Jump to content

Tråden for Master 820


abba2000

Recommended Posts

Hei, fiha.

 

Vi er lykkelige eiere av en Master 820. Har snart lagt bak oss første sesong med denne båten, og jeg kan faktisk ikke tenke meg en annen båt på denne størrelsen som jeg heller vil ha. :smiley:

 

Vi har to barn-de har fått akterkabinen. Den har to senger, en som er 75 cm bred og en som er 105 cm bred. Ved at de ligger der, kan vi voksne enten sitte ute eller bruke salongen inne for ikke å forstyrre etter at de har lagt seg.

 

Uteplassen er svært viktig i en båt fordi man oftest sitter der. I masteren er den svært rommelig størrelsen på båten tatt i betraktning. Den inneholder byssa, tre sitteplasser i fartsretningen, en sittegruppe med plass for 6-7 stk og samtidig god plass til å bevege seg på!!

 

Midtkabinen under uteplassen er ikke spesielt stor med en bredde 110 cm. Men kona og jeg bestemte oss for å venne oss til å sove her i ferien og det gikk helt fint. utrolig deilig å slippe å re opp og ned senger hver dag og i stedet ha salongen i kabinen klar til bruk hele tiden.

 

Toalettet har ståhøyde og har faktisk dusjmulighet, med sluk i dørken.

 

Vi var på ferie i nesten 3 uker i strekk i sommer og klarte hele tiden å holde båten ryddig pga mange praktiske stuemuligheter.

 

Båten er en halvplaner. dette gjør at den pga av en liten kjøl ligger stødig i sakte fart, men samtidig klarer den 25 knop (har selv hatt båten vår der i sommer) uten at den begynner å ri på kjølen.

 

Deilig med 3 solsengplasser ( en over akterkabinen og to på kbintaket). Håper å få brukt de neste sommer! :lol:

 

Hvis jeg skal nevne et par ting som ikke er helt topp, må det være for det første at dollbordene er litt smale og at båten har mye vindfang og liten kjøl som gjør at den driver lett av i sidevind-egentlig et must med baugpropell.

 

Bare spør hvis du lurer på mer. Jeg er som du skjønner svært fornøyd med båten. :cheers: for skjærgårdens mest praktiske 27-foter!!

 

Ps! Bildene jeg har lastet opp er fra tidligere eier og tatt før den fikk ny kalesje. Den har nå en mørk blå kalesje, noe som faktisk tar seg svær mye bedre ut.

 

master820sittegruppe.jpg

 

master820styreposisjon.jpg

 

 

masterenpaasaltskjaerholmen.jpg

Link to post
Share on other sites

Så kjekt at du er fornøyd.

Vi er også en familie på 4, som har kjøpt en Master 820 fra 1982/1983. (Har ikke overtatt den enda)

Det virker som en kjempekjekk båt, selv om mitt eksemplar har minimalt med utstyr.

Det er satt inn elektrisk toalett og septik-tank med elektrisk lensepumpe.

I tillegg er rødsprit-apparat byttet ut med gass, med de fordeler og ulemper det har.

I båten ble det i 1986 skiftet motor. Nå står det en Volvo DT70E på ca. 210 Hk, som gir ca. 20 knop.

Under prøvekjøring savnet jeg at båten la seg oppå bølgene, noe jeg tror kan ordnes ved installasjon av trim-flaps ???

I tillegg vurderer jeg å installere baug-propell. Er det noe jeg kan gjøre selv, eller er det vanskelig.

Båten har jo vært i bruk uten baug-propell i 25 år uten, så jeg vet ikke om det trengs, men det vil tiden vise.

Overtar båten om ca. 14 dager, og gleder meg som en unge. Mangler båtplass, men regner med at det ordner seg etterhvert.

Legger inn et bilde av båten. (Trykk på linken under)

 

Hilsen fiha.

Bilde 1

Link to post
Share on other sites

Har du fått prøvd båten med reparert turbo?

 

Nei, jeg har ikke prøvd den skikkelig med turboen.

Det var en turbo-trykk-slange som hoppet av i ett sett. Det skal nå være fikset.

Sliter som sagt med båtplass, så jeg har ikke hentet båten enda.

Den ligger i Haugesund. Regner med å hente den til Sandnes i løpet av 14 dager.

Gleder meg......

