Jump to content

Ny seilbåt - Bavaria?


h2o

Recommended Posts

Jeg synes dette med vinsjer et et viktig punkt som det bør legges litt tanke til.

Leser i siste nummeret av Seilmagasinet hvor de tar for seg Jeanneau SO36i at de mener den kunne hatt litt større vinsjer. Der er det Harken 40. Jeg har selv Lewmar 40 (på en båt som er MYE mindre enn Sydvesten sin båt) og ønsker ofte at de var et nummer større. Til fallvinsjer har jeg nr. 16, og de er alldeles for små.

Når det gjelder midtmontert pullert så er jeg svært fornøyd med dem i havn, og hater de som pesten når jeg seiler. De hekter i allt.

Man må montere slike som er lukket i enden eller som er nedfellbare.

Link to post
Share on other sites

Alt til normal bruk, ved hardere bruk må vel begge oppgraderes vil jeg tro...

Javisst, men dettersom bruktmarkedet for vinsjer kan være tregt er det en veldig grei løsning å montere etter eget behov og tidsplan. :wink: Nå produsenten har lagt inn forsterkninger i skroget er et bare å bore og skru når behovet melder seg. Det som virkelig er dyrt er å ha montert mer utstyr på båten enn du trenger. Noen ganger holder det lenge at du kjøper et langt håndtak til vinsjen i tillegg til det korte.

Link to post
Share on other sites

Nå er jeg hjemme etter en nokså slitsom Hollender. Mange båter, mye action og nestenulykker. Også mange Bavariaer, men fikk likevel inntryk av at X-ene var i merket med høyest deltakelsesprosent. Nok om det. Det jeg vil si, er at Bavariaene jeg så, seilte fint og fort. De oppførte seg, det jeg kunne se, like eksemplarisk som de andre båten i tilsvarende størrelse. Bavaria 38 imponerte stort sånn den fosset frem. Hadde en like bak oss da vi passerte målstreken (nei, vi seilte ikke fortere enn den - den var i full vigør med å ta oss igjen).

 

 

ser bilder av jeanneau i vg i dag.

 

Hei,

kan du linke til bildene? Vil gjerne se.

Redigert av Kosmix (see edit history)

Seilerhilsen fra Kosmix!

Logg og blogg: x79.blogspot.com

Twitter: Følg meg her!

 

explaining.gif

Link to post
Share on other sites

kosmix , jeg kan ikke linke , og det er i papirutgaven jeg så dette.. forressten så synes jeg seilbåtlivet høres litt sado ut

 

Hei igjen, kanskje det dukker opp i nettutgaven etterhvert :)

Seilbåt litt sado? :lol: :lol: -jo, kanskje? Jeg ser noen seilbåter leveres med puter i cocpit, men mange (inkl. meg selv) har liggende noen kapoc-puter. Under seilas sitter jeg best i cocpiten uten puter, da den er bra ergonomisk utformet, men i landligge tar jeg frem putene. Kona mi bruker puter nesten hele tiden... Det er ikke så ille uten puter som det ser ut - heldigvis.

Seilerhilsen fra Kosmix!

Logg og blogg: x79.blogspot.com

Twitter: Følg meg her!

 

explaining.gif

Link to post
Share on other sites

Puter er for kvinnfolk.

 

Ombord hos meg brukes det sjelden puter under seiling, men det hender at det brukes ved landligge, dog aldri av skipperen, jeg synes jeg sitter bedre uten.

 

Hva gjelder om seilfor er sado, så vil jeg vel heller si at motorbåtfolket må være det, sitte og høre på den der ekle dieselkaklinga time etter time..

Link to post
Share on other sites

Time etter time :eek: Da har man passert destinasjon for lenge siden.

 

EGE 40 DS - dekksalongbåt med innside styreposisjon seilbåt med god pute å sitte på :seeya:

 

Kanskje du heller bør kjøre bil..

For min del forsøker jeg i størst mulig grad å reise uten å ha noen klar destinasjon, det er da man har det best utpå, turen er jo selve målet.

Link to post
Share on other sites

Kanskje du heller bør kjøre bil..

turen er jo selve målet.

Det gjelder ikke alle Anonym, noen stresser fort frem, slå av motoren og deretter kunne nyte stillheten

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Stopper den turen her, men har noen spørsmål om seilbåt egenskaper. :rolleyes:

Jeg registrer at mange av de nye seilbåtene har trekt bredden lenger bakover før de smalner inn.

