Jump to content

Vikeplikt for kajakk


aanton

Recommended Posts

Hold GOD avstand til alle båter med båtplassenvimpel. Du vet aldri hvilken egendefinert tolkning av sjøveisreglene skipperen ombord har.

 

Dette trur eg er den beste regelen så langt så eg har lest her på denne tråden. Trur at alle sammen må ta å tenke seg litt om og heller sette seg litt inn i kva "Sjøveisreglane" seier, og ikkje drive med all den egentolkninga som blir vist her. Dette gjelder stort sett det meste av finurlig lanterneføring, belysning, seilas, vikeplikt, osv.

 

Hadde vi ikkje hatt dei "Internasjonale sjøveisreglane" som dei aller fleste følger så hadde det vore styr utpå. JA TIL OBLIGATORISK BÅTFØRARPRØVE, eller gjærne 1/2 års skulegang på ein maritim skule før ein får bruke båt over 15fot og 10hk.

 

Det viktigaste her er å ta hensyn til andre på sjøen, og det gjelder alle.

 

Har sjølv vore med på fleire situasjonar når eg har seilt på kysten i skipsleia at små kajakkpadlera kjeme plutseleg ut i skipsleia. Då er det ikkje alltid så enkelt å redusere når du kjeme med eit skip på 5000ton. Selfølgeleg så er det litt hekksjø bak oss og vi får som regel ein truande neve i mot oss frå padlaren.

 

Dette svaret som "Sydvesten" fikk frå Redningsselskapet trur eg er noko av det værst eg har sett. Viss ikkje kompetansen er betre der då veit ikkje eg.

 

Ellers så bør vi alle sammen prøve å kunne være på sjøen i lag å slappe av. Selfølgeleg så vil der alltid oppstå farlige/kjedelige situasjonar men ein bør prøve å unngå det så langt så det går.

 

Men må sei at min tur i år nordover frå Møre og til Trøndelag no ikkje såg ein einaste kjedelig situasjon. Og då hadde eg kontakt med motorbåtfolk, seilfolk og til og med kajakkpadlerar.

 

No må eg legge til at eg er ganske fersk her inne på dette forumet, men denne "ampre" stemninga mellom motorbåtfolk og seilfolk er dette reellt. Mitt inntrykk er viss eg oppfører meg fint ovenfor andre så oppfører dei seg fint mot meg. Eg var rett så det var på kaia og tok i mot første tampen frå seilfolk og omvendt. Vi låg på utsida av seilbåtar og omvendt, kort sagt ein båttur med gode minner. Men dette var på Nordvestlandet, kanskje det er annaleis på Østlandet???

Link to post
Share on other sites

Tja, det ser ut til at Eliasklubbens tolkning av sjøveisreglene har hoppet over regel 3 som definerer begrep som begrenset evne til å manøvrere (hvis det er det de mener med begrenset mulighet for å navigere, som uansett er en litt underlig påstand om vi skal lese den ordrett :wink: )

 

Når vi fikk vikeplikt for fartøy hvor det er begrenset mulighet til å holde utkikk, og for robåter er vel dette kun når noen ror alene, vet jeg sannelig ikke.

 

Tolkningen er helt grei og den mest korrekte. Nå handler det egentlig ikke så mye om vikeplikt, men heller om plikten til å holde av veien for fartøyer som har liten evne til å manøvrere og er spesielt saktegående. Jeg antar at de fleste forstår at en robåt på ingen måte kan vike å gi av veien for en langt raskere motorbåt . Mulig man må ha litt praktisk sans for å forstå det...

 

 

Arendal seilskole tolker retten til veien på denne måten ( nesten nederst på siden)

 

Nyttefartøyer

robåter

seilbåter

motorbåt

 

 

rettet, glemte linken

 

http://www.reloaded.no/dok/Seilkurs_for_voksne_juni2005.pdf

Redigert av havgaaaaapet (see edit history)
Link to post
Share on other sites

gjærne 1/2 års skulegang på ein maritim skule før ein får bruke båt over 15fot og 10hk.

 

Hva med kurs før man får padle kajakk, eller ro robåt? De er jo tross alt det uavklarte punktet her, og burde i det minste vite sine egne plikter og rettigheter.

