Jump to content

Tråden for Master 820


abba2000

Recommended Posts

Skal jeg legge Master 820'en til salgs nå, eller vente til våren?

Er ikke presset økonomisk, men kan godt tenke meg å slippe vårklargjøringen av to båter...

 

Har allerede begynt å formulere annonseteksten...

 

For og i mot å legge den ut nå?

Redigert av Kodvaag (see edit history)

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Har så smått begynt å jobbe med annonseteksten som jeg skal rykke inn på finn.no til våren.

 

Forslag til endringer mottaes med takk!

 

Til nå har jeg skrevet følgende:

 

 

 

 

1985 modell Master 820 Til salgs

 

Volvo Penta TAMD40B motor på 158/165 hester.

Motor kun kjørt 1700 timer.

Alle 6 dieseldyser overhalt høsten 2010.

(Ble gjort pga diesellekkasje ved ene dysen på høsten)

Ingen røyk ved oppstart, og ikke oljeforbruk.

2010: Ny 100A dynamo

 

Høsten 2010:

Byttet motorolje, motoroljefilter, gearolje, zink på motor og gearkasse, impeller og dieselfilter, så motoren er klar for sommeren 2011.

 

 

Wallas 3200 varmeapparat med kanaler til forkabin, akterkabin og midtkabin. (under kalesjen)

Fungerer bra, reparert dårlig kontakt våren 2010.

 

Elektrisk avtrekksvifte til motorrom.

 

Lofrans Panther ankervinsj med frislipp, og 30 meter kjetting.

 

Brakett for å henge påhengsmotor på hekken.

 

Nye umonterte daviter i syrefast medfølger.

 

Dusj med varmtvann på hekken.

 

Baugstige

 

 

Opplagsutstyr:

Nytt OLPI opplagsstativ/presenningsstativ 2008.

Presenning medfølger.

Original krybbe.

 

 

 

Bunn sandblåst av firma høsten 2010.

Toppfart sjøsetting våren 2010, før sandblåsing: 18,2 knop på gps.

Det var tykt ujevnt lag av bunnstoff, så jeg regner med at toppfart er noe forbedret av sandblåsingen.

 

2010: 100A dynamo. (original var 80A)

 

2010: Ny komplett hydraulisk styring, alt nytt, også slanger.

 

2010: Nye batterier, hovedbrytere og BEP automatisk laderele.

 

2010: Ny 1000W el.motor til ankervinsjen.

 

2010: Nye 15cm tykke madrasser til alle 5 soveplassene trukket i mørkeblått velouraktiv HellyHansen stoff. (gjort av proff)

Madrassene er laget sammenlimt av 5 cm myk skumgummi og 10 cm hard skumgummi, og er veldig gode å ligge på.

 

2010: 4 nye fendere

 

2010: 2Kg brannsluknningsapparat 2010.

 

2008: Alle seter og puter ute trukket opp i mørkeblått stoff. (gjort av salmaker)

 

2008: Ny kalesje.

 

2010: Tømt og rengjort dieseltank.

 

 

Feil og mangler:

Må grunnes og stoffes under.

Rele til baugpropell er defekt.

Vindusvisker førerside må monteres.

Grønn lanterne styrbord mangler deksel.

Topplanterne lyser ikke. (dårlig kontakt i dekkskontakt, ny medfølger)

Ene LED lampetten er knekt.

 

I forhold til Scand Baltic 29, så har denne båten litt bedre uteplass, og litt mindre kabiner.

Sammenliknet med Nidelv 28 er denne båten større og bedre på alle måter.

 

Full ståhøyde (2 meter) på toalettet, og god plass til 2 personer samtidig.

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Link to post
Share on other sites

Ser grei ut den. Vedig seriøst at du medtar mangler. Hadde vært fint om du viste delekostnaden på det og skrev det opp (eventuelt har det klart til visningen).

Så er det som alltid. Ta med mange bilder av alt samt lag en løsningsbeskrivelse av båten så de som ikke kjenner båttypen får vite løsningen i Mastern.

Lykke til :-)

Redigert av Sit (see edit history)

Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350,

Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening

Link to post
Share on other sites

Takk for kommentar.

Skulle hatt en snitt- eller plantegning, er det noen av dere Master-eiere der ute som sitter på noe sånt?

