Jump to content

Tråden for Master 820


abba2000

Recommended Posts

Ja, får vel legge inn litt oppdateringer på masteren min også.

Hadde skikkelige problemer i fjor når ankeret skulle veives inn.... Kjettingen tårnet seg opp i ankerkassa og låste vinsjen. Utrooooolig irriterende! :headbang: Spesielt når jeg ikke har noen fjernkontroll til ankeret. Løsningen ble å jage kjærringa bak på plattisen og grave unna kjettingen etterhvert som den bygga seg opp. No good solution... :lipseal: Med både fare for fingrer og humøret.

 

30032011360.jpg

 

Slik var vinsjen montert......Estetisk ganske bra, da babord taukasse er helt lik, men denne ER for lav.

 

04042011367.jpg

 

Prøvde med noen pappesker for å finne rette fasongen. Her prøvde jeg å følge samme vinkel som plattis-supporten, men næææææ det så rart ut.....

 

04042011370.jpg

 

Dette Syntes jeg så litt bedre ut...... ei ankerkasse er uansett ingen pryd for øyet.....

 

30032011357.jpg

 

Kjøpte polyuretanplate 20mm på BT. La på 4 lag med 300 g/m2 matte når den lå på garasjegølve. Denne plata virka veldig porøs og skal ikke mye til for å brekke denne. Dette blir innsiden på ankerkassa.

 

04042011373.jpg

 

Demontert vinsj, kappa høl og sliper ned til glassfiber.

 

05042011378.jpg

 

Her har jeg kappa til bitene etter pappmalene. Denne polyuertenplata var utrolig fin å pusse til for å få runde fine kanter. Er ikke helt ferdig her å justere til. Brukte grov polyestersparkel for å lime bitene på plass. På topplokket la jeg på enda 3-4lag med glassfiberduk før jeg klaska det på

 

07042011381.jpg

 

Dette greiene her tar laaaaang tid. Har ikke lyst å telle timer men de er det mangen av. Spesielt å legge støpe tar lang tid synes jeg. Klippet opp biter for 8 lag på alle sidene. På toppen har jeg 10 lag med duk(tror jeg, lett å komme ut av tellinga :rolleyes:) I all hjørnene brukte grov polyestersparkel for å få de avrunde

 

08042011382.jpg

 

Åsså var det denne sparkeldriten. Legge på pusse ned, legge på pusse ned etc......... Så må man bare sette foten ned å si at nå er det bra!

 

100420113921.jpg

 

Kan jo ikke bare gjøre båtting. Kjerra fikk ikke bare ett men to lag med voks og polering....... :smash:

 

 

14042011405.jpg

 

La en tykk alu-plate på undersiden før jeg monterte vinsjen for å få fordelt presset fra skruene.<BR class=Apple-interchange-newline>

 

 

 

14042011408.jpg

 

<BR class=Apple-interchange-newline>Der var vi ferdige ja..... Spleisa på 15 meter med tau i enden av kjettingen(35m) (vil ikke ha mer vekt baki hær...) Har kjøpt fjernkontroll fra nettbaat og det er bare helt utrolig forskjell. Nå kan en stå med nesa helt oppi greiene for å se hva som faktisk foregår baki her. Kan kjøre baugthrusteren også fra denne :thumbsup:

 

case closed!

Link to post

11042011394.jpg

 

Denne karen her lekker vann mellom simmerringene, så den måtte ut.,,,,,,,

 

 

11042011395.jpg

 

Plukka pompa ifrahverandre. I mellom simmerringene ligger denne skiva og en o-ring. Det jeg lurer på er hvilken misjon ska denne o-ringen ha. Ifølge verkstedshåndboka skal o-ringen ligge på baksida av denne skiva mot "motor" simmerringen, men skiva er så slitt at o-ringen smetter på forsiden av skiva. Og her ligger den og danser og gjør egentlig ingenting.

 

11042011396.jpg

 

Akelen hadde et temmelig dypt spor hvor "saltvannssimmerring" hadde ligget. Prøvde å slå akselen en millimeter innover på laegerene for å slippe unna dette sporet, men dette funka ikke. Må nok varme lagrene...... så da hiver vi det isammen igjen...

