Jump to content

MythBusters-hvilke feil har du hatt på din Bavaria?


Spinner

Recommended Posts

Etter å ha jobbet meg gjennom nok en Bavaria tråd som ender med usakligheter fra enkelte som etter mine begreper mangler normal folkeskikk har jeg klart å trekke en del-konklusjon;

 

Enkelte bavaria kritikere behøver sannsynligvis å kjøpe det sikreste som finnes av båt for skal de dømmes etter innleggen de har her på båtplassen er de tydligvis så stokk dumme at de ikke kan håndtere en båt ordentlig og de kan i hvert fall ikke innse begrensningne enhver båt har - kanskje en pansret livbåt hadde vært noe for de - eller ved nærmere ettertanke tror jeg de er best de holder seg i fjæra.

Og nei, jeg tror ikke Bavaria lager noe mindre trygge båter en andre som de sammenlignes med - om det var tilfellet hadde ikke de samme historiene svirret rundt i det uendelige om de båten (relativt få sammenlignet med hvor mange som er levert fra Bavaria)

Link to post
Share on other sites

Enkelte bavaria kritikere behøver sannsynligvis å kjøpe det sikreste som finnes av båt for skal de dømmes etter innleggen de har her på båtplassen er de tydligvis så stokk dumme at de ikke kan håndtere en båt ordentlig og de kan i hvert fall ikke innse begrensningne enhver båt har - kanskje en pansret livbåt hadde vært noe for de - eller ved nærmere ettertanke tror jeg de er best de holder seg i fjæra.

 

Apropo dum..

Link to post
Share on other sites

Og jeg spør deg da, kan du vise til et eksempel på innlegg fra din side som ikke inneholder personangrep?

Jeg har selvsagt sendt en anmodning til Skipsraad om at det gjøres grep mot dine stadige personangrep, og forventer at de har gjort noe med det.

At du fortsatt/igjen holder på med slikt er synd, og vil på sikt kunne ødelegge et elles utmå serket forum.

Du har oppdaget søkefunksjon her inne? Du kan jo f.eks. søke litt rundt - gjerne også på deg selv å se hvor glade medlemmene er for dine og såpemannens innlegg. Du vil finne en del, ser du.

Skipsrådet har jeg selvsagt solid tilitt til :yesnod: De vet hva som er søppel og hva som er seriøst - og for den del, hvem som ødelegger for hvem. Om du ikke vet forskjell på personangrep og det og stille spørsmål ved andres atferd, bør du ikke omgi deg med slike fremmedord, er nå mitt råd.

Link to post
Share on other sites

Swande - nå er du både usaklig og driver med personangrep, ja nettop de ting du kritiserer andre for. Da begynner det å bli noe patetisk!

 

Og jeg skulle sikkert ikke ha skrevet dette innlegget, men skrivekløen tok overhånd! :wink:

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Swande - nå er du både usaklig og driver med personangrep, ja nettop de ting du kritiserer andre for. Da begynner det å bli noe patetisk!

 

Og jeg skulle sikkert ikke ha skrevet dette innlegget, men skrivekløen tok overhånd! :wink:

Ikke uenig, men når noen går ut å karakteriserer relativt nye medlemers innlegg som dumme, og heller ikke skjønner annet språk, får de tåle å få med samme mynt. Men usaklig, ja - og nå håper jeg vi alle er ferdig med det.

Link to post
Share on other sites

Lano, hvor gammel er din Regina43? Fortell litt om båten med sitt utstyr, og hva som er sikrere, bedre osv. med din båt. Gi oss litt tekniske spesifikasjoner og tester som er utført på en Regina43, slik at vi skjønner hva vi skal se etter neste gang det skal handles båt. Regina43 er jo en 12 år gammel konstruksjon, ser alle Regina43 ut som nye fortsatt? Hva koster en 12 år gammel Regina43 sammenlignet med en ny Regina 43? Hva slags motor har du i din Regina? Fortell fortell. Nå har du brukt ganske masse tid, uten å nødvendigvis spesifisere fordi du egentlig ikke vet så mye om Bavaria bortsett fra ting du har hørt av folk som har hørt.

