Jump to content

Vikeplikt for kajakk


aanton

Recommended Posts

ja men når de går for seil , skal jo denne startes først. noen må også bak på plattforma for å starte 9,9 hk ,ren..fra 1978 med defekt startsnor så de må av med deksler og surre tauet rundt svinghjulet 4 ganger før man oppdager at bensintanken er tom :- )

 

Det er nok derfor det er vikeplikt for seilbåter.

 

mvh tuffff

Link to post
Share on other sites

Så feks hvis du seiler og det er vindstille så anser du at du har begrenset evne til å manøvrere ?

I dagligtale, muligens, men i regelverket har man allerede tatt hensyn til seilbåters egenskaper i de reglene som omtaler seilbåter. En seilbåt må i så fall bruke en annen begrunnelse enn at den er seilbåt dersom den mener at den er hemmet av sitt dyptgående eller har begrenset manøvreringsevne.

Redigert av Sjøtummel (see edit history)
Link to post
Share on other sites

En robåt kan i mange tilfelle ha begrenset manøvreringsevne.

Det kan være sterk motvind, motstøm osv som gjør at båten ikke har framdrift.

Det er nok ikke alle som skjønner dette, eller muligens vil skjønne skal du se, så det må vi nok bare ta inn over oss...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Observerte noe interessant i går kveld. Et tosifret antall kajakkpadlere drev på ved inngangen til sundet, der et ferjeleie ligger 100 meter inni sundet. Fra inngangen til sundet er det 5 knops grense.

 

Jeg hadde i utgangspunktet grei tid til å gå ned sundet og forbi ferjeleiet, siden innkommende ferje var over 200m bak meg. Jeg hadde ikke over 5 knop. Padlerne begynte å ro fra den siden i sundet de befant seg på til den andre, med 15-20 meters mellomrom. Altså krysset de ruta mi, til tross for at de hadde sett meg. I mine øyne var denne kollektive manøveren ikke forenbar med min intensjon om å gå ned sundet, så jeg satte båten i fri og drev sakte innover. Ingen av padlerne så ut til å ta hintet, til tross for at det nå var temmelig åpenlyst at jeg skulle krysse banen deres.

 

Omsider var det en ung dame som korrigerte sin kurs til å la kajakken passere bak meg. Men blikket hennes ansporet med ikke akkurat til å hilse, for å si det mildt. Etter at jeg hadde passert kajakkstien satte jeg atter en gang i gir forover, og kom meg bort fra ferja som vi alle hadde vikeplikt for. Den kjører alltid fortere enn 5 knop også innenfor grensa, så det var nok ikke mer enn 30 meter mellom ferja og meg. Jeg kan tenke meg at ferja reduserte farta ca da jeg satte båten i gir igjen.

 

Enda 3 kajakker smetter mellom meg og ferja før den ankommer krysseruta deres! De to siste er ganske lenge i ferjeskipperens blindsone før han ser at de har kommet velberga over. Jeg får øyekontakt med skipperen, og han slår ut med armene og rister på hodet...

 

Dette var elever ved et kurs holdt av en lokal kajakk-pusher. Når jeg treffer ham neste gang, skal jeg spørre hvordan han tolker maritim vikeplikt, og hvordan han videreformidler sin holdning i kursene sine. Jeg har en viss formening om hva svaret blir...

 

Da har hvertfall jeg en fasit på hvem kajakk-padlerne tror har vikeplikt, og kan fortsette å legge opp min båtføring deretter.

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Link to post
Share on other sites

Synes det viser behovet for opplæring når ingen enda har kunnet gi en forklaring på hvorvidt størstedelen av fritidsbåtflåten skal følge vanlige vikepliktsregler eller holde av veien for annen trafikk. Snakker da om det store flertallet av båter i norge av typen askeladden 14 osv som i beste fall kun har en rundtlysende lanterne. Noe sier meg at de aller fleste eiere av slike båter ikke har fått denne problemstillingen med seg og glad og fornøyd tror det bare er å holde unna for trafikk fra høyre, seilbåter hvis man har motor og elles litt nyttetrafikk i ny og ne.

Link to post
Share on other sites

Jeg tror kanskje vi skal fokusere litt på de som sitter i kajakken, og ikke på selve kajakken. Dette er i utgangspunktet unge og spreke folk, sikkert mange som også sykler til jobben. Veldig mange av dem er ihuga friluftsfolk, går mye på ski.

 

Denne gjengen sykler som villmenn på fortau, stier og gangveier, de går på ski så barn og turister spretter ut av løypene. Rent statistisk er denne gruppen ressurssterk ellers også, særlig på utdanning, men også på inntekt. De er faktisk vant til å være den sterkeste.