 

Er 300.000,- for billig eller akkurat passe?

 

Sist jeg annonserte båt til 240.000,- så ble den solgt til 240.000,-

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Link to post
Share on other sites

Hei Kodvaag

 

Jeg ville heller reparert de "småfeilene" enn å ramset de opp i annonsen.

 

Jeg satt med et inntrykk av "strøken båt", helt til jeg leste om disse småfeilene. Da sank inntrykket mange hakk. Bare et tips :smiley:

 

 

Christian

Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om....

Link to post
Share on other sites

Jeg liker Master'en veldig godt.

 

Men jeg savner daycruiceregenskapene til snekka:

 

Min master har en TAMD40B maskin, som fungerer kjempegodt!

Kan kjøre full spiker så lenge som helst, det varmeste den blir er 82 grader.

Forrige eier er maskinist på skip, han har vært forsiktig med den.

Den har kun gått 1700 timer, ryker ikke på kald maskin, og brukte ingen olje på hele sesongen.

Altså er motoren i topp stand, og veldig dumt å ta ut en maskin som er veldig god, bare for at jeg vil ha mer fart...

Min forrige båt var en Joda 7500 snekke som gikk over 25 knop.

Masteren går 18-19 knop, men å kjøre over 6 knop føltes feil, for den kom ikke opp og slapp vannet.

Dermed hadde jeg alikevel ufornuftig nok lyst på ny motor.

Fikk pris på en ny 4 syl Yanmar 220 hester, 240.000,- uten propell.

Det fristet så mye at jeg holdt på å gjøre det.

 

Så begynte jeg å regne på hvor mye man taper på å bytte maskin...

 

I tillegg så trenger Masteren min gulvbelegg/teakdørker nytt, det er ikke noe fint i den.

 

Så kom jeg over et godt kjøp på en Baltic pga forrige eier skulle skilles.

Det var kvitteringer for om lag 400.000,- med båten, den har sprek motor (27 knop) , og den har veldig veldig mye ekstrautstyr.

Mangler egentlig bare ny Eber D4, for den gamle brant opp, og montere akterthruster, så er den båten fullutrustet.

 

For samboerens syntes hun Baltic'en er bedre, for den har nytrekte SKAI puter ute og inne, til og med madrassene er nytrekt i skai... (svett...hehe)

Med 4 små unger er skai MYE bedre enn stoff.

Ute i Masteren har vi nytt fint mørkeblått stoff i salong og stoler.

Fint, men ikke bra med 4 sølete unger...

Dessuten er Baltic'en ferdig pusset opp, med nye fine dørker osv...

Vi tok sjeldent ned forkalesejn i Masteren, Baltic'en har hardtop.

 

For min del er det fint med ny sprek motor...

 

Med 4 unger i Master, så må 3 ligge bak, og en i salongen foran.

I Baltic'en (den vi har kjøpt) så er det to stikkøyer foran.

Da legger vi to unger sammen i salongen, to i stikkøyene, og lukker skyvedøra på kvelden.

 

Baltic'en er bedre når man har 4 unger med på tur.

Masteren er fin hvis man har 3 unger!

 

Også, er det ikke plass til å ligge 2 personer i sola, på akterkabintaket på Masteren.

Eller, det går jo på høykant, men blir lite sol da.

Balticen har, siden uteplassen er trangere, bedre plass på akterkabintaket.

Det er også "vindskjerm" i stoff rundt, sånn at det blir litt mer usjenert og trekkfritt.

 

Men, jeg liker enda Master 820, det er en genial båt.

Hadde den, og Inter 9300 blitt bedre markedsført, så hadde det fantes flere av de!

Finnes vel ikke den 27 foter som har så stort bad som Master 820?

 

 

Hilsen meget ivrig og patriotisk Masterselger! :thumbsup:

Redigert av Kodvaag (see edit history)

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Link to post
Share on other sites

Hei, Kodvaag!

Det må jeg si var et meget utførlig og vel gjennomtenkt svar! :thumbsup: Jeg følger deg helt på argumentasjonen. Jeg synes Master er en bedre bobåt med 2 barn (som vi har). Da har vi voksne tvunget oss til å klare oss med midtkabinen, og puttet barna bak. Da har vi nærhet til toalettet samtidig som vi kan bruke salongen på kvelden etter barna har lagt seg hvis en f. eks skal se film. Med fire barn er jeg helt enig-da passer balticen bedre.

