Jump to content

Tråden for Master 820


abba2000

Recommended Posts

Dette er en motor jeg har stor interesse av og har spurt VP direkte om. De har desverre ikke målene på denne maskinen i sin database men verkstedene kan ha dette. Anbefaler deg å ta kontakt med ditt lokale VP verksted. Alternativt kan noen BP medlemmer måle opp sin TAMD61A da jeg tviler på at verkstedene vil gi ut disse målene.

Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<--

Link to post
Share on other sites

hehe, så bra.

 

Fant mailen fra VP igjen og her er svaret:

 

Hej,

 

Tack för ditt intresse i Volvo Penta.

 

Tyvärr kunde vi inte hitta installationsmåttuppgifter för en TAMD61A i vår databas. Vi rekommenderar dig att kontakta en auktoriserad Volvo Penta återförsäljare för information och hjälp vid installationen. Kontaktuppgifter till våra återförsäljare kan hittas på följande länk: http://www.volvopenta.com/volvopenta/norway/no-no/applications/dealer_locator/Pages/dealer_locator.aspx

 

Din närmaste återförsäljare är:

 

Sjøsenteret Killingen AS

Killingen, Bygdøy Sjøbad

0211 Oslo

Tlf: +47 23 08 53 30

E-post: killinge@online.no

 

 

Med vänliga hälsningar

Volvo Penta

Kundservice

Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<--

Link to post
Share on other sites

Takker Polarn for fin pdf på mail!

 

Er det så noen som sitter på en installasjonstegning til en TAMD40B maskin?

...så er det jo bare å sammenlikne tegningene.

 

61 maskinen veier over 800kg med gear... er kanskje litt mye...

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Tja, si det.. den har stor tank, bruker bitte lite hvis du kjører 6 knop, men dieselen renner gjennom hvis du lager store bølger. Drivstofforbruket er sikkert veldig avhengig av hva slags motor man har, i min båt sitter det en gammeldags Volvo Penta TAMD 40 B maskin, den er tung og slapp, og bruker mye diesel når man kjører fort, og lite når man kjører pent. "Pent" med denne båten er 6,5 knop eller saktere...

 

 

For å øke farta litt og redusere bølgene den lager litt:

Nå er skrogforlenger til Inter 9300 bestillt til 4500 kroner fra INTER TRADING!

 

Om ikke det blir motorbytte i vinter, så skal i alle fall farta opp bitte litt!

Sandblåsing under og jevnt bunnstoff, høyglanspolert propell og skrogforlenger (flaps altså) skal nok hjelpe baugen litt ned igjen.

 

Når båten min går på full fart så peker nesa opp og rumpa ned...

Håper å dempe dette litt...

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Jeg har ikke erfaring med kompressormotor selv, men jeg tenker at med en halvplaner er det kanskje en sjanse for at man velger fart litt mer fritt enn med en helplaner. Dermed kan man ende opp med enten å kjøre kompressoren hele tiden eller at den kobler ut og inn mange ganger, avhengig av hvilket turtall man legger seg på. Vet ikke om det ene eller det andre er en stor ulempe, eller om det f.eks. fins logikk som forhindrer det siste.....

 

Men her kommer det helt sikkert svar fra noen som vet bedre enn meg.

Link to post
Share on other sites

Jeg har har sendt sms til daglig leder og avbestillt skrogforlengeren, dersom den ikke er påbegynt enda.

 

Uansett, i følge Inter Trading så er skrogforlengeren så smal at det er plass til trimflaps, ergo er det sikkert også plass til eksosen og, da den kommer ut langt ut på siden...

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...