 

Det viktigaste her er å ta hensyn til andre på sjøen, og det gjelder alle.

 

Som MC-kjørelærere sier: "Det viktigste er å kjøre defensivt! Ulykker kan skje alle, men ikke la dem skje fordi du gjorde en feil!"

 

Dette svaret som "Sydvesten" fikk frå Redningsselskapet trur eg er noko av det værst eg har sett. Viss ikkje kompetansen er betre der då veit ikkje eg.

 

Det bekrefter vel bare at sertifikatkrav ikke nødvendigvis løser alle problemer, slik mange her later til å tro.

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Link to post
Share on other sites

Dette blir en mer og mer unyttig diskusjon.

 

Det er to problemstillinger her. Den ene er hva reglene egentlig sier om kajakk (eller robåt). Den andre problemstillingen er hva vi skal gjøre i praksis når vi møter en kajakk. Det er selvsagt mulig å irritere seg grenseløst over padlere som ikke kan eller følger reglene, og diskutere dette i det uendellige på baatplassen, men det viktige er hvordan vi skal forholde oss til de faktiske og praktiske situasjonene - og ikke hvem som har rett i teorien.

Link to post
Share on other sites

Jo, teorien er selvsagt viktig. Ikke minst at roere og padlere selv vet hva som faktisk gjelder slik at de ikke roter seg oppi farlige situsjoner dersom de treffer på en båtfører som står på retten sin. Ikke alle leser BP og får med seg alle formaningene om å vise hensyn.

 

mvh tuffff

Link to post
Share on other sites

Arendal seilskole tolker retten til veien på denne måten ( nesten nederst på siden)

 

Nyttefartøyer

robåter

seilbåter

motorbåt

 

 

Dette er fremdeles fulstendig feil og 100% i strid med Sjøveisreglene. Sist jeg undersøkte, hadde ikke Arendal Seilskole lovgivningsmyndighet. Hvis de kaller seg for seilskole og sprer slik tøv som dette, burde de legge ned. Det samme gjelder Eliasklubben.

 

Sjøveisreglene leses loddrett. Enkelt og greit, slik at selv en middels begavet særskoleelev skal kunne forstå det meste. Hva er det som gjør det vanskelig å se at det intet sted i reglene opereres med vikeplikt for roende???

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Sist jeg undersøkte, hadde ikke Arendal Seilskole lovgivningsmyndighet.

I disse "nå skal vi alle hate alle som har opsjoner" tider skal du ikke se bort i fra at denne klubben ledes av et medlem av SU, og da er de nok ikke langt unna å være lovgivende, i hvertfall i sitt eget selvbilde :wink:

Link to post
Share on other sites

Vi har da vikeplikt for andemor, har vi ikke det da? :smiley: Jeg har ved flere anledninger lagt om kursen for ikke å forstyrre ande-kull. Ser ikke noe rart i det. Det handler vel bare om å ta normale hensyn, trodde jeg, uansett om det gjelder robåter, kajakker eller for den del en andemor med unger.

I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so...

Kragerø 26 med Sole SM616 

Link to post
Share on other sites

Sjøveisreglene leses loddrett. Enkelt og greit, slik at selv en middels begavet særskoleelev skal kunne forstå det meste. Hva er det som gjør det vanskelig å se at det intet sted i reglene opereres med vikeplikt for roende???

 

Er det noen her som skulle vite at regler og lover kan tolkes forskjellig, så måtte det vær Skipper Worse.

 

I praksis klarer ikke en robåt og overholde en eventuell pålagt vikeplikt. De er ikke manøvreringsdyktige nok. Robåter klarer å styre inn i båsen på brygga, men å holde av veien for hurtiggående motorbåter klarer de ikke. Det bør aldri være tvil om at en motorbåt må endre kurs om de er på kollisjonskurs med en robåt eller kajakk og skjer det et sammenstør bør motorbåtføreren være ansvarlig.

 

 

Holder motorbåtføreren i tillegg høy fart ,stilles det ekstra krav til aktsomhet og plikt til å holde utkikk forover. Man kan ikke sitte på flybridgen med reker , hvitvin , cognac og omgitt av vakre blondiner, Skipper Worse og tro at dette går av seg selv. Det burde t.om. Skipper Worse forstå.