 

11042011398.jpg

Fetta opp lagrene og monterte akselen i huset igjen.

Klar for å flytte tilbake til maskinrommet.....

 

12042011401.jpg

 

Når jeg først var under her å rota, så justerte eg ventilene med det samme.......... Liker å starte opp den karen her. Etter vinteren gløda eg i 35sek vrrrm så malte den som en katt igjen...:thumbsup: Heppy for at jeg brakten den ut av et langt vinterkoma :wink:

 

Dessverre får jeg ikke sjøsatt før om to uker :cryin: da jeg ska på jobb:

 

 

n709177002_1171970_6556.jpg

 

Ser litt cowbåy ut det her, men vi hadde akkurat fyra opp for en brønntest og hadde vel ikke f¨ått justert inn "flammen" ordenlig.

Link to post

Dersom ikke Kodvaag får solgt båten før sommeren, har ihvertfall jeg fått bekreftet at det er et alvorlig krakk i båtmarkedet....

Blir nok ordnings, virker som det er 3 stk som vil ha den nå.

Tipper det blir salg i løpet av de aller første dagene.

 

Den kassa ble fin Kodvaag, Løser nok hele problemet.. Og den fjernkontrollen er meget praktisk.. god rekkevidde :thumbsup:

Leste om voksing og polering... men øynene mine var nok litt raske.. blanda kjærra med kjærringa.. :crazy:

Altså, det var ikke det eneste du blanda...

Nå blander du meg med O store Softneck, som er en annen Master 820 eier.

Legg merke til at det er Softneck som har skrevet det innlegget du mener, med den fine ankerkassa...

Jeg har da ikke så liten bil! :lol:

 

 

 

 

Softneck, det ble fint med maling og vinsj på kassa!

 

Denne helga blir det båtjobbing hele tiden.

Baltic'en skal på sjøen mandag!

Tenkte å først sjøsette Masteren, men siden releet til baugpropellen ikke er mulig å fikse, knekt noe inni, og siden Master 820 ikke er kjørbar uten baugpropell, så selger jeg den på land.

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Link to post

Takk for det Agder840, Var veldig i tvil om jeg skulle begynne på denne jobben da jeg vet fra tidligere at det er sinnsykt nye mer jobb enn det ser ut som.........Men nå er det gjort og flott er det, nå gjenstår det å få flekka av presenninga om to uker til.......

 

 

Nå håper jeg det ikke skal samle seg så mye vann i kjølen heller etter at pumpa er ovehalt :)

 

Kodvaag: Men jeg kommer lenger på en tank med bilen min enn du gjør med lastebilen din.....:tongue:

Link to post
  • 3 uker senere...

Har hørt det jeg og , men "denne" skal det sitte ekstra kjøler på.. når det gjelder Ford/Sabb har jeg ikke peiling. Kjøpe båt med 25 år gammel motor så må man jo regne med noe tenker jeg og kjenner lysta til å drive i verkstedet en vinter til er lik null. Men varmeveksler er vel typpisk at skal ryke. Noen med erfaringer på priser og sånt og hva man kan forvente å kose seg med. Hva som er syke på master, steder jeg bør titte osv. Det ligger 2 mastere på finn som er villige til innbytte , begge i østfold.

 

Ser at den ene har stol man kan snurre rundt der kjærringa skal sitte, da får man jo en fin salong kontra den med fast sete vil jeg tro.

Link to post

Så bare en på Finn.no i Østfold, men den var meget fin!! Ser ikke ut til å være halv-fabrikk heller, noe som er mer vanlig enn uvanlig når det gjelder Master 820..

Hvis BMW`en er bygget om (var tilbakekalling fra fabrikk) bør det ikke være noe problem, er vel like holdbare som Volvo motorer fra samme periode, hvis ikke bedre!

Med kunn 1500timer er det mye igjen, har selv BMW 190D på 165hk, blir aldri høyere temp en 85grader på full pine.

Har vel 20års erfaring med Master 820, og det er ikke noen spesielle svakheter med dem, men på en såpass gammel båt kan jo "alt" være galt.

Redigert av Førstefender (see edit history)
Link to post

den er jo dobbelt så brei i ræva som den vi har.

