Jump to content

Elektroverktøy, hva er det som er bra?

Suzuki

Recommended Posts

Min grønne har jeg hatt siden den kom på markedet, har slitt ut to rondellskiver (de som sitter fast på maskin med borrelås for feste av papir) og en strømledning. Maskin er helt topp og sliper helt uten riper dersom den brukes rett med rett papir...

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Tja... en del verktøy er blitt mye billigere..

Selv ville jeg demontert og sett skaden, rotet litt i gargen og sett hva jeg finner, mest sannsynligt laget nye børster selv eller gått og kjøpt nye børster til noen tiere...

Det kan være at fjærene ikke har mere plass eller at disse har hengt seg opp. For liten plass, fil ut slik at de får mere vandring og du har maskinen en tid til uten kosnader........

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Den beste eksentersliper en vi har på jobben er uten tvil en festo. Mener jeg har omtalt og linket til den tidligere i denne tråden

Fant det. med å bruke søkeordet festo i søkefeltet nede til venstre

Redigert av Jon-Kåre (see edit history)

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

jeg gjenbruker tråden, siden GROVSUGER nok er noe de fleste har, eller ønsker seg til innsats blant treplater og glassfiberstøv.

Saken er at jeg har en Kärcher 2004. Denne er vedlig fin,lett å drasse med seg og ikke minst var den veldig rimelig, men problemet er at den bråker noe helt infernalsk når den er ibruk. Siden jeg bruker den bla.a som avsug for verktøymaskiner i kjelleren, blir det litt kjiipt når den overdøver gjæresaga og overfreseren. OK, ikke overfreseren da... :smiley:

Jeg er derfor på jakt etter en ny grovsuger i budsjettklassen, som har lavt støynivå. Underlig nok oppgir hverken FOMA, ALTO eller Kärcher støydata på sine maskiner, bare mb undertrykk og håndtert luftmengde. Er det noen som har tips eller forslag til maskiner som både passer inn på budsjettklassen; og samtidig går litt stille ? Jeg forsøkte meg med å bruke en vanlig støvsuger, men det endte med at kona måtte få seg SENTRALSTØVSUGER.

Jeg vurderer å tilknytte en sånn askebøtte som innendørs avsug ( motoriseres med sentralsugeren ), men alikevel kunne jeg tenke meg en mer stillegående sak når jeg driver i bilen, båten eller garasjen.

Greit nok at JEG kan bruke hørselvern, men det er greit å slippe at unga blir tunghørte før de begynner på skolen. Samt at naboen må selge huset sitt..:rolleyes:

Forslag, tips og inspill ?

Suzuki

No boat needed..

• 2 uker senere...

De beste eksentersliperne har "turbo", dvs at de har et gir som gjør at skiven roterer selv under sterk belastning. Billige maskiner har ofte ikke passende friksjon for rotering av skiven, står de bare og skjelver som en plansliper. Pent resultat, men lite effektivt.

Selv er jeg veldig lei av billige kinaprodukter. Jeg mener at gleden over lav pris har man bare den dagen man kjøper, gleden ved kvalitetsverktøy har man hver gang det tas fram.

Her er dagens tips: Metabo stikksag STE 100 Plus til kr 1390 hos Monter Ragnar Næss på Stabekk. Utgående modell - den nye koster nesten det dobbelte. Løp og kjøp før det er utsolgt!

Metabo stikksag

Redigert av La Digue (see edit history)

Alle båter har sin egen sjarm - man må bare bruke litt fantasi for å finne den!

• 1 måned senere...

Kjøpte meg en Bosh 14,4 volts (Lithium) drillmaskin på BM idag. Har lenge sett på Dewalt maskner, men trengte sårt verktøy idag, så jeg gikk for denne. Nå har jeg brukt denne til borring i metall idag, og må si at jeg ikke er helt happy med batterikapasiteten. Vet ikke hvor lenge ett 14,4/18v Dewalt batteri ville vart, men matte bruke begge batteriene mine på ett hull idag. Må si at det var rett fra butikken. Ingen ekstra lading på forhånd.

Får se hvordan det fungerer utover. Noen med erfaring her?

Når det gjelder batterkapasitet på Bosh VS Dewalt så jeg dette helt klart en vinter. Jeg er tømrer av yrke og drillene vi hadde på jobben var Dewalt. Jobbet på tak og det var KALDT ute. Dewalten gikk tom etter noen få timer, mens Boshen holdt hele dagen. Trodde ikke det skulle være så stor forskjell!!

Men klart, har du ikke ladet dem først så går det jo seff tomt fort. Er ikke mange dagene de skal ligge ubrukt før det er utladet.

MVH

Jørn

Her på tunet har me to batteridrevne drillar. Ein Milwaukee 12 volts og ein Best tools 21,5 volts :eek: . Sjølv om Milwaukee'en berre har 12 volts batteri så tar det lengre tid før dette batteriet er tomt enn det tar før 21,5 volts batteriet til Best tools drillen er tomt. Batteriet til Milwaukee'en står seg også lengre når drillen ikkje er i bruk enn kva batteriet til Best tools drillen gjer. No skal det også seiast at Best tools drillen og batteriet til den byrjar å bli eit par år gamal, men det er ikkje tvil om kva som er billigmerke og kva som er kvalitets merke av dei to :smiley:

"Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær"

my_ads.gif

Må si at det var rett fra butikken. Ingen ekstra lading på forhånd.

Får se hvordan det fungerer utover. Noen med erfaring her?

Min erfaring er at batteriene er nær utladet når de kommer fra butikk. Annet knep jeg har lært med relativt ny Bosch med LCD-display er at batteriene tømmes om de oppbevares montert i drillen. Lagringstid uten å miste lading økes vesentlig om batteriet tas ut av drillen.

Frustrasjon med Bosch er at design på batterier endres. Så dagens batterier passer ikke til min "gamle" drill som er langt fra utslitt. Nytt orginalt batteri kan skaffes, men koster mer enn ny drill med 2 batterier på "tilbud". Endte opp med å handle nytt batteri hos http://www.altitec.no/.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

• 1 måned senere...
Endte opp med å handle nytt batteri hos http://www.altitec.no/.

Har en grønn bosch, en Black&Decker og en Lidl-drill. Batteriet til Bosch døde raskest. Både til B&D og Lidl sin hadde jeg 2 batterier (har også en B&D hekksaks til samme batteri), nå bare en til hver og disse er begge ikke lenger på batterilivets høydepunkt.

Mailte til Altitec og spurte etter batteri til B&D: "Nei, slike har vi ikke - maskinene går i stykke før batteriene. Dårlig butik med batterier til slike maskiner".

Nu ja, hver sin fordommer....

batteri til B&D: "Nei, slike har vi ikke - maskinene går i stykke før batteriene.

Automax er annet firma jeg har blitt anbefalt, men ikke har handlet med. Søk på "black" får opp en del batterier til B&D, men ser ut som disse er egentlig til Elu/Dewalt. Ser det samme også hos Altitec, 2 av batteriene til Dewalt/Elu passer også til B&D. Ikke dermed sakt at noen av de er den typen du skal ha.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...