M/S Bastard Svart 13.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2007 Jepp, jeg byttet fra Skil til Bosch. Og det var en helt annen verden Feilen mange gjør med eksentersliper tror jeg, er at man heller på den og sliper med kanten på rondellen. Sitér dette innlegget Link to post
Majali Svart 13.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2007 jeg har den lille runde DeWalten... virker greit, men blir skikkelig varm.. Min første (og beste...) eksentersliper ver en grønn bosch!! billig og bra!! og ja.... eksentersliper er bra til alt jeg har funnet ut at jeg vil pusse pent! Sitér dette innlegget Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre Link to post
880 Svart 13.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2007 Min grønne har jeg hatt siden den kom på markedet, har slitt ut to rondellskiver (de som sitter fast på maskin med borrelås for feste av papir) og en strømledning. Maskin er helt topp og sliper helt uten riper dersom den brukes rett med rett papir... Sitér dette innlegget Teori er når man vet alt og ingenting stemmer. Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor. Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor. Link to post
eysteind Svart 13.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2007 (redigert) min grønne bosch eksentersliper ville plutselig ikke yte fult lengre etter å ligget ubrukt noe måneder. Bare såvidt den ville gå rundt... Etter å demontert den og blåst den ren,ble den etterkvart litt mer fart i. Hva tror dere dette skyldes? Utslitte børster? Isåfall, er det lønsomt å skifte disse? Redigert 13.Mars.2007 av eysteind (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
880 Svart 13.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2007 Tja... en del verktøy er blitt mye billigere.. Selv ville jeg demontert og sett skaden, rotet litt i gargen og sett hva jeg finner, mest sannsynligt laget nye børster selv eller gått og kjøpt nye børster til noen tiere... Det kan være at fjærene ikke har mere plass eller at disse har hengt seg opp. For liten plass, fil ut slik at de får mere vandring og du har maskinen en tid til uten kosnader........ Sitér dette innlegget Teori er når man vet alt og ingenting stemmer. Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor. Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor. Link to post
Suzuki Svart 13.Mars.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2007 ikke veit jeg eysteind; men et kullbørstesett til en Bosch PEX 270 koster 49kr veiledende, så det bør absolutt være lønnsamt å fixe den om det er børstene som er problemet. Koster omlag det samme til de andre modellene. Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
eysteind Svart 13.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2007 ok, da prøver eg det.... Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 13.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2007 Hvorfor ikke gå for en blå Bosch? Jeg har en blå en, i fjor måtte jeg låne en grønn en av en kamerat siden sliperondellen min var så slitt at papiret ikke satt lenger. Den grønne vibrerte voldsomt i forhold til den blå og var mye mindre effektiv. Bosch GEX 125 AC Sitér dette innlegget Link to post
Jon-Kåre Svart 13.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2007 (redigert) Den beste eksentersliper en vi har på jobben er uten tvil en festo. Mener jeg har omtalt og linket til den tidligere i denne tråden Fant det. med å bruke søkeordet festo i søkefeltet nede til venstre Redigert 13.Mars.2007 av Jon-Kåre (see edit history) Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
Suzuki Svart 20.Mars.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2007 jeg gjenbruker tråden, siden GROVSUGER nok er noe de fleste har, eller ønsker seg til innsats blant treplater og glassfiberstøv. Saken er at jeg har en Kärcher 2004. Denne er vedlig fin,lett å drasse med seg og ikke minst var den veldig rimelig, men problemet er at den bråker noe helt infernalsk når den er ibruk. Siden jeg bruker den bla.a som avsug for verktøymaskiner i kjelleren, blir det litt kjiipt når den overdøver gjæresaga og overfreseren. OK, ikke overfreseren da... Jeg er derfor på jakt etter en ny grovsuger i budsjettklassen, som har lavt støynivå. Underlig nok oppgir hverken FOMA, ALTO eller Kärcher støydata på sine maskiner, bare mb undertrykk og håndtert luftmengde. Er det noen som har tips eller forslag til maskiner som både passer inn på budsjettklassen; og samtidig går litt stille ? Jeg forsøkte meg med å bruke en vanlig støvsuger, men det endte med at kona måtte få seg SENTRALSTØVSUGER. Jeg vurderer å tilknytte en sånn askebøtte som innendørs avsug ( motoriseres med sentralsugeren ), men alikevel kunne jeg tenke meg en mer stillegående sak når jeg driver i bilen, båten eller garasjen. Greit nok at JEG kan bruke hørselvern, men det er greit å slippe at unga blir tunghørte før de begynner på skolen. Samt at naboen må selge huset sitt.. Forslag, tips og inspill ? Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Gunga Din Svart 20.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2007 Forslag, tips og inspill ? Suzuki Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Suzuki Svart 20.Mars.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2007 Hva er det der ? Batmobilen ? Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Gunga Din Svart 20.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2007 robot dammsugare..........stövsuger automatiskt Kärchers modell Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Suzuki Svart 20.Mars.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2007 Ingen feste for Verktygurtag på den der nei... Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
