Jump to content

Oppgradering av Junker 22


Seilaren

Recommended Posts

Totalvekten på båten er jo det som egentlig viser hvor stor belastningen KAN bli - da minus skikkelig brå vindkast som slår båten flat. Og det skal jo litt til med vanlig bruk!

Har du noen formening om totalvekten? Rett i underkant av et tonn kan jeg tenke meg, eller maks ca 1200...?

 

Båten er nok ganske tung, her litt tekniske data....

Længde

6,50 m

Bredde

2,00 m

Dybgang

0,90 m

Vægt i alt

1400 kg

Kølvægt

750 kg

 

Sejlareal

Storsejl

10,60 m2

Krydsfok

8,25 m2

Standard sejlareal

18,85 m2

Stormfok

5,30 m2

Genua

13,78 m2

Spiler

30,00 m2

 

Sitat fra hjemmesiden www.junker22.dk

 

"Båden er virkelig solidt bygget i håndoplagt glasfiber og af materialer specielt fremstillet til bådebygning. – I overbygningen er ruftag, fordæk, kistebænke samt dørk i cockpittet bygget i sandwichkonstruktioner. Skrog og dæk er sammenlamineret med 3 lag måtter og der er indstøbte forstærkninger for alle beslag. Roret er monteret med specielt fremstillede beslag i meget solid udførelse. Båden er endvidere forsynet med fenderliste hele vejen rundt.

 

Ved denne båds konstruktion er der først og fremmest taget hensyn til stivhed, sødygtighed samt rummelige og hyggelige forhold for 4 voksne på ferie. Der er gode pladsforhold og mange rummelige stuverum. Det store cockpit på 2,20 m gør det behageligt at være på lange sejladser og kan i nødstilfælde anvendes som 2 ekstra køjepladser.

 

Som det fremgår af omstående tegning er det en langkølet båd. Den er selv i hårdt vejr stiv og tør at sejle. Samtidig er den hurtigere end man tror, hvilket den har bevist ved flere endog meget fine placeringer ved kapsejladser.

” Junker ” er fra starten konstrueret med henblik på selvaptering og kan leveres med udstyr og træapteringsdele, så selv en ikke fagmand kan opnå et fint stykke bådarbejde."

 

junker22X02_skrog_02.jpg

junker22X02_skrog_03.jpg

Som du ser, kaftig bygget.

 

Forrige eier mener at han som han kjøpte båten av hadde prestert og legge den flat med spinnaker i mye vind...

 

vet ikke hur langt du kommit i rommejulen.......

 

Har nok ikke kommet så langt, så alle tips tas imot med takk :smiley:

 

Avstand fra mastetopp til senter av tversnittet av båten delt på avstand fra senter til senter for kjølvekt. Deretter dette ganger bredden fra senter til vantet. I praksis noe sånt:

 

9 meter fra mastetopp til senter, og 2 meter fra senter til midten av kjølvekt. Ganger ca 1 meter i bredde. Kjølvekt på ca 200 kilo, altså 9 delt på 2 ganger 200 er lik 900 kilo.

 

Er dette riktig??? Legge på eller trekke fra litt ettersom hvordan det tversnittet som til enhver tid vil være under vann ser ut? Antar det er en mye mindre belastning de første 30 gradene eller så - gjetter på 2-300 kilo som jeg først nevnte...

Forstår hva du mener, men ikke konklusjonen... :lol:

Kommer du fremdels frem til at skaden ikke er så ekstremt farlig for båten?

 

Har funnet en del tegninger over båten som kansje sier litt for dem med mattekunnskaper.

Tegning over riggen

Tegning over vantfester og vantkrefter!

 

Den siste forklarer vel mye..?

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post
Share on other sites

Misforstå meg rett Seilaren.

Jeg tror ikke på noen måte at den fine lille havseileren din faller fra hverandre i morgen.

Det er den altfor solid til.

Men hadde det vært min båt, så ville jeg så absolutt ha funnet ut hvordan denne skaden har oppstått, og hvor omfattende den er. Det kan godt være at det bare er kosmetisk.

