Jump to content

Elektroverktøy, hva er det som er bra?


Suzuki

Recommended Posts

Husker ikke helt betegnelsen nå men sjekk festo sin (motek.no) Denne har utblåsing av luft i senterhull som igjen blir trekt ut i sidsehillene på papiret. Dette motvirker "smelting/klabbing" av lakk på papiret da det virker kjølende eksentersliper

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Virker som et bunnsolid merke.

 

Kanskje det beste noe som og desverre gjenspeiler seg i prisen. Har du en kjenning som jobber i et byggefirma så kan nok han sikkert oppnå mellom 30-50% rabbat på veiledende pris

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Jeg skal kjøpe meg en eksentersliper .................

En kanskje "liit på siden" advarsel:

Her om dagen brukte jeg eksentersliper for å slipe etter første lakkstrøk. Det tok fyr i støvposen! Selvantennelse. Sannsynliggvis bidrar den sterke luftblåsingen inn i posen. Det ble fullt firsprang ut døren og slukking i friluft.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

[quote name='NilsPils' date='08.11.06 09:37' post='307675'

Noen som har prøvd den?

Ja vi har en som går på trykkluft her på jobben. Skjærer aluplank (4mm) og 2mm stålplate med den. Den har ikke så høy hastighet på bladet. Den ideel til småkapp, men ville betenkt meg med å gå løs på en 244 finérplate i et "langs"snitt. Til små finérbiter tror jeg den vil duge, samt til slissing av 8-10mm spor i treverk. Vet ikke hvordan finishen på kappet vil bli på treverk med lav bladhastighet på denne...

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Hei og god kveld!

 

Kjøpte meg en båtvogn til snekka, som skulle vært modifisert litt. Dessuten har eg et eksosbend som ikke er heilt tett, kanskje det er mulig å reparere dette? Ser då muligheita til å anskaffe en lite sveiseapparat til hobby bruk...

 

Men har absolutt ingen peiling på sveising, har aldri prøvd...

 

Så hva bør eg kjøpe? Og hvor mye penger må eg bruke for å få noe som virker? Ser biltema har forskjellige typer: MIG, Inverter, transformator +++,

 

Hva med apparatene som www.moeco.no selger?

Link to post
Share on other sites

Vel.... -Det er mye dritt å få kjøpt av sveiseapparater... Skal du ha en pinnemaskin så legg litt penger i en god inverter. Kjøp bok og les om emnet, særlig forskjell på elektroder. MIG skal du ikke bruke på ting som skal tåle stor belasning (Båtvogn) De fleste klarer å få ting ihop med billige MIG-apparater, men å kalle det sveising... -Vel... Husk óg på at sveising av galvanisert materiale fordrer helt spesielle elektroder - i tillegg til at du må slipe fugeområdet ned. Galvaniseringen avgir svært giftig gass når oppvarmes, så driv på i friluft. (Igjen, båtvogn)

 

Ellers er det 3 måter å bli god til å sveise på; det er øvelse, øvelse og øvelse. :smiley: Ikke for å skremme deg, kjøp en god inverter og sett i gang. Det kan virke tungt til å begynne med, men det løsner etter hvert. Med en inverter har du også mulighet til å benytter TIG-utstyr til å sveise tynngods med, noe som ikke er særlig med pinneelektroder. Jeg vil anta 3000.- for inverter, 1500.- for ei god auto-maske og 2500.- for TIG-sats. Om du syns det er mye penger, så se hva ting koster å få sveist på verksted... Dette utstyret har du også resten av livet, steller du det pent...

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Link to post
Share on other sites

Ja det mest all-round sveiseapparatet er nok inverter (pinnesveis).

 

Det krever en del øvelse, men ikke mer enn at et par kvelder gjør mye. Husk forskjellen på pinner og hvor mye strøm du bruker på de forskjellige ting.

 

Automaske? Tror du skal sveise mye for å trenge en til 1500 spenn. Godt mulig du finner billigere apparat enn 3000 også.

Link to post
Share on other sites

Automaske? Tror du skal sveise mye for å trenge en til 1500 spenn.

 

Jo, jeg er i grunn enig... Men noen av oss er litt godt vant, vet du... :wink:

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Link to post
Share on other sites

Takker for svar. Da ser eg etter en inverter...

Hva er forresten buesveising?

 

Er dette noe:

Sveiseinverter

1-fas, for buesveising. Med elektronisk innstilling av strøm, strømstyrke og sveisebue. Leveres med sveiseskjerm, sveisehåndtak med kabel, tilbakerlederkabel med godsklemme og børste med slagghakker.

Tekniske data:

Elektrodediameter, mm: 1,6-2,5

Sveisestrøm, A: 5-100

Tomgangspenning, V: 90

Intermittens, A: 100 - 20 %.

Mål, mm: 270 x 115 x 160

Vekt, kg: 4

44-713_l.jpg

 

 

Eller denne fra Moeco.no

 

SVEISAPPARAT

 

INVERTER 160A

10-160A

For elektrode 1,6-3,2mm

Vekt 10 kg

Levert med sveisekabler

 

KNALLPRIS KUN KR. 2400,-

invertsveis160.jpg

Redigert av eysteind (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Buesveis er pinnesveis. Den første er alt for liten. Den bør kunne ta 3,25 elektroder. Høyest mulig prosentverdi for intermittens ved maks Ampere er ønskelig, (20% til hobby er greit) Moe&Co; postordre, få noen til å prøve det som kan sveise - altså kan sveise. Er det ikke til forventning, så returner i org. emballasje i hht. kjøpslov. Bedre klemme, kabel og pinneholder enn BT. Dette er av betydning.

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Link to post
Share on other sites

Har selv en grønn Bosch stikksag fra 70-tallet som har vært veldig driftsikker. Nå går det nesten ikke an å få blader til den lenger.

 

Jeg har sett at Bosch fremdeles scorer bra i tester, f.eks PST 650E eller PST 700E. Dette er bra atternativer hvis du ønsker å holde deg rundt 600 - 1200 kr. Det er også en fordel at maskinene ikke er veldig tunge. Pass på at det er E i navnet, slik at den har variabel hastighet.

Alle båter har sin egen sjarm - man må bare bruke litt fantasi for å finne den!

Link to post
Share on other sites

Finnes det lesere av GJØR DET SELV her ? Sku hatt en artikkel fra no 16/2005,om batteridrevne skrutrekkere.
Susuki, prøv litt her. Gør det selv. PS. Noen av testene og artiklene er kun for medlemmer/abonnementer. Redigert av Krisida Magni (see edit history)

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

Link to post
Share on other sites

Milwaukee Tools hovedkvarter ligger i Brookfield, Wisconsin.

 

Firmaet hadde 80 års jubileum i 2004.

 

http://www.milwaukeetool.com/us/en/about.n...pdf?OpenElement

 

Milwaukee Tools sitt søsterselskap heter AEG. Ettersom jeg forstår er det AEG som distribuerer Milwaukee sine produkter i Europa. De blir også produsert i Europa, men utvikling og sånne ting er det Brookfield som tar seg av.

 

Milwaukee har sin opprinnelse helt tilbake til at Henry Ford bestilte et verktøy som måtte holde mål i fabrikkene hans.

De har to finurlige finesser i dag som jeg kjenner til. Det ene er automatisk balansering på vinkelslipere og "jeg er på tynn is her", men tror det gjelder sirkelsager også.

Den andre finessen er at batteriet på oppladbare driller kan snues, sånn at man får veldig mye bedre balanse på verktøyet etter hvordan man holder det.

 

Ellers er dette et rent proff verktøy.

 

 

Bill

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...