Det med fart er også et viktig poeng. Båten trenger minimum 180 hk for å løfte seg greit ut av vannet. Vår er utstyrt med 240 hk yanmar som er en drømmeinstalasjon! :yesnod: Båten blir nok hakket for tung i sessen med volvomotoren.

Jeg tror jeg har sett den balticen du endte opp med, og den ser jo utrolig flott ut! Skjønner godt at du valgte en strøken bestselger meg super motor (Yanmar 290?) i stedet for peset med motorbytte og andre oppgraderinger du ser kommer.

 

Vel, så er det bare å se frem mot sommeren. Er det ikke i dag sola snur? Før vi vet ordet av det, er det tid for sjøsetting! Lykke til med salg av go`båten og føste sesong med en annen strålende båt! :cheers:

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Da begynner det å dukke opp med Master 820 på nettet igjen.

 

Vi går mot sommer!! :thumbsup:

 

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?WT.synd_type=agent&finnkode=26837854

Redigert av Kodvaag (see edit history)

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Den så jo utrolig fin ut.

:yesnod:

 

Har tidligere vært i min eie.

(PS. skal ikke engasjeres i salget)

Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350,

Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening

Link to post
Share on other sites

Våren siger sakte innpå oss, og siden jeg kan fikse det meste selv, så regner jeg met at jeg gjør et bedre salg av Master'en dersom jeg fikser en del selv, enn å selge den halvferdig som den står. Tenkte derfor å få litt sving på vårpussen.

Etter sandblåsingen er den nå ganske så naken og strøken under, så jeg må til å prime den.

Har allerede vært rundt båtene med snøfresen, spade og sørlandsskuffe for å fremsynde våren.

Synd det er et lite søkk i bakken midt under Masteren, som det ligger 5 cm dyp diger sølepytt i... brrr...

 

Til spørsmålene mine:

 

Hvor mange liter trenger jeg pr strøk med primer, for å dekke den sandblåste bunnen på Masteren skikkelig?

Regner med at første strøk suger mer primer enn neste strøk, siden båten er sandblåst og bittelitt ruflete under?

 

Tenkte å bruke denne primer'n:

 

Light Primer stone grey 2,25 l

2-komponent epoxyprimer til bruk over og under vannlinjen på glassfiber, stål, aluminium, ply- wood og ferrosement.

Meget motstandsdyktig overfor vanninntrenging og er derfor velegnet til å forebygge og behandle glassfiberpest.

Fargekode: 1217 stone grey

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Link to post
Share on other sites

Da var de nyoverhalte innsprøytningsdysene montert. Skulle trekkes 23 NM, og ble montert med nye pakninger.

 

Kinnet noen sekunder uten dyser, for å blåse ut dritt, monterte dysene, tenkte jeg skulle lufte..men skrudde fast dysene og kinnet...

 

Etter 3 sekunder, uten gass eller gløding så startet TAMD40B maskinen, og sveiv perfekt, uten fusking!

Stoppet den bare med en gang, for impelleren pumpet glykolen i saltvannskretsen ut på bakken, og jeg hadde ikke lagt inn hageslangen inn i sjøvannsfilteret, så jeg var redd for den nye impelleren skulle tørrkjøres.

 

Hurra, nå går det mot vår!

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Link to post
Share on other sites

frp.jpg

 

For de som syntes teksten ved siden av Master 820'en ble liten:

 

"Dette vil vi ikke se. Her feier Fremskrittspartiets valgbåt forbi en bensinbrygge der folk lå og tanket. Da ønsker man seg ikke bølger fra en halvplaner. Fenderne ute og farten er langt over det tillatte i dette sundet. Her brytes det som er av skrevne og uskrevne lover."

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Link to post
Share on other sites

Etter sandblåsing og pussing har jeg ikke spor av vannlinje igjen på Master 820'en.

 

Hva gjør jeg?

 

Besøker Softneck og måler lengde fra fenderlista og ned for hver meter fra akterspeilet og fremover på hans båt?

 

Noen andre tips?

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...