Påvirker dette løftet i båten ved aktersjø så mye at styreegenskapene påvirkes nevneverdi. Ser for meg at båten kan være vanskeligere å kontrolere på aktersjø. Noen med erfaring :confused:

Stiller meg også litt undrende til effekten av rett stevn.

Link to post
Share on other sites

Gratulerer med båtkjøp , den hekken på 38foteren , er det samme lukeløsning som på 34foteren med sånn elektrisk lem som ikke kan åpnes fra vannet ?

Stemmer det, denne har samme hekk. Har ikke fått ett klart svar på om verftet lager en nødløsning på dette i tilfelle mann over bord. Mange foreslår å montere vanntett bryter utnepå hekken. Jeg ser ikke bort fra at jeg setter ett par trinn på hekken for å ha en idiotsikker nødløsning. Eventuelt vil det være mulig å klatre opp via ankervinsj akter om uhellet skulle være ute. Tror verftet har blitt gjort oppmerksom på dette og det kan være spennende å se om de gjør noen endringer på denne løsningen.

Link to post
Share on other sites

Det går sikkert fint, det enkleste er vel å montere en slik L-formet redningsstige på ene siden eller på selve luka. Nå gjenstår det å se om verftet finner på noe. Den aller enkleste løsningen kan være å slenge en tamp med løkker over hekken når du seiler alene. Jeg tror kanskje det faktum at båten fortsetter for egen maskin om skipperen faller i sjøen er ett vel så stort problem. Tror nok kanskje det sikreste er å ikke falle på sjøen.

Redigert av h2o (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Stopper den turen her, men har noen spørsmål om seilbåt egenskaper. :rolleyes:

Jeg registrer at mange av de nye seilbåtene har trekt bredden lenger bakover før de smalner inn.

Påvirker dette løftet i båten ved aktersjø så mye at styreegenskapene påvirkes nevneverdi. Ser for meg at båten kan være vanskeligere å kontrolere på aktersjø. Noen med erfaring :confused:

Stiller meg også litt undrende til effekten av rett stevn.

 

Det er motsatt. Lettere å kontrollere, mindre rulling mer fart ved aktersjø. På kryss med mye krenging er det noe annet. Da er de mer gammeldagse oftest bedre å styre (men ikke alltid).

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

STror verftet har blitt gjort oppmerksom på dette og det kan være spennende å se om de gjør noen endringer på denne løsningen.

 

Synes nå at det er noe merkelig at verftet blir gjort oppmerksom på ting FØR båten i det hele tatt er levert/knapt nok introdusert?? :crazy: Min personlige mening er at Bavaria de 2-3 siste årene kommer med "forandringer for forandringens skyld",og ikke til det bedre/positive. :nono:

 

mvh

fe-m@il

Link to post
Share on other sites

Nå er jeg hjemme etter en nokså slitsom Hollender. Mange båter, mye action og nestenulykker. Også mange Bavariaer, men fikk likevel inntryk av at X-ene var i merket med høyest deltakelsesprosent. Nok om det. Det jeg vil si, er at Bavariaene jeg så, seilte fint og fort. De oppførte seg, det jeg kunne se, like eksemplarisk som de andre båten i tilsvarende størrelse. Bavaria 38 imponerte stort sånn den fosset frem. Hadde en like bak oss da vi passerte målstreken (nei, vi seilte ikke fortere enn den - den var i full vigør med å ta oss igjen).

 

Hei Kosmix

Det var vi som kom rett etter dere i mål. Vi hadde kjempefart etter runding Hollendener, men tror vi tapte masse på å gå øst for Bastøy etter runding Hortenskrakken.

Vi havnet sist i vår klasse. :cryin:

Link to post
Share on other sites

Var det deg??? Stilig!! Hadde jeg visst det skulle jeg tatt bilder av dere - det var helt rått å se på!!!

Vi gikk vest for Bastøya. Han jeg seilte med er i mine øyne veldig erfaren og dreven, og brukte hele tiden korteste vei-prinsippet. Vi gjorde veldig mye riktig, men jeg var nok båtens svakeste ledd og mangler helt klart erfaring og kunnskaper til å henge med. Det ble derfor ikke spesielt bra plassering på oss heller. Vi var helt sikre på at vi var sist, men det var faktsik et par båter like bak oss.

