Jump to content

Ny seilbåt - Bavaria?


h2o

Recommended Posts

Vision serien har tatt over for Match når det gjelder båt med mer seilegenskaper, men de har den merkelige kombinasjonen av dekkshus og mer fartspotensiale.

Har sett få Vision på fjorden. Har følelsen av at den ikke har slått til her til lands. I mine øyne er den da også litt "verken eller". Noen som vet salgstall? Derimot er cruiserne åpenbart en vinner.

 

Arcona leverer flotte båter og fortjener mer oppmerksomhet. Men de ligger i en annen prisklasse og forblir nok en drøm for mange.

 

 

Når det gjelder stiger og badeplattformer er jeg uenig med deg. Vil ikke være avhengig av knotter og fungerende el-system om den dagen kommer da man virkelig trenger en lett og kjapp tilgang til båten fra sjøen.

Link to post
Share on other sites

Har sett få Vision på fjorden. Har følelsen av at den ikke har slått til her til lands. I mine øyne er den da også litt "verken eller". Noen som vet salgstall? Derimot er cruiserne åpenbart en vinner.

 

Arcona leverer flotte båter og fortjener mer oppmerksomhet. Men de ligger i en annen prisklasse og forblir nok en drøm for mange.

Når det gjelder stiger og badeplattformer er jeg uenig med deg. Vil ikke være avhengig av knotter og fungerende el-system om den dagen kommer da man virkelig trenger en lett og kjapp tilgang til båten fra sjøen.

 

Må si meg hjertens enig i mye av det som blir nevnt her, At Vision skulle overta fartspotensiale til matchserien,er vel å ta i for å si det mildt! :confused: Må vel være litt skuffende,når det med f.eks Vision 40 skulle legges STOR vekt på seilegenskaper/fart,og så er LYS tallet stipulert til 1.24-1.25,mot min"gamle 38C" fra 2004/2005 har 1.23???

Når det gjelder drøm for mange,så går det som nevnt utallige ganger, på hva man enten har mulighet til,eller er inntressert i å legge i en båt??Personlig er min drøm Maxi 1300,men temmelig nøyaktig 1.8 mill.dyrere enn min B38C,så var det uaktuellt.

mvh

fe-m@il

Link to post
Share on other sites

Har sett få Vision på fjorden.

 

Det er jammen sant. Når jeg tenker etter, så jeg kun et eneste eksmeplar i sommer.

 

Forøvrig deler jeg skepsisen som flere har til elektrisk badeplattform. Hvor lenge holder slike elektriske dupeditter i salt maritimt miljø? Hvorfor skape et slikt potensielt problem når en åpen plattform er bra nok (syntes jeg da..... :wink: ).

Link to post
Share on other sites

Bavaria vil vel selge flest mulig båter, og da posisjonerer de seg mot det største markedet som er rene turseilere og charterbåter. Noe som er fint med bavaria er at de har lokket mange motorbåtfolk over til seilbåt. De har til en viss grad skapt sitt eget marked. Når det gjelder utviklingen av nye modeller virker det som om de er veldig konservative og lar andre billigmerker som f.eks. benetau/jeanneau lede utviklingen for så å kopiere nye løsninger etterhvert som de blir akseptert. I følge konstruktørfirmaet J&J som designer båtene, bruker bavaria 3-4 ganger en båts produksjonskostnader til utvikling av en ny modell. Det er lite, det..

 

Eksempler på løsninger som bavaria har kopiert kan man nevne, cockpit med to ratt på turbåter på rundt 40 fot (kom først på jeanneau 40 i 1999), vinduene i taket på cruiser-serien (kopi fra oceanis), Liksom-dekksalong var det jeanneau som introduserte med sin so54ds. Konseptet med ekstremt volumiøse seilbåter med moderate seilegenskaper var de jo beneteau som utviklet fra slutten av 80-tallet og gjennom hele 90-tallet.

 

Det er uansett hyggelig med mange seilbåter på fjorden som er lett å seile i fra.... :seeya:

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Time etter time :eek: Da har man passert destinasjon for lenge siden.

 

EGE 40 DS - dekksalongbåt med innside styreposisjon seilbåt med god pute å sitte på :seeya:

 

Denne så jammen fin ut. Noen som kjenner mere til den? er det en seilbåt, eller er det en motorbåt?