 

Det som er helt nytt for dem, er at på sjøen er de svakest! Det kan de selvsagt ikke tolerere, dette er helt nytt for dem! Så da gjør de utrolige, de begynner å sutre de også. Som andre har klaget på dem, klager nå de.

 

Jeg kjører både "fæl båt" OG padler i Oslofjorden. Det er faktisk fullstendig uproblematisk å padle, kan vel huske bare en guffen episode på flere år. I en kajakk har du stålkontroll, så lenge du har en kajakk som tåler bølger. Bølger er egentlig bare moro.

 

Men jeg ser flere ute i konkurransekajakker i åpent farvann og i fri fart sonene (de har det jo så j**la travelt) og det er nok de som kjefter. De kajakkene er dårlige i bølger over 50 cm og bør vel strengt tatt holde seg på ferskvann eller innerst i bukter og viker. (Kajakken på bildet er ikke veldig sjøsterk den heller.)

 

Men disse supergutta og jentene her, de vil ha det på sin måte! Så de vil drive med lobbying og mas i media til de får viljen sin, støttet av alle som ikke liker motorer rent generelt og fart spesielt.

Link to post
Share on other sites

Har fulgt med endel i debatten om kajakk på sjøen.

 

Jeg kan ikke annet enn å si at den padlene må tas hensyn til, om vi kommer under seil eller motor. Uansett så den padlene en myk trafikkant, og husker jeg ikke helt feil fra D5L-kurset så skal vi sjøfarende ta de nødvendige hensyn dersom man er på kolisjonskurs med annet fartøy.

Paserer jeg en roende eller padlene så er det slow i maskinen.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Jeg tror kanskje vi skal fokusere litt på de som sitter i kajakken, og ikke på selve kajakken.

Jeg kan være enig i dette, i allefall om du fokuserer på de som sitter i robåten, eller de som ror i gummijolla også.. Jeg vet ikke om min svigermor som ror ut på sjøen på vestlandet for å fiske er like rå på sykkelen i skogen som du mener de er... eller om ungene mine som ror i gummibåten er det samme..

 

Denne vikepliktssikusjonen omhandlerl ikke bare kajakker men alle fartøyer som blir rodd... enten du er sprek eller ikke, enten det blåser eller ikke osv..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Har fulgt med endel i debatten om kajakk på sjøen.

 

Jeg kan ikke annet enn å si at den padlene må tas hensyn til, om vi kommer under seil eller motor. Uansett så den padlene en myk trafikkant, og husker jeg ikke helt feil fra D5L-kurset så skal vi sjøfarende ta de nødvendige hensyn dersom man er på kolisjonskurs med annet fartøy.

Passerer jeg en roende eller padlene så er det slow i maskinen.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Hva som er de faktiske reglene på den ene siden (som jo er viktig nok å få slått fast), og hva som man burde gjøre i den enkelte situasjon i forhold til godt sjømannskap og hensyntagen til roere og padlere - og andre også for den saks skyld.

Dersom det skulle spre seg en missoppfatning blandt padlere og roere at disse hadde absolutt forkjørsrett (heter vel ikke det på sjøen, men...), så ville jo det unektelig kunne føre til enkelte farlige (mest for dem selv) situasjoner.

At man for øvrig skal ta hensyn er jo en selvfølge for 99% av både båtfolk og befolkningen for øvrig. Den siste prosenten vet jeg sannelig ikke hva som biter på.

 

mvh tuffff

 

 

Ja, det er jeg helt enig i sydvesten og Astor.

Link to post
Share on other sites

Har fulgt med endel i debatten om kajakk på sjøen.

 

Jeg kan ikke annet enn å si at den padlene må tas hensyn til, om vi kommer under seil eller motor. Uansett så den padlene en myk trafikkant, og husker jeg ikke helt feil fra D5L-kurset så skal vi sjøfarende ta de nødvendige hensyn dersom man er på kolisjonskurs med annet fartøy.

Passerer jeg en roende eller padlene så er det slow i maskinen.

Enig med Astor, padler kajakk så mye jeg kan selv, og er ofte usikker på om båtfører ser meg eller ikke. Jeg legger alltid kursen bak den estimerte kursen til motorbåten om mulig. Jeg kan likevel ikke følge så godt med på båt bakenfra, det er vanskelig å følge godt med bak fra kajakken. Samtidig er kajakken stiv og treg til å snu, den kan akselreres relativt raskt men trenger tid og plass til både bremse/stoppe og skifte kurs. Derfor er det ikke sikkert en padler klarer å unngå en situasjon som oppstår plutselig selv om han vil.

PS, mange kajakkpadlere har båt også, så det blir feil å tenke dem mot oss.

Link to post
Share on other sites

Hold GOD avstand til alle båter med båtplassenvimpel. Du vet aldri hvilken egendefinert tolkning av sjøveisreglene skipperen ombord har.