 

Hilste forresten også på Andreas - uten at jeg visste det da. Fikk vite det igår... :-)

 

 

Hollendern var en kjempeseilas! Mye vær, spenning og adrenalin!!! :-)

Seilerhilsen fra Kosmix!

Logg og blogg: x79.blogspot.com

Twitter: Følg meg her!

 

explaining.gif

Link to post
Share on other sites

Synes nå at det er noe merkelig at verftet blir gjort oppmerksom på ting FØR båten i det hele tatt er levert/knapt nok introdusert?? :crazy: Min personlige mening er at Bavaria de 2-3 siste årene kommer med "forandringer for forandringens skyld",og ikke til det bedre/positive. :nono:

 

mvh

fe-m@il

 

 

Jeg liker trenden med elektrisk badeplattform, forutsatt at den er solid og har en god løsning vedr. åpning fra sjøen. Badeplattformen brukes jo helst når båten ligger stille, men den må selvfølgelig tåle endel ettersom man ved mann over bord i 3 meter sjø er nødt til å åpne saken opp. Enklest er selvfølgelig den gamle løsningen, men kan man feks lage 50cm lenger cockpit ved å velge en slik løsning, så sier jeg :yesnod:

 

Kanskje den beste løsningen likevel er en stige på hekken istedenfor å åpne en slik plattform i 3 meter sjø :rolleyes: I tillegg til en vanntett åpneknapp som man rekker fra sjøen.

 

Når det gjelder forandringene, så er de forandringer, ikke nødvendigvis forbedringer. På enkelte områder har Bavaria scoret poeng ved sine nye modeller, og på andre områder tapt seg.

 

Jeg hørte engang en begrunnelse på hvorfor bavariaverftet byttet modeller såpass ofte. Begrunnelsen var at etter ca 800 støpte båter måtte man lage nye former uansett, så da var det like greit å i samme slengen bytte ut hele modellen. Det stemmer i mange tilfeller. De mest solgte båtene byttes først, og de større som ikke selger like godt kommer etterhvert. Noen unntak har det vært, som feks Bavaria 41AC, den solgte omtrent ikke, og ble byttet kjapt ut med B42 Cruiser.

 

For 3-4 år siden da AC serien var der, hadde ikke Bavaria Match serien. Dermed måtte verftet treffe en bredere kjøpergruppe. Nå har den Match-Cruiser greia strandet, men jeg antar tanken med den var å gi regattagenskaper til de som ønsket det, for så å produsere mer reinspikka turbåter til resten. At de nyere modellene av bavaria er mer turbåter enn forgjengerene merkes på den utrolig romslige plassen gjerne kombinert med mindre seilføring/lavere rigg. Vision serien har tatt over for Match når det gjelder båt med mer seilegenskaper, men de har den merkelige kombinasjonen av dekkshus og mer fartspotensiale.

 

Jeg tror ikke verftet endrer seg for å endre seg, men at de har noen teorier om hvordan de kan øke omsetningen. Det virker som om nye seilere er det største potensialet, så da er det ikke noen vits i å lage båtene skremmende overrigget, eller trange for å få en ekstra knop...... Vi kan si hva vi vil om endringene og hyppige modellskift, men de lykkes jo bedre og bedre når det gjelder salgstall, og det virker ikke som om Bavaria verftet stjeler fra konkurrentene heller. Trenden er flere seilbåter, og færre motorbåter, og mye av den trenden tror jeg vi kan takke bayerne for. :yesnod: (eller skylde på bayerne). Det skulle ikke forundre med om dagens høye salgstall hos bavaria kan føre til mer omsetning av raskere turbåter hos konkurrentene om noen år. Med det mener jeg at selv om de er fornøyd med båten sin, kan det godt være feks. Arcona 370 som står øverst på lista når 33 cruiseren skal byttes inn pga. 3 fot syken.

 

Slik jeg ser trenden, så tar flere av konkurrentene etter, og sitter ikke på gjerdet og venter på nye modeller fra Bavaria. For meg ser det ut til at de fleste verft bytter modeller hyppig for å posisjonere seg i markedet. Kanskje er det nytt produksjonsutstyr som krever nye byggemetoder, og dermed nye modeller. Jeg liker trenden, og ser stadig flere flotte seilbåter på fjorden. Det er bra for miljøet :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...