Brei over ræva kan være fint det :wink:

Har ikke noe erfaring med Ford motorer, men dem skal vel være skudd-sikre, hva nå det måtte bety??

Er vel halv-fabrikat utgavene som har Ford. Eneste er vel at disse Fordene muligens er litt tunge?

Har kjørt Master i mange år med en 220hk som veide minst 550kg og nå en motor som veier 370kilo, båten oppfører seg best med mindre vekt, men kommer du over et bra eksemplar med tung-motor så ikke la det stoppe deg. Lykke til med jakten. :thumbsup:

Link to post
  • 2 måneder senere...

Jeg lurte på litt tips og råd blandt dere ærfarne master eiere om det var mulig ....

 

 

Har planer om å lage henger til masteren vår og har kjøpt inn dekk og akslinger.

14 lags dekk som skal tåle 4.5 ton stykk 80 cm dia ( traktorhenger dekk ) 5,5 tons sveiseakslinger 70mm med nav.

 

Ønsker og lage hengeren så den blir så lav så mulig med tanke på takhøyde der båten skal inn, hengere kan ikke være breiere en 3 meter så da blir hjula under båten. Tips og råd mottas med stor takk , gjerne bilder. Hvor belastningen skal ligge evt ikke ligge , tyngdepunkt , hvor hjulgangen bør være osv..

Link to post
  • 3 uker senere...

Jeg har dessverre akkurat samme problem med septiktanken. Det fløyt under senga i stikkabin. Har fått renset opp og fjernet septiktank. Denne var jo selvfølgelig skummet fast på alle kanter. Måtte skjære ut en del av skottet for å komme til slik at jeg fikk løsnet den. Nå sliter jeg litt med å få tak i septik som passer til samme mål. Skal ringe Inter på mandag for å høre om de har noe som passer. Alternativet er å få ILAS til å sveise en i syrefast. Konklusjonen etter å ha fjernet tanken er i hvertfall at det måtte bare gjøres. Ingen vits i å lappe på den som sitter der. Når jeg fikk den ut så jeg at det er hull også i bunnen av tanken.

MØKKAJOBB!!!!

Link to post

Jeg fikk byttet ut på Master`n jeg eide til syrefast.

Fikk et plateverksted til å lage den. De brukte den gamle som mal.

Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350,

Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening

Link to post
  • 3 måneder senere...

Da har familien talt, og valgt ferier til Italia, fremfor uker i vår gode Master 820. Derfor har den kun blitt liggende de siste år, og selges nå. Båten står på finn.no nå dersom noen er interesserte i en kikk, eller Master 820 prat. Kjenner både båten godt, og ikke minst motoren. Har overhalt en slik BMW motor, og liker disse.

 

Men det som kanskje er like interessant for forumet, er videoen jeg har lagt ut. Den viser Masteren i herlig flyt i ca 17 knop. Maks på denne båten er 20. Har faktisk hatt den i 21, like etter bunnsmøring.

 

Nyt videoen:

 

Eller bare søk på Master 820 på www.youtube.com

Link to post
  • 1 år senere...

IMAG1316_zps09bc83da.jpg

 

IMAG1362_zps4415c049.jpg

 

At vi skulle ende slik.......

Det er minst to år til med oppussing før huset er fint, og vi kan selge campingvogna og drømme om å ha båt igjen.

Blir nok ferie på hjul i sommer igjen.

 

 

Båt, det var Master 820 som var båten for oss!

Joda 7500 ble for liten, og 2 kabiners Baltic var bare ikke noe for oss, og den dumme hardtopen gjorde balticen komplett ubrukelig!

 

Gleder meg til å begynne å søke etter Master 820 eller Inter 9300 om et par-tre år til...

Kan godt være vi tar en titt om bord i en tre-kabiner Baltic, men har mer lyst på Inter da..

 

Hvis noen om et par år har lyst til å bytte sin Master 820 i en 2013 Hobby campingvogn, si i fra!!!

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Link to post
  • 4 uker senere...

Noen som har gode tips til plassering av septiktank i Master 820?? Har vurdert skottet som er utenfor toalettet, eller under køya.. har i dag den kremidiotiske løsningen med septikktanken (på sikkert 15 liter som må tømmes både titt og ofte) stående under dass-skåla..

Lykkelig båteier igjen :D

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...