Jump to content

MythBusters-hvilke feil har du hatt på din Bavaria?


Spinner

Recommended Posts

Hva mener dere om kvaliteten på støpearbeidene ved produksjon av roret?

 

Ligger nok på dårligsiden ja.

De rettede fibrene har ikke vært i kontakt med polyester i det hele tatt.

Skummet har vært påført under altfor lavt trykk, eller det er for lite av det.

Og hvordan kan det være rust inni der?

Link to post
Share on other sites

Dine og nei_takk's innlegg blir intill videre slettet hvis ikke seriøsiteten tar seg opp.

 

Forslag:

 

1. Kidnapp Lano en mørk høstkveld, og bær ham ombord i en Bavaria

2. Bind ham til masta, og seil så langt dere orker med standard seil

3. Deretter må han pugge samtlige lystall for alle Bavariamodeller produsert etter 2004

 

En lekse for livet :lol:

 

 

Ja, jeg forstår logikken her.

Link to post
Share on other sites

...så det hadde vært gøy for evt. nye kjøpere av Bavaria, å høre hvor mye du har gjort med din 38 foter, og hvor mange timer du har tilbrakt med utbedringer... :wink:

 

 

Jeg har egentlig bare montert en haug med utstyr. Når man kjøper en bavaria eller andre "billigbåter" får man en god grunnpakke, men det mangler endel utstyr som er kjekt å ha. Jeg har i tillegg bygd om litt på landstrøm og 12V forsyning. Når det skal sies, så er bavaria kjent for å ha et veldig ryddig el. anlegg, og det var ikke feil på anlegget som fikk meg til å bygge om.

 

Min båt er 2003 modell, og hadde 60A dynamo og 140Ah forbruksbatterier da den ble levert. Det er standard. Bavaria kunne med fordel anbefalt sine kunder å krysse av for ett eller flere forbruksbatterier ekstra.

 

Jeg har byttet til 115A dynamo, bært i land skilledioden, oppgradert +ledningen mellom dynamo og batterier, montert et mastervolt batterimeter, satt inn 3 ekstra batterier. Dermed har jeg 4x140Ah forbruk, og en dynamo som på det meste har blitt logget av mastervolten til å levere dem 114A.

 

-Når det gjelder 220V siden så har jeg montert et sort blankt"design" bryterpanel og noen flere stikk rundtomkring. Har også montert en landstrømsvelger der jeg kan forsyne 220V fra batteribanken via en inverter dersom det ikke er tilgang på landstrøm. Denne inverteren varmer også opp varmtvann ved behov. Det tar ca 30 minutter og 45Ah å lage vann så 2stk. kan dusje.

 

Har lagt ned noen timer med å montere utstyr og slikt i båten lano, men den tid er faktisk forbi. Båten er nå for en ganske god stund siden ferdig nok til at jeg heller nyter timer på sjøen enn å montere utstyr.

 

Men du svarer fortsatt ikke på ting jeg spør om, som hva slags annlegg du har? Hvordan gjør Regina dette? Ville jo vært litt artig å høre hvordan de som ikke sparer på pengesekken gjør det. Du har garantert ikke en yanmar dynamo i hvertfall regner jeg med. Hva slags dieselgenerator har Regina'en? Hvor mange Ah? 1000?

 

Volvo leverer idag 115A dynamo til alle sine seilbåtmotorer. Det betyr at dersom en skal dra nytte av denne dynamoen i en feks. ny Bavaria, er man helt nødt til å bestille båten med flere batterier. Det er tull av lunde (bavaria) å levere båter med kun 140Ah forbruksbatteri når de har 115A dynamo. Hele strøm i båt problematikken forsvinner med disse 115A dynamoene hvis bare folk har stor nok batteribank og litt kunnskap om ikke å lade den unødvenidg langt ut.

 

Men lano.. da har jeg sagt litt, men hvor blir det av all info om Regina? Er faktisk litt nysgjerrig, og ikke i tvil om at det finnes mange avanserte løsninger ombord i en såpass flott båt. Hvor gammel er båten? Hva slags utstyr har Regina valgt å utstyre båtene sine med? Eller skal du fortsatt kjøre : :cool::flag_sw:

Link to post
Share on other sites

Har enda ikke sett et eneste innlegg hvor nåværende eller tidligere Bavariaeiere har kommet med noe som helst skikkelig negativt?? :confused: De som har eid/solgt/byttet burde i hvertfall ikke ha noen som helst grunner til ikke å "synge ut"?? :puke:

All :puke: kommer kun fra båteiere som aldrig har eid,kun kjenner noen som kjenner noen som kanksje??!!

Og 90% av all :puke: kommer merkelig nok fra eiere av svenskbygde båter,såkalt "orustkvalitet",og grunnen er nok at disse nå sitter og er livredde for bruktverdien /vanskeligheten med å få igjen sine penger ved salg,når bare Hanse-Bavaria-Elan osv får solgt nok.

Problemet er jo den dagen man skal selge sitt 15-20 år gammle "møbel" på 39-45 fot til eks .2-2,5 mill,hvor man kan få en ny av de overnevnte til nesten halve prisen "poppet med utsyr".Alt nytt.Verditapet er kommer snikende ,vanskelig å fordøye :headbang:

mvh

fe-m@il

Link to post
Share on other sites

Ja, jeg hadde faktisk planer om en slik tråd, hvor jeg forklarer forskjellene fra min båt, til en såkalt "billigbåt"

Jeg kan ikke helt se vitsen med å sette skuta di opp mot en feks Bavaria. Din type båt kostet over 4 mill i 2006. En brukt 1998 mod ble solgt for over 3 mill. Her må man bare innse at det er noen av oss som må prioritere annerledes når det gjelder pris på båt.

 

For oss som ikke er med i regatta, bruker båten som hytte opp mot 60 døgn i året, seiler når vinden er fin til det, er en Bavaria et helt greit valg for oss. Blir været for hardt legger vi oss heller på en holme eller havn. Så min mening er at vi trygt kan stole påstyrke og kvalitet på en Bavaria i fremtiden. Med en del milioner på bok hadde nok prioriteringene blitt annerledes. (Har alltid drømt om en Najad). Men dette er ikke realitetene for oss.

 

Det viktigste for oss er gleden av å være på sjøen i en båt som er funksjonell, og trygg for vårt bruk.

 

Jeg kan ikke se at denne tråden har forandret mitt syn på Bavaria i det hele tatt. "Alle" eiere og tidligere eiere er jo egentlig fornøyde medde de har eller har hatt.

Mvh

 

`MINA`

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...