom i 30knop mens jeg hele tiden "prøvde å svinge unna"....Ikke sant?? Dog, etter en kort jakt med noen manøvrerings-finter så tror jeg nok han forsto å ta bedre hensyn, neste gang. Tsshhh, disse kajakk-bøllene på sjøen... Jeg er på trygg is i en evt rettssak, ikke sant??? Sitér dette innlegget Link to post
avsluttet Svart 10.August.2007 Del på Facebook Svart 10.August.2007 Jeg er på trygg is i en evt rettssak, ikke sant??? Vel..skjønner ironien.. har hørt om et tilfelle hvor en fotjenger som gikk over gaten på "rød mann", bilen som kjørte på grønt lys og meide vedkommede ned fikk straff. så jeg vet ikke Sitér dette innlegget Link to post
Slagskibet Svart 10.August.2007 Del på Facebook Svart 10.August.2007 Ting begynner å bli klart for meg. Seilbåt er eneste fritidsbåt/lystbåt som man har lovfestet plikt til å særbehandle Innertier !! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.