 

Hilsen fiha

Link to post
Share on other sites

Jeg skjønner du går spennende tider i møte. Gi gjerne tilbakemelding når du får hentet den; spennende å høre ditt første intrykk. Jeg ville absolutt ha investert i en baugpropell før neste sesong. Etter en vindfull sommer med oppdagelse at båten tildels oppfører seg som en kork på vannet under slike forhold, har jeg i hvert fall vært utrolig takknemlig for å ha det. Er du nevenyttig kan du sikkert gjøre det selv, men jeg tror du trenger litt spesialutstyr. Jeg er akademiker og hærlig upraktisk og hadde garantert satt det bort.

Link to post
Share on other sites

... Jeg ville absolutt ha investert i en baugpropell før neste sesong. Etter en vindfull sommer med oppdagelse at båten tildels oppfører seg som en kork på vannet under slike forhold, har jeg i hvert fall vært utrolig takknemlig for å ha det. ...

 

Enig. Men dette kommer også helt an på i hvilken grad du har mannskap med deg ombord. Er du mye ute alene, er baugpropellen virkelig nyttig når du skal legge til - særlig hvis denne har fjernkontroll. Du kan da stå på baugen å korrigere for avdriften før du går (hopper?) i land.

 

Med litt øvelse er baugpropellen også svært nyttig ved 'lukeparkering' (unnskyld det lite maritime uttrykket dere som henger dere opp i slikt :lol: )

Link to post
Share on other sites

Så kjekt, Amalie36. Den så jo skikkelig flott ut.

Hvorfor har du kvittet deg med båten?

Kanskje du også har erfaring med / uten baug-propell?`

Jeg er jo håndtverker, så jeg skulle tro det var mulig å montere baug-propell selv?? - Men det må nok gjøres 100%, da det ellers kan få katastrofale følger...

 

Hilsen fiha

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Båten bør ha baugpropell! Den er høy, og overbygget er trukket veldig godt fram. Det vil si at vindfanget er betydelig i baugen.

 

Men min erfaring var at det er fullt mulig å kjøre også uten, men med godt med gasspådrag (framover)for å skyve ut akteren ved bakking. Nå har jeg kjørt slike båter i flere år også uten baugprop, og ser den vanligste feilen er at mange lar propellen gå når de bakker.

 

Den spesielle "hula" til propellen som nesten bare Masteren har, gjør dette vanskelig.

 

Godt gasspådrag bakover og sette i fri straks den har sig, så styrer den litt. Og medraskt og heftig pådrag forover og motsatt vei, skyter rumpa ut like bra som en seilbåt.

 

Altså er det erfaringen som bestemmer om du bør ha baugprop.

 

Jeg ønsket meg seilbåt, derfor solgte jeg den. Men båten var flott, med nesten helt ny TAMD41. (200HK)

 

:yesnod: Faktisk dro den opp 3 voksne på monoski uten å merke det. 26 kn. Men en halvplaner er DYYYR å dra vannski med :-)

 

Pentryet ble ganske fint, og var gjort på en helg. Det er altfor små pentryer i Masteren, og dødplassen mellom det og aktercabinen ble til både søpledunk(skap) og matlager.

Link to post
Share on other sites

Hei, Amalie 36.

 

Morsom tråd som er startet her. Artig å få på banen flere Master 820 eiere (eller forhenværende). På fjorden er det ikke mange av oss. Akkurat det har undret meg litt. Jeg undrer meg over at det ikke ble solgt flere av den mens den var i produksjon. Jeg har brukt utrolig mange timer på å se på annonser og studere ulike halvplanere i samme størrelse med Baltic som den største ( i fot vel og merke). Jeg mener uten tvil at Mastern må være den mest praktiske av de. Jeg synes også at båten er snasen å se til. :yesnod:

 

Så et spørsmål: ser at du oppgir 26 knop som maks med 200 hk. Hvordan fikk du til det? Hadde båten trimflaps, ettermonterte steglister eller noe annet fancy? Jeg har en 240 hk Yanmar i vår (en nydelilg innstalasjon!) og har passert 25 knop med to voksne og rimelig fulle tanker.

 

Likte forresten pantryløsningen. Et av vinterens prosjekter, blir å fjerne de opprinnelige marmor-lookalike platene. Var båten ellers standard innredet? Hvordan vil du oppsumere båten. Fant dere noe dere ikke likte så godt med båten, eller var dere udelt positive? Spør av ren nysgjerrighet. Som du skjønner av mine innlegg, er vi svært fornøyde. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Min båt hadde ikke trimflaps eller steglister.