 

Men tegningen du la ut bekrefter jo hva jeg sa om riggspenning. Riggen MÅ være teit nok. Særlig viktig med ei mast som står på dekk. Er den for slakk, oppstår det sideveis krefter der masta står på dekk under hard seilas.

Link to post
Share on other sites

En god oppgradering kan være å legge stålplater mellom muttere og skroget innenfra på vant og kryssholter. Det fordeler belastningen veldig på de mest utsatte stedene. Båten er tross alt 30 år og det kan være lurt for å unngå uheldig belastning der wire og fortøyning festes i skroget.

Link to post
Share on other sites

Jeg tror ikke på noen måte at den fine lille havseileren din faller fra hverandre i morgen.

 

Men hadde det vært min båt, så ville jeg så absolutt ha funnet ut hvordan denne skaden har oppstått, og hvor omfattende den er. Det kan godt være at det bare er kosmetisk.

 

Men tegningen du la ut bekrefter jo hva jeg sa om riggspenning. Riggen MÅ være teit nok. Særlig viktig med ei mast som står på dekk. Er den for slakk, oppstår det sideveis krefter der masta står på dekk under hard seilas.

 

Nå kan det jo være at vantene mine var vesentlig strammere enn jeg tror. Syntes bra 200kg hørtes fryktelig mye ut, men det er kansje ikke det.

Det går vel ann og måle dette når jeg skal rigge båten til våren en gang...?

 

Hvordan skal jeg finne ut hvordan skaden kom og hvor omfattende den er? Må jeg kansje kontakte noen av disse som driver med reprasjon av skader?

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post
Share on other sites

For å finne ut om det er noe som er løst inni der, kan du bruke en liten hammer. En sånn liten dikkehammer gjør susen. Så slår du forsiktig på plasten og lytter. Hører du en slags syngende lyd, så er det hel ved. Hører du en dump lyd så henger ikke skinn og kjerne sammen eller kjernen er skadet.

SLÅ FORSIKTIG.

 

200 kg. kan synes mye, men det er det ikke. Jeg har ikke tabellen foran meg, men jeg mener å huske at jeg har nesten 600 kg. på toppvantene mine.

Link to post
Share on other sites

Ble nok feil med gjettingene ja - den er jo mye mer solid og tungbygd enn jeg tenkte...

 

Men uansett, en ting er kreftene som drar i vantene, noe annet er hvor mye press som gjenstår på hyttetaket når du har en søyle som går ned i kjølen...

 

(Luuuurer - kunne tenkt meg å starten en tråd om beregning av krefter på rigg og skrog generelt... Noen som er med? :smiley: )

Link to post
Share on other sites

Har ikke et sveiseapparat som har kraftig nok nei.

 

Men kommer uansett ikke til å gjøre noe så drastisk til denne sessongen. Skal prøve meg på en langt lettere reprasjon, men hvis det blir fjasko er dette høyst aktuelt til neste år..

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post
Share on other sites

For å finne ut om det er noe som er løst inni der, kan du bruke en liten hammer. En sånn liten dikkehammer gjør susen. Så slår du forsiktig på plasten og lytter. Hører du en slags syngende lyd, så er det hel ved. Hører du en dump lyd så henger ikke skinn og kjerne sammen eller kjernen er skadet.

SLÅ FORSIKTIG.

 

Hørte desverre tydelig forskjell :cryin:

Skal borre noen små luftehull til helgen.

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post
Share on other sites

Var i båten i dag og borret 6 knøttsmå hull inn i skaden i hyttetaket fra innsiden.

 

Etter dette ble skaden mye mykere. Når jeg presset på den så kunne jeg høre hvordan det strømmet luft ut av hullene. Nå får dette stå og tørke. Dette beviser vel at skaden er litt alvorlig og må reppareres, selv om det kansje ikke haster på dagen.

 

Skaden er som en liten luftfylt blemme i hyttetaket.

Redigert av Seilaren (see edit history)

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post
Share on other sites

Hvordan går det med pussen, Seilaren?

 

Jeg gjort unna alt av treverk og strippa hele båten for interiør. I dag begynner jeg på drittjobben med å kaste ut all korken som er limt på skrogsiden, den er nok ikke så fresh som på bildet under lenger, dessverre.

