Jump to content

Tråden for Master 820


abba2000

Recommended Posts

  • 4 uker senere...
  • 3 uker senere...

Polarn:

Båten min er egentlig tipp topp... Men det er liksom noe som mangler når man har hatt skikkelig snekke før.

Kan tenke meg å bytte til Inter 9300, men nå er det garasjebygging som står for tur.

 

Noe klikket med baugpropellen på sist tur, og jeg klarte nesten ikke å få båten inn i båsen igjen...

Den båten er ikke mulig å manøvrere uten baugpropell.

Det er det væærste jeg har vært ute for...

Stikkord: Holde i fra med båtsak, få kjerringa til å hoppe i land med tau, dra båten mot båsen...

Vi ligger i en skjermet havn, så å si vindstille.

Godt ingen så det, det var så og si ikke folk rundt der heldigvis...

 

Hadde jeg, den tiden da jeg hadde Joda 7500, sett noen som manøvrerte som jeg gjorde lørdag kveld, hadde jeg ikke blitt imponert...

Master 820 må ha baugpropell!

Min er 4 hk og med to motroterende propeller, og det trengs når det blåser litt.

 

Men, ja, summa sumarum er jeg veldig fornøyd med båten, men den mangler 9 knop for å gå så fort som gamlesjekta. Og siden motoren er så god, så er det så dumt å bytte motor i den. (VP TAMD40B med bare 1700 timer)

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Link to post
Share on other sites

Den kom først til 99.000,- Tipper de ble nedringt. Det står at den skal selges for høyeste bud.

 

Ligger en fin en til salgs på Grimsøy. Med 41 motor. Den var Master sin messebåt for noen år siden.

 

Den var Master sin messebåt for noen år siden. :lol::giggle: :giggle: Men billig var det :yesnod:

Redigert av Enjoy (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Ser ut som hele vindskjermen må demonteres for å montere ny vinduspussermotor på førersiden.

 

...det er utrolig!!

 

Vel det går ved å løsne halve vindskjermen og forsiktig vippe denne ut slik at du får nok plass for å få ut motoren. Jeg ha gjort det på master 820.

Lykke til

Redigert av Enjoy (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Som ny brukler av BP er det artig å se linken om Master.

Hadde selv en Master 820 i ca 6 år, men solgtre den for 1 år siden.

Den hadde en TAMD 40B motor.

Vi var vedlig fornøyd med den (bortsett fra litt trang seng i midtkabinen på en varm sommerdag).

 

På denne Master`n gjennomførte jeg en del oppgraderinger:

Byttet dørken i hele båten samt "innvendige treveggene" hvor jeg fikk laget mange nye oppbevaringsrom.

Isolerte opp motorrommet med blymatter fra Maritim (Det fungerte utrolig bra).

Satte inn landstrømanlegg med lader.

Satte på baugspyd (med div. tilpasninger).

Satte på en "vannsprutskjerm" over vinduene fordi jeg var plaget av vannsprut som kom under kalesjen. Det fungerte bra.

Nye brytere med panel.

Bygde skap på badet og ny servant.

Elektrisk toalett.

Teak kasse på badeplatformen.

Nytt vendbart bord.

Solcelleoppladet ventilator på badet.

Ny eier skulle få montert på badeplatformen til Inter.

 

Håper det er av intresse for dere som er interissert i denne båttypen.

Kan legge inn noen bilder hvis det ønskes (Fikk ikke lastet dem opp eller sett videoen på hvordan man gjør det. Kan eventuelt gjøre det via en annen PC som trolig ikke har samme sperrene (fikk meldingen: Oops. Unable to copy the file - it is probably already in the online folder.)).

Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350,

Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Nå får jeg lastet opp bilder.

Vedlegger bilder fra Mastern jeg oppgraderte.

Bare spør hvis noen har noen spørmål fra det jeg har gjort

Til orientering så har jeg igjenn en trekrybbe som er formet etter Master820 som kan selges billig.