 

Og jeg målte slett ikke med fulle tanker, det skal jeg ikke "juge" på meg :nono:

Imidlertid var båten veldig godt balansert, med nye syrefaste tanker godt framme og lavt, det var støpt lett innerliner framme i salong.

 

SAmtidig har jeg opplevd i flere båter at TAMD41-maskinen er veldig kvikk og arbeidsvillig med rett propell. Husker ikke målene på denne, men 22 - 24 knop var ikke vanskelig selv med fullstappet feriebåt.

Link to post
Share on other sites

Jeg ønsket meg seilbåt, derfor solgte jeg den. Men båten var flott, med nesten helt ny TAMD41. (200HK)

Faktisk dro den opp 3 voksne på monoski uten å merke det. 26 kn. Men en halvplaner er DYYYR å dra vannski med :-)

Litt av en fart du fikk på den.

I min står det en Volvo TD70E på ca. 210Hk.

Får den opp i ca. 21 knop på max. (Kanskje noe er gale)?

 

fiha.

Link to post
Share on other sites

Om det er noe galt, det blir vanskelig å si.

 

Målingene ble gjort SOG på plotteren, så jeg stoler på at dette var det korrekte.

Til sammenligning, kan jeg fortelle at sønnen vår i gummijolle med 8 hk. Tohatsu ble solid frakjørt av Masteren.

 

Men nå vet jeg også at mange Mastere er halvfabrikata med forholdsvis tunge konstruksjoner.

 

Bonita var bygget med trykkinpregnerte bjelkelag og forholdsvis smekre bjelker også. Jeg vet ikke om det kan si noe om vekt og fordeling?

 

Et par av de jeg ofte kikker innom i vår havn, ligger noe tyngre i vannet enn min gjorde. Se bildet

1040496_img.jpg

 

Jeg tror ikke jeg har noe svar til deg, men er ganske overbevist om at Masteren har godt fartspotensiale med rett vektfordeling. For eksempel var den oppe i halvplan og dro vannski raskere enn min brors skjærgårdsjeep med 115hk. motor. :smiley: Det likte han dårlig, selv om han kjørte dobbelt så fort etter 100 meter.

Link to post
Share on other sites

Mulig at tyngdepunktet er feil. I tillegg tror jeg motoren min er en del tyngre enn TAMD-motoren.

Får prøve litt når jeg overtar båten.

 

Kanskje trim-flaps kunne vært tingen?

Noen som har erfaring med dette. Kanskje litt vanslig å montere under badeplattformen.

Plattformen min er helstøpt.

 

Et lite spørsmål til:

Under prøvekjøring synes jeg det var tungt å styre båten. Måtte liksom bruke litt makt for å svinge rattet.

Er dette vanlig? Jeg har spurt tidligere eiger. Han sier at det kun er wire-styring på båten.

Kan disse være slitt, eller er det normalt at det er tungt`?

Kanskje hydraulisk styring kan være å anbefale?¨I så fall, må wirene da byttes ut, eller blir de styrt av hydrolikken?

Høres kanskje helt gale ut, men jeg har null peiling på dette...

 

Hilsen fiha

Link to post
Share on other sites

Bytt til hydraulisk med en gang. Bonita kunne styres med lillefingeren, og det er et must med en båt som MÅ styres med motorkraften i havner og ved bakking.

 

Det er slit-meg-hjel med wire i så stor båt.

 

Man kan godt si at baugpropell løser dette, men i 8 av 10 bakkemanøvre i havn, er det hekken som må ut, og ikke baugen.

 

Det er en god investering, og slett ikke så dyr.

Lykke til med ny båt!!!

Link to post
Share on other sites

Dette er faktisk ikke så merkelig.

 

Master og Inter er halvplanere i likhet med mange andre.

Med 160 og 180 hesterne (bl.a. BMW), er det ikke kraft nok til å pushe over steileterskelen. Denne terskelen ligger på 14 - 17 knop.

 

Når det nærmer seg 200 hk og over, kommer alle disse båtene over steile/graveterskelen, og neste trinn blir planeterskelen som for en halvplaner er på 27 - 30 knop. Så godt som alle motorstørrelser mellom 200 og 250 hk gir samme toppfart med tom båt, ca. 24 - 26 knop. Det er ikke nok til å plane ut.