 

Seiler den bra, kunne jeg tenkt meg en 40DS med tre kabiner. Ser bra komfortabelt ut.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

Hei Kosmix

Det var vi som kom rett etter dere i mål. Vi hadde kjempefart etter runding Hollendener, men tror vi tapte masse på å gå øst for Bastøy etter runding Hortenskrakken.

Vi havnet sist i vår klasse. :cryin:

 

Det sies at det som regel lønner seg å gå på vestsiden av Bastøy på vei nedover, det grunnet bedre strømforhold (stor mulighet for medstrøm)

Link to post
Share on other sites

Det sies at det som regel lønner seg å gå på vestsiden av Bastøy på vei nedover, det grunnet bedre strømforhold (stor mulighet for medstrøm)

Kan bekrefte at det har lønt seg de gangene jeg har vært med og vi har seilt kryss nedover (to førsteplasser). Det er også mye rar strøm nede ved båen, silk at det er viktig å få nok høyde til å stå opp merket, og da kan det lønne seg å gå på innsiden. I år var det konfirmasjon...... :headbang:

Link to post
Share on other sites

Det sies at det som regel lønner seg å gå på vestsiden av Bastøy på vei nedover, det grunnet bedre strømforhold (stor mulighet for medstrøm)

 

Det skal helt klart gjøres neste år, det ble etterhvert stor sjø utpå og vi mistet mye fart på å stampe i motsjø, antar at bølgene var mindre nærmere land.

Redigert av Stigt:-) (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Når det gjelder drøm for mange,så går det som nevnt utallige ganger, på hva man enten har mulighet til,eller er inntressert i å legge i en båt??Personlig er min drøm Maxi 1300,men temmelig nøyaktig 1.8 mill.dyrere enn min B38C,så var det uaktuellt.

 

Hvis man virkelig vil realisere en slik drøm, må man finne litt mer ut hva som ligger i den. Hva er det du mener maxi 1300 har som du mangler nå? Er det kvalitet, seilegenskaper, utseende, volumet eller noe annet?

 

Jeg har valgt å kjøpe en brukt båt av et billigere merke men seilegenskapene, volumet og utseendet er fullt på høyde med maxi'en.

 

mvh

Viggo

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Slike status symbol båter er ikke dobbelt så gode fordi om de er dobbelt så dyre. Men de er kanskje litt bedre, og dobbelt så mye status symbol.

 

For de fleste av oss er slike båter litt bedre, men ikke verdt å ofre alt annet for å oppna. Det er derfor man kaller dem status symboler. Det morsomme med status symbol båter er at man må ha god greie på båter, for å vite hvilke som er status symbolene, og hvilke som er folkebåtene. Ofte kan det se motsatt ut fordi små verft ikke henger med i svingene på designen. :lol:

Link to post
Share on other sites

Hvis man virkelig vil realisere en slik drøm, må man finne litt mer ut hva som ligger i den.

Det behøver ikke ligge mer i dette enn hva som ligger bak folks kjøp av dyre biler, så jeg ser ikke helt vitsen med lange diskusjoner om kvalitet og utstyrsnivå. Det jeg ser som den store fordelen er at produsentene av slike båter er åpne for å gjøre tilpasninger og montere det utstyret du ønsker. Vil du ha riggutstyr fra Harken i stedet for Lewmar så skrur de på dette uten mer om og men. Dersom du ønsker at dekket forsterkes for et kutterstag så forsterker de dekket.

 

Om det er verd pengene kan kanskje diskuteres, men det blir som å diskutere om dyre klokker eller dyre biler er verd pengene. Det kommer stort sett an på hvem sine penger det er og vedkommendes smak og behag.

Link to post
Share on other sites

Hvis man virkelig vil realisere en slik drøm, må man finne litt mer ut hva som ligger i den. Hva er det du mener maxi 1300 har som du mangler nå? Er det kvalitet, seilegenskaper, utseende, volumet eller noe annet?

 

Jeg har valgt å kjøpe en brukt båt av et billigere merke men seilegenskapene, volumet og utseendet er fullt på høyde med maxi'en.