La Digue Svart 2.April.2007 Link til dette innlegget Svart 2.April.2007 (redigert) De beste eksentersliperne har "turbo", dvs at de har et gir som gjør at skiven roterer selv under sterk belastning. Billige maskiner har ofte ikke passende friksjon for rotering av skiven, står de bare og skjelver som en plansliper. Pent resultat, men lite effektivt. Selv er jeg veldig lei av billige kinaprodukter. Jeg mener at gleden over lav pris har man bare den dagen man kjøper, gleden ved kvalitetsverktøy har man hver gang det tas fram. Her er dagens tips: Metabo stikksag STE 100 Plus til kr 1390 hos Monter Ragnar Næss på Stabekk. Utgående modell - den nye koster nesten det dobbelte. Løp og kjøp før det er utsolgt! Metabo stikksag Redigert 2.April.2007 av La Digue (see edit history) Sitér dette innlegget Alle båter har sin egen sjarm - man må bare bruke litt fantasi for å finne den! Link to post
Goddis77 Svart 12.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2007 Kjøpte meg en Bosh 14,4 volts (Lithium) drillmaskin på BM idag. Har lenge sett på Dewalt maskner, men trengte sårt verktøy idag, så jeg gikk for denne. Nå har jeg brukt denne til borring i metall idag, og må si at jeg ikke er helt happy med batterikapasiteten. Vet ikke hvor lenge ett 14,4/18v Dewalt batteri ville vart, men matte bruke begge batteriene mine på ett hull idag. Må si at det var rett fra butikken. Ingen ekstra lading på forhånd. Får se hvordan det fungerer utover. Noen med erfaring her? Sitér dette innlegget Link to post
jørn Svart 12.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2007 Når det gjelder batterkapasitet på Bosh VS Dewalt så jeg dette helt klart en vinter. Jeg er tømrer av yrke og drillene vi hadde på jobben var Dewalt. Jobbet på tak og det var KALDT ute. Dewalten gikk tom etter noen få timer, mens Boshen holdt hele dagen. Trodde ikke det skulle være så stor forskjell!! Men klart, har du ikke ladet dem først så går det jo seff tomt fort. Er ikke mange dagene de skal ligge ubrukt før det er utladet. MVH Jørn Sitér dette innlegget Link to post
Sinten Svart 12.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2007 Her på tunet har me to batteridrevne drillar. Ein Milwaukee 12 volts og ein Best tools 21,5 volts . Sjølv om Milwaukee'en berre har 12 volts batteri så tar det lengre tid før dette batteriet er tomt enn det tar før 21,5 volts batteriet til Best tools drillen er tomt. Batteriet til Milwaukee'en står seg også lengre når drillen ikkje er i bruk enn kva batteriet til Best tools drillen gjer. No skal det også seiast at Best tools drillen og batteriet til den byrjar å bli eit par år gamal, men det er ikkje tvil om kva som er billigmerke og kva som er kvalitets merke av dei to Sitér dette innlegget "Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær" Link to post
Jens_P Svart 12.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2007 Må si at det var rett fra butikken. Ingen ekstra lading på forhånd.Får se hvordan det fungerer utover. Noen med erfaring her? Min erfaring er at batteriene er nær utladet når de kommer fra butikk. Annet knep jeg har lært med relativt ny Bosch med LCD-display er at batteriene tømmes om de oppbevares montert i drillen. Lagringstid uten å miste lading økes vesentlig om batteriet tas ut av drillen. Frustrasjon med Bosch er at design på batterier endres. Så dagens batterier passer ikke til min "gamle" drill som er langt fra utslitt. Nytt orginalt batteri kan skaffes, men koster mer enn ny drill med 2 batterier på "tilbud". Endte opp med å handle nytt batteri hos http://www.altitec.no/. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Suzuki Svart 26.Juni.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2007 Her er nyheten mange venter på Bosch klone av Fein Multimaster. I første omgang i grønn dakt, det snakkes også om en blå utgave. Det antydes prisnivå på omlag 100 EUR for den grønne. Bosch har tradisjonelt ganske rimelig originaltilbehør, i motsetning til f.eks Fein Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
M/S Bastard Svart 26.Juni.2007 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2007 Er jeg heldig passer tilbehøret i Fein maskina. Uansett hadde jeg nesten vært helt hemmet uten dette verktøyet Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 26.Juni.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2007 Er jeg heldig passer tilbehøret i Fein maskina. Det gjør det IKKE. Mulig det kan modifiseres. Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
OT-flyktning Svart 26.Juni.2007 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2007 Endte opp med å handle nytt batteri hos http://www.altitec.no/. Har en grønn bosch, en Black&Decker og en Lidl-drill. Batteriet til Bosch døde raskest. Både til B&D og Lidl sin hadde jeg 2 batterier (har også en B&D hekksaks til samme batteri), nå bare en til hver og disse er begge ikke lenger på batterilivets høydepunkt. Mailte til Altitec og spurte etter batteri til B&D: "Nei, slike har vi ikke - maskinene går i stykke før batteriene. Dårlig butik med batterier til slike maskiner". Nu ja, hver sin fordommer.... Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 26.Juni.2007 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2007 Det var dumt ikke tilbehøret passet til Fein. Jeg har god erfaring med batteriet til min grønne Bosch drill, med display. Drillen stod i båten over vinteren, og jeg kunne fortsatt skru med drillen Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 26.Juni.2007 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2007 batteri til B&D: "Nei, slike har vi ikke - maskinene går i stykke før batteriene. Automax er annet firma jeg har blitt anbefalt, men ikke har handlet med. Søk på "black" får opp en del batterier til B&D, men ser ut som disse er egentlig til Elu/Dewalt. Ser det samme også hos Altitec, 2 av batteriene til Dewalt/Elu passer også til B&D. Ikke dermed sakt at noen av de er den typen du skal ha. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.