 

Helt enig :yesnod: for da vet man med sikerhet at forståelsen av og evnen til å fortolke sjøveisreglene, ikke er på pari nivå og at enhver vikepliktssituasjon først må drøftes oppad stolper og nedad vegger i plenum før en avgjørelse kan tas. :lol:

 

OBS gjelder ikke fire-stripers vimpelførende :wink:

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Denne diskus skulle jo egentlig vært grei skuring,jeg har alltid vike plikt for båter eller lignende uten motor i bruk eller andre som går saktere enn meg.Og ferjer osv Ellers høyre regel og god sjømanskap.Men du verden så mye rart og se når en er ute. :eek: MvhBjørn

Jeg er også en klakkør og er stolt av dette.

Link to post
Share on other sites

Hei jeg føler for å vise på nytt hva starten på denne tråden var,:

 

Er det noe jeg ikke har fått med meg i de 30-40 årene jeg har ferdes på sjøen med båt. Har jeg med min motorbåt vikeplikt på lik linje med seilene seilbåter for padlere i kajaker

 

Jeg ble for noen dager siden kjeftet huden full av en padler som kom bra babord for meg, han brølte og fektet å påsto jeg hadde vikeplikt for padlere,jeg ligger ikke våken om nettene på grunn av den kjeften, for i dette tilfellet provosere padleren frem situiasionen.

Men det hadde jo hvert nyttig å kjenne til denne påståtte retten, til den illsinte padleren om han hadde rett.

 

:sailing:

Jeg har muligens fått svar på mitt spørsmål, jeg tolker det slik att jeg ikke hadde vikeplikt og fikk uberettig kjeft igjen :lol: ,er veldig enig men de fleste her som mener vi skal vise hensyn til hverandre.

i det tillfellet jeg opplevde var det ikke snakk om fart, tenker vi hadde lik fart,

Att man skal holde utkikk etter båtplassvimpler vil man ikke se mange for min del har jeg sett 1 i sommer, så hvor er dem?

??mulig jeg har sett 2 hvis Slagskibet har vimpel ,glemte jeg å se etter (beklager) :smiley:

men i så fall er de 2 jeg har møtt i sommer på Skilsø 750 er :sailing::smiley::smiley::yesnod:

Redigert av aanton (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vi har det godt vi her nord på vestlandet. Her kan vi seile på havet i dagesvis uten å treffe andre båter. Bare vi passer oss for plattformen på Draugen. :cheers:

 

Men det skal bemerkes at fruen ombord ville at jeg skulle vike for andemor og ungene hennes her om dagen.

Reder, skipper, navigatør, maskinist, dekksgutt, stuert og bunnsmørrer på MATHILDE

Link to post
Share on other sites

Denne diskus skulle jo egentlig vært grei skuring,jeg har alltid vike plikt for båter eller lignende uten motor i bruk eller andre som går saktere enn meg.

 

 

Nei det har du slett ikke!! Det finnes ingen regel om vikeplikt for roende. De som hevder noe annet, vet ganske enkelt ikke hva de snakker om. Hvis de i tillegg har "papirer på" at de har ervervet høythengende nautisk kompetanse, bør de saksøke lærestedet sitt for spredning av vankunne. :smash: (eller kan hende de må ta kurset om igjen).

 

At "godt sjømannskap" kan tilsi at du gir roende og andre saktegående god plass, er en helt annen sak. Slik navigering er nemlig pålagt i Regel 2:

 

Regel 2. Ansvar (a)Intet i disse reglene skal frita noe fartøy, dets reder, fører eller mannskap for følgene av en hvilken som helst forsømmelse fra å følge disse reglene eller i det hele tatt å iaktta slike forsiktighetsregler som alminnelig sjømannsskikk eller tilfellets særegne omstendigheter måtte tilsi.

 

(b)Ved tolking av disse reglene og når de følges skal det tas nøye hensyn til alle farer for navigeringen og for sammenstøt, like ens til alle særlige omstendigheter, herunder begrensningen av vedkommende fartøys manøvreringsmuligheter, som måtte gjøre det nødvendig å avvike fra disse reglene for å unngå øyeblikkelig fare.

 

... men Rgel 2 er fortsatt ikke en generell regel om vikeplikt for roende enten de er i kajakk eller annet fartøy.

Redigert av Skipper Worse (see edit history)

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Ok den er ok det men sunn fornuft er bra det også,ellers så formulerer jeg meg dårlig mente ikke reglene var sånn.Men syntes det er ok og slippe fram roere ellers så svinger jeg unna enkelt og greit. takk for opplysningen ikke galt ment.MvhBjørn :sailing:

Jeg er også en klakkør og er stolt av dette.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...