 

mvh

Viggo

Jeg regner som en selvfølge at du har vært fysisk nede i en Maxi 1300,og studert den nøye både utvendig og innvendig siden du nå utaler deg slik du gjør??Hva Maxi 1300 har som ikke bare min båt,men de aller fleste ikke har.er at det "oser" av kvalitet,fart(stipulert Lys 1.35),det er en båt som virkelig blir lagt merke til når den kommer inn i havn,en båt hvor detaljene er på plass og vær vennlig ikke legg Hanse-Bavaria-Jeanneau-Benetau-Elan-osv i denne kategori,så ærlige må vi være.Jeg har selv en Bavaria 38c,og er kjempefornøyd,men vi må aldrig sammenligne de nevnte båtmerker til 100% med båtene fra Orust og Sweden Yacht-Maxi-(som dere sikkert vet,så er nå Storebro-Nimbus-Maxi samme produsent)-Grand Soleil-det blir litt for drøyt,men om de er verdt den enorme prisforskjellen,det er en helt annen sak,det er de overhode ikke.Men hadde f.eks Maxi 1300 kostet 3-500.000 mer enn min Bavaria 38,så hadde nok sjansen vært til stede.men når prisforskjellen blir opp mot 1,8 mill,da er det uhørt!!

Link to post
Share on other sites

Jeg regner som en selvfølge at du har vært fysisk nede i en Maxi 1300,og studert den nøye både utvendig og innvendig siden du nå utaler deg slik du gjør??Hva Maxi 1300 har som ikke bare min båt,men de aller fleste ikke har.er at det "oser" av kvalitet,fart(stipulert Lys 1.35),det er en båt som virkelig blir lagt merke til når den kommer inn i havn,en båt hvor detaljene er på plass og vær vennlig ikke legg Hanse-Bavaria-Jeanneau-Benetau-Elan-osv i denne kategori,så ærlige må vi være.Jeg har selv en Bavaria 38c,og er kjempefornøyd,men vi må aldrig sammenligne de nevnte båtmerker til 100% med båtene fra Orust og Sweden Yacht-Maxi-(som dere sikkert vet,så er nå Storebro-Nimbus-Maxi samme produsent)-Grand Soleil-det blir litt for drøyt,men om de er verdt den enorme prisforskjellen,det er en helt annen sak,det er de overhode ikke.Men hadde f.eks Maxi 1300 kostet 3-500.000 mer enn min Bavaria 38,så hadde nok sjansen vært til stede.men når prisforskjellen blir opp mot 1,8 mill,da er det uhørt!!

 

Kjenner godt til maxi 1050. Men hva er det spesifikt som gjør 1300 til en drømmebåt? Du nevner kvalitet, fart, det å bli lagt merke til (utseendet-design), at detaljene er på plass. Trenger man virkelig betale 2,5 - 3 mill for å få det?

 

Båten jeg (med forbehold) har kjøpt er 43 fot, har full seilgarderobe, lekkert design, stort volum innvendig og har lys-tall på 1,37. Men den er 5 år og selvfølgelig ikke en fabrikkny båt. Kvaliteten er bedre enn de billigste båtene nå, men ikke i samme klassen som maxi 1300. For meg blir det (forhåpentligvis) et flott kompromiss. Prisen er ikke verre enn at mellomlegget (kanskje) blir mindre enn det du antyder som realistisk.

 

Hvilke ting må være på plass for at det skal være aktuelt å selge din kjære b38, da?

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Kjenner godt til maxi 1050. Men hva er det spesifikt som gjør 1300 til en drømmebåt? Du nevner kvalitet, fart, det å bli lagt merke til (utseendet-design), at detaljene er på plass. Trenger man virkelig betale 2,5 - 3 mill for å få det?

 

Båten jeg (med forbehold) har kjøpt er 43 fot, har full seilgarderobe, lekkert design, stort volum innvendig og har lys-tall på 1,37. Men den er 5 år og selvfølgelig ikke en fabrikkny båt. Kvaliteten er bedre enn de billigste båtene nå, men ikke i samme klassen som maxi 1300. For meg blir det (forhåpentligvis) et flott kompromiss. Prisen er ikke verre enn at mellomlegget (kanskje) blir mindre enn det du antyder som realistisk.

 

Hvilke ting må være på plass for at det skal være aktuelt å selge din kjære b38, da?

Spesifikasjonene på en drømmebåt (Maxi 1300)er nevnt!!Om man må betale 2,5-3 mill for det,ja bortimot etter mitt syn.