Link to post
Share on other sites

I praksis klarer ikke en robåt og overholde en eventuell pålagt vikeplikt. De er ikke manøvreringsdyktige nok. Robåter klarer å styre inn i båsen på brygga, men å holde av veien for hurtiggående motorbåter klarer de ikke.

 

Gaaaaaapet kan altså ikke ro. Det er ikke noe galt i det, men å uttale seg så skråsikkert om ting en ikke behersker er vel lite gjennomtenkt.

 

mvh tuffff

Link to post
Share on other sites

Det som må være cluet i denne diskusjonen er at førere av robåter og kajakker ikke må det inntrykket at de har ubegrenset forkjørsrett. Tror de det, kan de føre seg selv inn i farlige situasjoner, for eksempel ved å ro rett foran en motorbåt, i stedet for å vente noen sekunder, til motorbåten har passert.

Motorbåter/seilbåter skal selvfølgelig ta hensyn, men mistolkninger mhp loven kan føre til unødvendige og farlige situasjoner.

"hvis vannlinje er det viktigste.... kjøp en tømmerstokk" (Lano2)

Link to post
Share on other sites

Såvidt jeg kan skjønne ut fra diskusjonen her, så pålegger regel 2 oss å holde god avstand til tømmerstokker, kajakkpadlere, robåter og annen drivved, mens regel 43 til gjengjeld pålegger folk i kajakk, små joller og og andre badeleker som ikke fører skikkelige lanterner å holde seg unna åpent hav og trafikkerte leier hvor voksne, seriøse og hard arbeidende folk med skikkelige båter ferdes. :wink:

 

På den annen side, hvis jeg blir liggende stille i bleika og det kommer en kajakk fossende mot meg, er det ikke stort jeg kan gjøre for å unngå hull i skrogsiden; det må kajakkpadleren ta seg av. Det tar tid å finne frem tenningsnøkkel (som ligger på Et Lurt Sted slik at den ikke skal bli borte :sailing: ) og få start på motoren, nemlig. Så da vil jeg påberope meg rettigheter som drivved... Og ja, jeg har seilt helt inn til båsen en gang fordi jeg ikke fikk rotet frem tenningsnøkkelen i tide.

 

Christian 8-)

Ve den som er ute på havet i slikt et vær -- uten båt.

Link to post
Share on other sites

I praksis klarer ikke en robåt og overholde en eventuell pålagt vikeplikt.

Nei, men det er langt fra dette faktiske forhold, til en situasjon hvor andre båter har vikeplikt for robåten. Forskjellen er hvordan føreren av robåten oppfører seg, for andre båter er nødt til å overholde regel 2.

Link to post
Share on other sites

Ting begynner å bli klart for meg. :smiley:

Seilbåt er eneste fritidsbåt/lystbåt som man har lovfestet plikt til å særbehandle.

Robåt/kajakk har man ikke plikt til å behandle annerledes enn tilsvarende motorbåt.

Robåt/kajakk er ikke fritatt fra å følge sjøveisreglene.

:smash:

 

Utover dette har man plikt til å behandle robåt/kajakk, som alle andre fartøyer, i samsvar med Sjøveisreglenes regel 2.

Subjektiv vurdering av situasjonen der og da avgjør hvilke hensyn man må ta.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Er der sesong for jakt på kajakker eller kan jeg kjøre over og velte dem hele året :confused:

Etter sigende er der jo ikke regler som kan ramme meg i etterkant utover at jeg skulle tatt hensyn, og det gjør jeg jo alltid, uten unntak. Men det var kajakken som burde tatt hensyn for han klarte ikke padle fort nok til å ta hensyn til at jeg kom i 30knop mens jeg hele tiden "prøvde å svinge unna"....Ikke sant??

Dog, etter en kort jakt med noen manøvrerings-finter så tror jeg nok han forsto å ta bedre hensyn, neste gang. :drink: Tsshhh, disse kajakk-bøllene på sjøen...

Jeg er på trygg is i en evt rettssak, ikke sant??? :seeya:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...