På dette forumet er det få innlegg som handler mindre om båt og mer om å provosere enn dine lano. Kanskje fordi du egentlig ikke kan så veldig mye om båt, bortsett fra det du har lært på internett og båtmesser.....av noen som har hørt ett eller annet, fra en som vet.

 

Så kan jo en annen fortelle om hvor mye han har gitt for sin Bavaria 42 Cruiser etterpå, og hva slags utstyr og tekniske spesifikasjoner denne har. Tenker man kan kjøpe 3 velutstyrte Bavaria Cruisere til prisen av 1 Regina 43, spørsmålet er bare om Reginaen er verdt 3 ganger mer. Tror de fleste dersom de synest Regina43 er fin da, ville valgt Regina43 om det ikke var for pengene, men penger betyr faktisk endel for de fleste. Spesielt det å få mye for pengene. Kanskje derfor de eierne av bavaria jeg kjenner er god for alt fra 0 til flere titalls millioner kroner. Valuta for pengene gjør eierne fornøyde, og kanskje nettopp det er stikkordet for suksessen Bavaria har hatt. En fornøyd kunde blir fort til 2 og tre og plutselig......de 4 mest solgte seilbåtmodellene i norge i 2006. Hvis du tror det holder at man lager en billig båt, så ville du klart deg dårlig i bransjen. Folk vil ha kvalitet, men de vil ikke betale mer enn nødvendig. Har hørt at kun 12% av utgiftene til å produsere en Bavaria er lønnsutgifter. Det bør vel også være litt forklaring på hvorfor bavaria og andre store verft i samme klassen (jeanneau,beneteau) kan levere båtene sine til bedre priser enn småverft kan.

 

Lykke til med å skrive mer enn 3 linjer lano. Gi oss ett foredrag :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Lano2 elsker å provosere. Regner med at flere enn meg har oppdaget det. Jo fler som biter på jo mer fornøyd blir Lano2. At alle båter har postive og negative sider er sikkert. At Bavaria er en bra båt som de aller fleste eirene er fornøyd med er sikkert riktig. Hadde det vært "noe dritt" så hadde de ikke solgt så mye som de gjør. De samme argumentene som brukes om Bavaria er blitt brukt om Scand sine båter i alle år. Felles er også at de begge selger meget bra og at eierene er stort sett fornøyd. At Storebro og andre er bedre en Scand kan så være - det er sikkert tifelle, men en Scand holder for de fleste. Så også med Bavaria - den holder for de fleste.

 

Skulle jeg hatt en seilbåt (over mitt lik :wink: ) så kunne sikkert Bavaria vært en grei båt. Mye båt for pengene.

Hadde jeg hatt råd (les. masse penger) så hadde jeg sikkert kjøpt et dyrere merke. Ikke for at jeg trenger det, men kanskje for å vise at "jeg har massa pengar" :lol::wink:

Link to post
Share on other sites

det med 1000 innlegg skjønte du. tror jeg så et emne som ble slettet i går. ( visker: "som jeg tror var ditt" ). ikke meningen å være morsom, men bare utrolig klønete til å få fram det jeg mener, i skrift :blush:

:lol::lol: , å ja! Joda, falt i dyp synd, ja. :lol: Blir jo nærmest hjernevasket med usakligheter av de to herrer om dagen, og falt nok ett øyeblikk for fristelsen til å være like usaklig. Ingenting å legge skjul på, og foreslo selv at det kunne slettes. Men det var jo godt å få det ut da - om ikke mer for en gang :lol: Det var under mottoet; "bedre med skikkelig utblåsning en å pepre forumet med usaklighet." :lol::flag:

Link to post
Share on other sites

På dette forumet er det få innlegg som handler mindre om båt og mer om å provosere enn dine lano. Kanskje fordi du egentlig ikke kan så veldig mye om båt, bortsett fra det du har lært på internett og båtmesser.....av noen som har hørt ett eller annet, fra en som vet.