Andre eksempler er Sweden Yacht-Grand Soleil-en fullt utstyrt X-båt på rundt 40 fot- båter fra Orust(men her mangler det litt på seilegenskapene etter mitt syn) osv.Hvilken båt du har kjøpt,og til hvilken pris,aner jeg ikke,men sikkert en topp båt og et lurt valg,men nok engan ikke legg f.eks Jeanneau.m.fl i min overfornevnte kategori,det blir for drøyt.Men,smaken kan diskuteres,men aldrig komme til enighet,den er som kjent delt.

Forøverig er det ingenting som må på plass for for at det skal være aktuellt å selge min B38?? Den er pr dd ikke til salgs,og jeg er veldig fornøyd,en kjempebra båt som holder mål kvalitetmessig,men en båtentusiast behøver vel ikke slutte å drømme av den grunn??Har en Toyota Avensis,og er kjempefornøyd med den,men kunne godt tenkt meg f.eks en stor Audi??Men også her synes jeg ikke det er verdt prisforskjellen!!! :nonod:

mvh

fe-m@il

mvh

fe.m@il

Link to post
Share on other sites

men når prisforskjellen blir opp mot 1,8 mill,da er det uhørt!

Folk har forskjellige drømmer, ønsker og økonomiske muligheter. Noen kjøper en standard produksjonsbåt, bytter ut kjølen og rigger til en karbonmast. Da har du fort brukt like mye penger på kjøl og rigg som på resten av skroget. Er det verd det? Noen ser ut til å mene at det er det, andre har råd til å prøve om det er verd prisen, og svært mange finner lykken med langt enklere og billigere båter.

Link to post
Share on other sites

Hvilke ting må være på plass for at det skal være aktuelt å selge din kjære b38, da?

 

 

Dette var jo ikke tiltenkt meg, men jeg svarer likevel, for jeg har jo etpar ganger vurdert salg av min "kjære B38"

 

1. Behovet for større båt. Dette er en luskende sykdom som sniker seg på. Ofte observert på båtmesser og når venner kjøper større, og misunnelsen melder seg.

Litt minner om overfylte gjestehavner, trang skjærgård, kryss uten el. wincher, stigende boligrente, og andre behov i livet enn båt kan få en stakkar på bedre tanker. For min del var det også behovet for å ha en båt som ikke var større enn at jeg kan ta den ut en dag med liten kuling, og vite at jeg klarer å håndtere båten alene, uten å stresse for mye. (her kommer utstyr som ankerwincher,baugpropell med fjernkontroll, og autopilot inn i bildet). Det faktum at mye av mannskapet mitt ofte er til lite hjelp er også et argument for å ikke investere i større båt. (man har med seg en kollega fra jobben, etc.)

 

2. Det at man faktisk er fornøyd med en båt, og bygger opp en tillit over flere år som tilsier at båten man har er bra, samtidig som det ikke har skjedd noen revolusjon i riktig retning hva angår nye båter, fører til at man på en måte vaksinerer seg mot å bytte til dyrere båter av samme størrelse. Hadde jeg derimot vunnet 20 millioner i lotto, så ville jeg vurdert en ny og dyrere båt i 40 fots klassen, men det er fortsatt ikke sikkert at jeg ville byttet. Kanskje ville jeg heller kjøpt en leilighet i syden, og beholdt båten her hjemme om sommeren.

 

Om jeg hadde eid en Jenneau SO 40.3/en Beneteau , ville jeg sannsynligvis tenkt helt likt. Det man har kjenner man, og er man fornøyd med båt og størrelse, så er det heller andre behov i livet som får en til å vurdere salg, som feks behov for større bolig.

 

Bor man derimot i båten, eller båt er viktigere enn alt annet, kan man godt investere ekstra mye i båt, men for de fleste kommer båten på 1. plass i fritidsverden, og langt ned på lista i den egentlige hverdagen.

 

Da jeg kjøpte båten ville ikke banken gi meg lån på båt til gunstig rente, så jeg solgte leiligheten, leide leilighet, og kjøpte båt. Vi bodde i båten 8 mnd. i året de 3 første årene, det også til tross for at vi handlet en enebolig alt 1 år etter båtkjøpet.