 

p1010435.jpg

https://baatplassen.no/bildearkiv/37/37398/p1010428.jpg

p1010438.jpg

https://baatplassen.no/bildearkiv/37/37398/p1010424.jpg

https://baatplassen.no/bildearkiv/37/37398/p1010411.jpg

https://baatplassen.no/bildearkiv/37/37398/p1010403.jpg

p1010341.jpg

https://baatplassen.no/bildearkiv/37/37398/copy_of_p1010359.jpg

Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350,

Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening

Link to post
Share on other sites

Har ikke noen egne bilder av denne, men hvis du zoomer inn på dette bilde så ser du den.

 

copy_of_p1010359.jpg

 

Ble forøvrig laget av en blikkeslager i Plastbelagt aluminium.

 

Gjorde det på følgende måte:

Fjernet kalesjeskruene (noen brakk, så det ble noe borring)

Blikket gikk oppunder plastlisten på toppen av vindskjermen

ned til vinduet og en knekk ut på ca 2 cm og ned ca 0,5mm.

Beslaget ble fetset med silikon og kalsjeskruene

 

Tror Nidelv 28 har en lignede løsning

Redigert av Sit (see edit history)

Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350,

Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening

Link to post
Share on other sites

Takk for god beskrivelse.

 

Noe slikt burde vært standard på min båt. Hender det kommer litt vann imellom når det er skikkelig bølger og vind.

 

Har sett noe litt større med samme funksjon på Dacapo.

 

Og i en annonse for en Master 820 for lenge siden var det nevnt at noe tilsvarende var montert nedover den bakre kanten av siderutene, hvis jeg husker riktig.

Link to post
Share on other sites

Der var den på land

 

IMAG1207.jpg

 

 

Tykke lag med bunnstoff, 3. sesong uten nytt stoff i år...

 

IMAG1211.jpg

 

IMAG1209.jpg

 

IMAG1208.jpg

 

 

Da er det best å sandblåse:

 

IMAG1252.jpg

 

IMAG1251.jpg

 

 

 

Og så, pusse, lå på ryggen med oscillerende slipemaskin i 4 timer.

Gjett om det var tungt i armene?

 

IMAG1254.jpg

 

IMAG1253.jpg

 

 

Nå gjenstår litt sparkling, og så 5 lag med primer...

 

 

Ene baugpropellen (det er duoprop 4hk) løsnet på siste båttur!

Nå må jeg kjøpe ny, lå på magen i en lettbåt i et kvarter over båtplassen min, men klarte ikke finne den i mudderet...

 

IMAG1249.jpg

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Link to post
Share on other sites

Blir ikke folkevognmotor...

 

Blir for dyrt med NY motor til den gamle balja, og på hjemmesiden til vwmarine i norge står det:

 

CMD og Volkswagen inngår samarbeid

Gumpen Marine AS er i dag orientert om at CMD og Volkswagen har inngått et langvarig samarbeid.

Gumpen Marine AS vil sørge for at alle deler og støtte til våre kunder og forhandlere fortsetter fram til årskifte og CMD vil deretter overta. Garantiansvaret går på samme tidspunkt over til CMD.

 

Altså: De har gitt seg med VW båtmotorer...

 

 

Men, mulighetene er åpne, og nå vet jeg at jeg har et skrog i spesielt god stand (i følge båtverkstedet som sandblåste båten)

 

Vi får se hva som skjer...

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Link to post
Share on other sites

Hva er minimum avstand fra propellen til skroget?

 

Med orignalpropellen får jeg fire fingre på høykant mellom, såvidt. (Ja, jeg vet at "fire fingre" ikke akkurat er metrisk målemetode)

 

Her er noen bilder med originalpropell:

 

IMAG0077.jpg

 

IMAG0076.jpg

 

IMAG0073.jpg

 

 

 

Her er bilder av min gamle Joda 7500 med Radice Scewback 19" x 21:

 

IMAGE_523.jpg

 

IMAGE_530.jpg

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...