 

junker22544_kahytten.JPG

Link to post
Share on other sites

Hei kjære båtvenner.

 

Har endelig kommet meg hjem fra Madrid og den ekle innlandsluften.

Og det var slettes, aldeles ikke frivillig, og ikke ferie. Har gått på spansk skole der nede, og bodd hos en fremmed skummel familie.

 

På en annen side har det vært over 20 grader, sol og veldig gøy soslialt med spansk klassen som jeg ellers ikke har så mye med å gjøre. Så det var nå gøy, men det sitter langt inne og innrømme det.. :lol:

 

Skal prøve og prioritere båten litt nå fremover.

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

I første post skrev jeg hva jeg skulle gjøre i løpet av vinteren. Her en oppdatering;

 

Ting som må gjøres denne vinteren er;

- Bytte skrogtrekk Gammel fjernet, nytt kommer opp når det vlir varmere i været

- Montere VHF Ferdig

- Montere VHF antenne Må gjøres snart

- Montere windex (vindpil) Saken er bestilt

- Fikse skade på dekket Blir utsatt til neste vinter... ( :lol: )

- Forsterke kryssholdtet Det er sikkert sterk nokk

- Montere håndpumpe til vannet Får se om jeg får tid

- Fikse fester til vant og stag Alle fester er kontrollert og ser fine ut

- Bytte fall Har akkurat fått dratt ut det gammle fra masten. Nå må jeg spleise

- Rengjøre masten Det tar jeg på sikt...

- Montere dynamo/strømmuttak fra motor (er bestilt) Ferdig

- Bytte strekkfisker som vriker som er slappfisker.. Må kjøpes inn

- Skrape av alt av bunnstoff Gjørs til våpussen

- Anti-pest behandle, prime og stoffe under vannlinjen. Gjøres til vårpussen

- Klistre på båtnavn og hjemby. (skal på "langtur" neste sommer.. :lol: ) Må bestilles

- Kontrollere skrog gjennomføringer De er fine, trenger bare og fuge litt på ny..

- Pusse og ojle alt treverk. Tas til vårpussen

 

Som dere forstår har jeg en god del som gjenstår. Og så sitter jeg her for PCen... :headbang:

 

I tillegg er det kommet ganske mange andre ting som må gjøres, og alt tar tid... Det er alle småtingene som er verst. Bytte av kabler og lanterner i mastetoppen foreksepel. Og når jeg er alene om alt, har en krevende jobb som speiderleder (uten betaling!) som krever planleggning, og snart (til våren) er trener for unger i seilskolen 2 dager i uken og går på skole med masse lekser (og elevråd, skolemiljøutvalg og arbeidsmiljøgruppe ) OG er annsvarlig for BP konvoien for Rogaland så blir det liten tid til båten.

Er det rart jeg ikke for sove om natten? :cryin:

 

Jaja, jeg overlever alltids... :lol:

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post
Share on other sites

I første post skrev jeg hva jeg skulle gjøre i løpet av vinteren. Her en oppdatering;

 

 

 

Som dere forstår har jeg en god del som gjenstår. Og så sitter jeg her for PCen... :headbang:

 

I tillegg er det kommet ganske mange andre ting som må gjøres, og alt tar tid... Det er alle småtingene som er verst. Bytte av kabler og lanterner i mastetoppen foreksepel. Og når jeg er alene om alt, har en krevende jobb som speiderleder (uten betaling!) som krever planleggning, og snart (til våren) er trener for unger i seilskolen 2 dager i uken og går på skole med masse lekser (og elevråd, skolemiljøutvalg og arbeidsmiljøgruppe ) OG er annsvarlig for BP konvoien for Rogaland så blir det liten tid til båten.

Er det rart jeg ikke for sove om natten? :cryin:

 

Jaja, jeg overlever alltids... :lol:

 

Du er ikke alene om å ta på deg alt for mye. Har tatt ut hele innredningen i båten og er bare skallet igjenn, men det er ikke så gøy og bygge som å rive. Vi får ta det som det kommer sommer blir det iallefall.

 

PS: Man får windex med VHF antenne..

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...