 

I år har antall overnattings døgn i båten begrenset seg til kanskje 50, og det er utrolig lite. Tror det også skyldes en elendig sommer her sør. Ellers skulle vi klart å nå 100 tallet også i år, for ingen plass er så koselig som båten.

 

Men et salg....slitsomt....Det er enklere å bytte bil. Det er gjort på en formiddag om man bare får en time på NAF for en test. Ny båt krever mye arbeid, og nå er min erfaring at jeg kjenner min B38 såpass godt at den begynner å bli behagelig å forholde seg til. Alt utstyret er på plass, og bare tanken på å montere alt utstyret en gang får meg til å tenke... :eek:

Link to post
Share on other sites

Dette var jo ikke tiltenkt meg, men jeg svarer likevel, for jeg har jo etpar ganger vurdert salg av min "kjære B38"

 

1.

Litt minner om overfylte gjestehavner, trang skjærgård, kryss uten el. wincher, andre behov i livet enn båt kan få en stakkar på bedre tanker.

 

2. Det at man faktisk er fornøyd med en båt, og bygger opp en tillit over flere år som tilsier at båten man har er bra, samtidig som det ikke har skjedd noen revolusjon i riktig retning hva angår nye båter, fører til at man på en måte vaksinerer seg mot å bytte til dyrere båter av samme størrelse. Hadde jeg derimot vunnet 20 millioner i lotto, så ville jeg vurdert en ny og dyrere båt i 40 fots klassen, men det er fortsatt ikke sikkert at jeg ville byttet.

 

Om jeg hadde eid en Jenneau SO 40.3/en Beneteau , ville jeg sannsynligvis tenkt helt likt. Det man har kjenner man, og er man fornøyd med båt og størrelse, så er det heller andre behov i livet som får en til å vurdere salg,

 

Bor man derimot i båten, eller båt er viktigere enn alt annet, kan man godt investere ekstra mye i båt, men for de fleste kommer båten på 1. plass i fritidsverden, og langt ned på lista i den egentlige hverdagen.

 

 

I år har antall overnattings døgn i båten begrenset seg til kanskje 50, og det er utrolig lite. Tror det også skyldes en elendig sommer her sør.

 

Men et salg....slitsomt....Det er enklere å bytte bil. Det er gjort på en formiddag om man bare får en time på NAF for en test. Ny båt krever mye arbeid, og nå er min erfaring at jeg kjenner min B38 såpass godt at den begynner å bli behagelig å forholde seg til. Alt utstyret er på plass, og bare tanken på å montere alt utstyret en gang får meg til å tenke... :eek:

 

Greie refleksjoner/tanker dette her :yesnod: .For mitt vedkommende går det på hva jeg er villig til å legge i en båt,som jeg bruker fra først i April og ut i oktober.hadde sesongen vært 10-12 mnd(fra 5 varmegrader og opp),så hadde jeg muligens tenkt annerledes.

mvh

fe-m@il

Link to post
Share on other sites

alltid er seilklar

Ikke nødvendig. Det holder at den ligger på land og løftes ut når jeg ringer og sier at jeg jeg har kjøpt flybilletter. :wink: Det kan bli billigere enn havneleie i enkelte land. Det kjekkeste med båt er at du enkelt og greit kan flytte fra problemene dersom lokale myndigheter bestemmer seg for å flå turistene. :eek: I enkelte land er det risikosport å eie fritidsbolig.

Link to post
Share on other sites

Spesifikasjonene på en drømmebåt (Maxi 1300)er nevnt!!Om man må betale 2,5-3 mill for det,ja bortimot etter mitt syn.

Andre eksempler er Sweden Yacht-Grand Soleil-en fullt utstyrt X-båt på rundt 40 fot- båter fra Orust(men her mangler det litt på seilegenskapene etter mitt syn) osv.Hvilken båt du har kjøpt,og til hvilken pris,aner jeg ikke,men sikkert en topp båt og et lurt valg,men nok engan ikke legg f.eks Jeanneau.m.fl i min overfornevnte kategori,det blir for drøyt.Men,smaken kan diskuteres,men aldrig komme til enighet,den er som kjent delt.