 

Det er en del medlemmer som ikke er her for å diskutere båt, men for å skryte, slenge dritt, rakke ned på enkelte typer båter og båteiere. Da er "ignorer medlem" som man finner under kontrollpanel en fin funksjon :smash:

Redigert av hallaron (see edit history)

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

 

Du glemte denne tråden. Men den ble jo meget kort. Skremmende kort.

 

Det er høyst urovekkende at alvorlige ulykker og nestenulykker ikke blir skikkelig etterforsket - slik at alle kan trekke lærdom av disse.

Link to post
Share on other sites

:lol::lol: , å ja! Joda, falt i dyp synd, ja. :lol: Blir jo nærmest hjernevasket med usakligheter av de to herrer om dagen, og falt nok ett øyeblikk for fristelsen til å være like usaklig. Ingenting å legge skjul på, og foreslo selv at det kunne slettes. Men det var jo godt å få det ut da - om ikke mer for en gang :lol: Det var under mottoet; "bedre med skikkelig utblåsning en å pepre forumet med usaklighet." :lol::flag:

 

Til neste gang kan det foreslås å ta en joggetur eller noe om du skulle bli så irritert av noen som går på sak i en diskusjon.

Selv vil jeg si det er vesentlig bedre å diskutere sak enn person, men det er vel bare meg, vi er tydeligvis ikke helt enige om det.

 

Hva gjelder det innlegget ble det også klaget på det, naturligvis.

At du fortsatt får leke som du gjør her inne er for meg uforståelig, du kommer jo stort sett kun med angrep på andre medlemmer av forumet, fremfor å komme med noe konstruktivt, man skulle nesten tro du er litt for god buddy med noen, andre har jo blitt suspendert som medlem for mindre.

Det er tydeligvis ikke mulig å diskutere sak engang, og når folk påpeker det ser man jo over hvordan det reageres, man lager gjerne et innlegg for å henge ut vedkommende..

 

Jada, jeg kommer også med angrep på person nå, men det er etter å ha observert Swande gjøre det regelmessig i lang tid, noen må svare på dritten hans også.

Link to post
Share on other sites

Til neste gang kan det foreslås å ta en joggetur eller noe om du skulle bli så irritert av noen som går på sak i en diskusjon.

Selv vil jeg si det er vesentlig bedre å diskutere sak enn person, men det er vel bare meg, vi er tydeligvis ikke helt enige om det.

 

Hva gjelder det innlegget ble det også klaget på det, naturligvis.

At du fortsatt får leke som du gjør her inne er for meg uforståelig, du kommer jo stort sett kun med angrep på andre medlemmer av forumet, fremfor å komme med noe konstruktivt, man skulle nesten tro du er litt for god buddy med noen, andre har jo blitt suspendert som medlem for mindre.

Det er tydeligvis ikke mulig å diskutere sak engang, og når folk påpeker det ser man jo over hvordan det reageres, man lager gjerne et innlegg for å henge ut vedkommende..

 

Jada, jeg kommer også med angrep på person nå, men det er etter å ha observert Swande gjøre det regelmessig i lang tid, noen må svare på dritten hans også.

:crazy::crazy: Nå tror jeg du skal gå deg en lang tur, ja. Du er dessverre ikke helt rette mannen til å snakke om angrep på andre og har definitivt lite å flagge med når det gjelder saklighet her inne. Men for min del har jeg ikke tenkt å bruke ETT tastetrykk mer hverken på deg eller såpemannen. Dere elsker jo oppmerksomhet. Heretter gjør jeg som de fleste andre; velger Ignorer. Og burde selvsagt gjort det for lenge siden.

Link to post
Share on other sites

Du glemte denne tråden. Men den ble jo meget kort. Skremmende kort.

 

Det er høyst urovekkende at alvorlige ulykker og nestenulykker ikke blir skikkelig etterforsket - slik at alle kan trekke lærdom av disse.

Interessant tråd

 

Jeg tror en lærdom er at CE kategori A - "havgående fartøy" - er et rent skrivebordsprodukt.