 

I praksis kan alle slike båter bli planende, men det ville krevd så utrolige ressurser. Større ressurser, tyngre motor, enda mer trengs for å komme opp osv...

 

Dette har jeg opplevd selv med tre båter.

 

Forskjellen blir ikke toppfarten, men evnen til å få opp farten når lasten øker.

 

Let på nettet, så vil dere se at disse tallene er omtrent like for alle halvplanere.

 

Det noen gjør feil er å tro at stor propell gir bedre toppfart, der syndes det mye. Siden det er så stor motstand i skrogets form, orker ikke moteren å dytte båten fortere bortover vannet.Den eneste effekten blir dårligere toppeffekt og turtall.

 

Det som forundret meg, var forrige eiers valg av propell. Mindre propell, tilsa i mitt hode saktere fart. Men virkningen ble en veldig kvikk akselerasjon, ustresset steileterskel og kvikkere turtall med god toppfart.

 

Det er faktisk noe av den viktigste vurderingen ved propellvalg, at motoren er i stand til å maxe turtallet forholdsvis raskt. Jeg tror forrige eier hadde veldig god greie på ting, det merket jeg på standarden på båten.

 

Tidligere Master-eier

Redigert av Amalie 36 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Interessant innlegg, Amalie 36. jeg ante ikke at farten før halvplanere går i plan var så høy! :eek:

Jeg merker med vår båt at den flater gradvis mer og mer ut fra ca 12 knop og oppover hele veien til topp. Begrepet halvplaner og hva det betyr, har jeg diskutert mye med båtkompiser og feks hvor vidt en halvplaner kan gå i plan. Jeg synes det virker som at vår båt går gradvis over i plan fra ca 20 knop, men i følge ditt innlegg stemmer altså ikke dette. En egenskap med halvplanere, er jo i hvertfall at de har en større eller mindre kjøl som holder båten stabil i deplasementfart. Men halvplanere med stor kljøl, feks Summer Family, har ikke fartsressurser opp til 27-30 knop. Den sies å plane på kjølen fra ca 16 knop. Mener du at også den vil komme opp i 27-30 knop og plane med stor nok motor? Jeg spør av ren uvitenhet. Mener du også med innlegget ditt at trimflaps ikke vil ha noe særlig å si for toppfarten?

Det du sier om at større motor gjør at båten kan holde høy toppfart også med mye last, fikk jeg erfare i sommer. Vi blåste litt reint på inn til Helgeroa i sommer etter en bølgete og litt slitsom tur fra Skjærhalden. Med familie på fire, full ferielast og jolle med påhenger på i davitere passerte vi 22 knop! :cheers:

Link to post
Share on other sites

Ja, halvplan betyr jo bare at båten slipper vannet bak, men fortsatt bare fortrenger vann med skroget.

 

Plan er jo når båten legger seg oppå med hele skroget og surfer. Grensen for dette er en faktor mellom tyngde og fart, egentlig ikke bare skrogets form.

 

Men vi vet at bred kort tung båt får krappere steileterskel mot halvplan, og på lavere fart.

 

Langt og smalt skrog får jevnere og flatere kurve.

 

Du har helt rett i at større motorkraft ikke nødvendigvis gir høyere toppfart på slike båter, men gir større sannsynlighet for å komme over terskler selv med god last.

 

Noe av årsaken er at det er et fast forhold mellom turtall på motoren og propellen. Effekten er motorens evne til å få opp turtallet. Det betyr at en 200hk. motor med toppturtall feks 3200 og en på 250hk med samme toppturtall gir samme hastighet på propell og båt.

 

Dette er alltid en sannhet med modifikasjoner, men oftest stemmer dette. Det betyr altså at propellvalg blir viktigere enn mange andre faktorer.

Link to post
Share on other sites

Jeg tror at når enkelte halvplanere "rir" på kjølen allerede ved 16-18 knop, har det med størrelsen på kjølen å gjøre. En båt hvor dette er en realitet, er Summer Family. Den har en forholdsvis dyp kjøl som strekker seg over store deler av skroget. Fordelen er jo at denne båten "sitter" bedre i vannet feks ved sidevind i sakte fart, men har begrensninger på hastighet. En Master 820 har jo en liten og kort kjøl. Dette gjør at den har lett for å drive av ved stilleligge i sidevind, men kan altså håndtere hastighet opp mot 27 knop og være stabil og trygg. Dette er bare tanker jeg har og ikke noe jeg vet.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...