:nonod:

mvh

fe-m@il

mvh

fe.m@il

 

Hei igjen,

 

Enig i at smak ikke kan diskuteres. Det kan derimot fakta:

 

 

Spec maxi 1300: (2007)

 

loa 12,70

lwl 11,32

boa 3,80

draft 2,25

ballast 3430 (bly finne)

displ 8300

seil 89 kvm (med 108% fokk som er standard)

motor volvo 40hk

lys 1,35?

 

Spec sun fast 43 (2002)

 

loa 13,21

skroglengde 12,84

lwl 11,43

boa 4,19

draft 2,55

ballast 2900 (stålfinne/blybulb)

displ 9200

seil 117,6 kvm (med 150% genoa)

motor yanmar 55hk

Lys 1,37

 

Når det gjelder kvalitet på dekksutstyr og rigg er båtene noenlunde jevnbyrdige. Gadd ikke å finne spec på x-43, med den har 1,37 i lys-tall ihvertfall... Grand soleil 45 har også 1,37.

 

Vi ser at båtene egenskaper kan sammenlignes i høyeste grad. Forskjellene er ikke veldig store. De går heller ikke alltid i M1300's favør. Det er sikkert en bedre båt alt i alt, men hvis det man prioriterer er fart, volum og utseende kommer man ganske langt med sf43.

 

Så får man heller leve med at merket ikke har så høy status. Det er jo du vant med... :smiley: :smiley:

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

:confused: Hei, Jeg blander meg inn litt her. Etter min menig, er at disse båtene med det høye lystallene? Mangler seilegenskaper som det med lave lystallene har. Dem med høye er tvungen til å ha 7-8 mann på ripa for å seile opp til lystallet sitt. Studer (hav) regattaene som har vært i år, å se hvilken båter som har klart seg best. Det virker som om det har blitt et salgsargument dette med høye lystallene. Men seiler dem, nei.

Tidligere nick "De Cåsta".

Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy.

Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna.

Link to post
Share on other sites

Hei igjen,

 

, men hvis det man prioriterer er fart, volum og utseende kommer man ganske langt med sf43.

 

Så får man heller leve med at merket ikke har så høy status. Det er jo du vant med... :smiley: :smiley:

Da er nok det mer på sin plass å sammen ligne båten du nevner ,sf 43 med en bavaria 42 cruiser hva gjelder volum og utseende.Maxi 1300 er nok mange hakk over totalt sett ,ta en seriøs titt ved første annleding.Bavaria 42 Cruiser er etter min "smak" av de stiligste "billigbåtene",så får man heller lage litt kompromiss på farten,for prisen er veldig gunstig ny!! :flag: men uansett,så er dette for store båter for meg,min max grense vedr. innteresante størrelser, er de jeg tidligere har nevnt.absolutt max 40 fot.Derfor er min Bavaria 38(nesten 40 fot) helt topp,både seilmessig ,bomessig og ikke minst prismessig. :cheers:

mvh

fe-m@il

Link to post
Share on other sites

De Cåsta: Nå har jo besetningen en finger med i spillet også, da..

 

Hvilke båter mener du trenger masse vekt på ripa for å yte, da? Og hvilke trenger det ikke? Maxi 1300 har jo veldig bra med vekt i kjølen og er nok en utmerket shorthanded-båt.

Redigert av jeanneau (see edit history)

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

re jeanneau:

 

I jakten på drømmebåten, enten den er tenkt realisert eller skal forbli en drøm, er det flere elementer enn kalde fakta. Og status. I trebåttiden var vi fullstendig klar over at båter har sjel. Vakre, spennende, uutgrunnelige. Og noen ikke fullt så vakre.

 

Jeg har det fortsatt sånn med plastbåter. Noen faller jeg for, uten å kunne tallfeste hvorfor. Andre forblir uten personlighet, anonyme, kjedelige, etc. Alt basert på en fullstendig subjektiv oppfatning. Det har litt med estetikk å gjøre, samt egne erfaringer og opplevelser av hva som virker hensiktmessig.

 

Tror ikke dette er spesielt for båter. Andre har det slik i forhold til biler, billedkunst, kvinner, sko, lommekniver, menn, hus, blomster og vinkelslipere.

 

Drømmer er gratis og foreløpig også avgiftsfritt. De fleste av mine drømmebåter vil måtte forbli drømmer. Og jakten etter den ultimate båtdrømmen er både en evigvarende og helt ok jakt.

 

Men på den annen side er det både flott og praktisk å være fornøyd med det man har.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...