Markedet verdsetter 'bokomfort pr krone' (turbåter) eller 'fart pr krone' (regatta) mye høyere enn ultimat stabilitet og grunnleggende solid konstruksjon.

 

Bavaria er av de flinkeste til å levere det markedet vil ha. Feil som smålekkasjer, dørkknirk, myke skrog etc er uvesentlige irritasjonsmomenter sammenlignet med en båt som kullseiler og ikke retter seg opp igjen.

 

Markedet har talt, og markedet har alltid rett.

Link to post
Share on other sites

Jeg har ikke noen stor erfaring, hverken som seiler eller med Bavaria. Men, den båten jeg leide i Hellas netopp, B42C, som var garantert å være 3 år eller mindre, hadde over 42 000 nm på loggen. Da kan man kalle båten mye brukt. Alt fungerte greit, båten bar preg av å være nesten som ny, og vi hadde ikke problemer av noen art. Var oppe i 8,4 knop, morsomt, og vi hadde en dag vind over 30 knop, uten at det ga ubehag. En av de som var ombord var i utgangspunktet skeptisk for seilbåt, og er faktisk redd for båtlivet når det blir mye vind og bølger, men hun var også meget fornøyd med turen. Perfekt ferie.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

Håper denne tråden kan komme tilbake på sporet nå. Jeg var på visning på en Bavaria i går, og kunne hatt glede av noen saklige innspill her fra fornøyde eller missfornøyde eiere. Hva de som ikke eier eller har eid Bavaria mener er meg revnene likegyldig i denne tråden. Det er nok av innlegg her på båtplassen der de har sagt sitt. Synd ikke alle kan respektere trådstarter, og holde seg saklige ang det tråden gjelder.

Mvh

 

`MINA`

Link to post
Share on other sites

Jeg har ikke noen stor erfaring, hverken som seiler eller med Bavaria. Men, den båten jeg leide i Hellas netopp, B42C, som var garantert å være 3 år eller mindre, hadde over 42 000 nm på loggen. Da kan man kalle båten mye brukt. Alt fungerte greit, båten bar preg av å være nesten som ny, og vi hadde ikke problemer av noen art.

Forumet liker ikke slike ting som kan bidra til trekke i tvil ekspertenes kommentaerer, slike sannheter passer rett og slett ikke inn i kritikernes hverdag og blri dermed enkelt oversett og dysset ned slik som Orust båtene med kjøl og rorproblemer. Men det er hyggelig at det som har vært ombord i Bavaria andre steder enn på europas båtmesser gjenneom 10 år er av en annen oppfatning enn "sosfaseilerene".

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

kunne hatt glede av noen saklige innspill her fra fornøyde eller missfornøyde eiere.

Dette er feil, det heter fornøyde eierer og misfornøyde ikke eiere/synsere her på forumet

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Eg har ikkje Bavaria. Det er to ting som eg synest bør meir fram i denne tråden.

 

I tidlege innleggg blei "feil/underdimensjonerig" avfeid fordi dette var utstyr som ikkje var laga av Bavaria.

Eg meiner heile båten må vurderast. Det er Bavaria som vel utstyret, motor, rigg mm.

 

Når det gjeld "valuta for pengane" så blir det stadig samanlikna med båtar frå Orust. Det er vel meir relevant å samanlikna med andre "billigbåtar", som td. Janneau, Benetau +++

 

 

Ask

Link to post
Share on other sites

I tidlege innleggg blei "feil/underdimensjonerig" avfeid fordi dette var utstyr som ikkje var laga av Bavaria.

Eg meiner heile båten må vurderast. Det er Bavaria som vel utstyret, motor, rigg mm.

Hvilket innlegg er det du referer til her da... kan ikke erindre akkurat dette jeg da... så det er vel noe som har gått meg hus forbi.. kan du hoste opp en link..

 

Jeg er helt enig med deg i at hele båten skal vurderes siden det er Bavaria som velger sine underleverandører og dermed er ansvarlig for den kvaliteten de leverer.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...